پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
10 مرداد 1402 - 08:49

زوج های ویرانگر دو کشور عراق و اوکراین

«نولاند» و همسرش، «رابرت کیگان» مورخ، نویسنده و مفسر سیاست خارجی آمریکایی در موسسه بروکینگز است. او یکی از بنیانگذاران پروژه‌ی «برای قرن جدید آمریکایی» بود. کتاب «جهان ساخته‌ی آمریکا» او توسط باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق مورد تمجید قرار گرفت
کد خبر : 14805

پایگاه رهنما:

درباره جنگ روسیه و اوکراین، معمولا نام یک آمریکایی، تکرار بسیار بالایی در ریشه‌یابی وضعیت کنونی اوکراین دارد. نام زنی با چشمانی آبی که برقی سرد در آن دیده می‌شود.
«نولاند» که اکنون معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکاست، در زمان حضور خود در جلسات استماع سنا، هیچ ابایی از ابراز منویات خود و همپالکی‌هایش نداشته است. او در این جلسات، اذعان کرد که پنتاگون آزمایشگاه‌های ساخت تسلیحات زیستی را در اوکراین و قفقاز و آسیای میانه ایجاد کرده است. او تلویحا مسئولیت انفجار خط لوله‌ی «نورد استریم» روسیه در سال گذشته در بحبوحه جنگ اوکراین را تایید و به شدت هم از این اقدام تروریستی دفاع کرد.
نولاند یهودی است و دختر پروفسور «شروین بی نولاند»، استاد اخلاق زیستی و پزشکی دانشگاه ییل است که نام خانوادگی اصلی او «نودلمن» است. نولاند با «رابرت کیگان»، یک مورخ دانشگاهی، ازدواج کرده است که از او دو فرزند دارد. نولاند به زبان روسی، فرانسوی و تا حدودی چینی صحبت می‌کند.
همسرش، رابرت کیگان (زاده ۲۶ سپتامبر ۱۹۵۸ در آتن یونان) مورخ، نویسنده و مفسر سیاست خارجی آمریکایی در موسسه بروکینگز است. او یکی از بنیانگذاران پروژه‌ی «برای قرن جدید آمریکایی» بود. کتاب «جهان ساخته‌ی آمریکا» او توسط باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق مورد تمجید قرار گرفت و اوباما در چند نوبت، از جمله سخنرانی خود در کنگره در سال ۲۰۱۲ به موضوع محوری آن کتاب پرداخت.

یک زوج و سه جنگ
جالب اینکه، تفکرات کیگان در دولت قبل از اوباما، یعنی دولت بوش هم نقشی محوری در سیاست خارجی آمریکا داشته است. حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر بهانه‌ای را برای دولت بوش فراهم کرد تا برنامه‌ای را که از قبل موجود بود را اجرا کند که در دهه ۱۹۹۰ توسط گروه لابی نومحافظه‌کار بسیار تأثیرگذار به نام «پروژه جدید» به‌طور مفصل تبلیغ و به شدت برای آن لابی شده بود. پروژه قرن آمریکایی از زمان آغاز به کار خود در سال ۱۹۹۷، همواره در میان گروه اندیشکده‌های نومحافظه‌کاران که ستون فقرات فکری دولت بوش را تشکیل می‌دادند، مورد توجه بود.
این پروژه در سال  ۲۰۰۰ چند ماه قبل از  ۱۱ سپتامبر و حمله آمریکا به افغانستان با عنوان «بازسازی دفاع آمریکا: استراتژی، نیرو‌ها و منابع برای یک قرن جدید»، تاکید کرد که برنامه نظامی‌گرایانه‌اش ممکن است برای اجرایی شدن، محتاج «یک رویداد فاجعه‌بار و فاجعه‌آمیز» یا به تعبیر دیگر، یک پرل هاربر جدید باشد. ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ چیزی جز تحقق همین پرل هاربر جدید نبود و مفهوم «جنگ علیه تروریسم» پوششی برای فرافکنی جدید قدرت آمریکا بود. رابرت کیگان، شوهر ویکتوریا نولاند و برادرش فردریک کیگان، از تئوریسین‌های اصلی پروژه حمله به افغانستان پس از ۱۱ سپتامبر  بودند.
فردریک دابلیو کِیگان، برادرشوهر ویکتوریا نولاند، یک محقق مقیم آمریکا در موسسه «امریکن انترپرایز» و استاد سابق تاریخ نظامی در آکادمی نظامی ایالات متحده در «وست پوینت» است. این مکان پر از یهودی‌های نومحافظه‌کار به شدت ستیزه‌طلب است.
برخی از محققان در آن مقطع، تبدیل به معماران شاخص سیاست عمومی دولت دوم بوش شدند. بیش از بیست محقق و همکار این موسسه در پست‌های سیاستگذاری دولت بوش یا در یکی از پانل‌ها و کمیسیون‌های متعدد دولت خدمت می‌کردند. «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت ترامپ - که نام یهودی بولتِن خود را به بولتون تغییر داد -، «آیان هیرشی علی» و «پل ولفوویتز» (حاکم نظامی عراق در زمان اشغال) همه در همین موسسه به شهرت  رسیدند.
از همین مرور اجمالی، روشن می‌شود که نولان و خویشاوندانش، به جنگ به چشم یک «کسب و کار خانوادگی» می‌نگرند و در دو دهه گذشته، هر جا خبری از جنگ و تهاجم آمریکا بوده، نام نولاند و بستگانش هم به چشم می‌خورد. برخی معتقدند بوی خون و کشتار و ویرانی، نولاند را نشئه کرده است.
اغراق نیست اگر بگوییم تک تک تحرکات جدی و مهمی را که در وقایع ۲۰۱۴ اوکراین منجر به سرنگونی دولت وقت و روی کار آمدن دولت دست‌نشانده‌ی دولت پنهان جهانی در آن کشور شد، ویکتوریا نولاند و همفکران جنگ‌طلب او طراحی کردند و به اجرا گذاشتند.
در واقع، نولاند خیلی دوست داشت «تغییر رژیم» دیگری  را این بار به نام خود سند بزند. همان‌طور که شوهرش، رابرت کیگان، پروژه قرن جدید آمریکا را در سال ۱۹۹۸ با محتوای «تغییر رژیم» در عراق کلید زد، پروژه‌ای که در سال ۲۰۰۳ با حمله جورج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا  به عراق جامه‌ی عمل پوشید.
همانند نولاند در اوکراین، کیگان و همکاران نومحافظه‌اش فکر می‌کردند که می‌توانند تهاجم آسان به عراق را مهندسی کنند، صدام حسین را کنار بزنند و مهره‌ی دست‌چین شده‌ای را در عراق منصوب نمایند و احمد چلبی قرار بود همان «مرد» باشد. اما آن‌ها نتوانستند بسیاری از واقعیت‌ها و پیچیدگی‌های خشن عراق، مانند شکاف بین سنی‌ها و شیعیان را که در اثر تهاجم و اشغال به رهبری ایالات متحده آشکار شده بود را  در نظر بگیرند.

«نولاند» همچنان فعال در دولت «بایدن»

بیانیه‌ی نولاند مبنی بر این که پایگاه‌های نظامی روسیه در کریمه «هدف‌های مشروع» برای نیرو‌های اوکراینی هستند (بهمن ماه سال گذشته)، توسط کرملین به عنوان دلیلی بر «دخالت ایالات متحده در درگیری اوکراین» تفسیر شد. دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه در پستی در تلگرام هشدار داد که مسکو به چنین حملاتی «با استفاده از هر نوع سلاح» پاسخ خواهد داد.
نولاند پس از ترک وزارت امور خارجه در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، اکنون به عنوان معاون وزیر امور خارجه جو بایدن در امور سیاسی فعالیت می‌کند. در ماه‌های اخیر، او تغییر رژیم در روسیه را تایید کرد، تخریب ادعایی خطوط لوله نورد استریم توسط ایالات متحده را جشن گرفت و خواستار جریان نامحدود تسلیحات به اوکراین شد.
ویکتوریا نولاند، دیپلمات ارشد آمریکا در رویداد‌های اوکراین، «تغییر رژیم» اوکراین را در اوایل سال ۲۰۱۴ بدون سنجش هرج و مرج و پیامد‌های احتمالی طراحی کرد. شاید هم او دقیقا می‌دانست و اصولا این هرج و مرج و آشوب، خود هدف اصلی و همیشگی پروژه‌های شومی، چون جنگ افغانستان و عراق، ظهور داعش و گروه‌های تکفیری و بحران اوکراین برای زرسالاران و ابرصهیونیست‌هایی است که در پشت صحنه، دولت‌های غربی را در کنترل دارند.
کاری که امروز نولاند و همسرش در اوکراین می‌کنند این است که چهره زشت کودتاچیان سال ۲۰۱۴ را تغییر داده و به جای ژاکت‌های قهوه‌ای فاشیست‌های اوکراینی، این بار لباس سفید فرشتگان «دموکراسی»  را به  تن آن‌ها پوشانده تا بتوانند بار دیگر با کارگردانی جدید، جنگی خانمانسوز ادامه یافته تا سرمایه گذاران  تسلیحاتی و خانواده او بتوانند از خون‌های ریخته شده در این جنگ همچون جنگ افغانستان حساب‌های بانکی خود را پر از دلار کنند.حسین زمانی

ارسال نظرات