جمعه ؛ 30 شهريور 1403
18 مرداد 1401 - 16:44
واکاوی نقش مافیای صهیونیست در تصمیم ­سازی سیاست خارجی آمریکا

مافیای شیطان

سیاست­ ورزی امری پیچیده و چند بعدی است؛ به همین­ دلیل شناخت لایه های پنهان آن نیازمند رویکرد تخصصی به این پدیده را متصور خواهد شد.
نویسنده :
مائده پورموسوی مجد
کد خبر : 12393

پایگاه رهنما:

سیاست­ ورزی امری پیچیده و چند بعدی است؛ به همین­ دلیل شناخت لایه های پنهان آن نیازمند رویکرد تخصصی به این پدیده را متصور خواهد شد. در تجربه بشری چگونگی آگاهی از سیاست­ورزی مافیای شیطان بخشی از این روند بوده است تا از این بستر چشم انداز رفتاری بعدی آنان پیش ­بینی شود. در همین راستا رهبر معظم انقلاب مبتنی بر نقش ­آفرینی شبکه مافیایی شیطان در عصر جدید فرمودند: «حقیقت قدرت­های غربی یک مافیا است که در رأس این مافیا صهیونیست‌ها و تجّار برجسته‌ی یهودی و سیاستمداران تابع اینها هستند، آمریکا هم ویترین‌شان است و همه جا پخشند» در راستای تبیین این گزاره به واکاوی نقش مافیای شیطانی صهیونیست در قالب موسسه­ های لابی برای ایجاد تصمیم ­گیری و تصمیم­ سازی در ارکان اثرگذار سیاست داخلی و خارجی ایالات متحده آمریکا خواهیم پرداخت.

  • مافیای تصمیم ­ساز در سیاست آمریکا

فضای سازمان­های سیاسی جامعه یهودیان کارویژه لابی را بر عهده دارند. این سازمان­ها بسیار فعال هستند و با ایجاد ارتباط با قانون­گذاران ، مجریان و بخش­های قضایی آمریکا شرایط را برای تحقق اهداف یهودیان فراهم می سازند و توانسته به یکی از بزرگترین لابی­ های قومی- نژادی در ایالت متحده آمریکا تبدیل گردد. این درحالی است که حدود 2.5 درصد جامعه آمریکا یهودی هستند، اما توانستتند با تقویت منافع رژیم اشغالگر قدس در نظام سیاسی و افکار عمومی آمریکا توسط لابی ­های یهودی از سه طریق پول، فشار سیاسی و برچسب ضد سامی گری، قدرت زیادی را در میان دیگر اقلیت ها و قومیت ها در جامعه آمریکا پیدا کنند.همچنین این لابی از امکانات مالی و تبلیغاتی زیادی برخوردار است و عمده کاندیداهای پست های سیاسی در آمریکا به دلیل نگرانی از کمک لابی یهودی به رقیبان آنها و فراهم ­سازی زمینه پیروزی شان ، از رژیم اشغالگر قدس انتقاد نمی­کنند. بنابراین در اختیار داشتن رسانه­ های گروهی و مراکز پژوهشی و تصمیم­ گیری توانسته لابی یهود را به یک لابی قدرتمند تبدیل سازد. تشکل های صهیونیستی آمریکا با هوشمندی کامل از فضا سازی و فرایند سازی سازمان های اجتماعی بهره برده و نتایج مطلوب خود را در فضای سیاسی کسب می کنند. در واقع هماهنگی کاملی میان سازمان­ های اجتماعی و سیاسی شان وجود دارد.

  • آیپک، مافیای صهیونیست‌ها

کمیته روابط عمومی آمریکایی اسرائیلی (آیپک) بزرگترین لابی‌ای است که یهودیان آمریکا از آن برای تأثیرگذاری بر سیاست‌های عمومی آمریکا با هدف حمایت از منافع رژیم اشغالگر قدس استفاده می‌کنند. آيپک سازماني است که براي فعاليت مستقيم و رسمي جهت جلب حمايت بخش­هاي مختلف دولت آمريکا از اسرائيل ايجاد شده است. اگرچه تا سال 1959 نامي از لابی ايپک برده نمي­شد اما این لابی از سال 1951 تشكيل گرديده بود. اين سازمان که نام قبلي آن «کميته صهيونيست آمريکا براي امور عمومي» بود، در سال 1951 و با اين هدف تأسيس شد که علیرغم مخالفت وزارت خارجه آمريکا، به طور مستقيم خواستار کمک کنگره به اسرائيل شود. سردمداران اين گروه مدعي­ اند که هر ساله با تلاش براي تصويب 100 طرح به سود اسرائيل در کنگره آمريکا، به اين رژيم کمک مي­کنند. آیپک همواره در پي تأمين و حفظ منافع اسرائيل است، خصوصا در مواردی که کنگره نقش مهمی در تصميم­ گيري دارد، مانند کمک ­هاي سالانه اقتصادي و نظامي آمريکا به اسرائيل که نقش اين لابی پررن گ­تر مي شود. ايپک از سوي ديگر به عنوان يک ناظر، مراقب است که تصميمي به ضرر اسرائيل در بخش­هاي مختلف دولت آمريکا گرفته نشود. فعالان  ايپک اغلب از بين افراد داراي سابقه کار در کنگره انتخاب مي شوند، به گونه اي که به جزئيات کار در کنگره و ريزه ­کاري­ هاي مربوطه واقف باشند. كنن، بنيان گذار آيپك در كتـاب خـود «خـط دفـاع اسـراييل: دوسـتان اسـراييل در واشنگتن» عنوان كرد كه آيپك براي موفقيت به عنـوان يـك لابـي تأثيرگـذار بايـد بتوانـد دوستي خود را با هر دو حزب دموكرات و جمهـوري خـواه توسـعه دهـد و از حمايـت و پشتيباني اين دو حزب اصلي آمريكا اطمينان حاصل كند. آيپك هم چنين بايد با لابيگـري قدرتمندانه خود در كنگره، رئيس جمهور را به عقب نشيني از اظهارات و سياسـت هـاي ضد اسرائيلي ترغيب كند. ديويد بياله مورخ معاصر آمريكايي مـي­گويـد: «آيپك از زمان جنگ شش روزه تاكنون به يكي از قدرتمنـدترين و مـؤثرترين گـروه هـاي لابي در آمريكا تبديل شده است. اين سازمان با تشكيل شبكه اي از كميته­ هاي يهودي بـراي كمك مالي به نامزدهاي انتخابات كنگره بر مبناي معيار حمايت از اسرائيل بـه چنـين قدرتی رسيده است.» این لابی شامل حدود ۱۰۰ هزار عضو، ۱۷ دفتر در سراسر ایالات متحده است و دارای پتانسیل بالایی در جذب پول و به‌کارگیری سیاسی آن در ایالات متحده است. از این روست که هر نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده سخت تلاش می‌کند تا در کنفرانس سالانه آیپک سخنرانی کند و به این سازمان نزدیک شود تا از مبارزات انتخاباتی او در مقابل وعده‌هایی برای پیشبرد منافع اسرائیل در خاورمیانه حمایت کند. بهترین مثال از نفوذ AIPAC به نخبگان سیاسی برتر در ایالات متحده زمانی است که توانست امضای ۴۶۴ نماینده کنگره آمریکا را در سال ۲۰۱۱ جمع آوری کند تا از ایالات متحده بخواهد به نحوی مانع رأی سازمان ملل در پیوستن فلسطین به عنوان یک عضو کامل در سازمان ملل شود. در کنار رویدادهای نقش ­آفرین آیپک در تصمیم­سازی سیاست خارجی، تلاش این مافیا برای نابودی رقبای مخالف، بسیار جدی است؛ به نحوی که سندرز پس از اعلام عدم حضور در نشست آیپک، به شدت از سوی مافیای صهیونیست تحت فشار قرار گرفت و بنا بر منابع تحقیقی روزنامه­ های آمریکا گزارش‌ها حاکی از آن است که یکی از لابی‌های وابسته به آیپک، میلیون‌ها دلار برای خارج کردن «سندرز» از چرخه رقابت‌های مقدماتی حزب دموکرات آمریکا، هزینه کرده است.

  • مافیای نوظهور جی استریت

تلاش برای پنهان­ سازی رویکرد مافیای اعضای رژیم اشغالگر قدس در قالب آیپک موجب شکل گیری لابی جدیدی تحت عنوان جی استریت شده است. جی استریت جریانی که هر چند خواهان بقای رژیم اشغالگر قدس است اما با نگرشی متفاوت خود را رقیب قدرتمند لابی ­های راستگرای یهودی در آمریکا می داند. جی استریت نام نهادی است که حمایت از رژیم اشغالگر قدس را نه در اردوگاه محافظه کاران بلکه در میان لیبرال می­بیند که حمایت از رژیم اشغالگر قدس را چیزی جدا از حمایت بی قید و شرط از احزاب تندرو حاکم در رژیم اشغالگر قدس می داند و به این ترتیب سازمانی که اکنون رقیب لیبرال و هوادار صلح است، در برابر آیپک محافظه کار پا به میدانی می گذارد. بنیانگذار اصلی جی استریت، جرمی بن عامی ، پیشرو در سیاست بومی و مشاور در زمان وزارت کلینتون است. بن عامی روابط بسیار نزدیکی با مقامات رژیم اشغالگر قدس دارد.

ارسال نظرات