جمعه ؛ 30 شهريور 1403
10 مرداد 1402 - 10:32

آشفته بازار تبلیغات در فضای مجازی

یکی از تاکتیک­های تبلیغاتی که در سال­های اخیر برخی سفارش دهندگان تبلیغات در دستور کار خود قرار داده اند، تولید و انتشار تبلیغات غیرقانونی و حاشیه ­ساز است.
کد خبر : 14807

پایگاه رهنما:

 یکی از تاکتیک­های تبلیغاتی  که در سال­های اخیر برخی سفارش دهندگان تبلیغات، تولید و انتشار تبلیغات غیرقانونی و حاشیه ­ساز را در دستور کار خود قرار داده ­اند. بدین صورت که سفارش دهنده تبلیغ به صورت آگاهانه و با برنامه ­ریزی قبلی اقدام به تهیه و تولید تبلیغات با تیزر یا محتوای غیر اخلاقی یا غیرقانونی می­کند و پس از آنکه تبلیغ مورد نظر با گستردگی در فضای مجازی منتشر و به اصطلاح وایرال گردید به دلیل زیر پا گذاشتن قانون مورد برخورد قرار می­گیرد و این برخورد نیز در رسانه­ های خبری منعکس می­گردد، اما در نهایت برند آن محصول یا خدمت با کمک همین خبرسازی­ها برای افکار عمومی شناخته و ماندگار می­گردد.

حال هفته گذشته با نمونه­ ای از این تبلیغات در فضای مجازی مواجه شدیم. یک شرکت خصوصی که کارکنانش هیچ ارتباط مستقیمی با مشتریان ندارد، تصویری از مجموعه کارمندانشان در فضای مجازی و به صورت عمومی منتشر کرد که در این تصویر به شکلی عجیب و سوال­برانگیز، همه کارمندان خانم این شرکت بدون پوشش سر حضور داشتند. این تصویر پس از انتشار با واکنش­های گوناگونی مواجه شد و ظرف مدت کوتاهی در شبکه های اجتماعی وایرال گردید. در نهایت نیز سایت­های خبری، خبر از تشکیل پرونده قضایی در خصوص حجاب کارمندان خانم یکی از بخش‌های این شرکت دادند و چنین نوشتند که ساختمان اداری این شرکت به‌طور موقت توسط اماکن فراجا بخاطر مسئله حجاب پلمب شده است.

اما پس از مدت کوتاهی روابط عمومی این شرکت اعلام کرده که فروشگاه اینترنتی شرکت مذکور همچنان فعال است و تمام بخش‌ها درحال خدمت‌رسانی و انجام تعهدات خود به مشتریان و فروشندگان هستند.

خلاصه آنچه در خصوص این شرکت گفته شد به نظر می­رساند، انتشار این تصویر بیش از آنکه اقدامی سهوی باشد، اقدامی برنامه­ ریزی شده و هدفمند بوده است. اقدامی که باعث شد بدون صرف کمترین هزینه تبلیغاتی، انتشار یک تصویر آنچنان ابتدا در شبکه های اجتماعی و سپس در سایت­های خبری و فضای عینی خبرساز شود که هیچ گاه یک تبلیغ تلویزیونی و میدانی با بهترین­ها شعارها و مدل­ها نتواند چنان نتیجه ­ای را حاصل نماید و حتی آورده­ای بیش از یک کمپین تبلیغاتی برای شرکت مزبور داشته باشد. در نهایت نیز ژست مظلوم­نمایی این شرکت و کارکنانش باعث همراهی افکار عمومی با آن­ها گردید. مساله مهم این است که این نوع بازاریابی در سال­های اخیر و به خصوص پس از ناآرامی­های سال گذشته به شدت مورد توجه شرکت­ها و اینفلوئنسرها قرار گرفته است و گه گاه در خبرها می­شنویم که بازیگری ناشناخته یا معلم یا پزشک و یا شخصی از هر کدام از صنف­های مختلف با اقداماتی نظیر موضع­گیری تند و یا هنجارشکنی و .... ظرف مدت کوتاهی خود را در شبکه­های اجتماعی مطرح می­کنند، در فضای عینی سر زبان­ها می­افتند و با صعود فالوورهای خود به رقم­های بالا در مدت کوتاه به شهرت می­رسند. این شرکت نیز در سال­های گذشته بارها با روش­هایی نظیر فروش کالاهای ناهنجار و یا حاشیه­ساز، موضع­گیری­های جنجال­برانگیز کارکنان در فضای مجازی و روش­های مشابه خود را در سطح افکار عمومی مطرح کرده است. زمانیکه این اقدامات به یک روند تبلیغاتی تبدیل می­شود لازم است برای مواجهه با آن راهکارهایی به روزتر از پلمپ موقت و... اتخاذ گردد و در کنار آن با افزایش سواد رسانه­ای مخاطبان در خصوص این اقدامات به عنوان یک تاکتیک تبلیغاتی نوین و البته غیر اخلاقی اطلاع رسانی گردد. چرا که تداوم این روند ممکن است در آینده با ناهنجاری­های بیشتر برای کسب شهرت بیشتر همراه شود و در این میان فرهنگ و اخلاق عمومی بیشترین آسیب­ها را از این تاکتیک تبلیغاتی خواهند خورد.  زینب شاهینی

ارسال نظرات