جمعه ؛ 30 شهريور 1403
09 اسفند 1401 - 15:31

معماری فراجا در سایه هوشمندسازی

دنیای جدید مبتنی بر فناوری پیش می‌رود و از همین رو پیش بینی می شود معماری دنیای آینده بر پایه فناوری و هوشمندسازی پی ریزی شود.
کد خبر : 13666

پایگاه رهنما:

دنیای جدید مبتنی بر فناوری پیش می‌رود و از همین رو پیش بینی می شود معماری دنیای آینده بر پایه فناوری و هوشمندسازی پی ریزی شود. عصری که همه‌ی امور انسان به فناوری پیوند خورده است و به نوعی تمام نیازهای بشری از این مسیر پاسخ داده می شود. حال در دوره ای که بسیاری از این نیازها، از آگاهی بخشی و ارتباط با مردم و محیط پیرامونی گرفته تا خرید مایحتاج خانواده و حمل نقل و... فناور شده، مهم ترین و ابتدایی ترین نیاز انسان نیز می تواند از این موهبت بهره ببرد.
امنیت، اولین و مهمترین نیاز بشر است که در هر دوره تاریخی باید متناسب با آن عصر پاسخ داده شود. پلیس هوشمند ایده ای است که سال ها توسط نخبگان مطرح می شود و بسیاری از کشورها نیز به همین سمت حرکت کرده اند. اما هوشمند سازی امنیت جامعه از طریق طرح پلیس هوشمند الزاماتی دارد که باید برآورده شود. به موازات رشد فناوری های ارتباطی در دنیا، هوشمند سازی پلیس نیز در جهت کاهش مراجعات حضوری و همچنین ارتباط بی واسطه با مردم می تواند افق جدیدی را در رابطه بین مردم و تامین کنندگان امنیت باز کند. گرچه فراجا در سال های گذشته به همین سمت حرکت کرده اما تا رسیدن به مقصد هنوز فاصله است. فراجا به عنوان نهادی که وظیفه تامین امنیت و حفظ نظم عمومی را عهده دار است، برای بهینه کردن خدمات خود به مردم، ارزیابی دقیق تر از عملکرد زیر مجموعه‌های خود و افزایش آگاهی عمومی نسبت به قوانین و امر امنیت، می تواند با در نظر گرفتن فناوری های جدید و تامین زیرساخت ها، حرکت خود را در مسیر امنیت پایدار سرعت ببخشد. به عبارت دیگر،

گمان می شود که استفاده از پلتفرم‌ها صرفا برای کسب و کارها کارایی دارد، در صورتی که بسیاری از سازمان و نهادهای دولتی و نیمه دولتی(غیر بیزینسی) از ظرفیت پلتفرم‌ها برای ارائه خدمات بهتر به مخاطبان و ارتباط مستقیم با مردم بهره می برند. پلتفرم ها راهگشای خوبی برای بهره وری بهتر و بهینه کردن خدمات سازمان ها و نهادهاست، از همین رو است که روز به روز بر تعداد سازمان‌هایی که به عصر پلتفرم‌ها می‌پیوندند، افزوده می شود. پلیس نیز در جهت حرکت به سمت هوشمندسازی ناچار است از ظرفیت پلتفرم‌ها استفاده کند. ارتباط راحت تر مردم با بخش های مختلف انتظامی که هدفش امنیت، نظم و آرامش عمومی است، تنها از این طریق میسر می شود.

امروزه در گوشی های موبایل بسیاری از انسان ها تعداد زیادی برنامه و بستر وجود دارد که هر کدام بخشی از نیاز آنها را پاسخ می دهد. از برنامه های کار بردی گرفته تا نرم افزارهای بانکی و سامانه های خرید آنلاین و... که هر یک به نوعی بخشی از زحمات مردم را کاهش می دهند. به همین علت مردم نیز برای استفاده از این بستر های بی شمار استقبال کرده و روزانه با تعداد زیادی از آنها کار می کنند. مثلا با ورود بستر های بانکی به گوشی های موبایل، مردم برای انجام بسیاری از فعالیت های بانکی خود نیازی به اقدام حضوری ندارند و از راه دور و از داخل منزل و یا محل کار می توانند کار خود را انجام دهند. پلیس نیز می تواند از ویژگی بسترها برای راحتی مردم، افزایش بهروری، کاهش مراجعات مردمی و.. استفاده کنند. از جمله مزایای ارائه خدمات هوشمند برای پلیس، کاهش نیروهای اداری و انتقال آنها به زمینه های عملیاتی، کاهش هزینه های پلیس، ساماندهی مطالبات مردم، بازخوردگیری واقعی از آنها، ارتباط مستقیم و بی واسطه با آحاد جامعه می باشد. تنها یکی از قابلیت هایی که می توان از طریق خدمات هوشمندسازی ایجاد کرد، قابلیت ثبت و پیگیری شکایات توسط مردم است.

سردار رادان، فرمانده جدید فراجا در مراسم تودیع و معارفه در تاریخ 19/10/1401، برای حرکتِ پرشتاب و عالمانه به سویِ تحققِ پلیس مقتدر و حرفه ای؛ امین و مردمی، نیازهایی را برشمردند که به قرار زیر است: خدمت عاشقانه و شبانه روزی به تمامی شهروندان، سرعت و کیفیت بخشیِ بیشتر به خدمات انتظامی، تدوین و اجرای پیگیرانه معیارهایِ اخلاق حرفه ای و تکریم مراجعان، احترام به حریم خصوصی و ارزش های ملی، ارتباطِ پیوسته و هدفمند با افکار عمومی، استمداد از نخبگان و فرهیختگان، استفاده از ابزار هنرِ متعالی و رسانه، رعایت اولویت ها و فوریت ها در ماموریت ها و خدمات، مقابله قاطع با ناامنی های اجتماعی و جرائم خرد و کلان، بازتر کردنِ میدان ابتکار، نوآوری و تصمیم گیری های شجاعانه، اطلاع رسانی و نقدپذیری و پاسخگوییِ صادقانه، نوسازی سازمان، بهره مندی از آخرین یافته های دانش و فناوری، اعتماد به سرمایه انسانی و توان داخلی، اتکاء به تجربه پیشکسوتان و به کار گیری نشاطِ جوانان و جوانمردان، برقراری نظام شایسته شناسی و شایسته گماری، حاکمیتِ انضباطِ سازمانی، ارتقای سطح معیشت و منزلت کارکنان و خانواده های فداکارشان، افزایشِ مهارت های حرفه ای و تخصصی، تقویتِ فرهنگ و انسجام سازمانی، همکاری با قوا و نهادهای گوناگونِ عمومی و مدنی و بالاخره، اهتمام به رشد راهبردی همزمان با انجامِ وظایفِ جاری.

بدیهی است که با قدری تامل در بسیاری از این نیازهایی که ایشان نامبرده اند، می توان دریافت که حرکت شتابان به سمت هوشمندی و بسترهای کاربردی و همه جانبه می تواند بخشی از این نیازها را تامین کند.

ارسال نظرات