دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
31 مرداد 1402 - 11:29

کاهش نرخ مهاجرت چگونه بلای جان رژیم صهیونیستی شده است؟

صهیونیست‌ها با هدف داشتن زندگی بهتر به سرزمینهای اشغالی مهاجرت کرده‌اند، ولی پس از دهه‌ها رویافروشی آژانس یهود به یهودیان در مورد زندگی در سرزمین موعود، اکنون بحران‌های مختلف سر باز کرده اند و مهاجران فروپاشی «آرمان صهیون» را مقابل چشمانشان به عینه می‌بینند
کد خبر : 14945

پایگاه رهنما:

بیش از ۷ دهه است که «آژانس یهود» به نقش خود در آوردن یهودیان از سراسر جهان به سرزمین‌های اشغالی افتخار می‌کند، اما بحران‌های گسترده داخلی بویژه مبارزه بر سر قدرت در رژیم صهیونیستی و اعتراضات مداوم علیه طرح دولت برای اصلاح نظام قضایی، روند مهاجرت به سرزمینهای اشغالی را کند و در مقابل مهاجرت معکوس را تسریع کرده است که همین امر موجی از نگرانی‌ها را در بین مقامات این رژیم ایجاد کرده است.

در همین ارتباط، رسانه‌های رژیم صهیونیستی از افت چشمگیر نرخ مهاجرت به اراضی اشغالی از آمریکای شمالی به ویژه در میان جوانان و کاهش عوامل جذب خبر دادند. روزنامه یدیعوت آحارونوت در این باره اعلام کرد:«طرح اصلاحات قضایی جامعه اسرائیلی را متلاشی می‌کند و بر تمامی ابعاد زندگی و نه فقط داخل اراضی اشغالی تاثیر می‌گذارد».

آحارونوت اعلام کرد:«دلیل کاهش مهاجرت این است که آنها شناسایی شدن با اسرائیل در این مقطع زمانی را دشوار می‌دانند و می‌گویند اکنون زمان مناسبی برای مهاجرت نیست، از ابتدای سال تنها یک سوم میانگین تعداد جوانانی که در طول دهه گذشته به اسرائیل مهاجرت کرده بودند، به این مناطق مهاجرت کرده‌اند».

سازمان Nefesh Ban Nefesh که یک سازمان غیرانتفاعی حامی و مشوق مهاجرت از آمریکا و انگلیس به اراضی اشغالی است گزارش داد، صحبت‌هایی درباره بی‌ثباتی در اراضی اشغالی مطرح هستند، تعداد بیشتری از یهودیان اعلام کردند هرگز به اراضی اشغالی مهاجرت نخواهند کرد و اسرائیل در حال رقابت با دیگر مقاصد مهاجرت است، مهاجرت به اراضی اشغالی افت پیدا کرده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۳ به حدود ۳۰۰۰ مهاجر برسد که این عدد حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر از سال‌های گذشته است.

همچنین بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده از سوی آژانس یهود، در نیمه اول سال جاری،۲۹ هزار و ۲۹۳ مهاجر وارد اسرائیل شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته است. به گفته این آژانس، ۸۰ درصد از مهاجران جدید از روسیه آورده شده‌اند، 

طبق گزارش آحارونوت، کاهش نرخ مهاجرت جوانان به اراضی اشغالی تنها موضوع نگران‌کننده نیست و علاوه بر آن کمک‌های مالی به رژیم صهیونسیتی نیز کاهش یافته است. یک حامی مالی که خود را صهیونیستی بزرگ معرفی می‌کند، به این رسانه اعلام کرد در نتیجه این وضعیت، مبالغی را که وعده پرداخت آن را داده، به حالت تعلیق درخواهد آورد، برخی افراد نگران شرایط اقتصادی هستند.

پیش از این نیز برخی سرمایه‌گذاران و تحلیلگران ساکن اراضی اشغالی هشدار داده بودند که احتمالا اقتصاد رژیم صهیونیستی با افولی در رتبه‌بندی توسعه‌ای، کاهش حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی و نیز عملکرد ضعیف بخش فناوری مواجه می‌شود چراکه تنش‌های ناشی از اصلاحات جنجالی قضایی ادامه دارند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی در ماه جولای (تیر) اعلام کردند که آژانس بین‌المللی رتبه‌بندی توسعه‌ای گزارش داد، جنجال موجود بر سر اصلاحات قضایی رژیم صهیونیستی احتمالا رشد اقتصادی آن را با خطر مواجه می‌کند. این در حالی است که وضعیت اقتصادی ارتباط مستقیمی با نرخ مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی دارد زیرا تغییر تعداد مهاجران در طول سال‌ها به وضعیت اقتصادی اسرائیل در مقایسه با کشور مبدا مهاجران یهودی مربوط می‌شود.

مهاجرت، رگ حیات رژیم صهیونیستی

این مسئله واضح است که رژیم صهیونیستی برای بقا و تداوم اشغالگری خود به جمعیت یهودیان نیاز دارد. چرا که مقامات تندرو این رژیم به بهانه افزایش جمعیت سرزمینهای اشغالی، می‌توانند با توسعه طلبی ارضی طرح شهرک سازی در کرانه باختری و متعاقب آن، طرح یهودی سازی قدس را دنبال کنند. از طرفی، رژیم صهیونیستی به دلیل داشتن ثروت زیاد سرمایه‌داران یهود، سعی دارد زیرساخت‌های اقتصادی خود را توسعه داده و بخش زیادی از مشکلات اقتصادی را از طریق جذب سرمایه‌های خارجی حل کرده و از این طریق اراضی اشغالی را برای حضور سایر مهاجران بویژه از آفریقا که دنبال زندگی مرفه هستند جذابیت ببخشد. این اقدام به نوبه خود نیاز صهیونیست‌ها به نیروی کار را رفع می‌کند و در مقابل نیاز به نیروی کار فلسطینیان عرب ساکن اراضی اشغالی را کم کرده و در نتیجه سیاست کوچ دادن اعراب، که سهم مهمی در تأمین نیروی کار در بخش‌های مختلف تولیدی و خدماتی دارند، با هزینه‌های کمتری می تواند دنبال شود. 

در حال حاضر، قریب ۲۰ درصد جمعیت اسرائیل را گروه‌های مذهبی از جمله حریدی‌ها تشکیل می‌دهند که در بازار کار و روند تولید این رژیم هیچ سهمی ندارند و لذا بار کم‌کاری این جمعیت گسترده را باید دیگر صهیونیست‌ها به دوش بکشند و به همین خاطر باید مهاجران جدیدی جذب شوند تا ریل اقتصاد از مسیر خود خارج نشود.

سران تل‌آویو برای اینکه بتوانند سرمایه‌های زیادی را جذب کنند به مهاجران بیشتری نیاز دارند و هر چه جمعیت بیشتر باشد به همان اندازه می‌توانند سرمایه‌داران یهود را به سرمایه‌گذاری بیشتر در سرزمینهای اشغالی تحت فشار قرار دهند. تزریق سرمایه بیشتر، دست تندروها را برای اجرای طرح‌های توسعه طلبانه در کرانه باختری باز می‌گذارد.

در این خصوص باید این نکته را در نظر داشت که بخش اعظم و غاطبه ساکنان شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری را، که از لحاظ امنیتی پایین‌ترین امنیت را در اراضی اشغالی دارند، یهودیان مهاجر کمتر برخوردار و فقیر تشکیل می‌دهند و یهودیان متمول در شهرهای بزرگی همچون حیفا و تل آویو سکونت دارند و از این حیث تداوم شهرک‌سازی به وضعیت اقتصادی گره خورده است.

حدود ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در سرزمینهای اشغالی زندگی می‌کنند که ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر صهیونیستی هستند و سران تل‌آویو سعی دارند با جذب مهاجران بیشتر، موازنه جمعیتی در برابر فلسطینیان را به سود یهودیان بر هم بزنند، وضعیتی که سبب می‌شود تا صهیونیست‌ها برای حکومت بر سرزمین فلسطین ادعای بیشتری داشته باشند.

در حوزه نظامی نیز چنین معادله ای به چشم می‌خورد و تأمین نیروی انسانی ارتش، به عنوان مولفه اصلی قدرت نظامی هر کشور، دغدغه همیشگی سران صهیونیستی بوده و مهاجرت مهمترین راه تأمین نیازمندی رژیم برای جذب نیروی انسانی در ارتش بوده است. برای این منظور ارتش رژیم صهیونیستی برنامه ای تحت عنوان برنامه استخدامی گرین لوتام (Garin Lotam) در طول سالهای گذشته در دستور کار قرار داده که بر اساس آن یهودیان مهاجر به اسرائیل ضمن خدمت دوساله در ارتش، می‌توانند علاوه بر حقوق سالیانه خوب از امکانات رفاهی و مسکونی استفاده کنند. اما سربازان ماجر، باوجود برنامه‌های حمایتی خاصی، همچون پرداخت سرانه ماهانه، تخفیف خدمات عمومی، بیمه و محل اقامت، که دولت برای آن‌ها فراهم می‌کند، بازهم چندان مایل نیستند که در سرزمین‌های اشغالی بمانند و نیمی از آن‌ها به‌محض پایان دوره خدمت خود، اسرائیل را ترک می‌کنند و یک‌سوم باقیمانده نیز تنها مدت کوتاهی را در آنجا می‌مانند.

با توجه به این حد از وابستگی شریان‌های حیاتی رژیم صهیونیستی به مقوله مهاجرت، محافل سیاسی صهیونیستی نگرانی خود را از کاهش ۴۲ درصدی تعداد مهاجران در سال‌های اخیر ابراز کرده‌اند به صورتی که حتی باعث شد وزیر مهاجرت این رژیم در ماه آوریل به منظور ترویج و تشویق مهاجرت یهودیان به فرانسه سفر کند. 

دلایل کند شدن مهاجرت

در دهه‌های اول تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی، مقامات این رژیم برای جذب مهاجران از سراسر جهان و افزایش جمعیت خود، مشوقهایی را در نظر گرفته بودند تا بتوانند یهودیان بیشتری را به سرزمینهای اشغالی مهاجرت دهند و فرصتهای شغلی و دادن زمین سبب شد تا صدها هزار نفر به فلسطین اشغالی سفر کنند. اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد که در دو دهه اخیر نه از آن مشوقها خبری هست و نه یهودیان خارج نشین تمایلی برای رفتن به سرزمین موعود دارند.

اوری کارمل، رئیس انجمن "Eretz-Ir" که بر پروژه ایجاد فرصت‌های شغلی برای مهاجران و اشتغال در نقب نظارت می‌کند، معتقد است که اسرائیل به دلیل تشدید تنش‌های امنیتی و بحران‌های داخلی در پی تغییرات در دستگاه قضایی، آمادگی جذب تعداد زیادی از مهاجران را ندارد. این تخمین‌ها برای اسرائیل غم‌انگیز است، زیرا آماده نبودن و تمایلی به ورود و جذب این تعداد زیادی از مهاجران نیست، زیرا هیچ تضمینی برای تامین آینده آنها در اسرائیل وجود ندارد.

صهیونیست‌ها با هدف داشتن زندگی بهتر به سرزمینهای اشغالی مهاجرت کرده‌اند و امنیت و رفاه اقتصادی برای آنها اهمیت ویژه‌ای دارد ولی پس از دهه‌ها رویافروشی آژانس یهود به یهودیان جهان در مورد زندگی بی‌دغدغه در سرزمین موعود، اکنون بحران‌های مختلف سر باز کرده اند و مهاجران فرپاشی «آرمان صهیون» را مقابل چشمانشان به عینه می‌بینند. 

روند صعودی مهاجرت معکوس

کاهش مهاجرت به سرزمینهای اشغالی تنها نگرانی صهیونیست‌ها نیست بلکه بدتر از این مسئله، مهاجرت معکوس از سرزمینهای اشغالی است که در یک دهه گذشته در شیب تندی قرار گرفته است. بر اساس آمارهای اعلام شده، بیش از۷۵۶۰۰۰ یهودی تا سال ۲۰۲۰ به انگیزه‌های مختلف از جمله وخامت اوضاع اقتصادی، نابرابری و ناامیدی ناشی از سازش متزلزل با فلسطینی‌ها و همچنین تشدید تنش‌ها با گروههای مقاومت از سرزمینهای اشغالی مهاجرت کرده‌اند.

این روند نه تنها کند نشده است بلکه کماکان سیر صعودی دارد و بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده در ماههای اخیر بیش از ۶۰ درصد صهیونیستها گفته‌اند که در فکر مهاجرت هستند. این مسئله بیشتر در واکنش به سیاستهای جنجالی دولت تندرو بنیامین نتانیاهو و دوستانش است که بحرانهای سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی را تشدید کرده‌اند.

بر اساس نتایج یک نظرسنجی که توسط شبکه "کان" اسرائیل انجام شده است، بیش از ۲۵ درصد از صهیونیست‌های بالای ۱۸ سال به طور جدی به مهاجرت از سرزمینهای اشغالی فکر می‌کنند، درحالی که ۶ درصد به دلیل شرایط فعلی، روش‌های عملی مهاجرت را آغاز کرده‌اند. نفوذ احزاب حریدی و جنبش راست اصلاحات مذهبی بر مفاصل حکومت و اصلاحات در سیستم قضایی تأثیر گذاشته است که صهیونیست‌ها آنرا «کودتا علیه دموکراسی و سیستم حکومتی» می‌دانند.

اگرچه رژیم صهیونیستی در سال۲۰۲۲ توانست با جذب ۷۰۰۰۰ مهاجر جدید، رکورد دو دهه اخیر را شکست اما در سال جاری میلادی به دلیل قدرت‌گیری تندروها در کابینه همه چیز برعکس شده است. آدام کلر، سخنگوی فراکسیون "صلح اکنون" معتقد است:«مهاجرت معکوس در گذشته به دلایل اجتماعی و اقتصادی، نرخ بالای بیکاری و همچنین شرایط دشوار زندگی در مقایسه با زندگی در سایر کشورها بوده است ولی اکنون به دلیل نبود افق‌های ثبات حکومت در اسرائیل با ظهور افراطیون مذهبی برای به دست گرفتن حکومت و تلاش برای تضعیف قوه قضاییه و پایه‌های دموکراسی و جایگزینی آن با اقدامات دیکتاتورمآبانه، پدیده مهاجرت معکوس در میان نسل جوان، دانشگاهیان، افراد با صلاحیت و متفکران علمی و صاحبان سرمایه در حال گسترش است».

خروج یهودیان مهاجر از اسرائیل موضوع جدیدی نیست و از زمان تأسیس رژیم اشغالگر، مهاجرت معکوس همواره وجود داشته است و 10 درصد از مهاجران یهودی بین سالهای 1948-1950 سرزمین‌های اشغالی را ترک کردند که مقامات تل‌آویو را بر آن داشت تا محدودیت‌های سختگیرانه را اعمال کنند و درخواست ویزای خروج اغلب برای متقاضیان اسرائیلی رد می‌شد اما اکنون به دلیل شکافهای گسترده سیاسی، اجتماعی ناشی از عمکرد تندروها، موج مهاجرت معکوس تشدید شده است.

خطرات ناشی از تنش‌های اجتماعی و سیاسی به خاطر اصلاحات سیستم قضایی که تأثیر منفی بر اقتصاد و امنیت اسرائیل خواهد داشت، صهیونیست‌ها را در وضعیت بدی قرار داده و آنها از هشدارهای مکرر مقامات ارشد تل‌آویو نسبت به احتمال وقوع جنگ داخلی و فروپاشی در آینده نزدیک به شدت نگران هستند و همین مسئله به عنوان عامل دافعه عمل می‌کند و انتظار می‌رود با تداوم این وضعیت روند مهاجرت معکوس در آینده شدت بیشتری بگیرد.

منبع: الوقت

ارسال نظرات