- کشتار دانشجویان در ۱۶ آذر و یک سند تاریخی از شکنجه مخالفان با «خرس» در دوره پهلوی!
- آیا نبرد حضرموت نقشه یمن را تغییر خواهد داد؟
- یادداشت ها / آیا پایان ماه عسل صهیونیستها در سوریه نزدیک است؟!
- قیام جوانان سوری | پیام عملیات «بیت جن» برای جولانی و صهیونیستها
- بسیج تمدنساز، نفس آخر استکبار
- دومین شب مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه(س) با حضور رهبر انقلاب
- انصارالله: جنگافروزی عربستان علیه یمن عواقب سنگینی دارد
- منظور: برنامه هفتم با کار کارشناسی کمسابقه تدوین شد/ بخش بزرگ برنامه قابل اجراست
- ۶۵۶ میلیون دلار صادرات با «مجوزهای رد شده» /بازهم پای کارتهای اجارهای در میان است؟
- نصراللهی، استاد ارتباطات: مستند عبری تسنیم آغاز عصر جدیدی از حرکت رسانهای ایران است
- ایران لولای ژئوپلیتیک جهان
- یادداشت / کد حیفا
- حل مسائل ایران را از کنیسههای آمریکا طلب نکنید
- چرا رسیدگی به پرونده شهید آرمان علیوردی طولانی شده است؟ / نقش هر یک از متهمان در وقوع قتل باید مشخص شود
- جنگ بیشتر؛ سفره کوچکتر | تاثیرات اقتصادی تنش افغانستان و پاکستان
چهارشنبه ؛ 19 آذر 1404 روزنامه جام جم
قریب به ۱۴۰۰ سال قبل در چنین روزی پسر رسول خدا (ص) وارد سرزمینی به نام کربلا شد تا با اهدای خون خود مسلمان را از چنبره جنگ شناختی معاویه نجات داده و به فرموده خویش اجازه ندهد فاتحه اسلام را بخوانند.
حسین بن علی (ع) در این راه از همه ابزارها و شیوههای تبلیغی برای افزایش آگاهی و بصیرت مسلمانان استفاده کرد، اما غلبه امویان بر ذهن و اراده مردم امکان بیداری آنها را فراهم نساخت تا عاشورا با همه مصائبش به وقوع پیوست.
هنوز خورشید دهم محرم غروب نکرده بود که جهاد تبیین طلوع کرد و از محرم بستری ساخت تا برای همیشه تاریخ محملی برای روشنگری علیه ظلم و استکبار و نجات انسان از جنگ شناختی شیاطین و دولتهای شیطانی باشد. جهاد تبیین عاشورایی ویژگیهایی دارد که در همه قرون و اعصار کاربرد و کارایی دارد. برخی از مختصات جهاد تبیین عاشورایی عبارتند از:
۱- تبیین مدبرانه
حسین بن علی (ع) از همه ابزارها و شیوهها در راستای احیای دین خدا و تبلیغ اهدافش بهره گرفت که اعزام سفیر، مکاتبات و دعوت شفاهی و کتبی، گفتوگوی چهره به چهره، سخنرانیهای حماسی و منطقی، احتجاج و اتمام حجت از جمله آنها بود. اما یکی از مختصات این تبلیغ تدبیر در استفاده از فرصتهای مناسب بود. بنابراین حرکت را از مکه و در ایام حج آغاز کرد تا این سوال برای قاطبه مسلمین ایجاد شود که چه امر مهمی سبب شده تا پسر رسول خدا (ص) مراسم حج خود را رها و مکه را ترک کند.
۲- تبیینگری زنانه
جهاد تبیین زن و مرد نمیشناسد و تکلیفی همگانی است، اما عدم ورود زنان به معنای تعطیلی نیمی از جامعه است. در حالی که ورود زنان به این عرصه به دلیل ویژگیهای زن بهویژه نقش مادرانه در کانون خانواده میتواند اهداف این جهاد را با سرعت و سهولت بیشتری تأمین نماید. چنانکه ورود حضرت زینت کبری به تبیینگری و روشنگری سبب بیداری هر چه زودتر مسلمانان در آن روز گردید. اکنون میتوان قاطعانه گفت تا زمانی که زنان از انقلاب اسلامی دفاع کنند از دشمن کاری ساخته نیست.
۳- روشنگری شجاعانه
یکی از شاخصههای بارز جهاد تبیین زینبی افشای چهره واقعی یزیدیان بود که تأثیر زیادی در تنبه و بیداری مسلمانان داشت. این شیرزن کربلا با لحنی حیدری و ادبیاتی فاطمی در کمال شجاعت به ایراد خطبه پرداخت و فرمود: «به خدا سوگند هر چه کنی نمیتوانی نام و نشان ما را محو کنی و سروش ما را بمیرانی و به حد ما نتوانی رسید و ننگ این اعمال ننگین و ستمها را نتوانی شست و بدان که رأی و تدبیرت سست و روزگارت اندک و انگشتشمار و جمعیتت روبه پراکندگی است...»
۴- تبیین گری خلاقانه
بهرهگیری از صنایع ادبی، تشبیه و تمثیل تا بلاغت و فصاحت به سبک کلام الهی در قرآن کریم شیوهای بود که در جهاد تبیین حسینی مشهود است. حضرت اباعبدالله (ع) در تشریح اهداف قیام خویش از شیوه تمثیل بهره گرفته و اشتیاق خود را براى شهادت در راه حق چنین بیان مىکند: «مرگ براى انسانها همچون گردنبند برگردن دختران جوان زینت بخش و لازم است و من به دیدار نیاکانم آن چنان اشتیاق دارم که یعقوب به دیدار یوسف مشتاق بود.»
رجزها و اشعار پرمحتواى امام حسین (ع) یاران با وفایش و تمسک آنان به اشعار و ابیات مناسب و لازم در موارد خاص، مىتواند نشانگر اهمیت این موضوع در حماسه جاودانى کربلا باشد.
۵- تبیینگری متواضعانه
امام حسین (ع) براى پیشبرد اهداف مقدس خویش، متواضعانه قدم پیش گذاشته و در جذب و جلب افراد، خودش مستقیم به سراغ آنان میرفت. هنگامى که امام حسین (ع) با یاران خود در یکى از توقفگاههاى مسیر خود به کربلا رسیدند، متوجه شدند که عبید الله بن حر جعفى در گوشهاى فرود آمده است. آن حضرت حجاج بن مسروق را به سوى او فرستاد و او را به یارى و همراهى دعوت کرد. هنگامى که پاسخ مناسبى نداد، امام حسین (ع) به همراه گروهى از یاران خویش به نزد او رفت و به همکارى و مبارزه با طاغوتیان دعوت نمود. عبیدالله باز هم امتناع کرد، امام حسین (ع) فرمود: «اگر ما را یارى نمىکنى پس از خدا بترس از اینکه با دشمنان ما همراهى کنى! به خدا سوگند! هرگاه کسى صداى داد خواهى ما را بشنود و به یارى ما نشتابد هلاک خواهد شد.»
امروز، اما اگر جامعه اسلامی شاهد قربانیان جنگ شناختی دشمن در امالقرای جهان اسلام میباشد، نشانگر عدم پایبندی مسلمین به جهاد تبیین است. عدم اطلاع ۸۵ درصدی یک جامعه آماری ۹۹۲ نفره از بانوان بیحجاب شهر تهران از اینکه حجاب امری الهی است گواهی بر این ادعاست.
روزنامه خراسان
روزنامه کیهان
مکتب انسانسازی که مورد طمع دشمنان است
روزنامه رسالت
معدن، از تحریم خارجی تا تحریم داخلی
یک. بخش معدن یکی از فرصتهای مهم در اقتصاد کشور است. به دلیل ذات زمینشناسی استقرار معادن در خاک کشورمان، این فرصت گستره عظیمی در عمده بخشهای ایران داشته و جالبتر آنکه عمده معادن در مناطق محروم و کمتر برخوردار واقع هستند. از سوی دیگر توسعه معادن و صنایع معدنی، محرک اصلی رونق اقتصادی در بسیاری از مناطق اقتصادی کشور بوده و شکلگیری معادن در بسیاری از مناطق سبب بهبود آمارهای اقتصادی و معیشتی مردم منطقه شده است.
دو. معدن و زنجیره آن میتواند نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی از طریق ارزآوری در شرایط تحریمی داشته باشد. بااینحال، فعالیت فعلی در این صنعت با ضعفهای عمدهای همراه است. اولین و مهمترین موضوع، ضعف اکتشافات است. سرمایهگذاری در بخش اکتشافات بسیار پرریسک است و نیازمند رویکردهای جدیدی در مدیریت و توزیع ریسک است.
از سوی دیگر، فعالیتهای اکتشافی دولت از طریق سازمانهای محدودی انجام میشود و درعینحال دولت و حتی بخش خصوصی بدون انجام اقدامات اکتشافی خاص، اقدام به بلوکه سازی پهنهها و محدودههای مستعد معدنی نمودهاند که درنتیجه سبب فرصت ازدسترفته قابلتوجهی برای اقتصاد کشور و اقتصاد محلی و منطقهای و معیشت مردم گردیده است.
از سوی دیگر، بررسی تجهیزات و تکنولوژی استخراج، حاکی از فرسودگی گسترده و بالاتر بودن قیمتهای دستگاهها و تجهیزات در بازار معدن کشور نسبت به بازارهای جهانی است به حدی که بیش از آنکه به کسبوکار شبیه باشد، به بازار خودروهای وارداتی شبیه گردیده است.
سه. بهروزرسانی تجهیزات و تکنولوژی استخراج امری ضروری در راستای بهینهسازی مصرف انرژی و سوخت و همچنین افزایش تولید است که باید در دستور کار قرار گیرد. نکته دیگر در بررسی عملکرد فرآوری آن است که شاهد متوسط راندمان پایینی هستیم.
در بسیاری از معادن، باطله خروجی کارخانه، عیاری بیش از معادن اقتصادی و سودآور در بسیاری از مناطق جهان دارند که نشاندهنده هزینه فرصت ازدسترفته قابلتوجهی است که با تحقیق و توسعه و رویکرد دانشبنیان، میتواند افزایش قابلتوجهی یافته و درنتیجه اثر مناسبی در رشد تولید داشته باشد. اما محدودیتهای قانونی در فعالیتهای معدنی سبب کُندی یا توقف بسیاری از فعالیتهای معدنی بهخصوص در حوزه آغاز فعالیت استخراج گردیده است که باید قوانین در این حوزه با رویکرد اولویت اشتغال، محرومیتزدایی و همچنین افزایش تولید و افزایش درآمدهای ارزی اصلاح گردد.
چهار. خلاصه ماجرا آن است که بخش معدن به علت خاصیت ذاتیاش، کمتر میتواند مورد تحریم خارجی قرار گیرد اما از سوی ساختارها و مدیریتهای معیوب داخلی، دچار خودتحریمی شده است.
راز ماندگاری قیام
علی دارابی
چرا قیام و نهضت امام حسین علیه السلام جاویدان شده است و ماه محرم را همه شیعیان به خصوص ایرانیان در هر کجای جهان که هستند به سوگ و نوحه سرایی و بازخوانی این نهضت بزرگ تاریخی میپردازند؟درست است که امام حسین علیه السلام نوه پیامبر خاتم حضرت محمد(ص) و فرزند حضرت علی(ع) امام برحق، وصی و جانشین پیامبر(ص) و حضرت فاطمه (س) دخت مکرم پیامبر(ص) و خود، امام مسلمانان بوده است و از حیث حسب و نسب و برخورداری از مقام عصمت، بر اساس عقاید شیعی جایگاه، منزلت وتشخص ویژهای داشته است و به شهادت رساندن امام حسین(ع) به دست گروهی از مسلمانان دیگر، خود درسها و عبرتها دارد که در همه عصرها، زمانها و نسلها درسآموز است … . اما در یک دستهبندی کلی دلایل جاویدان شدن نهضت امام حسین علیه السلام را باید در اهداف و فلسفه قیام امام بررسی کرد؛
- احیای دین و سنت پیامبر خاتم (ص)
بعد از رحلت رسول مکرم بدعتهای فراوانی در دوران خلفا بر اسلام وارد شده بود و پالایش اسلام محمدی از اسلام اموی نیاز به یک کار بزرگ توسط یک انسان برجسته و بزرگ داشت و این کار از نوه عزیز پیامبر(ص) ساخته بود امام در نامه ای به جمعی از بزرگان بصره هدف از قیام بر ضد حکومت یزید را احیای سنت پیامبر(ص) اعلام مى فرمایند که این گروه (یزید و همراهان) سنت پیامبر را از بین بردهاند. پس احیای حدود الهی را باید مهمترین هدف قیام بر شمرد.
- امر به معروف و نهی از منکر
که بزرگترین منکر زمانه حاکم بودن یزید و ظلم و ستم و نارواییهایی که به نام دین بر مردم صورت میگرفت. امام حسین (ع) برای مبارزه با ستم، استبداد، فساد، ظلم و تلاش برای حاکمیت اسلام و عدالت قیام کرد. امام چنانکه در وصیتش به محمد بن حنفیه آمده است بازگرداندن جامعه اسلامی به مسیر صحیح و مبارزه با انحرافات، اصلاح امت جدم و امر به معروف و نهی از منکر را مورد تاکید قرار میدهد.۳. امام حسین علیه السلام در خطبهای که پس از نماز عصر در جمع لشکریان حرخواند فرمود: «ای مردم من فرزند دختر رسول خدایم و ما به ولایت این امور بر شما از مدعیان دروغین سزاوارتریم…» بسیاری از مفسران، «تشکیل حکومت» را بر این اساس از دیگر اهداف قیام امام حسین (ع) میدانند.
ادامه دارد…
ارسال نظرات