پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
03 مرداد 1397 - 10:31
مادر شهيد «مصطفي احمدي روشن»

دانشمند هسته‌ای حاصل تربيت ايراني – اسلامي بود

در روزگاری که بعضا تلاش می‌شود، افرادی به عنوان الگوی به خانواده ایرانی معرفی شود که رفتار، گفتار و طرز پوشش آن‌ها میانه‌ای با فرهنگ ایرانی –اسلامی ندارد، مصاحبت با مادران شهدا می‌تواند ما را با الگو‌های حقیقی که منش و روش زندگی آن‌ها الگوی تمام عیار برای خانواده امروزی است، آشنا و در تربیت فرزندانی سالم و صالح کمک کند.
کد خبر : 1172

پایگاه رهنما :

در روزگاری که بعضا تلاش می‌شود، افرادی به عنوان الگوی به خانواده ایرانی معرفی شود که رفتار، گفتار و طرز پوشش آن‌ها میانه‌ای با فرهنگ ایرانی –اسلامی ندارد، مصاحبت با مادران شهدا می‌تواند ما را با الگو‌های حقیقی که منش و روش زندگی آن‌ها الگوی تمام عیار برای خانواده امروزی است، آشنا و در تربیت فرزندانی سالم و صالح کمک کند. خانم سالاریان! می‌خواهیم بدانیم مصطفی چگونه تربیت شد که الان آوازه اش در ایران و برخی کشور‌های دیگر فراگیر شده و الگوی بسیاری از جوانان شده است. خوب است از کودکی و سابقه خانواده شما و پدرشان شروع کنیم. خانواده پدری مصطفی از نوادگان ملا مصطفی همدانی هستند و من هم از نوادگان آیت الله مهدی مهدوی هستم که با آیت الله نخودکی در نجف هم درس بودند. مصطفی ۱۷ شهریور ماه ۱۳۵۸ در همدان به دنیا آمد، تحصیلات خود را هم در همان زادگاهش آغاز کرد، پس از گذراندن دوره راهنمایی در مدرسه خیام، دوره متوسطه را در رشته ریاضی فیزیک دبیرستان ابن سینای همدان به پایان رساند و پس از آن درآزمون سراسری دانشگاه‌ها شرکت کرد و در سال ۷۷ وارد دانشگاه صنعتی شریف شد و تحصیلات خود را در رشته مهندسی شیمی آغاز کرد. سال ۸۱ دوره کارشناسی را به پایان رساند ودرهمان رشته در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل داد و پس از آن نیز وارد مقطع دکترای رشته نانو بیوتکنولوژی شد.

فضاي حاکم بر خانواده شما چگونه بود که مصطفي در آن فضا اينگونه رشد کرد؟
به نظر من محيط خانواده و تفكر پدر و مادرها ، انديشه هاي علمي ، سياسي و حتي بينش سياسي شان روي تربيت بچه ها و آينده آنها تاثير مي گذارد. رزق حلال تاثير زيادي در عاقبت بخيري بچه ها دارد . بقول شما فضاي خانواده که فرزندمان در آن رشد مي كند بسيار اهميت دارد به عنوان مثال نحوه تعامل والدين با هم در خانه تاثير شگرفي روي بچه ها دارد .يكي از اصول ما در تربيت بچه ها برخورداري از نگاه و نگرش اسلامي است.
من وقتي با پدر مصطفي ازدواج كردم تحصيلاتم در سطح دوم راهنمايي بود. اما در دوره اي همراه با مصطفي شروع كردم به ادامه تحصيل و همكلاسي مصطفي شدم. من و مصطفي با هم درس خوانديم و با هم ديپلم گرفتيم . سالي كه ايشان دانشگاه قبول شد، من هم دردانشگاه قبول شدم. خوب اينگونه همراهي والدين و فرزندان مي تواند تاثير زيادي روي آنها داشته باشد. حالا هر کس به شيوه اي مي تواند اين همراهي را داشته باشد ، من از طريق تحصيل همراهي کردم يکي ديگر ممکن است از راه ديگر همراهي کند .البته بچه هاي ما خودشان اهل درس و علم بودند، جداي از مصطفي که در دانشگاه شريف درس خواند، دخترها هم يكي دكترا از دانشگاه تربيت مدرس دارد، ديگري دانشجوي دانشگاه بو علي است و دختر كوچكم هم در رشته پوليمر دانشگاه امير كبير درس مي خواند. بچه ها علاقه زيادي به كسب مراتب علمي داشتند و من و پدرشان هم مشوق شان بوديم .
چطور شد کار در صنعت هسته اي را انتخاب کرد؟
مصطفي که فارغ التحصيل شد به صنايع دفاع رفت و مدت كوتاهي با آنها همکاري داشت اما او دنبال چيز ديگري بود براي همين در سازمان انرژي اتمي ثبت نام كرد و مراحل گزينش را گذراند .9ماهي در نوبت ماند تا اينكه وارد مرکزنطنز شد .مصطفي مي گفت من تحقيقي كرده ام و مي دانم حضرت "آقا" به اين عرصه يعني همان بحث هسته اي توجه خاصي دارند، براي همين اگر من بتوانم در اين مرحله كاري انجام داده و بار كوچكي بردارم حضرت آقا را خوشحال كرده ام . يعني انتخاب اين راه با نگاه به جلب رضايت ولي فقيه بوده که باز نوع تربيت خانوادگي در آن تعيين کننده است.يکي با معيار کسب درآمد شغلي انتخاب مي کند ديگري به دنبال کسب جايگاه سياسي و اجتماعي است اما يکي هم دنبال جلب رضايت الهي است.
موفقيت هسته اي ما حاصل روحيه مبارزه طلبي و جهاد علمي دانشمندان جواني چون مصطفي است كه منجر به بومي سازي صنعت هسته اي شد. قطعا اين روحيه افراد هم ار نوع تربيت آنان نشات مي گيرد. خانواده آقا مصطفي چقدر در اين راه همراهي نشان دادند ؟
نمي دانم راهپيمائي 22 بهمن سال 84 را به خاطر داريد يا نه ؟ همه مردم حاضر در صحنه شعار «انرژي هسته اي حق مسلم ماست» را سر مي دادند. به همين دليل رهبري دستور دادند تا پلمپ دستگاه ها باز شود و دانشمندان هسته اي مشغول به كار شوند .مصطفي دو سال در انرژي اتمي مشغول رايزني بود كه وقتي پلمب دستگاه ها شكسته شد عقب ماندگي قبلي جبران شود و سريع فعاليت را شروع كردند . اواسط اسفند ماه كار به نتيجه رسيد و فروردين ماه سال 85رئيس جمهور وقت در حرم رضوي اعلام كردند كه اين موفقيت در بحث هسته اي با توانمندي بچه ها ي ما به دست آمد . من ، همسر و پدر مصطفي نه تنها مانع فعاليت هاي شبانه روزي شان نبوديم بلکه موافق فعاليت هاي ايشان بوديم و تشويق هم مي کرديم . مصطفي همراهي خانواده را با خود خيلي خوب احساس مي کرد و توان مضاعف مي يافت.
شما به عنوان يک مادر موفق در تربيت فرزندي چون آقا مصطفي چه توصيه اي به خانواده ها براي تربيت فرزندانشان داريد تا آنان نيز افرادي انقلابي ،جهادي و متدين تربيت شوند؟
بهترين الگوي تربيتي اسلام است. خانواده ها اگر مي خواهند فرزندانشان را صحيح تربيت كنند، از همان ابتدا بايد به توصيه هاي اسلام توجه نمايندكه در هر موردي آموزه هاي تربيتي خاصي دارد.اسلام به ما مي آموزد كه در چه راهي قدم بر داريم و چه كنيم تا بتوانيم درست زندگي كنيم و فرزندان خوبي تربيت كنيم. نوع انتخاب همسر براي فرزندان بسيار مهم است تا وقتي مرد براي كسب روزي از خانه بيرون رفت دنبال رزق حلال باشد و يا همسري که در خانه هست بتواند عقايد اسلامي و ملاحظات صحيح خانوادگي را به فرزندان منتقل و در تربيت آنها به كار بگيرد .
علي آقا تنها يادگار شهيد آقا مصطفي است . چه روش تربيتي در مورد او پيش گرفته ايد؟
همه فكر و تلاش من و خانواده ام اين است كه علي جا پاي پدر بگذارد . مي دانم شهدا جايگزين ندارند ،همانطور كه جايگزيني براي شهيد مطهري نيست ،جايگزيني براي شهيد بهشتي نيست و البته جايگزيني هم براي مصطفي نخواهد بود ، اما ما مي خواهيم علي خط پدر و راه پدر را ادامه بدهد. امروز هم اكثر خصوصيات رفتاري و كرداري اش ،از همه مهم تر ولايت مدار بودنش شبيه مصطفي است. همه اينهارا من ابتدا لطف خدا و نگاه ديني و اسلامي مادر و خانواده مي دانم اميدوارم علي همان كسي بشود كه پدرش به ايشان افتخار کند . و باز هم لطف خدا را مي خواهد و اينجا نيازمند امداد خدا هستيم. اميدوارم لايق فرزندي شهيد مصطفي بشود. در مراسم شهداي مدافع حرم از من سوال شد اگر امروز مصطفي زنده بود چه نظري در مورد جبهه مقاومت و دفاع از حرم داشت ؟ گفتم اگر به خاطر علم و خدمتي كه به بحث هسته اي كشورش شهيد نشده بود امروز شهيد مدافع حرم بود .من خودم بزرگش كرده ام و خوب او را مي شناسم .اگر بخاطر تك پسر بودن جلوي مصطفي را براي حضور درجنگ 33روزه نگرفته بودم، راهي لبنان شده بود. در نهايت بايد بگويم تربيت در مسير اسلام بهترين خدمتي است كه والدين مي توانند در تربيت فرزندانشان داشته باشند.

ارسال نظرات