دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
01 بهمن 1401 - 15:02
چگونه جاسوس لندنی دستگیر شد؟

ایستگاه آخر جاسوس انگلیس

«جاسوس انگلیسی اعدام شد» این خبر اولین پرونده در حوزه جاسوسی برای اقدامات ضدامنیتی انگلیس محسوب می­شود.
کد خبر : 13466

پایگاه رهنما:

«جاسوس انگلیسی اعدام شد» این خبر اولین پرونده در حوزه جاسوسی برای اقدامات ضدامنیتی انگلیس محسوب می­شود. علیرضا اکبری، مدتی قبل به اتهام جاسوسی علیه کشور دستگیر شد و پس از تشکیل پرونده قضایی و صدور کیفرخواست، پرونده به دادگاه ارجاع و جلسات رسیدگی با حضور وکیل متهم برگزار و به جرم جاسوسی برای انگلیس به اعدام محکوم شد. وزارت اطلاعات در بخشی از بیانیه‌اش بیان کرده است که یکی از مهمترین عوامل جاسوسی سرویس اطلاعاتی انگلیس در مراکز حساس و راهبردی کشور توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) شناسایی و پس از طی فرآیندی طولانی و چند لایه در حوزه‌های ضد اطلاعاتی، فنی و عملیات فریب دستگیر شد.

ابر جاسوس انگلیس که بود؟ 

علیرضا اکبری متولد ۲۹ مهر ۱۳۴۰ است که سابقه حضور در میادین جبهه به مدت 70 ماه را در کارنامه دارد. وی در مراکز امنیتی و نظامی مسئولیت‌های حساسی برعهده داشت که موجب شده بود به برخی از اطلاعات طبقه­بندی شده دسترسی داشته باشد. از جمله مسئولیت‌های وی می توان به مشاوراسبق فرمانده نیروی دریایی، مسئول اسبق حوزه دفاعی و امنیتی مرکز تحقیقات وزارت دفاع، معاون اسبق حوزه روابط خارجی وزارت دفاع و مسئول اسبق سازمان نظامی اجرای قطعنامه ۵۹۸ اشاره کرد. مرکز رسانه‌ای قوه قضائیه جرم علیرضا اکبری که تابعیت مضاعف ایرانی-انگلیسی را نیز داشته است، اتهام افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلیس در ازای دریافت دستمزد به مبالغ 1.805.000 یورو، 265.000 پوند انگلیس و 50.000 دلار آمریکا اعلام کرد. براساس دادنامه صادره، اقدامات محکوم در سال‌های گذشته علیه امنیت ملی کشور، جاسوسی به نفع کشور انگلیس، ارتباطات با سرویس جاسوسی MI6 و تعداد ملاقات‌های وسیع با افسران اطلاعاتی دشمن در کشورهای مختلف و مدت طولانی جاسوسی، مصداق جنایت گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور است، به گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور در حد وسیع شده است.

اکبری چه اطلاعاتی به انگلستان داد؟

به دلیل موقعیتی و جایگاهی که اکبری داشت، از توان دسترسی به برخی اطلاعات طبقه بندی شده برخوردار بود. به همین دلیل اطلاعات جذابی که می‌توانست به دشمن دهد در یک حوزه خاص نبود؛ تا جایی که خودش می‌گوید: «دائم برایشان مساله بود... هراتفاقی که در منطقه می افتاد مورد سوال افسران اطلاعاتی انگلستان بود.» با توجه به اینکه مذاکرات هسته‌ای، ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، امنیتی و اجتماعی داشت طبعا یکی از موارد جذاب برای افسران انگلیسی به شمار می‌رفت. علاوه بر مسائل هسته‌ای، روش‌های دور زدن تحریم‌ها نیز جزو موضوعات مورد علاقه افسران اطلاعاتی انگلستان بود و در مورد آنها هم از اکبری سوال می‌پرسیدند؛ چراکه ایران از این طریق در شرایط تحریمی از شدت مشکلات اقتصادی می‌کاهد؛ بنابراین دست یافتن به اطلاعاتی در مورد روش‌های دور زدن تحریم برای mi6 بسیار ارزشمند به شمار می‌رفت. لندن روش ارتباطیِ ویژه برای «جاسوس ویژه» خود مدنظر قرار داده بود. ویندوز قرمز روش موساد برای ارتباط با جاسوسان و عوامل ترورش است ولی راهِ‌ امن Mi6 برای ارتباط با این  جاسوس رده بالای سرویس اطلاعاتی انگلستان به روایت اعترافات اکبری اینگونه است که «لپ تاپی به من دادند و گفتند این برای توست صفحه‌ای برای شما درست می‌کنیم، هرچند وقت یکبار صرفا این صفحه را باز کن و ببین ... به محض باز کردنِ آن، ما متوجه می‌شویم.»

ناتوی اطلاعاتی علیه ایران

بررسی فرآیند دستگیری و اعدام اکبری نشان می‌دهد ناتوی فرهنگی اطلاعاتی پیچیده و گسترده علیه جمهوری اسلامی شکل گرفته که اهداف متعددی را پیگیری می‌کند. هدف اول این جریان ایجاد اختلال، مقابله با نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه و فضای بین‌المللی، ممانعت از دستیابی جمهوری اسلامی به پیشرفت‌ها و قابلیت‌های نوین و همچنین ایجاد بحران و پارازیت  سیاسی اجتماعی در مسیر پیشرفت است. این شبکه اطلاعاتی برای پیش بردن اهداف آشکار و پنهان خود به گزینه استفاده از شبکه جاسوسی روی آورده و این روند از قبل انقلاب هم با وقایعی مثل کودتای ۲۸ مرداد، از بین بردن خادمان ملت و همچنین ماجرای استعمار نفت فعال بوده است. بعد از انقلاب ۵۷ هم رسما انگلیس لیدر ایجاد فضای ضدایرانی و یکی از برجسته‌ترین عملیات‌های این کشور، ایجاد کردن اتمسفر منفی و نقش‌آفرینی مخرب در مسئله هسته‌ای ایران بود. درواقع انگلیسی‌ها سعی داشتند پرونده ایران را در موضوع هسته‌ای به بن‌بست بکشانند و ظرفیت‌های علمی ایران را هم به موازات آن متوقف کنند.

ضربه حیثیتی به سیستم اطلاعاتی انگلیس

جیمز کلورلی، وزیر خارجه انگلیس با حالت آشفته نسبت به اعدام جاسوس لندن در تهران سخن گفت؛ او در همین راستا اظهار داشت که «اعدام اکبری بی پاسخ نخواهد ماند. این اقدام مستحق محکوم کردن به شدید‌ترین شکل ممکن است و یاد من با خانواده علیرضا اکبری است.» این اظهارات تند و عصبی مسلما حاکی از شدت ضربه نهادهای امنیتی کشور به سرویس اطلاعاتی لندن است. به نظر می رسد که پرخاش ها به این دلایل است که اولا وحشیانه توصیف کردن اعدام اکبری توسط کارفرمای این ابر مهره جاسوسی در حالی است که بر اساس اعلام وزارت اطلاعات، این فرد اطلاعات طبقه‌بندی شده و حساس کشور را در حوزه‌های امنیتی، هسته‌ای، اقتصادی، سیاست خارجی و ... به‌صورت کاملا آگاهانه در اختیار سرویس جاسوسی دشمن قرار داده بود. نکته دوم این است که اکبری مهم‌ترین عامل جاسوسی سرویس اطلاعاتی انگلیس در مراکز حساس و راهبردی کشور بوده که در حال حاضر در یکی از مهم‌ترین مقاطع تعامل تهران ــ لندن حذف شده و این یک برندسوزی برای طرف انگلیسی است که پیام‌های منفی بدی برای این کشور خواهد داشت. نکته سوم این است که شجاعت ایران در اعدام یک جاسوس شناسنامه‌دار منتسب به کشور ملکه، به هرحال صبح شنبه ۲۴دی قوه قضاییه بالاخره خبر داد حکم علیرضا اکبری که دارای تابعیت ایرانی ــ انگلیسی بوده و به اتهام افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلیس در ازای دریافت دستمزد به مبالغ یک میلیون و۸۰۵ هزار یورو، ۲۶۵هزار پوند انگلیس و ۵۰هزار دلار آمریکا به مجازات اعدام محکوم شده بود، اجرا شده است. به نظر می‌رسد این نوع موضع‎گیری و هزینه دادن سیاسی لندن جایگاه این ابرجاسوس را برای نیروهای ملکه به‌خوبی نشان می‌دهد و در عین حال روایتگر ضربه حیثیتی به سیستم اطلاعاتی انگلیس است که در دنیا بی‌نظیر بوده و هیچ کشوری در برابر انگلیس چنین جرأتی نداشته و تجربه نشان می‌دهد انگلیسی‌ها عادت دارند با دادن تابعیت کشور خود به افراد شبکه جاسوسی‌شان از این شبکه عنکبوتی محافظت کنند. 

ارسال نظرات