دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
28 آذر 1401 - 13:09
در ضدیت با اشغالگری امارات و عربستان

خشم فروخورده مردم جنوب یمن در انتظار فوران

جنایتهای ائتلاف سعودی در جنوب یمن چنان گسترده شده که جنبش انقلابی جنوب از حامیان خود خواسته تا با طرحهای مخربانه متجاوزان مقابله کنند، اقدامی که می‌تواند مسیر اشغالگران برای غارت منابع یمن را سخت‌تر کند.  
کد خبر : 13228

پایگاه رهنما:

در هشتمین سال تجاوز ائتلاف سعودی- اماراتی به یمن، وضعیت سیاسی و میدانی به هیچ عنان با اهداف و نقشه‌های اشغالگران همخوانی ندارد و روز به روز خک یمن همانند ک باتلاق بیشتر متجاوزان را در خود فرو می‌برد. در حالی که سعودیها و اماراتی مدتهاست که با شکست سنگین از انصارالله قید حضور و نفوذ در منطق شمالی را کاملاً زده اند و تمرکز فعایت‌های خود را بر استان‌ای جنوبی قرار داده اند، اما با گذر زمان میزان نارضایتی مردم این مناطق از حضور اشغالگرانه این دو کشور افزایش یافته و این امر چشم‌انداز آینده جنگ را برای ائتلاف بیش از پیش تیره و تار کرده است.

در این راستا، روز گذشته جنبش انقلابی جنوب یمن در خارج از کشور از هواداران و دیگر ساکنان استان‌های جنوبی بویژه عدن خواست تا به خیابان‌ها بیایند و در همبستگی با مردم رادفان در لحج دست به انجام تظاهرات اعتراضی بزنند. این جنبش تاکید کرد که عدن نقض مداوم حقوق بشر و آزادی‌های سیاسی توسط شورای انتقالی را که در استان‌های جنوبی در حال انجام است، رد می‌کند. بر این اساس، یکی از جرایم شورای انتقالی، اعدام مخالفان سیاسی و حبس آن‌ها در زندان‌های سری امارات است. روش‌های مختلف شکنجه‌های جسمی و روحی علیه آن‌ها انجام می‌شود که تاکنون منجر به مرگ تعدادی از آن‌ها شده است.

فراخواهان اعتراضی علیه جنایتهای ائتلاف متجاوز درحالی است که امارات اخیرا با دولت مستعفی یمن توافق امنیتی امضا کرده است، توافقی که گفته می‌شود به امارات اجازه می‌دهد که در تمامی زمینه‌های زمینی، دریایی و هوایی یمن مداخله کند. تلاش یمنی‌ها برای مقابله با جنایات ائتلاف سعودی از ابعاد زیادی قابل بررسی است.

مقابله با بی‌ثباتی

یکی از دلایل اصلی کشاندن مردم به جبهه تنقابل با دشمنان، به بی‌ثباتی‌های گسترده‌ای که در عدن و دیگر مناطق تحت کنترل مزدوران سعودی- اماراتی وجود دارد برمی‌گردد. به رغم ادعای مقامات سعودی و ابوظبی به برقراری امنیت در این مناطق اما بی‌ثباتی و ناامنی روز به روز تشدید می‌شود. با وجود اینکه نیروهای انصارالله در جنوب یمن حضور ندارند، اما با این حال این منطقه از چند سال پیش به آوردگاهی برای مزدوران سعودی و اماراتی تبدیل شده و بارها درگیریهای خونین بین نیروهای دو کشور شکل گرفته که به کشته و زخمی شدن صدها نفر منجر شده است. در می 2018 که درگیری بین مزدروان سعودی و اماراتی بالا گرفته بود، مقامات دو کشور در ریاض برای کاهش تنشها توافق کردند که جزیره سقطری، در جنوب یمن به مدت پنج سال به عربستان واگذار شود و در مقابل، دولت مورد حمایت عربستان در جنوب منحل و دولتی حامی سیاست‌های ابوظبی کنترل جنوب یمن را در اختیار بگیرد و در چارچوب این توافق نیروهای اماراتی از برخی مناطق عقب نشینی کردند. اما بسیاری از مفاد این توافقات در عمل اجرایی نشد و همین مسئله سبب شد تا درگیریها کماکان بین دو طرف ادامه داشته باشد.

درگیری بین عربستان و امارات، بر زندگی مردم جنوب یمن تاثیر منفی گذاشته است و از این وضعیت به ستوه آمده‌اند. علاوه بر مزدوران دو کشور، تنش بین اخوان المسلمین یمن با اشغالگران هم روند بی‌ثباتی و ناامنی را افزایش داده است. اخوان‌المسلمین که در لیست تروریستی عربستان و امارات قرار دارد نسبت به توافقات عربستان و امارات که به حاشیه رفتن این گروه در تشکیلات سیاسی اداره مناطق جنوبی و مرکزی انجامیده است به شدت بدبین می‌باشد. این گروه حتی سه سال پیش در شهرستان تغز، علیه ائتلاف متجاوز اعلام جهاد کرد و مردم را به مقابله با اشغالگریهای آن فراخواند.

از سوی دیگر، امارات و عربستان علاوه بر اشغالگری، هزاران نفر از یمنی‌ها بازداشت و به بدترین شک شکنجه داده‌اند و این جنایت خشم یمنی‌ها را برانگیخته است. در سالهای گذشته بارها اسنادی مبنی بر شکنجه و آزار جنسی یمنی‌ها در زندانهای سری اشغالگران منتشر شده است و وضعیت این زندانها چنان مخوف است که برخی از آنها به عنوان ابوغریب اماراتی-عربستانی یاد می‌کنند. در این زندانها افرادی نگهداری می‌شوند که مخالف اشغالگران هستند و این مسئله برای دیگر یمنی‌ها هم صدق می‌کند که اگر با سیاست‌های دشمنان مخالفت کنند با مجازتهای سنگینی روبرو خواهند شد و لذا جنوبی‌ها سعی دارند با اتحاد علیه اشغالگران، کشور را از دست بیگانگان آزاد کنند.

 

مشکلات اقتصادی معیشتی

مسئله دیگر فراخوان یمنی‌ها به مشکلات گسترده اقتصادی و معیشتی هم ارتباط پیدا می‌کند. از زمان اشغال یمن توسط متجاوزان که با محاصره زمینی، هوایی و دریایی همراه بود، مردم یمن در بدترین وضعیت به سر می‌برند و میلیونها نفر دچار گرسنگی و بیماریهای مزمن هستند. هر چند متجاوزان مدعی هستند که در جنوب یمن وضعیت معیشیتی بهتر است اما گزارشهای رسیده خلاف آنرا ثابت می‌کند. مردم جنوب یمن بارها با اعتصابهای گسترده مخالفت خود را با وضعیت بد معیشتی و بی‌ارزش شدن ریال یمن در برابر دلار که قدرت خرید مردم را کاهش داده است، ابراز کرده‌اند. در مهرماه 1400 در استانهای عدن، لحج، شبوه و حضرموت هزاران نفر در اعتراض به بحرانی شدن وضعیت اقتصادی و معیشتی و کاهش سطح خدمات خشم خود را از وضعیت به وجود آمده اعلام کردند که با مداخله نیروهای امنیتی چند نفر کشته و زخمی شدند.

وضعیت نامناسب مردم در جنوب درحالی است که عربستان و امارات با غارت منابع نفت و گاز یمن میلیاردها دلار از این راه سود کسب کرده‌اند. سودهایی که به اذعان رهبران انصارالله بیش از 10 میلیارد بالغ می‌شود ولی این مبالغ هنگفت به هیچ وجه برای بهبود اوضاع یمنی‌ها صرف نشده است بلکه به بانکهای سعودی و ابوظبی انتقال داده شده‌اند. یمنی‌ها از اینکه می‌بینند خودشان در بدترین شرایط اقتصادی زندگی می‌کنند و اشغالگران منابعشان را غارت می‌کنند به نیات اصلی متجاوزان پی برده‌اند که هدفشان تسلط بر نفت و گاز بوده است و ادعای نجات یمنی‌ها از دست انصارالله تنها بهانه‌ای برای توجیه این اشغالگریها بوده است.

 

مخالفت با استعمار جنوب

هر چند مردم جنوب با انصارالله و مردم شمال زاویه دارند و حتی بسیاری خواهان استقلال هستند اما در مقابل با استعمار این منطقه به دست سعودی و ابوظبی هم به شدت مخالف هستند. عربستان و امارات عملاً با استان‌های جنوبی یمن همانند بخشی از قلمرو سرزمینی خود رفتار می‌کنند و هیچ احترام و ارزشی برای خواست یمنی‌ها و حاکمیت ملی آنها قائل نیستند. امارات و عربستان طی توافقاتی جنوب یمن را بین خود تقسیم کردهاند و جزایر بکر و ناب یمن را تحت اشغال خوددرآورده‌اند و اقداماتی که انجام می‌دهند نشانگر آن است که هیچ قصدی برای بازگرداندن این مناطق به یمنی‌ها ندارند. اکنون امارات در جزیره سقطری پایگاه احداث کرده و حتی فرودگاهی را برای پهپادهای جاسوسی رژیم صهیونیستی ساخته است. هزاران شهروند اسرائیلی و مزدوران اماراتی هم در این جزیره مستقر شده‌اند و مردم محلی را وادار می‌کنند تا از این جزیره خارج شوند. عربستان هم استانهای حضرموت و المهره را در شرق یمن به اشغال خود درآورده و منابع انرژی آنها را غارت می‌کند.

یمنی‌ها از چندپارگی و تقسیم جنوب به چند کانتون نگران هستند و توافق اخیر ابوظبی و دولت مستعفی هم در این راستا انجام شده است. تحلیلگران منطقه بر این باورند که این توافق مدخلی حساس برای این است که این قیمومیت از سوی ابوظبی چه در سطح امنیت ملی یمن یا امنیت منطقه‌ای و امنیت کشورهای مجاور به ویژه عمان و عربستان اعمال شود.

تحرکات سعودی و ابوظبی در سالهای اخیر در جنوب یمن بخشی از پروژه تجزیه است که مردم این مناطق آنرا برنمی‌تابند و شاید این مسئله جنوبی‌ها را به سمت اتحاد با انصارالله سوق دهد و با همکاری شمال و جنوب، اشغالگران چاره‌ای جز خروج از یمن نخواهند داشت. زیرا پیشروی سریع متجاوزان در جنوب به خاطر همراهی قبایل این منطقه با ائتلاف سعودی بود اما اکنون نشانه‌های عدم تبعیت از سیاستهای دشمنان به چشم می‌خورد.     

منبع: الوقت

ارسال نظرات