جمعه ؛ 30 شهريور 1403
17 فروردين 1402 - 11:42
نقدی بر کارنامه رسانه ملی در نوروز ۱۴۰۲؛

رسالت سنگین سیما در سال جدید

تلاش رسانه ملی برای نوروز ۱۴۰۲ نیازمند تأمل و واکاوی است تا با مشخص کردن نقاط ضعف و قوت آن، به اصلاح مسیر پیش رو پرداخته شود.
کد خبر : 13878

پایگاه رهنما:

رسانه ملی در عید نوروز امسال هم تلاش کرد تا مثل سال‌های قبل، با تولید ویژه برنامه‌های متنوع و شاد، هم اوقات فراغت خانواده‌ها را پُر کند و هم پیام‌های سازنده‌ای را به مخاطب انتقال دهد، هرچند به نظر می‌رسد این تلاش رسانه ملی برای نوروز 1402 نیازمند تأمل و واکاوی است تا با مشخص کردن نقاط ضعف و قوت آن، به اصلاح مسیر پیش رو پرداخته شود.

به اذعان کارشناسان، تولیدات رسانه ملی برای نوروز امسال به ویژه در بخش سریال، در مقایسه با سال قبل و سال‌های قبل‌تر از آن، با ضعف نسبی مواجه بوده است؛ به ویژه اینکه امسال، تعطیلات نوروزی با ایام ماه مبارک رمضان همزمان شد و همین تقارن مبارک، کار مدیران و برنامه‌سازان صدا و سیما را آسان‌تر کرد؛ چراکه به قول معروف، می‌توانستند با یک تیر دو نشان را بزنند و با برنامه‌ریزی دقیق برای تولید چند سریال جذاب و فاخر، اوقات نوروزی و رمضانی مخاطبان را با غنای بیشتری پر کنند. شاخص‌ترین سریال تلویزیون در نوروز امسال، «نون خ 4» بود؛ سریال طنز خاطره‌انگیزی که سه فصل گذشته آن، ضمن معرفی فرهنگ اصیل هم‌وطنان کرد زبان، اوقات شیرینی را برای آنها و دیگر مخاطبان سیما خلق کرد. از «نون خ 4» که بگذریم، عملا دست رسانه ملی برای مردم چندان پر نبود؛ چراکه سریال «آتش و باد» علیرغم محتوای خوب آن، تناسب چندانی با نیاز مخاطب در ایام عید نوروز و ماه رمضان نداشت و از سرنوشت سریال‌هایی مانند «آقای قاضی 2» هم که وعده پخش آن داده شده بود، خبری نشد.

این خالی بودن کنداکتور سیما در شب‌هایی مانند عید نوروز و رمضان‌المبارک که خانواده‌های ایرانی بیشتر از هر زمانی دور هم پای تلویزیون می‌نشینند، آنهم در شرایطی که بیش از 360 شبکه ضدایرانی شبانه‌روز به تولیدات مسموم رسانه‌ای علیه باورهای مردم به ویژه جوانان و نوجوانان این مرز و بوم مشغول هستند، به هیچ عنوان پذیرفته نیست.

* رادیو و تلویزیون؛ قرارگاه امید و نشاط

حامد محمدی کارشناس امور فرهنگی و رسانه در گفتگو با «تبیین»، با یادآوری رسالت سنگین رسانه ملی برای تامین نیاز هنری و رسانه‌ای مردم، به ویژه در شرایط کنونی که جنگ ترکیبی دشمن بیش از هر زمان دیگری در جریان است، می‌گوید: «صدا و سیما یک دانشگاه عمومی است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، باید قرارگاهی برای پراکندن بذر امید و نشاط عمومی در جامعه باشد. لازمه تحقق این هدف، تولیدات کافی و با کیفیت است که هم جذابیت داشته و حرف جدیدی برای مخاطب داشته باشد و هم بتواند تا حد امکان، همه اقشار و سلایق را که در رنگین کمان جامعه ایرانی هستند، دور هم جمع کند».

وی ادامه می‌دهد: «لازمه این امر نیز، آن است که در برنامه‌ریزی و حرکت رسانه ملی هم از پیشکسوتان و افراد با تجربه این سازمان که نسبت به کشور و انقلاب دغدغه‌مند هستند، استفاده شود و هم از نسل جدید و نو. برآیند این تعامل و همراهی، همراه با یک نقشه جامع، باید منجر به تولید ویژه برنامه‌ها و سریال‌های جذاب و خاطره‌انگیزی مانند تولیدات یک یا دو دهه قبل شود که هنوز هم برای مردم جذابیت دارد و پای تماشای آنها می‌نشینند».

* راه پیش روی رسانه ملی

در سه دهه اخیر، رهبر حکیم انقلاب، بارها و بارها در موقعیت‌های مختلف، سرخط رسالت و حرکت رسانه ملی را ترسیم و گوشزد کرده‌اند؛ رهنمودهایی امروز و در شرایط جنگ سنگین رسانه‌ای دشمنان علیه این مردم سرافراز و انقلابشان، بیش از هر زمان دیگری باید سرلوحه برنامه‌ریزی و اقدام مدیران سازمان صدا و سیما قرار گیرد.

از جمله این رهنمودها، می‌توان به بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) در دیدار 11 آذر 1383 با رئیس و مدیران رسانه ملی اشاره کرد که این نکات را برای امروز و فردای رادیو و تلویزیون گوشزد کردند؛ «باید روحیه‌ محبت، وحدت، همگرایی و ارتباط و پیوند در میان مردم تقویت شود... طنز فاخر و برجسته، یکی از هنرهاست. طنز، هنر خیلی بزرگی است. طنز، یعنی مطلب مهم جدی که با زبان شوخی بیان می‌شود؛ محتوا و معنایی در آن هست، منتها به زبان شوخی» و «به‌وسیله‌ی برنامه‌های خوب و برنامه‌سازی‌های خوب، گفتمان‌های مورد نیاز جامعه را - كه گاهی باید موضوعی را به شكل گفتمان عمومی درآورد - تامین و تضمین كنید» و در نهایت اینکه «ماموریت محوری رسانه ملی عبارت است از مدیریت و هدایت فكر، فرهنگ، روحیه، اخلاق رفتاری جامعه، جهت‌دهی به فكر و فرهنگ عمومی، آسیب‌زدایی از فكر و فرهنگ و اخلاق جامعه، تشویق به پیشرفت- یعنی روحیه دادن- و زدودن احساس عقب‌ماندگی».

ارسال نظرات