جمعه ؛ 30 شهريور 1403
05 دی 1401 - 16:23

در سوگ اُم ابیها

حضرت زهرا(س) یک الگوی به تمام معنا برای تمامی مومنان و به ویژه بانوان هستند.
کد خبر : 13277

پایگاه رهنما:

مدینه که می‌روی، بیش از هر کس دیگر پس از پیامبر (ص) دلت در یاد آل پیامبر(ص) است؛ بنت محمد(ص) که در تمامی لحظات مانند مادری در کنار پدر خود بود و برای همین است که به «ام ابیها» ملقب شدند. آيت‌الله العظمي مظاهري در این باره گفته اند: «شخصيت پيامبر گرامي(ص) مرهون آن بانوي بزرگوار است؛ همانطور که شخص پيامبر گرامي مرهون مادرش مي‌باشند. چنانکه حضرت آمنه (ع) مادر نبي مکرم اسلام(ص) براي شخص آن وجود مقدس جزءالعله هستند، حضرت زهرا(س)، براي شخصيت پيامبر اکرم(ص)، جزءالعله مي‌باشند. و اين معناي لقب مبارک صديقه طاهره (س) به «ام ابيها» است».

دختری که هیچ گاه قدمی عقب تر و جلوتر از پیشوا و پیامبر(ص) خود برداشت. دختری که برای پدر، مادر بود و برای تمام مؤمنین الگو. به خصوص در دفاع از حق و حقوق امام خود علی(ع).

جایگاه حضرت زهرا(س) را می توان از سخنان پیامبر(ص) دریافت که می‌فرمایند: «هر كس فاطمه علیها السلام دخترم را دوست بدارد، در بهشت با من است، و هر كس با او دشمنی ورزد، در آتش [دوزخ] است».

ایشان همچنین می فرمایند:  «من نام دخترم را فاطمه علیها السلام گذاشتم زیرا خدای - عزوجل - فاطمه علیها السلام و هر كس كه او را دوست دارد، از آتش دوزخ دور نگه داشته است».

از امامان معصوم (ع) نیز درباره جایگاه حضرت زهرا(س) روایات بسیاری آمده است؛  امام باقر (ع) می‌فرماید: «اطاعت از فاطمه علیها السلام بر تمامی آفریدگان خدا از جن و آدمیان و پرندگان و وحوش و پیامبران و فرشتگان واجب است.
امام صادق علیه السلام می فرماید: «ˈفاطمه علیها السلام سرور زنان جهانیان از اولین تا آخرین است.»

حضرت زهرا(س) یک الگوی به تمام معنا برای تمامی مومنان و به ویژه بانوان هستند. شاید یکی از بهترین تعبیرها در دوران ما را مرحوم دکتر شریعتی در مورد حضرت زهرا(س) گفته، تعبیری که نام کتاب این اندیشمند مبارز نیز برگرفته از آن است؛ کتاب «فاطمه، فاطمه است». به این معنا که هیچ کس را توان شناخت حضرت زهرا و جایگاه والای ایشان نیست و ایشان را نمی توان با کسی دیگر مقایسه کرد. در بخشی از این کتاب می خوانیم؛ «در این مکتب این چنین انقلاب می‌کنند. در این مذهب این چنین زن را آزاد می‌سازند. این تجلیل از مقام زن است. و اکنون باز خدای ابراهیم فاطمه را انتخاب کرده است. با فاطمه، "دختر"، به عنوان وارث مفاخر خاندان خویش، و صاحب ارزش های نیاکان و ادامه شجره تبار و اعتبار پدر، جانشین "پسر" می‌شود. در جامعه‌ای که ننگ دختر بودن را تنها زنده به گور کردنش پاک می کرد و بهترین دامادی که هر پدری آرزو می‌کرد نامش "قبر" بود. و محمد می‌دانست که دست تقدیر با او چه کرده است. و فاطمه نیز می دانست که کیست. این است که تاریخ از رفتار محمد با دختر کوچکش فاطمه در شگفت است....خانه فاطمه و خانه محمد کنار هم است. فاطمه تنها کسی است که با همسرش علی در مسجد پیامبر، با او هم خانه‌اند، این دو خانه را یک خلوت دو متری از هم جدا می کند و دو پنجره روبروی هم ، خانه محمد و فاطمه را به هم باز می کند. هر صبح پدر دریچه را می‌گشاید و به دختر کوچکش سلام می دهد هرگاه به سفر می رود، در خانه فاطمه را می‌زند و از او خداحافظی می‌کند، فاطمه آخرین کسی است که از او وداع می‌کند، و هر گاه از سفر باز می‌گردد، فاطمه اولین کسی است که به سراغش می‌رود، در خانه فاطمه را می‌زند و حال او را می‌پرسد.»

حضرت زهرا(س) چنین جایگاهی در نزد پیامبر(ص) داشت. دختری که پس از رحلت پیشوایش، دست از حق و حقیقت برنداشت. با رفتن پدرش، نسبت به امور جامعه مسلمانان بی‌تفاوت نماند، برای حضرت امام علی (ع) به مثابه یک لشگر بود که از حریم امامت و ولایت تا پای جان دفاع کرد و به همین دلیل است که بزرگترین اسوه و الگو در دفاع از حق به خصوص حق امام و بزرگترین پیشوا در اطاعت از امام معصوم (ع) بانویی است که شهادت را به جان و دل خرید، اما دست از امام خود نکشید. قطعا در دامن چنین مادری است که پسرانی مانند امام حسن مجتبی (ع) و سرور آزادگان جهان امام حسین (ع) پرروش یافته‌اند. پسری که خودش و خاندانش در خون خود غلتیدند و زیر بار ظلم نرفتند. از تربیتِ چنین مادری است که زنی مانند زینب سلام الله علیها برمی‌خیزد که پایه های ظلم کاخ یزیدی را سرنگون می‌کند. قطعا بزرگترین درسی که از حضرت زهرا(س) می توان گرفت، جان دادن در راه امام زمان خود و اصرار بر حق و حقیقت است و به همین دلیل بوده که همیشه نام حضرت زهرا(س) در تمام سال‌های 8 سال دفاع مقدس و در بحرانی‌ترین شرایط، آرام‌بخش دل‌های رزمندگان بوده است.  

 

ارسال نظرات