عباس شمسعلی
«محرّم و صفر است که اسلام را نگه داشته است. فداکاری سیدالشهدا- سلاماللهعلیه- است که اسلام را برای ما زنده نگه داشته است؛... این خون سیدالشهداست که خونهای همه ملتهای اسلامی را به جوش میآورد و این دستهجات عزیز عاشوراست که مردم را به هیجان میآورد و برای اسلام و برای حفظ مقاصد اسلامی مهیا میکند. در این امر، سستی نباید کرد. البته باید مسائل روز گفته بشود.» این بخشی از سخنان ماندگار امام خمینی(ره) در چهارم آبان 1360 و در جمع وعاظ و خطبا است که به رمز و راز مهمی از اهمیت عزاداری محرم و صفر اشاره میکند، یعنی ماندگاری و زنده بودن اسلام به برکت خون مطهر و مجالس عزاداری سیدالشهدا علیهالسلام.
رهبر معظم انقلاب هم به نقش عزاداری سیدالشهدا علیهالسلام و برپایی هیئتها در جوامع شیعه و مسلمان از گذشته تا عصر ما از جمله حرکت مردم در پیروزی انقلاب اسلامی و ایستادگی در سالهای دفاع مقدس اشاره داشتهاند.
در واقع هیئتها و مراسمات با محوریت اهلبیت علیهمالسلام از گذشته تاکنون علاوه بر محملی برای نشر معارف اسلامی و اخلاقی؛ موتور محرک و پیشبرنده در بزنگاههایی مهم و خطیر همچون مبارزات منجر به پیروزی انقلاب اسلامی، پیروزی در جنگ تحمیلی بوده است و در ادامه و در مواقع مختلف دیگر این اجتماعات منظم و تشکلهای ایجاد شده در بستر هیئتها نقش ارزشمند خود در رفع مشکلات و باز شدن گرهها را نشان دادهاند، از جمله در امدادرسانی به مناطق سیلزده و زلزلهزده یا اعزام نیروهای مخلص و خدمتگزار از جوانان هیئتی به اردوهای جهادی مناطق محروم یا در کمکرسانی چشمگیر در ایام کرونا چه در قالب کمک به کادر درمان یا در ایجاد و اثربخشی بینظیر رزمایش «همدلی و مواسات» با هدف کمک به آسیبدیدگان از صدمات جانبی کرونا و نمونههای مختلف دیگر.
از سوی دیگر در سالهای گذشته بهویژه پس از انقلاب اسلامی که خود نتیجه الگو گرفتن از آزادیخواهی سالار شهیدان و قیام علیه ظلم و ستم بود، گویا در سطحی فراتر از کشورمان ایمان به اثربخش بودن تبعیت از الگوی عاشورا و تمرین درس آزادگی و مبارزه با ظلم و تأسی از فرهنگ شهادت این میراث ارزشمند سید و سالار شهیدان، رشدی مضاعف و شاید غیرقابل تصور پیدا کرده است؛ از تغییر در مسیر و توفیقات مبارزه مردم و گروههای جهادی فلسطین در مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی (بارها این الگو گرفتن از امام حسین علیهالسلام در کلام فرماندهان جهادی فلسطین بیان شده است)، یا ایجاد حزبالله قهرمان در لبنان که با گرد هم آمدن جوانان شیعه پیرو و عاشق قیام و راه اباعبدالله علیهالسلام ورق را در مبارزه با اسرائیل غاصب برگرداندند و طومار این رژیم جعلی را پیچیدهاند. الگو گرفتن جوانان مقاوم، صبور و شیعه در یمن که همچون امام خود از عده و توان دشمنشان نترسیدند و پای دفاع از میهن و عقیده خود رشادتها کردند و دشمنشان را پس از چندین سال به زانو درآوردند هم نمونه دیگری از اثر بخشی مکتب عاشوراست.
مبارزه با داعش، این گروه پلید تروریستی دستپرورده آمریکا و سران استکباری غرب که برای از بین بردن محور و جبهه مقاومت و در نهایت ضربه کاری به جمهوری اسلامی سر برآورد و از انواع حمایتها و تامین منابع و تجهیزات هم برخوردار بود، جز با تأسی از مکتب عاشورا و ایستادگی تا پای جان برای حفظ اسلام و جمهوری اسلامی میسر نبود. خداوند بر درجات سردار شهید حاج قاسم سلیمانی عزیز، این علمدار سپاه اسلام بیفزاید که یکی از تربیتشدگان همین روضهها و هیئتها و شاگرد ممتاز دانشگاه حسین و عباس بود و با الگو گرفتن از راه آن بزرگواران و همراه با پاکترین و مظلومترین جوانان عاشورایی نهتنها اجازه دستدرازی داعش به این کشور پایگاه اهل بیت علیهمالسلام و رسیدن دشمنان این سرزمین به اهداف شومشان را نداد بلکه عراق و سوریه را از لوث این یزیدیان بیرحم زمان پاک کرد تا جایی که مردم این دو کشور خود را مدیون سردار سلیمانی و همرزمانش میدانند.
نترسیدن از تحریم و خباثت دشمن و عقب ننشستن از راهی که به حقانیت آن ایمان داریم و تلاش جهادی برای خنثی کردن این توطئهها که منجر به گامهای موفقیتآمیز متعددی شده است یکی دیگر از نتایج الگو گرفتن از مکتب عاشوراست.
این اثرات معجزهگون مکتب نورانی امام حسین (ع) و اثرات تربیتی و بینظیر اخلاقی و معرفتی هیئتها و مجالس اهل بیت علیهالسلام و نقل معارف و ارزشهای اسلامی و انسانساز در این جلسات چیزی است که دشمن را به ستوه آورده است. تربیت جوانان پاک مکتبی و هیئتی در حالی است که جوانان در غرب با انواع بحرانهای اخلاقی دست بهگریبان هستند. وقتی دشمن این مجالس و محافل نورانی و این راه و مکتب سازنده را سدی محکم و خنثیکننده نقشهها و فراتر از آن منشأ ضربات متعدد بر پیکر خود میداند و میبیند، طبیعی است که از هر راه و روشی برای آسیب زدن به این منبع مهم و اثرگذار دریغ نکند.
دشمنی که یک روز به دست نوکر مزدورش رضاخان حجاب و برپایی محافل عزاداری سیدالشهدا را ممنوع کرده بود و در نهایت سیلی سختی از این مردم اهلبیتی و انقلاب اسلامی خورد، اکنون ایجاد شبهات مختلف اعتقادی و پمپاژ پرحجم آن در شبکههای اجتماعی و مجازی، تلاش برای ایجاد جاذبهها و سرگرمیهای پوچ همجنسبازی، سینمای بیمحتوا، موسیقیهای ناسالم و منتهی به انحراف، ترویج سبک زندگی غیراسلامی از جمله تبلیغ و ترویج پرحجم بیحجابی و برهنگی و... را برای دور کردن جوانان و نوجوانان ما از گرایش به مکتب عاشورا و محافل و مجالس مذهبی در برنامهریزیهای خود قرار داده است. از سوی دیگر تبلیغ اینکه جوانان در کشورمان نسبت به دین و ارزشهای اسلامی بیاعتنا شدهاند نیز بخش دیگی از پروپاگاندای غرب و رسانهها و شبکههای اجتماعی در خدمت غرب است.
با همه اینها اما اگر تحت تاثیر این القائات و تبلیغ قرار نگیریم خواهیم دید در همین شبهای ماه محرم انبوه جوانان و نوجوانان و زنان و دختران این سرزمین با ظواهر مختلف در اقصی نقاط این کشور با چه عشق و شوری در مجالس عزاداری محرم شرکت میکنند. بارها و بارها نمونههای مختلفی از تحولهای مثبت اعتقادی در زمینههای مختلفی همچون حجاب و مسائل اخلاقی در این محافل نورانی رخ داده است. این حضور پر حجم و ارزشمند را در شبها و محافل ماه رمضان امسال و سالهای قبل و اعتکاف و زیارت اربعین یا در اماکن مقدسه و حرمهای مطهر نیز مشاهده میکنیم.
حال سؤال این است که آیا وقتی دشمن خود را در بازداشتن جوانان و نوجوانان از حضور در مجالس مذهبی و اثرپذیری سازنده این محافل نورانی ناکام میبیند، از اقدامات خبیثانه خود دست میکشد؟ تجربه ثابت کرده است که چنین نیست.
راهی که دشمن در سالهای گذشته بهویژه سالهای اخیر برای
خنثی کردن اثرات این مجالس و محافل بر جوانان و نوجوانان برگزیده است، ایجاد تغییر شکلی و محتوایی و انحراف مسیر این جلسات و محافل است. موضوعی که بارها از سوی رهبر انقلاب و بزرگان مورد تذکر قرار گرفته است.
اینکه تلاش میشود در برخی محافل به جای عرضه معارف ناب و بیان راه و رسم انسانساز مکتب اهل بیت علیهمالسلام، یا به جای ترویج اشعار پرمغز و حماسی و تربیتی، جوانان هیئتی به موسیقی و آهنگ و فلان سبکِ سبُک در مداحی و اشعار سطحی کم محتوا و تصویرپردازیهای آنچنانی و چشمگیر شبیه کنسرت سرگرم شوند یا اینکه در برخی محافل به جای بیان مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، بینالمللی و منطقهای یا پاسخ به شبهات اعتقادی پمپاژ شده، بیان این موضوعات و مسائل روز عیب شمرده شود و همه چیز منتهی به ظاهر عزاداری شود میتواند نشانههایی نگرانکننده از تلاش دشمن برای تغییر مسیر و ذائقهها در هیئتها و مجالس مذهبی باشد. موضوعی که هوشیاری خطبا، مداحان، شعرای آئینی و عزاداران را میطلبد.
رهبر انقلاب در خصوص تلاش برای به اصطلاح جدایی هیئت و سیاست تصریح میفرمایند: «هیئتها نمیتوانند سکولار باشند؛ هیئتِ امام حسینِ سکولار ما نداریم! هر کس علاقهمند به امام حسین است، یعنی علاقهمند به اسلام سیاسی است، اسلام مجاهد است، اسلام مقاتله است، اسلام خون دادن است، اسلام جان دادن است؛ معنای اعتقاد به امام حسین(ع) این است. اینکه آدم در یک مجلس روضه یا هیئت عزاداری مراقب باشد که مبادا وارد مباحث اسلام سیاسی بشود، این غلط است. البتّه معنای این حرف این نیست که هر حادثه سیاسی در کشور اتّفاق میافتد، ما باید حتماً در مجلس روضه آن را با یک گرایش خاصّی- حالا یا این طرف، یا آن طرف- بیان کنیم و احیاناً با یک چیزهایی هم همراه باشد؛ نه، امّا فکر انقلاب، فکر اسلام، خطّ مبارکی که امام (رضوان الله علیه) در این مملکت ترسیم کردند و باقی گذاشتند، اینها بایستی در مجموعهها و مانند اینها حضور داشته باشد.»
تلاش برای حفظ میراث ماندگار و گنجینه ارزشمند این محافل ارزشمند و ترویج صحیح مکتب عاشورا و راه و رسم ائمه معصومین علیهمالسلام و انتقال در امان مانده آن از تحریفات و تغییرات خطرناک به نسلهای آینده وظیفهای خطیر است که بر عهده همه عاشقان این مسیر نورانی سنگینی است.
فرسنگها دور از درایت سیاسی!
محمدحسین مهدویزادگان
رجب طیب اردوغان پس از پیروزی سخت و حداقلی در انتخابات ریاستجمهوری ترکیه، استراتژی «بازگشت به گذشته» را در پیش گرفته است! مسیری که اردوغان از سال 2005 میلادی به صورت رسمی در حوزه سیاست خارجی آنکارا با هدف عضویت دائم در اتحادیه اروپایی در پیش گرفت و به تباهی و شکست منجر شد، دوباره از سوی وی و حزب عدالت و توسعه و این بار در سال 2023 میلادی بازتعریف شده است. با این حال به نظر میرسد رئیسجمهور ترکیه این بار نیز مانند گذشته، بازی را نه از یک نقطه روشن، بلکه از یک سراب آغاز کرده است!
صورت ماجرا از این قرار است که اردوغان موافقت رسمی دولت متبوعش را درباره پیوستن سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی اعلام کرده و از مخالفت خود با این موضوع عقبنشینی کرده است. در ازای این موافقت و چراغ سبز، سوئدیها به آنکارا تعهد دادهاند در عملیات جستوجوی گروههای تروریستی داخلی خود، گروه «پکک» را نیز در لیست گروههای هدف قرار داده و فعالیتها، میتینگها و تظاهراتهای آنها را علیه دولت ترکیه ممنوع کنند. همچنین سوئدیها متعهد شدهاند به عنوان رئیس دورهای کنونی اتحادیه اروپایی، روند مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه را بار دیگر به جریان انداخته و از کلیت این روند نیز حمایت کنند.
واقعیت امر این است که اردوغان به گونهای سادهلوحانه و کودکانه از سوئدیها و ناتو رکب خورده است! او تعهد داده است پارلمان ترکیه متشکل از اکثریت طرفدار حزب حاکم و احزاب مخالف، عضویت سوئد در ناتو را در نهایت تا ماه اکتبر امسال (مهرماه) مورد تایید قرار دهند. به عبارت بهتر، وی در حال دادن امتیازی نقد به طرف مقابل است اما در مقابل، ناتو و اتحادیه اروپایی وعدههای نسیهای را به رئیسجمهور ترکیه دادهاند. در بخش نخست، یعنی تغییر قانون اساسی سوئد در موضوع مبارزه با گروههای تروریستی و گنجاندن گروه «پکک» به عنوان یکی از گروههای نامطلوب، پای نوعی شوخی آشکار در میان است! بسیاری از اعضای «پکک» که در خاک سوئد به سر میبرند، اکنون شهروند این کشور اروپایی بوده و استرداد آنها به ترکیه امکانپذیر نیست. محدودسازی فعالیت آنها نیز در عمل از سوی دستگاه اطلاعاتی سوئد صورت نخواهد گرفت زیرا سیاستهای اعمالی سوئدیها (برخلاف سیاستهای اعلامی) در هماهنگی مطلق با دستگاههای امنیتی 2 کشور فرانسه و آلمان صورت میگیرد. پس در اینجا، پای تصمیم و رویکردی جمعی در میان است نه یک تصمیم خاص از سوی دولت و سازمان اطلاعاتی سوئد! ضمن آنکه برخی گروههای سیاسی در سوئد نیز از اکنون به بهانه مغایرت تعهد دولت استکهلم به آنکارا با اصول قانون اساسی سوئد، آن را غیرقابل قبول دانسته و خواستار آزادی عمل گروههای کرد تجزبهطلب ساکن استکهلم، مالمو، لوند، گوتنبرگ و دیگر شهرهای سوئد در برگزاری انواع فعالیتهای آشکار تبلیغاتی - سیاسی علیه دولت ترکیه شدهاند.
در بخش دوم ماجرا نیز اردوغان بازی را از اکنون باخته است! گویا رئیسجمهور ترکیه فراموش کرده است مخالفت برخی اعضای اتحادیه اروپایی با عضویت ترکیه در این مجموعه، ناظر بر ماهیت جامعه ترکیه و تسلط اسلام بر این کشور است. نیکولا سارکوزی، رئیسجمهور اسبق فرانسه قبلا این موضوع را به گونهای صریح ابراز کرده بود: «ترکیه باید فکر عضویت در اتحادیه اروپایی را از سر بیرون کند اما باید روابط تنگاتنگی با این کشور داشته باشیم. دلیلی ندارد یک کشور مسلمان به عضویت باشگاهی از کشورهای مسیحی درآید! گفتن این دروغ به ترکیه مبنی بر اینکه شما میتوانید به عضویت اتحادیه اروپایی درآیید، اشتباه خواهد بود».
اکنون سارکوزی دیگر در کاخ الیزه حضور ندارد اما بسیاری از سران اروپا نظری مشابه وی دارند! فارغ از آن، مانور رو به رشد گروههای ملیگرا و افراطی در کشورهای گوناگون اروپایی منجر به تشدید مخالفت اتحادیه اروپایی با عضویت دائم و رسمی ترکیه در این مجموعه خواهد شد. فراتر از آن، اختلافات عمیقی که میان ترکیه و 2 عضو فعلی اتحادیه اروپایی یعنی یونان و قبرس بر سر مسائل سرزمینی و جغرافیایی وجود دارد، مانع موافقت این دو با این موضوع خواهد شد. این در حالی است که در نهایت، همه اعضای اتحادیه اروپایی باید موافقت خود را با عضویت کشورهای جدید در جمع خود اعلام کنند، بنابراین بخشی از مخالفتها با عضویت ترکیه در اروپای واحد، ماهوی و بخشی دیگر، معطوف به اختلافات اساسی و انباشتهشدهای است که حل و فصل آنها حتی در یک پروسه چند ساله امکانپذیر نیست.
بدون شک اگر روزی قرار باشد در آینده و در کتابهای تاریخ روابط بینالملل، نمونهای از تصمیمات سادهانگارانه و خطا در حوزه سیاست خارجی یک کشور مورد توجه و استناد قرار گیرد، تصمیم اخیر اردوغان و تعهدپذیری یکطرفه آن در قبال سوئدیها و ناتو، بارزترین نمونه ممکن خواهد بود!
روزنامه آرمان امروز
راز ماندگاری قیام
علی دارابی
چرا قیام و نهضت امام حسین علیه السلام جاویدان شده است و ماه محرم را همه شیعیان به خصوص ایرانیان در هر کجای جهان که هستند به سوگ و نوحه سرایی و بازخوانی این نهضت بزرگ تاریخی میپردازند؟درست است که امام حسین علیه السلام نوه پیامبر خاتم حضرت محمد(ص) و فرزند حضرت علی(ع) امام برحق، وصی و جانشین پیامبر(ص) و حضرت فاطمه (س) دخت مکرم پیامبر(ص) و خود، امام مسلمانان بوده است و از حیث حسب و نسب و برخورداری از مقام عصمت، بر اساس عقاید شیعی جایگاه، منزلت وتشخص ویژهای داشته است و به شهادت رساندن امام حسین(ع) به دست گروهی از مسلمانان دیگر، خود درسها و عبرتها دارد که در همه عصرها، زمانها و نسلها درسآموز است … . اما در یک دستهبندی کلی دلایل جاویدان شدن نهضت امام حسین علیه السلام را باید در اهداف و فلسفه قیام امام بررسی کرد؛
- احیای دین و سنت پیامبر خاتم (ص)
بعد از رحلت رسول مکرم بدعتهای فراوانی در دوران خلفا بر اسلام وارد شده بود و پالایش اسلام محمدی از اسلام اموی نیاز به یک کار بزرگ توسط یک انسان برجسته و بزرگ داشت و این کار از نوه عزیز پیامبر(ص) ساخته بود امام در نامه ای به جمعی از بزرگان بصره هدف از قیام بر ضد حکومت یزید را احیای سنت پیامبر(ص) اعلام مى فرمایند که این گروه (یزید و همراهان) سنت پیامبر را از بین بردهاند. پس احیای حدود الهی را باید مهمترین هدف قیام بر شمرد.
- امر به معروف و نهی از منکر
که بزرگترین منکر زمانه حاکم بودن یزید و ظلم و ستم و نارواییهایی که به نام دین بر مردم صورت میگرفت. امام حسین (ع) برای مبارزه با ستم، استبداد، فساد، ظلم و تلاش برای حاکمیت اسلام و عدالت قیام کرد. امام چنانکه در وصیتش به محمد بن حنفیه آمده است بازگرداندن جامعه اسلامی به مسیر صحیح و مبارزه با انحرافات، اصلاح امت جدم و امر به معروف و نهی از منکر را مورد تاکید قرار میدهد.۳. امام حسین علیه السلام در خطبهای که پس از نماز عصر در جمع لشکریان حرخواند فرمود: «ای مردم من فرزند دختر رسول خدایم و ما به ولایت این امور بر شما از مدعیان دروغین سزاوارتریم…» بسیاری از مفسران، «تشکیل حکومت» را بر این اساس از دیگر اهداف قیام امام حسین (ع) میدانند.
ادامه دارد…
ارسال نظرات