پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
14 ارديبهشت 1401 - 01:45

دست و دلبازی ۸ میلیاردی ریاض برای کسب دانش هسته‌ای پاکستان

با روی کار آمدن دولت جدید پاکستان، سعودی‌ها برای کشاندن این کشور به اردوگاه خود سر کیسه را شل کرده و با بسته کمک ۸ میلیاردی به اسلام آباد موافقت کرده اند. کمک‌هایی که هر چند ممکن است مثل وعده‌های قبلی تو خالی از آب درآید، اما کسب فناوری هسته‌ای از پاکستان هدف اصلی آن است
کد خبر : 11683

پایگاه رهنما :

عربستان سعودی که در یک دهه گذشته تلاش کرده با پرداخت پترودلار‌های نفتی بسیاری از کشور‌های اسلامی را برای پیشبرد برنامه هایش در منطقه با خود همراه سازد، این بار روی دولت جدید پاکستان متمرکز شده است. شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان که به تازگی مسند قدرت در این کشور را به دست گرفته است، عربستان را به عنوان اولین مقصد خارجی خود انتخاب کرد تا با جلب نظر سعودی‌ها از خزانه ریاض برای دولت نوپای خود کمکی دریافت کند.

به گفته مقامات رسمی دولت پاکستان، در سفر شهباز به ریاض، این کشور پیشنهاد ۲ برابر شدن رقم تسهیلات نفتی از ۱.۲ میلیارد دلار به ۲.۴ میلیارد دلار را به مقامات سعودی داده و پادشاهی عربستان نیز با آن موافقت کرده است. در این صورت، پاکستان مجموعه‌ای از تسهیلات مالی به ارزش حدود ۸ میلیارد دلار از عربستان سعودی دریافت می‌کند که شامل ۲ برابر شدن تسهیلات مربوط به خرید نفت از این کشور، دریافت مبالغ بیشتر از طریق سپرده گذاری یا صکوک و جابجایی تسهیلات ۴.۲ میلیارد دلاری موجود در سفر شهباز شریف به ریاض است.

اگر چه نخست وزیر پاکستان روی دست و دلبازی سعودی‌ها حساب ویژه باز کرده تا شاید دولت خود را از نظر مالی تقویت کند، اما سعودی‌ها پیشتر نیز به دولت‌های قبلی اسلام آباد وعده‌های مالی داده بودند که بخش اعظم آن محقق نشد.

در سفر عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان به ریاض هم ولیعهد سعودی برای سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری در پاکستان و آزادی هزاران نفر از اتباع زندانی این کشور موافقت کرده بود، اما سعودی‌ها زیر این توافق زدند و به وعده هایشان عمل نکردند. مقامات ریاض در مقابل پاکستانی‌ها رفتار‌های دو گانه‌ای را در پیش گرفته‌اند اگر چه در ظاهر وعده‌های دهن پر کن میلیاردی به آن‌ها می‌دهند، اما در عمل اقدامی برای منتفع شدن اسلام آباد انجام نمی‌دهند.

سعودی‌ها همواره نشان داده اند که روی دولت‌هایی سرمایه گذاری می‌کنند که از لحاظ سیاسی ثبات نسبی داشته باشد، اما در پاکستان هر چند سال یکبار در پی کودتا دولت تغییر می‌کند و عمر کوتاه این دولت‌ها اجازه نمی‌دهد تا از خوان کرم سعودی‌ها بهره‌مند شوند. دولت شهباز شریف هم که با آرای میلیمتری نمایندگان پارلمان روی کار آمده است آینده سیاسی خود را متزلزل می‌بیند و سعودی‌ها روی اسب از پیش باخته شرط بندی نمی‌کنند و این بار هم موافقت با کمک‌های چندین میلیاردی تنها در حد حرف باقی خواهد ماند.

عربستانی‌ها همیشه در ازای کمک‌های مالی به سایر کشور‌ها از آن‌ها نیز مطالباتی دارند که باید برآورده شود. با توجه به اینکه پاکستان در سال‌های اخیر روابط خود با ایران و ترکیه را بهبود داده است، سعودی‌ها از این مسئله نگران هستند. عربستان همواره به پاکستان به عنوان کشور موازنه ساز در مقابل ایران نگاه می‌کند و در سال‌های اخیر هم تلاش کرده تا این کشور را از محور ایران دور کرده و در اردوگاه خود وارد کند. عربستان این روز‌ها در یمن متحمل شکست‌های زیادی شده است و ایران را مقصر اصلی شکست‌های خود در منطقه می‌داند. بنابراین، ریاض در سال‌های اخیر به دنبال یارگیری منطقه‌ای برای ایجاد ائتلافی علیه ایران بوده است تا با نفوذ این کشور مقابله کند و درصدد است با کمک‌های مالی به پاکستان، اسلام آباد را در مقابل تهران قرار دهد. اگرچه سعودی‌ها در ماه‌های اخیر مسیر تنش زدایی با ایران را در پیش گرفته اند، اما همیشه سیاست ناامن کردن مرز‌های شرقی ایران را روی میز خود دارند و به دلیل حضور تکفیری‌ها در خاک پاکستان و افغانستان، ریاض نیم نگاهی هم به تقویت هسته‌های تروریستی در مرز‌های ایران دارد.

از سوی دیگر، با خروج غربی‌ها از افغانستان، عربستان تلاش کرده تا خلاء‌های امنیتی خود در منطقه را پر کند و سعی دارد با نزدیک شدن به پاکستان، در افغانستان نفوذ کرده و در تحولات این کشور نقش آفرینی کند.



استفاده از تجارب هسته‌ای پاکستان

با توجه به اینکه پاکستان یکی از قدرت‌های اتمی در جهان است، عربستانی‌ها در تلاش هستند تا از تجارب و دانش هسته‌ای این کشور در ساخت و توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای خود استفاده کنند. سعودی‌ها در سال‌های اخیر به بهانه اینکه ایران در مسیر ساخت بمب هسته‌ای گام بر می‌دارد دنبال ساخت نیرگاه‌های هسته‌ای بوده اند و از کشور‌های غربی در این زمینه کمک خواسته اند. در سال ۲۰۱۸ محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، اعلام کرد که اگر ایران به بمب هسته‌ای دست پیدا کند عربستان هم با سرعت بالا همین مسیر را پیش خواهد گرفت و چنین اظهاراتی نشان می‌دهد که سعودی‌ها با جدیت دستیابی به برنامه هسته‌ای را دنبال می‌کنند. ادعا‌های مکرر غربی‌ها مبنی بر اینکه ایران تنها یک گام تا ساخت سلاح اتمی فاصله دارد، می‌تواند عربستانی‌ها به این مرحله برساند که برای مقابله با ایران باید مسیر هسته‌ای شدن را در پیش بگیرند.

از آنجا که غربی‌ها از دستیابی عربستان به انرژی هسته‌ای و متعاقب آن ساخت بمب اتمی نگران هستند تاکنون پاسخ مثبتی به این درخواست سعودی‌ها نداده اند. رفتار‌های منطقه‌ای عربستان سعودی در یک دهه گذشته به ویژه حمله به یمن و حمایت از تروریست‌ها در سوریه و عراق، غربی‌ها را از دستیابی ریاض به بمب اتمی نگران کرده است؛ بنابراین سعودی‌ها که از کمک‌های غرب برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای دلسرد شده اند، پاکستان را بهترین گزینه برای رسیدن به جاه طلبی‌های هسته‌ای می‌بیند. برای این منظور، ریاض اقدامات اولیه را شروع کرده و سال گذشته گروهی از پژوهشگران در زمینه تحقیقات انرژی هسته‌ای و انرژی‌های تجدیدپذیر را به پاکستان اعزام کرد تا در نهاد‌های هسته‌ای پاکستان دوره‌هایی را ببینند. همچنین گفته می‌شود عربستان در نظر دارد در ازای کمک‌های بیشتر برای توسعه بخش هسته‌ای خود، بودجه جدیدی را به مجتمع صنعتی نظامی پاکستان تزریق کند.

تنش‌های نسبی در روابط آمریکا و عربستان در سال‌های اخیر و مخالفت واشنگتن با جاه‌طلبی‌های بن سلمان برای توسعه برنامه هسته‌ای این کشور، و از طرفی مقابله با سیاست‌های منطقه‌ای ایران، همکاری‌های هسته‌ای و نظامی ریاض و پاکستان در آینده بیش از پیش تقویت خواهد شد و می‌تواند چالش‌های جدیدی را در منطقه و روابط با غرب ایجاد کند.
منبع: الوقت

ارسال نظرات