پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
14 آذر 1401 - 12:26

مهلت شش ماهه بغداد به اربیل برای توقف قاچاق نفت

نخست وزیر عراق مهلتی شش ماهه را به مقامات اقلیم کردستان برای توقف صادرات نفت داد.
کد خبر : 13129

پایگاه رهنما:

 به نقل از پایگاه خبری المعلومه، جاسم الموسوی،  نماینده ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق از توافق «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر این کشور با مقامات اقلیم کردستان به منظور تنظیم صادرات نفت و اعطای یک دوره شش ماهه برای پایان دادن به قاچاق نفت و قانونمند کردن صادرات آن خبر داد.

بر اساس این گزارش، جاسم الموسوی در گفتگو با المعلومه گفتالسودانی به مقامات اقلیم کردستان شش ماه مهلت داد تا صادرات نفت را منحصراً از طریق شرکت ملی «سومو» SOMO سازماندهی کنند. این توافق پیش از تشکیل دولت جدید صورت گرفته بود تا به تخلفات رخ داده در دولت قبل پایان داده شود.

وی ادامه داد: تنظیم صادرات با تکمیل قانون ویژه نفت و گاز در اقلیم کردستان به منظور کنترل صادرات نفت عراق صورت می‌گیرد و دولت جدید اجازه نخواهد داد اقلیم کردستان خارج از چارچوب‌های دولتی و قانونی، نفت قاچاق کند.

الموسوی در پایان گفت: مصطفی الکاظمی نخست وزیر سابق در دوره قبل همه ممنوعیت‌ها را زیر پا گذاشت و ما از وقوع هیچ تخلفی که در دوره قبل رخ داده باشد، تعجب نمی‌کنیم.

این اظهارات نماینده ائتلاف دولت قانون در حالی است که «انتصار الجزایری» نماینده ائتلاف فتح پیشتر به المعلومه گفته بود: روزانه به طور میانگین ۴۵۰ هزار بشکه نفت از اقلیم کردستان به سرزمین‌های اشغالی صادر می‌شود.

پیش از این، «ناهد خانقینی» از سیاستمداران مستقل منطقه کردستان عراق از هرج و مرج و بی ضابطه بودن مسأله صادرات نفت این منطقه سخن گفت و احزاب کُرد حاضر در قدرت را به قاچاق بخش زیادی از نفت استخراج شده متهم کرده بود. او به وبگاه المعلومه گفته بود که در اقلیم کردستان عراق بسیاری بر این موضوع اجماع نظر دارند که در موضوع صادرات نفت هیچ شفافیتی وجود ندارد؛ به طوریکه احزاب با نفوذ بخش زیادی از نفت را بدون هیچ نظارتی به فروش می‌رسانند و تنها ۳۰ درصد در آمد حاصله را وارد بودجه می‌کنند.
به گفته «ناهد خانقینی» بیش از ۶۰۰ هزار بشکه نفت روزانه از اقلیم کردستان عراق صادر می‌شود و با وجود اینکه هر بشکه بالغ بر ۹۰ دلار به فروش می‌رسد، اما بحران اقتصادی همچنان وجود دارد و همه این‌ها به دلیل شفاف نبودن موضوع صادرات نفت است.

منبع: الوقت

ارسال نظرات