دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
01 تير 1401 - 15:22

تحریم گردشگری

در روزهای اخیر هشتگ «فم تریپ» به یکی از هشتگ­های داغ شبکه ­های اجتماعی به خصوص توئیتر تبدیل شده است.
نویسنده :
زینب شاهینی
کد خبر : 12050

پایگاه رهنما:

در روزهای اخیر هشتگ «فم تریپ» به یکی از هشتگ­های داغ شبکه ­های اجتماعی به خصوص توئیتر تبدیل شده است. «فم تریپ» متشکل از دو کلمۀ FAM) )که کوتاه‌شده کلمه (familiarization) است به معنای «آشنایی و شناخت» و trip به معنای «سفر» است. این عبارت را به صورت تحت‌اللفظی به صورت «سفرِ آشنایی» معنا می­گردد. اما چرا این عبارت در روزهای اخیر به یکی از موضوعات داغ شبکه­ های اجتماعی در ایران تبدیل شده است؟ ماجرا از آن قرار است که در هفته­ های اخیر، یکی از بلاگرهای سفر ایرانی تصمیم گرفته است پروژه فم تریپ 2 را اجرا کند. در این پروژه­ قرار است از بلاگرهای سفر سایر کشورها برای سفر به ایران و بازدید از جاذبه­ های توریستی کشورمان دعوت شود تا بدین وسیله و با کمک این بلاگرهای خارجی، جاذبه­ های توریستی کشورمان به مردم سایر کشورها معرفی شود. در شرایطی که به دلیل شیوع ویروس کرونا در دو سال اخیر، صنعت گردشگری ایران و سایر کشورها با رکود بی­ سابقه ­ای مواجه شده است، اجرای چنین طرح­هایی می­تواند قدم مثبتی در راستای تبلیغات حوزه گردشگری، بهبود درآمد فعالان این حوزه، قدمی مثبت در راستای دیپلماسی عمومی و ... باشد. اما از آنجا که این طرح و وجوه مثبت آن در راستای تامین منافع مردم و کشور قرار می­گرفت مورد هجمه جریان معاند و مزدوران آنها نیز قرار گرفت. در دو هفته اخیر جریان تحریف و جریان تحریم برای تخریب مجریان این طرح و متوقف کردن آن از هیچ تلاشی فروگذار نکردند. آنها بدون اینکه هیچ گونه ابا و شرمی داشته باشند در شبکه ­های اجتماعی می ­نوشتند که این طرح می­تواند چهره مثبتی از ایران را برای مردم جهان بازنمایی ­کند و به همین دلیل باید محکوم و متوقف گردد. به این منظور تمام چهره­ های این طرح را شناسایی کرده و شروع به فحاشی و دعوت به تجمع مقابل دفتر برخی مدیران این طرح در کشورهای خارجی گرفتند. آنها در حالی مجریان این طرح را به مزدوری محکوم می کردند که خودشان برای جلب توجه بیگانگان، به خودفروشی و وطن ­فروشی رسیده بودند. این تخریب­های گسترده و هجمه­ ها در حالی صورت می­گرفت که پیش از این بسیاری از کشورهای دیگر از جمله ترکیه، عربستان و... نیز طرح­های مشابهی را برای جذب گردشگر خارجی در کشور خود به اجرا در آورده بودند و در هیچ کدام از این کشورها جریانی نبود که چنین طرحی را که در راستای تامین منافع ملی بود با بهانه­ های واهی همچون سفید نمایی محکوم کند و هیچ کشوری هم زمانی که در حوزه تبلیغات گردشگری فعالیت داشت، تلاش نمی­کرد گردشگران را با کاستی­ها و ضعف­های کشورش آشنا کند. چرا که اساسا تبلیغات بر نمایش وجوه مثبت و نقاط قوت متمرکز می­باشد. حقیقت آن است که در چند ماه اخیر جریان معاند تمام تلاش خود را به کار بسته است که در کنار فشار سیاسی و اقتصادی، سایر حوزه­ های زندگی ایرانیان را نیز تحت فشار و هجمه قرار دهد. از عرصه تکنولوژی و فشار بر نخبه ­های فناوری با بدنام کردن طراحان پروژه ابرآروان گرفته تا فشار در عرصه ورزش با لغو دیدار دوستانه ایران و کانادا، یا فشار در عرصه فرهنگ با تقدیر از عاملان فیلمی که چیزی جز سیاه ­نمایی در خصوص دین و فرهنگ ملت ایران نبوده است. هجمه­ های اخیر به طرح «فم تریپ» هم تلاش جریان معاند برای فشار در عرصه گردشگری و توریست معنا می­گردد.

ارسال نظرات