روزنامه جام جم
دکتر انسیه خزعلی
به منظور کارایی و اثربخشی هرچه بیشتر نهاد خانواده لازم است تا محیط حاکم بر آن ویژگیهایی متناسب با کارکرد خانواده داشته باشد. تنها در این صورت است که برکات چنین نهادی برای اعضای آن و جامعه پدیدار و پایدار میشود. این خصائص از دیدگاه رهبر فرزانه و حکیم انقلاب «مدظله العالی» شامل حاکمیت آرامش، تدبیر و عقلانیت بر محیط کلی خانواده است.
همچنین ایشان بر لزوم وجود شادی و سرزندگی در خانوادهای مومن و قرآنی تأکید میکنند و آن را محلی برای تجدید قوای اعضا میدانند تا بدین وسیله با روحیه بهتری به وظایف فردی و اجتماعیشان عمل کنند و مقدمات پیشرفت و ارتقای جامعه متمدن و متدین اسلامی را فراهم آورند. از نگاه ایشان بحمدا... در کشور ما و در بسیاری از جوامع شرقی، خاصه جوامع اسلامی، هنوز کمربند خانواده محفوظ و آن صمیمیت و صفا و محبت محسوس است.
شایان ذکر است بر اساس آنچه گفته شد، مشخص میشود نگاه رهبری به مقوله خانواده نگاه استپی نیست؛ ایشان هرگز در فرآیند رشد خانواده مطلوب، در مرحله تشکیل خانواده متوقف نمیشوند، بلکه با نگاه بلند دغدغهمند قائدانه، کل طول فرآیند زندگی مومنانه و مطلوب که پایهگذار جامعه و زیست مومنانه است را در نظر دارند، همچنین از مجموع گفتمان ایشان مشخص میشود که نگاه رهبری به مقوله خانواده، نگاه سیتماتیک مبتنی بر بستر است؛ یعنی ایشان کل خانواده را به صورت نظاممند بهعنوان یک بستر در نظر میگیرند که حیات طیبه یک جامعه موفق در این بستر شکل میگیرد و در ادامه مسیر با حفظ یک زندگی مومنانه تداوم مییابد.
آنچه در تاریخ پرافتخار مکتب شیعه، اوج فعالیت موثر سیاسی زنان را میرساند، عملکرد هوشمندانه و کریمانه زنان در گزارش حقیقتِ غدیر خم است. بانوان عصر حضرت امیر (ع)، در دفاع از حریم ولایت از هیچ کوششی دریغ نکردند؛ عدهای با گفتار و عدهای دیگر با مال و جان از ولایت عشق، جانانه دفاع کردند. با بررسی تاریخ ولایت، روشن میشود که فقط مردان صاحب نام حضور ندارند، بلکه زنان ساعیِ صاحب نامی نیز هستند که در تبلیغ حریم امن ولایت و دفاع از آن از هیچ تلاشی بر محور جهاد تبیین فروگذار نکردند؛ و اینک بعد از گذشت چندین سده از حضور پرخروش و هوشمند زنان، شاید به نوعی بتوان شیعه را وامدار زنان باشرف و باکیاستی دانست که در اثر تحصیل دانش و معرفت، از هر آنچه غیر از خداست بریدند. در اوضاع کنونی، وظیفه ما حفظ تمامی این ویژگیهاست تا با دفاع از ولایت، به زنان بادرایت دوره علی (ع) اقتدا کنیم.
اسلام عزیز ما، این دین مهربانی و عزت، عنایت و توجه خاصی به تکریم و تحکیم خانواده داشته و این نهاد مقدس را کانون تربیت و مودت معرفی میکند که سعادت و شقاوت اجتماع منوط به آن است. حمایت و هدایت خانواده به جایگاه متعالی خود، موجب اصلاح جامعه انسانی میشود؛ همانطور که انحراف در نگرش نسبت به آن، جامعه انسانی را به اوج انحطاط میکشاند و از رشد و تعالی بازمیدارد؛ لذا در جهت نیل به سعادتمندی آن، شناسایی عوامل تحکیم بنیان خانواده، مهم جلوه میکند. جهت تحقق اهداف تشکیل خانواده لازم است پایهگذاران آن در تحکیم این بنا سعی داشته باشند و بر دوام آن اصرار ورزند تا وحدت این نهاد مقدس حفظ شود. مقصود از تحکیم خانواده، برقراری اصل اعتدال میان همگان، حاکمیت اخلاق و حفظ حقوق همه اعضاست.
اگر هدف از برقراری زوجیت و تشکیل خانواده به تعبیر قرآن، سکونت و آرامش اعضاست؛ لازم است همه رفتارها و تعاملها در راستای تحقق این هدف باشد. قوانین حکیمانه دین مبین اسلام جهت تحقق این هدف، پیوسته همسران را به تمایل و گرایش به محاسن اخلاقی و انجام وظایف فرا میخواند و آنان را از هرگونه رابطه و خواستههای یکجانبه و ظلم و تعدی به دیگری که سبب تضعیف فضای انس و الفت در خانواده میشود، برحذر میدارد. پس در خانوادهای مستحکم و با ثبات، روابط اعضا به گونهای است که هر دو به یکدیگر یاری میرسانند و خصلتهای مردانه و زنانه در کنار ویژگیهای انسانی در خدمت تعالی و رشد خانواده و سپس جامعه قرار میگیرد. از نظر اسلام سازگاری زناشویی برخاسته از تدین، نقش مهمی در پیشگیری از اختلافات و در نتیجه حفظ بنیان خانواده دارد.
رهبر معظم انقلاب، حضرت آیتا... خامنهای «مدظله العالی»، ضمن تشویق جوانان به تشکیل خانواده، ازدواجی را مورد پسند میدانند که اختیاری باشد و به اجبار دیگران نباشد. به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران اجتماعی، رضایت و توافق طرفین در ازدواج، از جمله عواملی است که موجب تحکیم خانواده میشود. زیرا اجبار در ازدواج و پیوند زناشویی، به معنای نادیده انگاشتن رضایت و اراده زن یا مرد است و در نهایت، به دلیل نبود شبکه ارتباطی محبتآمیز میان زن و شوهر، معمولا خانواده به کانون درگیری، تضاد و کشمکش تبدیل میشود که این امر با اهداف اولیه ازدواج مغایر است و خانوادهای که بدین نحو شکل بگیرد، ریشه مستحکمی نخواهد داشت. توجه به مقوله همسرگزینی و آشنایی هر یک از زوجین به حقوق و تکالیف خود در بستر خانواده نیز از جمله عوامل دیگر استحکام خانواده است.
روزنامه جوان
پیامها و پیامدهای جشن میلیونی غدیر
واقعه بزرگداشت غدیر سال ۱۴۰۲ نقطه عطفی در تاریخ ایران اسلامی به شمار میرود. جشن و میهمانی بزرگ خیابانی غدیر امسال و برپایی بزرگترین و به یادماندنیترین میهمانی منحصر به فرد تاریخ ملت ایران در مراکز استانها و بیش از ۷۰ شهر بزرگ کشور (که در تهران به میهمانی ۱۰ کیلومتری موسوم شد) ناگفتههای زیادی برای ثبت و ضبط در تاریخ دارد و مانند سایر اضلاع تمدنی اسلام نظیر اربعین مشمول مرور زمان نشده و باید روزها و هفتهها در باره رویدادی نوشت که شکوفههای لبخند بر لب ملت ایران نشانده و کام آنان را به عشق حضرت علی علیهالسلام شیرین کرده و به همان میزان کام دشمنان را از شادی ملت ایران زهرآگین و تلخ کرده و بر خشم و عصبانیت آنان افزوده است.
جشن و میهمانی خیابانی غدیر از ابتکارات و نوآوریهای دوستداران اهلبیت است که در کنار سایر اجتماعات مذهبی نظیر «راهپیمایی اربعین»، «اجتماع شیرخوارگان حسینی»، «اعتکاف»، «سرود سلام فرمانده»، «جشن نیمه شعبان» و «اجتماعات عظیم شبهای قدر» تصاویر روشن و نمادین از سرزندگی و شادابی ملتی است که حیات طیبه خود را در الگوهای معنوی و دینی (و نه در شبیخون فرهنگ مهاجم و بی بند و باریهای شیطانی در غرب نظیر همجنس بازی) و احیای ارکان تمدن اسلامی جستوجو میکنند. در باره آثار، رهیافتها، پیامها و پیامدهای این جشن بزرگ، صدها و بلکه هزاران کتاب میتوان نوشت که به اجمال به برخی از آنها اشاره میشود:
۱- موفقیت جمهوری اسلامی ایران در بالاتر بردن عیار دینداری مردم از طریق احیای مناسک جمعی و اجتماعات دینی. جمهوری اسلامی ایران در برابر فرهنگ مبتذل و بلکه مستهجن غربی، بر اساس برآورد دقیق توانسته با احیای مناسک جمعی و اجتماعات دینی، گرایش مردم به مفاهیم دینی و آموزههای دین را افزایش دهد و توجه مردم به امور دینی را جلب کند.
۲- نمایان شدن تأثیر دین در همبستگی ملی، انسجام اسلامی و افزایش نشاط اجتماعی.
۳- کشیده شدن خط بطلان بر ادعای کاهش دینداری مردم ایران در چهار دهه اخیر.
۴- نمایش بزرگ اثبات نشاط و سرزندگی اجتماعی در سایه دینداری و نفی ادعای افسردگی و دلمردگی مردمی که تحت تحریمهای ظالمانه و جنگ روانی امپراتوری رسانهای غرب.
۵- بر ملا شدن نفاق و عیار بسیار پایین اصلاحطلبان و همه مدعیانی که از کاهش دینگرایی مردم رجزخوانی کرده و از ضرورت سکولاریزم میگفتند.
۶- تجربه شیرین شادی جمعی. به قول یکی از افراد جوان حاضر در جشن «چه کیفی دارد که مردم با هم شاد هستند و سفره نشاط جمعی پهن کردهاند و چه کیفی دارد که مردم ایران همگی با هم ناکامی دشمن در ناامید کردن مردم ایران را جشن گرفتهاند و چه کیفی دارد دیدن عصبانیت دشمن».
اصلاحطلبان و کسانی که همواره در شیپور «گسل نسلی» و «تنفر و دوری مردم از دین در حکومت دینی» دمیده و دائم بر طبل سکولاریزم میکوبند، نشاط مردم در سرود سلام فرمانده را نمایش دولتی نامیده و در برابر تشییع جنازه باشکوه شهید حججی و شهید سلیمانی و برپایی ۵ راهپیمایی خودجوش در دفاع از فرهنگ عفاف و حجاب در پاییز سال گذشته سکوت میکنند. مردم از خود میپرسند چه قرابت و رفاقت بین این جماعت با امپراتوری رسانهای غرب و اپوزیسیون خارج نشین است که آنان عصبانیت و خشم خود را از جشن بزرگ خیابانی مردم ایران فریاد میزنند و اینها با سکوت با دشمن همراهی میکنند.
مردم میگویند اینکه اصلاحطلبان جشن و شادی عظیم خیابانی غدیر مردم ایران را سانسور میکنند و در صفحه اول اغلب روزنامه هایشان هیچ خبر و تصویری از آن را منتشر نمیکنند نشانه سوء نیت و غرض و مرض آنها است، و نمیتوان پذیرفت که آنان اصول حرفهای فعالیت رسانهای را بلد نباشند! وقتی رویدادی به این وسعت، گستردگی و عظمت در کشور رخ داده و گل لبخند را بر لب مردم نشانده و شادی را به خانههای ایرانیان برده است ولی کوچکترین بازتابی در صفحه اول رسانههای اصلاحطلبان ندارد، یعنی آنها در دنیای دیگری زندگی میکنند و فاصله معناداری بین آرزوهای سکولاریستی و غربزدگی آنان و دنیای سراسر معنویت مردم ایران وجود دارد.
قرائن و شواهد بسیار مستند به ادله عقلی، نقلی، علمی، منطقی، آماری، نظرسنجیها و مشاهدات میدانی در صحنههای متعدد حضور میلیونی و گسترده مردم در مراسمات دینی، نشانگر این مدعا است که اولاً گرایش مردم به دین، پس از انقلاب با افزایش تصاعدی و جهشی مواجه بوده است و ثانیاً دشمنان مردم ایران با استفاده از ظرفیت عظیم امپراتوری رسانهای خود و نفوذ در ساختارهای حزبی کشور و هزینه فراوان، در تلاش برای فروپاشی خانوادهها و دور کردن مردم از دین ناکام بوده اند، ثالثاً مردم ایران در حرکت به سمت تمدن بزرگ اسلامی و احیای اربعین، غدیر و سایر اضلاع تمدن مهدوی مصمم هستند.
حقیقت این است که اگرچه جشن و میهمانی غدیر به صورت خودجوش (مانند جشنهای نیمه شعبان) و با هزینه مردم برپا شد، اما اگر نظام اسلامی برای شادی مردم هزینه هم میکرد به حداقل وظیفه و رسالت دینی خود عمل کرده بود. پیام روشن و رسای این مراسم دقیقاً این است که نظام اسلامی در چارچوب الگوی «امت/امام» باید به مناسبتهای خاص تمدن ایرانی اسلامی نظیر غدیر توجه ویژه داشته و تقویم اجتماعات بزرگ مناسبتی کشور در راستای تمدن نوین و بزرگ اسلامی را تهیه کرده و با تمام توان جهت فرصتسازی و برپایی سنت قائمه برای تکثیر و پاشیدن بذر شادی در قلوب ملت مقاوم و نستوه ایران اسلامی حرکت کند.
روزنامه خراسان
روزنامه رسالت
مقاومت به توان ۲
حنیف غفاری
با گذشت چند روز از شکست صهیونیستها در رسیدن به اهداف تهاجمی خود در جنین، تبعات این شکست همچنان بر دوش تلآویو سنگینی می کند. یورش اخیر نظامیان رژیم صهیونیستی به اردوگاه فلسطینی جِنین این نظریه را ثابت کرد که تلآویو برای فرار از ناامنیهای گسترده، مقابله باقدرت مقاومت و نشان دادن توانمندیهای ادعایی خود، راهکاری جز توحش نمیبیند اما حتی در پیشبرد این راهبرد نیز ناتوان و ناکام مانده است.
اکنون نتانیاهو باید علاوه بر مواجهه با عواقب و تبعات ناشی از اعتراضات داخلی گسترده در اراضی اشغالی، با آثار شکست در جنین نیز مواجه شود! شاید صهیونیستها تصور میکردند«جنین»به نقطهگذار آنها از بحران تبدیل خواهد شد اما این تصور کاملا غلط از آب در آمده است!
آنچه اخیرا در جنین گذشت، نقطه آشکارساز قدرتنمایی جریان مقاومت در کرانه باختری محسوب میشود. یورشها و حملاتی که ارتش رژیم صهیونیستی باهدف دستاورد سازی و با هزینههای گزاف علیه مقاومت فلسطین آغاز میکند، هیچگاه بیپاسخ نمانده و تبعات وجودی بزرگتری برای اشغالگران در برداشته است. در دومین روز از یورش صهیونیستها به جنین، یک عملیات استشهادی در تلآویو، ژنرالها و سیاستمداران اسرائیلی را آشفته ساخت. در حال حاضر نیز تبلور نسل جدید مقاومت در جنین، خواب راحت برای اشغالگران قدس شریف نگذاشته است. شکست در جنین، پدیدهای انتزاعی و ذهنی نیست، بلکه همان چیزی است که صهیونیستها نسبت به آن اذعان کردهاند. «دانیل هاگری» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در این خصوص اذعان کرده است :
«اطلاعات امنیتی برای تحقق همه اهداف در اردوگاه جنین کافی نبود و بسیاری از گروههای مسلح از اردوگاه خارجشده بودند.»
صورتمسئله مشخص است! اکنون جنین به نماد بحران و شکست در اراضی اشغالی تبدیلشده است. ماهیت اعتراضات در سرزمینهای اشغالی بهمراتب فراتر از اختلاف ساده در تلآویو میان دو جریان غالب صهیونیستی است.
قطعاً آثار و تبعات کشمکشها محدود به دوران حضور نخستوزیر رژیم صهیونیستی در مسند قدرت نخواهد ماند و این زخم در تلآویو بسته نخواهد شد. در چنین شرایطی شکست در جنین، کلکسیون ناکامیهای نتانیاهو را تکمیل کرده است. رژیم اشغالگر قدس در جریان حمله به اردوگاه جنین تلاش کرد تا یکی از اضلاع مقاومت مسلحانه در فلسطین را از کار بیندازد و کرانه باختری را بهسوی پذیرش گفتمان سازش با صهیونیستها رهنمون سازد! اما اکنون شاهد همافزایی دو بال مقاومت فلسطین در غزه و کرانه باختری میباشد. جنین نماد این همافزایی است.بهاینترتیب، اکنون مقاومت قدرت مضاعفی پیداکرده و ازاینپس بدون شک شاهد تقویت همافزایی گروههای مقاومت در غزه و کرانه باختری در مواجهه با دشمن صهیونیستی خواهیم بود.این همان واقعیتی است که انزوا و شکست رژیم اشغالگر قدس را در آیندهای نزدیک محقق خواهد ساخت.
ارسال نظرات