پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
15 خرداد 1401 - 01:10

زنده بودن آرمان‌های امام خمینی در تحولات فلسطین

آنچه در طول دوران موفقیت‌های شگرف محور مقاومت در لبنان در سال ۲۰۰۶، غلبه کردن بر بحران تروریسم ساخته و پرداخته صهیونیسم بین المللی و ارتجاع عربی در سوریه و عراق، و آنچه امروز در سرزمین‌های فلسطین اشغالی، شاهد آن هستیم نشان می‌دهد که بیدارگری‌های امام خمینی به بار نشسته و علی رغم خیات سازشکاران جوهره تفکر انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام خمینی در متن حوادث فلسطین حضوری انکارناپذیر یافته است.
کد خبر : 11930

پایگاه رهنما:

امروز ۱۴ خردادماه سالروز عروج ملکوتی امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و یکی از بزرگترین چهره‌های تاریخ‌ساز دوران معاصر بشری است که میراث فکری و سیاسی او تأثیرات شگرفی در روند تحولات منطقه‌ای و جهانی برجای گذاشت.

نهضتی که امام خمینی در اوایل دهه ۴۰ شمسی سنگ بنای آن را گذاشت و راهی که او همانند پیامبران الهی با اتکا به نیروی ایمان قلبی به وعده نصرت الهی در آیات پرشمار کلام الله مجید، چه اینکه فرمود: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ» و یا «کَانَ حَقًّا عَلَیْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِینَ»، آغاز کرد و توانست یک تنه در برابر نظام دوهزاروپانصد ساله پادشاهی و تمامی قدرت‌های بزرگ حامی آن قد علم کند و هرآنچه غیرممکن به نظر می‌رسید را ممکن نماید. مردی از ذریه پیامبران که در جهان ماتریالیسم زده مدرن پرچم احیای دین و اخلاق را برافراشت و برای علاج روح بیمار جوامع مدرن از خلأ معنا و حقیقت، جها‌ن‌بینی مذهبی را پس از قرن‌ها به عرصه حیات سیاسی و اجتماعی برگردانید.

امام خمینی به معنای واقعی کلمه رهبری کامل و جامع برای هدایت جامعه ایران و نمونه بی‌بدیلی برای دیگر جوامع اسلامی بود تا از طریق یک دگرگونی فرهنگی بر مبنای بازگشت به جهان‌بینی دینی، بتوانند با روحیه خودباوری آرزوی چند قرنی جوامع جهان سومی و استعمار زده برای دستیابی به استقلال و رهایی از یوغ سلطه قدرت‌های بین‌المللی را تحقق بخشند.

اکنون نیز با گذشت بیش از سه دهه از رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی آرا و اندیشه‌ها و سیره سیاسی امام خمینی (ره) همچنان زنده و پویا و تحرک بخش، در رقابت با ایدئولوژی‌های غربی و برنامه‌ریزی‌های نظام سلطه، در تحولات بین‌المللی نقش‌آفرین بوده و نه تنها از قدرت نفوذ و بالندگی آن کم نشده است بلکه به مثابه درختی رو به رشد به طور مداوم در زمین وژدان‌های عدالتخواه بشری ریشه دوانیده و گفتمان انقلاب اسلامی برآمده از آن، امروزه با درنوردیدن مرز‌های جغرافیایی تنه تنومندی را تشکیل می‌دهد که روند‌های بین‌المللی را متأثر از نقش‌آفرینی خود کرده است.

در حال حاضر نمود عینی نفوذ گسترده گفتمان انقلاب اسلامی در سطح منطقه‌ای را می‌توان در مجموعه اتحاد محور مقاومت مشاهده کرد. در واقع بذری که با اندیشه‌های امام خمینی کاشته شد تا به سر حد والای تعالی خود در پیوستن به انقلاب جهانی منجی موعود و برپایی حکومت عدل الهی برسد، در این سیر تکامل اکنون به مرحله‌ای رسیده که به قدرت برتر منطقه‌ای و نیروی اصلی باطل السحر برنامه‌های دشمنان اول امت اسلامی یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.

در حالی که این روز‌ها اوضاع و احوال منطقه غرب آسیا متأثر از خروج فضاحت‌بار و شکست خورده آمریکا از افغانستان و دست و پا زدن نهایی برای خروج از باتلاق سوریه و عراق و حوزه خلیج فارس می‌باشد و از طرف دیگر در تحولات فلسطین می‌توان شاهد برگشتن جدی ورق معادلات به زیان اشغالگری صهیونیست‌ها و تسریع روند زوال و نابودی این رژیم بود، ردگیری نگاه استراتژیک و قدرت‌آفرین امام خمینی در منظومه موفقیت‌های درخشان محور مقاومت از اهمیت اساسی برخوردار است تا اذهان عمومی مسلمانان را با این بعد از میراث سیاسی رهبری ایشان بیشتر آشنا کند.

حضرت امام در اوج قدرت نظام ستم شاهی، افشاگر روابط پنهان رژیم شاه و اسرائیل بود و مقابله با خطر اسرائیل برای جهان اسلام را بسیار جدی و پیگیرانه دنبال می‌کرد. امام خمینی اولین مرجع تقلید و پیشوای بزرگ مذهبی بود که مجوز حمایت از مبارزان فلسطینی از محل وجوهات شرعی و زکات و صدقات را صادر نمودند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز حمایت بی دریغ ایران از مبارزات ضداشغالگری ملت فلسطین، روند مبارزه را دگرگون ساخت. تأثیر پیام انقلاب اسلامی و رهبری آن بر افکار عمومی جهان اسلام آنچنان بود که وقتی انور سادات معاهده سازش را در کمپ دیوید امضا کرد دولت مصر از سازمان‌های عربی اخراج شد و در انزوای کامل قرار گرفت.

در طول دهه‌های گذشته نیز روند تحولات منطقه به خوبی نشان داد که مسأله فلسطین و دسیسه‌جویی و توطئه‌گری برای اجرای طرح اسرائیل بزرگ و به دست فراموشی سپردن مسأله فلسطین، در کانون استراتژی نظام سلطه برای جوامع اسلامی قرار دارد که نقطه اوج این دسیسه گری را می‌توان در یحران آفرینی در سوریه و عراق مشاهده کرد. اقداماتی که دنباله‌های آن به شروع جنگ غیرانسانی علیه ملت یمن و سپس توافق خائنانه عادی‌ساز روابط با رژیم صهیونیستی نیز رسید.

اما با اینهمه آنچه در طول دوران موفقیت‌های شگرف محور مقاومت در لبنان در سال ۲۰۰۶، غلبه کردن بر بحران تروریسم ساخته و پرداخته صهیونیسم بین المللی و ارتجاع عربی در سوریه و عراق، و آنچه امروز در سرزمین‌های فلسطین اشغالی، شاهد آن هستیم نشان می‌دهد که بیدارگری‌های امام خمینی به بار نشسته و علی رغم خیات سازشکاران جوهره تفکر انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام خمینی در متن حوادث فلسطین حضوری انکارناپذیر یافته است.
منبع: الوقت

ارسال نظرات