دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
05 مرداد 1401 - 12:37

هراس جدید صهیونیست ها از حضور ایران در دریای سرخ

رژیم صهیونیستی دیگر توان مخفی کردن این مسئله را ندارد که تا چه اندازه از افزایش قدرت ایران هراس دارد
نویسنده :
محمد حسن رحمانی
کد خبر : 12300

پایگاه رهنما:

رژیم صهیونیستی دیگر توان مخفی کردن این مسئله را ندارد که تا چه اندازه از افزایش قدرت ایران هراس دارد. در این راستا این رژیم سعی کرده به روش‌های مختلفی به مقابله با ایران بپردازد، اما تنها شکست نصیب  آن شده است. شکست در حملات سایبری، شکست دکترین‌ «نفتالی بنت» برای ضربه زدن به ایران و ناکامی در مقابل متحدین منطقه‌ای ایران از جمله شکست‌های صهیونیست ها به شمار می‌رود. اکنون نیز انتشار تصاویر کشتی‌های نظامی ایران در دریای سرخ باعث ایجاد تهدیدی جدید برای صهیونیست‌ها شده است.

 

  • هراس رژیم صهیونیستی از کشتیهای ایرانی

 

درحالی که رژیم صهیونیستی به هر حربه‌ای متوسل می‌شود تا از نزدیک‌شدن ایران به سرزمین‌های اشغالی جلوگیری کند اما این تحرکات هیچ نتیجه‌ای نداشته است و نفوذ ایران در چارچوب توسعه قدرت راهبردی فراسرزمینی در حال افزایش است.

مقامات این رژیم غاصب، اخیراً با استناد به تصاویر ماهواره‌ای گفته‌اند که چهار کشتی نظامی ایران در دریای سرخ در هفته‌های اخیر به گشت‌زنی پرداخته‌اند. همین تصاویر کافی بود تا ترس و وحشت سراسر وجود صهیونیست‌ها را فرا بگیرد تا جایی که بنی گانتز، وزیر جنگ این رژیم ادعا کرد که حضور نیرو‌های نظامی ایران در دریای سرخ، موضوعی بسیار مهم در یک دهه گذشته به‌شمار می‌آید و این تهدیدی مستقیم برای تجارت، انرژی و اقتصاد جهانی به‌شمار می‌آید. گانتز مثل همیشه تلاش کرد تا این اقدام ایران را که یک برنامه مرسوم از سوی کشورهاست تهدیدی برای جامعه جهانی معرفی کند و ادعا کرد که اسرائیل در راستای دفاع از شهروندان و منافع خود عمل خواهد کرد و آماده همکاری با شرکا برای ایجاد ثبات و موفقیت در منطقه است.

  • اهمیت دریای سرخ برای صهیونیستها

  رژیم صهیونیستی بازیگری اﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ ﻣﺘﻔﺎوﺗﯽ از دﯾﮕﺮ ﺑـﺎزﯾﮕﺮان ﻣﻨﻄﻘـﻪ دارد. اﯾﻦ رژیم از زﻣﺎن ﺗﺎﺳﯿﺲ ﺗﺎ ﮐﻨﻮن، ﻫﻤﻮاره ﺑﺎ ﻣﺴﺎﺋﻞ اﻣﻨﯿﺘﯽ درﮔﯿﺮ ﺑﻮده و ﺑﺰرگ‌ﺗﺮﯾﻦ ﻫﺪﻓﺶ در ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ، ﺗﺜﺒﯿﺖ ﻣﻮﺟﻮدﯾﺖ ﺧـﻮد و ﺣﻔـﻆ و ﮔﺴـﺘﺮش ﺗﻤﺎﻣﯿـﺖ ارﺿﯽ ﺑﻮده اﺳﺖ.

یکی از تهدیدهای صهیونیست ها در جنوب، غرب و جنوب غربی است. وابستگی این رژیم جعلی به دریای سرخ باعث شده است که همواره این منطقه برای او به‌عنوان یک منطقه راهبردی به‌شمار رود. صهیونیست‌ها، از ابتدای تأسیس این رژیم در فلسطین اشغالی، همواره به اهمیت استراتژیکِ دریای سرخ ‌- از نظر اقتصادی و امنیتی - توجه داشته‌اند.

سران صهیونیستی، دریای سرخ را نه‌تنها از نظر حمل و نقل کالا برای خود مهم و راهبردی تلقی می‌کنند، بلکه از نظر امنیتی نیزآن را عقبه دفاعی خود و نوار محاصره کشورهای عربی مسلمان به‌شمار می‌آورند.

شیمون پرز در کتاب «خاورمیانه جدید»؛ خود، نقطه حرکت استراتژی جدید صهیونیست ها را «دریای سرخ» می‌داند. دریای سرخ در اندیشه متفکران، استراتژیست‌ها و رهبران صهیونیستی، جایگاه بسیار مهمی دارد. در این راستا بن گوریون، اولین نخست وزیر رژیم صهیونیستی و از مؤسسان دولت صهیونیستی در ارزیابی از اهمیت استراتژیک دریای سرخ گفته:«حیات و مرگ اسرائیل در گرو این دریاست». رژیم صهیونیستی همیشه خود را در محاصره اعراب می‌دیده است؛ از این رو استراتژی سنتی آن در حوزه دریای سرخ، بر شالوده دکترین بن گورین قرار گرفته است.

  • چرا ایران در دریای سرخ حضور دارد؟

 حضور ایران در دریای سرخ اگر چه بر اساس دکترین امنیت ملی و فعالیت‌های دفاعی در آب‌های فرا سرزمینی است و سال هاست که این اقدامات را برای مقابله با تهدیدات خارجی و دفاع از منافع ملی انجام می‌دهد اما باتوجه به تشدید تنش‌ها بین تهران و تل‌آویو، صهیونیست‌ها از این مسئله احساس خطر کرده و نزدیک شدن کشتی‌های جنگی ایران در این منطقه را تهدیدی جدی برای خود قلمداد می‌‌کنند.

باتوجه به اینکه سرزمین های اشغالی، از طرف مرزهای زمینی بین کشورهای مصر، اردن و سوریه محصور شده است و تنها راه ارتباطش با جهان خارج از طریق دریا انجام می‌شود، لذا صهیونیست‌ها حضور دشمن درجه یک خود در دریای سرخ در جنوب سرزمین‌های اشغالی را خطرناک توصیف می‌کنند.

دیوید بن گوریون، اولین نخست وزیر دولت غاصب صهیونیستی، در سال ۱۹۴۹ درباره مقاصد این رژیم برای سیطره بر دریای سرخ گفته بود:«ما از خشکی، در محاصره هستیم. دریا، تنها راه عبور و مرور ما با جهان و دسترسی به قاره‌هاست». با توجه به این اظهارات، می‌توان گفت که امنیت دریاها شاهرگ حیاتی برای اقتصاد صهیونیست ها، به‌شمار می‌رود که تمام تجارتش از طریق دریا انجام می‌شود.

کل تجارت کالای صهیونیست ها در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۱۳۰ میلیارد دلار بوده که سهم واردات، ۶۹ و سهم صادرات، ۶۱ میلیارد دلار بوده است. بر این اساس، ۱۸ درصد از کل واردات و ۵ درصد از کل صادرات رژیم جعلی، به تنگه باب‌المندب وابسته است.

اهمیت باب‌المندب را به‌خوبی می‌توان در اظهارات مقامات تل‌آویو مشاهده کرد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسبق صهیونیست ها در سال ۱۳۹۷در سخنانی ادعا کرده بود که اگر ایران اقدام به بستن تنگه باب‌المندب کند، اسرائیل به ائتلافی بین‌المللی علیه ایران خواهد پیوست.

از آنجا که باب‌المندب ورودی دریای سرخ به اقیانوس هند به‌شمار می‌رود اهمیت ویژه‌ای برای تل‌آویو دارد و حضور قدرتمند ایران و انصارالله در باب‌المندب، می‌تواند مشکلات زیادی را برای کشتی‌های صهیونیست ها که از این تنگه عبور می‌کنند، ایجاد کند.

امنیت در دریای سرخ برای رژیم صهیونیستی، بسیار مهم است و حضور ایران می‌تواند به کابوسی برای مقامات تل‌آویو تبدیل شود. تردد کشتی‌های ایرانی در دریای سرخ در زمانی که سطح تنش‌ها بین تل‌آویو و تهران به بالاترین سطح خود رسیده است و مقامات کشورمان  بارها هشدار داده‌اند که انتقام ترور فرماندهانشان را خواهند گرفت، بیش از پیش ابعاد ماجرا برای صهیونیست‌ها را خطرناک می‌کند.

رژیم صهیونیستی، نگران است که ایران به‌عنوان بخشی از پروژه انتقام، کشتی‌های تجاری این رژیم را مورد هدف قرار دهد و این مسئله سبب می‌شود تا تجار صهیونیستی از ترس واکنش‌های ایران، نتوانند کالاهای خود را از طریق دریای سرخ به سایر مناطق صادر کنند.

باتوجه به تسلط انصارالله یمن بر تنگه باب‌المندب، از نگاه صهیونیست‌ها این مسئله به معنای افزایش قدرت ایران در دریای سرخ به‌شمار می‌رود و می‌تواند تهدیدات فزاینده‌ای را متوجه امنیت صهیونیست ها کند. رژیم صهیونیستی در راستای عادی‌سازی روابط با اعراب، تلاش می‌کند تا موقعیت ژئوپلیتیک خود در کشورهای غرب آسیا و روابط با کشورهای خلیج فارس را تقویت کند و امنیت دریای سرخ و باب‌المندب در این میان نقش مهمی دارند.

در شرایطی که رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند با کمک اعراب ائتلاف ضد ایرانی تشکیل داده و به خیال خود حلقه محاصره علیه ایران و محور مقاومت را تنگ‌تر کند؛ این ایران است که با حضور قدرتمند خود بیخ گوش صهیونیست ها در دریای سرخ این پیام را به سران صهیونیستی می‌دهد که از نزدیک تحرکات آنها را زیر نظر دارد و اگر دست از پا خطا کند، سرنوشت سختی خواهند داشت.

ارسال نظرات