دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
09 تير 1401 - 13:51
به مناسبت سالروز پیوند آسمانی امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س)؛

از ازدواج تا آسمان

نخستین روز از ماه نورانی ذی‌الحجه که امسال در تقویم ما با ۱۰ تیرماه همزمان شده، مصادف است با سالروز پیوند خجسته و مبارک امام‌العارفین امیرالمومنین علی (ع) و سیده زنان و مردان دو عالم، حضرت صدیقه طاهره زهرای مرضیه (س)
نویسنده :
حامد کرمانی‌زاده
کد خبر : 12092

پایگاه رهنما:

نخستین روز از ماه نورانی ذی‌الحجه که امسال در تقویم ما با 10 تیرماه همزمان شده، مصادف است با سالروز پیوند خجسته و مبارک امام‌العارفین امیرالمومنین علی (ع) و سیده زنان و مردان دو عالم، حضرت صدیقه طاهره زهرای مرضیه (س)؛ مناسبتی نورانی و آسمانی که در فرهنگ انقلاب اسلامی با عنوان «روز ازدواج» نامگذاری شده است.

این روز و این نامگذاری خوش یُمن و الهام‌بخش، بهانه و فرصت خوبی است تا با الگوگیری از وجود نازنین و آسمانی آن دو دُردانه عالم خلقت که وجود مبارک 11 امام معصوم (علیهم السلام) از دامن پُر مهرشان پا به عرصه وجود گذاشته و دنیا را نورانی کرده‌اند، زمینه انجام پیوندهای مستحکم و همدلانه ازدواج در جامعه فراهم شود و در سایه ازدواج و تشکیل خانواده‌های پایدار و موفق، فرصت رشد و تعالی جامعه و دستیابی آن به قله‌های موفقیت فراهم شود.

نگاهی به آمارهای رو به افزایش طلاق در سال‌های اخیر نشان می‌دهد، توجه به مسئله انتخاب آگاهانه و همسرگزینی مناسب و منطقی، برای پیشگیری از مشکلات بعدی و طلاق‌های بنیان‌افکن، ضروری است؛ هرچند آمار طلاق در جامعه ایرانی نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی و برخی ملل دیگر، به مراتب پایین‌تر است، اما همین میزان از وقوع طلاق هم زیبنده جامعه‌ای با صبغه و سابقه تمدنی و فرهنگی این سرزمین نیست و باید علاج واقعه را قبل از وقوع کرد.

* ازدواج؛ چرا و چگونه؟

در روایات معصومین (علیهم‌السلام)، ازدواج محبوب‌ترین بنا در نزد خداوند مهربان توصیف شده است که هرکس اقدام به آن کند، نیمی از ایمانش را حفظ کرده است. ازدواج اگر به موقع و آگاهانه باشد، زمینه آرامش و موفقیت فرد را در زندگی فردی و اجتماعی به سرعت فراهم می‌کند.

تحقق این هدف و انجام یک پیوند مبارک، پایدار و سازنده، مستلزم دقت در انتخاب همسر و توجه به واقعیت‌های درونی و بیرونی هر فرد است؛ به طوری که نه با روش‌های سنتی مطلق – که زوجین کمتر در انتخاب اثرگذار بوده‌اند – و نه با روش‌های مرسوم امروزی – که برخی جوان‌ها بی‌ضابطه و بدون مشورت بزرگترها دست به انتخاب می‌زنند – نمی‌توان انتظار شکل‌گیری یک زندگی موفق را داشت.

به اعتقاد کارشناسان، برای ازدواج یک سری «شرایط و ویژگی‌های فردی» نیاز است  که این شرایط در سه محور کلی، به این شرح قابل جمع است؛

  1. بلوغ جسمانی، روانی، عاطفی، اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی، ذهنی، فرهنگی و آرمانی ؛
  2. داشتن هدف و انگیزه برای ازدواج؛

3 . داشتن اطلاعات لازم در مورد انتظارات، تکالیف و وظایف در زندگی زناشویی.

حالا اگر شخصی این شرایط سه‌گانه را داشته باشد، برای انتخاب گزینه مناسب و مصداق همسری، باید معیارها و ملاک‌های روشنی داشته باشد که برخی از آنها عبارتند از؛

1 . ایمان و دینداری

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می‌فرمایند: «من تزوجها لدینها جمع الله له ذلک»؛ کسی که به خاطر دین و ایمان زنی با او ازدواج کند، خداوند همه دنیایش را برای او فراهم می‌کند.

2 . اصالت خانوادگی

بدون شک، منظور از اصالت خانوادگی، ثروت و منال دنیوی و طبقات ظاهری اجتماعی نیست؛ بلکه توجه به ریشه‌های سلامت فکری و رفتاری و انسجام خانواده‌ای است که قرار است از میان آنها همسر آینده انتخاب شود.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در این باره می فرمایند: «تزوجوا فی الحجر الصالح فان العرق دساس »؛ با خانواده خوب و شایسته وصلت کنید، زیرا خون اثر دارد.

  1. اخلاق نیک

خلق و خوی نیکو و دلنشین، شرط آرامش در محیط خانه و خانواده و حفظ عزت و کرامت زوجین است.

پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه وآله) می‌فرمایند: «اذا جاءکم من ترضون دینه و امانته یخطب (الیکم) فزوجوه»؛ هر گاه کسی به خواستگاری نزد شما آمد و دینداری و امانتداری (اخلاق) او را پسندیدید، به او زن بدهید.

  1. عقل و هوش

علاوه بر همه ملاک‌ها و معیارهای ذکر شده، در انتخاب همسر – چه برای پسر و چه برای دختر – باید به قوه عقل و تدبیر و رفتارهای عاقلانه طرف توجه شود تا بنیان زندگی با تصمیمات اشتباه در بزنگاه‌ها، آسیب نبیند.

امام علی (علیه السلام) در این باره می‌فرماید: «ایاکم و تزویج الحمقاء فان صحبتها بلاء و ولدها ضیاع »؛ بپرهیزید از ازدواج با احمق! زیرا مصاحبت و زندگی با او بلاست و فرزندانش نیز تباه می‌شوند.

و در نهایت، باید به ویژگی‌هایی مثل تناسب سنی طرفین و برخورداری زوج از شغل و درآمد اولیه برای گذران زندگی خانواده و آرامش آن، اشاره کرد که البته در رابطه با مورد آخر (شغل و معیشت) وظیفه حاکمیت اسلامی است که با تامین نیازهای جوانان، انگیزه کافی را برای ازدواج ایجاد کند.

ارسال نظرات