جمعه ؛ 30 شهريور 1403
07 ارديبهشت 1402 - 11:37

نیروهای مسلح؛ حصارهای مستحکم ملت

جایگاه نیروهای مسلح کشورمان در میان افکارعمومی همواره جایگاه رفیع بوده است و آنان حصین ملت در برابر تهدیدات استکبار جهانی هستند.
کد خبر : 14038

پایگاه رهنما:

همواره دیدارهای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با  فرماندهان و مسئولان ارشد نیرو‌های مسلح مورد واکاوی دقیق دوستان و دشمنان انقلاب اسلامی قرار گرفته است. «راهبردسازان» نظامی کشور با راهبری مقام معظم رهبری تدبیرات جدیدی برای صیانت و پیشرفت انقلاب اسلامی اتخاذ می کنند. در این دیدار رهبرمعظم انقلاب اسلامی بر پنج محور اساسی تاکید فرمودند؛ در سطح اول خواهان تصمیم گیری مبتنی بر اجرا در راهبردهای نیروهای نظامی کشور شدند. در سطح دوم به سنخ شناسی و ماهیت پژوهی تهدیدات پیشرو انقلاب اسلامی پرداختند. در سطح سوم اصول راهبردهای مقابله با طراحی دشمن را اذعان داشتند و در نهایت به تقدیر از خانواده نیروهای مسلح پرداختند.

عملیاتی سازی تصمیمات

پیشرفت هرگونه راهبرد نیازمند تصمیم سازی و اجرای سازی آن است؛ هرگونه تغافل نسبت به این دوسطح موجب انحراف راهبرد خواهد شد. در همین راستا رهبرمعظم انقلاب اسلامی فرمودند: «بیانات جناب آقای باقری هم خیلی بیانات خوبی بود؛ یعنی انتظارات ما از نیروهای مسلّح همین چیزهایی است که ایشان بیان کردند. به اضافه‌ی اینکه در یک جاهایی تدبیر کردید و تصمیم گرفتید ــ که بسیار فکر خوبی است ــ امّا تصمیم نصف کار است؛ نصفِ دیگرِ کار عمل کردن و رفتن و دنبال کردن و مانند اینها است؛ آن تصمیم‌ها را نگذارید که کهنه بشود، بماند، بیات بشود و بتدریج فراموش بشود. تعجّب هم نکنید از اینکه من این توصیه را می کنم، چون این اتّفاق زیاد می‌افتد؛ در نیروهای مسلّح هم می‌افتد، در بیرون نیروهای مسلّح هم می‌افتد. تصمیم‌گیری می شود، آن کسانی هم که در صدر دستگاه تصمیم می گیرند عازم و جدّی هستند و واقعاً باورشان هست و می خواهند، منتها وقتی که در این طبقاتِ مختلفِ مسئولین و نیروی انسانی می رود به سمت سرپنجه‌ها، همین‌طور ضعیف می شود و ضعیف می شود، گاهی اوقات هم انجام نمی گیرد! نگذارید این‌جوری بشود.»

حصین ملت

جایگاه نیروهای مسلح کشورمان در میان افکارعمومی همواره جایگاه رفیع بوده است و آنان حصین ملت در برابر تهدیدات استکبار جهانی هستند. در همین راستا رهبرمعظم انقلاب اسلامی فرمودند: «یک مطلب راجع به جایگاه شما است. اینکه می فرمایند «فَالجُنودُ بِاِذنِ اللهِ حُصونُ الرَّعیَّة»، [یعنی] شما حصنید، حصارید برای ملّت و برای جامعه، این خیلی افتخار بزرگی است. چه افتخاری از این بالاتر؟ امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) نیروهای مسلّح را این‌جور توصیف می کنند که اینها حصارهای مستحکمی هستند در پیرامون کشور و ملّت؛ دیگر از این بالاتر، از این مهم‌تر چیست؟ یک نفر را [اگر] شما تحت سرپرستی قرار بدهید و پناه بدهید، چقدر ارزش دارد؟ این را مقایسه کنید با یک ملّت. یک ملّت را شما تحت حفاظت خودتان میگیرید؛ پس این خیلی جایگاه بالایی است، جایگاه بزرگی است. به همین اندازه هم مسئولیّت‌آور است؛ مثل همه‌ی چیزهایی که ارزش بالایی دارد، مسئولیّتش هم متوازن با همان ارزش است. یعنی، هم قدر خودتان را، قدر این کار را، این شغل را، این مسئولیّت را بدانید، هم به مسئولیّت هایش حسابی تن بدهید؛ یعنی شانه‌ها را زیر بار این مسئولیّت ببرید و در این زمینه کار کنید.»

آمادگی در برابر تهدیدات

تهدیدات پیش روی جمهوری اسلامی ایران همواره نوپدید با ماهیت و انواع مختلف بروز و ظهور است. در عصر جدید تهدیدات نوپدید ضریب و عمق تهدید را جدی تر ساخته است. مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در همین راستا فرمودند:‌«بازی‌های جنگ را در آن بخشی که نیروهای مسلّحِ دشمن متعهّدش هستند ــ در همه‌ی بخش هایش؛ بخش هوایی‌اش، بخش زمینی‌اش، بخش دریایی‌اش، بخش امور امنیّتی‌اش، بخش نفوذش ــ در همه‌ی زمینه‌هایی که در حوزه‌ی کار نیروهای مسلّح قرار می گیرد، باید آمادگی داشته باشید. وقتی تهدید هست، باید آمادگی وجود داشته باشد. تهدید هم همیشه هست، چون نمی شود زمانی را فرض کرد [که تهدید نباشد]؛ می شود زمانی را فرض کرد که صلح باشد و جنگ نباشد، امّا اینکه زمانی را فرض کنیم که تهدید اصلاً نباشد، به نظر من چنین چیزی میسّر نیست و پیش نمی‌آید. بنابراین، همیشه باید آمادگی وجود داشته باشد.» از سوی دیگر نیروهای مسلح باید در برابر طراحی دشمن برنامه مدون داشته باشند تا هرگونه تهدید جدید با هرماهیت و سطحی را خنثی کنند؛ رهبرمعظم انقلاب اسلامی در همین راستا با تاکید بر اصل برنامه ریزی دشمن فرمودند:‌«برنامه‌ریزی‌های دشمن هم به نظر من برنامه‌ریزی‌های بلندمدّت است. ما فقط نگاه نکنیم به اینکه حالا مثلاً برای این پنج سال یا این ده سال علیه ما [چه فکری کرده‌اند]؛ نگاه کنیم ببینیم در بلندمدّت چه فکری کرده‌اند. غالباً برنامه‌ریزی‌ها برنامه‌ریزی‌های بلندمدّت است؛ آدم این را می فهمد. اینها از بلندمدّت و میان‌مدّت، همه‌جور دارند و بدون نقشه کار نمی شود.»

پایه های مستحکم انقلاب اسلامی

یکی از مهم ترین دلایل مانایی انقلاب اسلامی استجکام ریشه های آن در باورهای اعتقادی جامعه ایرانی است. این ریشه های مستحکم موجب بروز اختلال محاسباتی در نظام ادراکی دشمن می گردد و طراحی آنان را مختل می کند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در همین راستا فرمودند: «بنیه‌ی انقلاب خیلی قوی است، پایه‌های انقلاب خیلی محکم است ــ به همین دلیل در هر دو قضیّه طرف مقابل شکست خورد؛ یعنی به طور واضح شکست خورد و شکستش همراه بود با توسعه‌ی دست‌وبال جمهوری اسلامی؛ چیزی که آنها نمی خواستند، چیزی که آنها فکرش را نمی کردند. خدا رحمت کند شهید سلیمانی را که خب نقش او در این قضیّه نقش واقعاً بی‌نظیری بود؛ من که از نزدیک در جریان کارها بودم، می دانم. خدا ان‌شاءالله درجاتش را عالی کند. خب، دشمن شکست خورد، در حالی که برنامه‌ریزی شده بود. حالا ما از اینجا یک نتیجه‌ای بگیریم؛ نتیجه این است که محاسباتِ بظاهر محکمِ قویِ همه‌جانبه‌ی دشمن کاملاً قابل شکست خوردن است؛ این را ما فراموش نکنیم. در همه‌ی محاسباتی که ما الان می کنیم، این را جزئی از محاسبات خودمان قرار بدهیم که درست است که دشمن دستگاه اطّلاعاتی‌اش قوی است، دستگاه محاسباتی‌اش قوی است، نیروهای مسلّحش خوبند،‌ پول هم که زیاد دارد، اینها همه به جای خود محفوظ، امّا کاملاً امکان‌پذیر است که انسان محاسبات او را به شکست دچار کند، مواجه کند با شکست. اگر عقلایی وارد بشویم و کار را رها نکنیم و دنبال کنیم، همه‌ی تلاش هایی که دشمن می کند قابل شکست است.»

مسئولیت مهم راهبردسازان انقلاب

در برابر هجمه نیروهای استکباری باید نیروهای مسلح نظام اسلامی دارای راهبرد باشند. مختصات استراتژی مقاومت باید سرآمد تفکرورزی محسوب شود. در همین راستا رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند:« از مکر دشمن هم نباید غافل شد؛ یعنی ما در هیچ مرحله‌ای از پیشرفت ها و موفّقیّت هایمان دیگر بالش نرم زیر سرمان نگذاریم که فکر کنیم دیگر حالا تمام شد؛ نه، آن بیداری، آن اِعداد و آمادگی که اوّل گفتیم [باید باشد]. البتّه مراکز فکری در داخل نیروهای مسلّح به نظر من مسئولیّت بزرگی دارند؛ باید فکر کنند. من یک وقتی به شماها گفته‌ام که راهبردسازان و به تعبیر رایج فرنگی، استراتژیست‌های نظامی ما شماها هستید؛ باید بنشینید طرّاحی کنید، طرّاحی مبتکرانه بکنید برای مقابله‌. دائم باید در فکر طرح های جدید،‌ کارهای جدید، کارهای مهم، البتّه عقلایی [باشید که] با توجّه به ظرفیّت منطقه، با توجّه به ظرفیّت کشور و مانند اینها بایستی انجام بگیرد.» و  در انتها رهبر معظم انقلاب اسلامی شغل نظامی را شغلی پرافتخار قلمداد کردند و در همین راستا فرمودند که «واقعاً از صبری که زن های شماها می کنند و شماها که می روید مشغول کار و جلسات پی‌درپی و مانند اینها [می شوید همراه با] خطر، آنها در خانه مشغول کارهای خودشان هستند، تشکّر فراوان بکنید.»

ارسال نظرات