اگر این روزها به غیر از ارتباطات شخصی در شبکه های اجتماعی، نگاهی نیز به اخبار عمومی داشته باشید متوجه چند خط خبری اصلی و فضاسازی پیرامون آن خواهید شد. اول آنکه در هفته های اخیر و پس از فرارسیدن ماه محرم، بهرهبرداری از عزاداری محرم به عنوان کنش اعتراضی علیه حاکمیت توسط رسانه های جریان معاند خارج نشین و پیاده نظام داخلی آنها دنبال شد. این رسانه ها تلاش کردند از یک سو با تمسخر مناسک و آیینه ای محرم و همچنین تشکیک در اعتقادات، عزاداریهای محرم را تحت تاثیر یا تخطئه قرار دهند و از سوی دیگر نیز برنامهریزی داشتند همین آیینها و مناسک را با تحریف درونی به ابزاری اعتراضی علیه حاکمیت تبدیل نمایند. برگزاری مراسم سینهزنی و مداحی با اشعاری که کوچکترین ارتباطی با محرم و واقعه عاشورا نداشت و صرفا اعتراض به حاکمیت بود، روانه کردن دسته های عزاداری به سوی مزار کشته شدگان حوادث سال گذشته، مونتاژ کردن روضه خوانی مداحان بزرگ بر تصاویر درگیری نیروهای انتظامی با مردم، توصیه برای پرهیز از پوشیدن لباس مشکی و در مقابل پوشیدن لباس سفید، برجستهسازی کارزار هنجارشکنی در محرم، ساخت کلیپهای سطحی و مبتذل در اینستاگرام به نام تبلیغات دینی برای محرم، انتشار محتوای جهت دار سیاسی برای تصویرسازی از متهمان ناآرامیهای سال گذشته در قامت قهرمانان کربلا و... نمونههایی از کنشهای جریان برانداز و حامیانش در شبکههای اجتماعی برای ایام محرم بوده است.
خط خبری بعدی به اصلاح افشاگریهای جریان معاند از ناهنجاریهای اخلاقی مسئولین بوده است. ماجرا از مسئولی شروع شد که چند روز قبل از خبرسازی پرونده اش در فضای مجازی از سمت خود عزل شده بود. در این خصوص یکی از کانالهای وابسته به جریان برانداز که طی یک ماه اخیر علمکردی همچون آمدنیوز داشته است و همان مسیر را دنبال میکند، فیلم های از روابط غیراخلاقی مسئول عزل شده در شبکه های اجتماعی منتشر میکند و ضمن مطرح کردن نام کانال خود و تبلیغات برای عضوگیری، حاشیه های زیادی را در شبکه های اجتماعی به راه میاندازد. این کانال پس از این که توانست با این خبرسازی، مخاطب زیادی کسب کند و مورد توجه رسانه های فارسی زبان معاند قرار بگیرد، این روند را ادامه داد ولی این بار نه به صورت مستند بلکه با انتشار روزانه فیلمهایی مبهم، غیرواقعی و دستکاری شده تلاش کرد چنین القا کند که عمده مسئولان دولتی دچار فسادهای اخلاقی زیادی هستند و به نوعی فساد را در کشور فراگیر نشان دهد. در حالیکه فیلمها و تصاویر منتشر شده یا از اساس فیک و جعلی بوده است و یا فیلمها و تصاویر مربوط به سالهای گذشته بوده است که به یکباره و پیش از فرارسیدن سالگرد مهسا امینی به صورت سریالی منتشر شده است تا با القای همگانی بودن فساد میان مسئولان، افکارعمومی را در در آستانه خشم و نفرت نسبت به حاکمیت قرار دهند و برای اعتراضات سال جاری زمینه سازی نمایند.
خط خبری سوم نیز مربوط به اقدام اخیر برخی شرکتهای استارتاپی در انتشار تصاویر بدون حجاب از تیم کارکنان خود به صورت عمومی بوده است. اقدامی که باعث انتقاد عمومی به این موضوع شد و در ادامه با تحریم برخی شرکتهای همکار و برخوردهای قضایی، جریمه مالی و لغو مجوز و یا مسدود نمودن سایت همراه گردید. در این ماجرا نیز جریان معاند با هوشمندی تمام به میدان آمد. این جریان در ابتدا با برجسته سازی کشف کارکنان استارتاپها سعی در برجسته سازی خبری این اقدام به عنوان کنش اعتراضی اصناف علیه حاکمیت نمود و همراهی با جنبش زن، زندگی، آزادی نمود و سپس در ادامه پس انتشار شخصیتها و شرکتهای حامی و پشت پرده این استارتاپها که به برخی نهادهای دولتی وابسته بودند تلاش کردند این شرکتها را حاکمیتی معرفی نمایند و افکارعمومی را تشویق به تحریم استارتاپها نمایند. در این میان لجبازی استارتاپها در حاشیه آفرینی و سپس عدم عذرخواهیشان از یک سو و نسبت دادن این شرکتها به مجموعه های دولتی توسط جریان ارزشی، از سوی دیگر باعث شد جریان معاند از هر دو موضعگیری حداکثر بهره برداری را داشته باشد. زینب شاهینی
ارسال نظرات