دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
31 فروردين 1401 - 11:15

شب عشق‌بازی با معبود

امیرالمومنین (ع) کافی از قول پیامبراکرم صلی ‏الله‏ علیه‏ و ‏آله فرمود: هر كه از روی ايمان و برای رسيدن به ثواب الهی، شب قدر را به عبادت بگذراند، گناهان گذشته‏ اش آمرزيده می‌شود.
نویسنده :
نسیم اسدپور
کد خبر : 11607

پایگاه رهنما:

در مضامین دینی، شب قدر از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. قرآن کریم در سوره‌های قدر و دُخان از این شب سخن می‌گوید و ارزش شب قدر را بیش از هزار ماه می‌دانند. اما این چه شبی است که ارزشش از هزار ماه برتر است و این یعنی، شاید این شب چیزی برابر تمام دوران عمر یک فرد ارزش داشته باشد. پس اگر قدرِ شب قدر دانسته شود، مثل این است که از عمر 80 – 90 ساله بهره کافی را برده‌ایم. خداوند مهربان در بیان عظمت این شب در سوره دخان می‌فرماید؛ «ما قرآن را در شبی فرخنده نازل کردیم؛ زیرا که هشدار دهنده بودیم. پس در آن شب هر کاری محکم و استوار می شود».

حضرت على علیه‏‌السلام فرمود: «رسول خدا صلی ‏الله‏ علیه‏ و ‏آله [این چنین] بود که رخت‏‌خواب خویش را جمع می‌کرد و کمر [همّت براى عبادت] را در دهه آخر از ماه رمضان محکم می‌بست و همیشه این گونه بود که اهل و عیالش را در شب بیست و سوم بیدار نگه می‌داشت و بر روى خواب رفتگان در آن شب آب می‌پاشید تا از درک شب قدر و درک شب زنده‏‌دارى محروم نشوند».

امام صادق علیه السلام نیز می‌فرمایند؛ «آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آینده نوشته می‌شود».

تمامی این احادیث از منزلت شب قدر پرده می‌بردارند. شبی که در آن تقدیر یک سال و حتی یک عمر رقم می‌خورد، بنابراین هر بنده ای باید قدر این شب ها را دانسته و برای احیای آن تلاش کند. اما قدرِ شب های قدر تنها مربوط به فرد و شخص نیست، بلکه قطعا شب های قدر می‌تواند آثار اجتماعی بسیار زیادی نیز به همراه داشته باشد. همین که بسیاری تلاش می‌کنند در این شب خود را به جمع رسانده، در جمع بنشینند، در جمع دعا کنند و برای همدیگر طلب مغفرت و آمرزش کنند، خود یکی از برکات این ماه است.

بسیاری هم این شب ها را مغتنم دانسته و سعی می کنند امیرالمومنین علی (ع) را الگوی خود قرار داده و دست نیازمندان را گرفته و انفاق کنند. عملی که شهید رمضان امام‌العارفین علی (ع) همیشه در طول عمر بابرکت خود انجام می‌دادند و روا نیست که شیعیانش به خصوص در شب های قدر از این عمل خیر و سازنده غافل باشند. همین همدلی و به فکر هم وطن بودن را می‌توان از مهمترین آثار و برکت شب های پرمنزلت قدر دانست و البته باید تلاش کرد تا بعد از شب های قدر و در طول سال نیز انفاق و صدقه و زکات را از یاد نبریم. البته دستگیری از دیگران در شب های قدر، فقط به کمک مالی و انفاق خلاصه نمی‌شود. قطعا نیکی به پدر و مادر و احوال پرسیدن و حتی حلالیت خواستن از دیگران، به خصوص از آن ها که شاید خواسته ناخواسته در حقشان ظلمی کرده باشیم، از صدقه دادن و انفاق کمتر نیست.

یکی از آثار شب های قدر، به خصوص اثر شب زنده‌داری در این شب، این است که بعد از این همه مشغله و مشکلات و دردسرهای روزگار کنونی، چند شب را با خدای خود خلوت می‌کنیم و این قطعا اثری آرامبخش بر روح و روان جامعه خواهد داشت. با ارتباط بندگان با خدا، دل آرام می‌گیرد و حتی امید برای آینده در انسان افزایش می‌یابد و تقویت می‌شود؛ همانطور که خداوند خودش در قرآن کریم می‌فرماید: ألا بذکر الله تطمئن القلوب. در این شب راز و نیاز با پروردگار موجب می شود تا دردهای خود را با قدرت لایتناهی پرورگار عظیم و رحمت بی‌انتهای او مقایسه کنیم و بفهمیم،‌ قدرت خداوند و کرم او از همه دردها و مشکلات ما بزرگتر است و این باعث سبک شدن روح و آمادگی بیشتر برای حضور موثر و سازنده در جامعه می‌شود.

قطعا این ها همه مواردی است که عقل ناقص بشر تا حدی می‌تواند به آن پی ببرد و بدون شک آثار شب های قدر، آنقدر عظیم و بزرگ است که هیچ عالِم و هیچ نویسنده و هیچ گوینده ای نمی‌تواند آنطور که حق مطلب ادا می‌شود، آن را بیان و ابراز کند و همین برای یک بچه مسلمان و شیعه امیرالمومنین (ع) کافی است که پیامبرش می‌فرماید؛ هر كه از روی ايمان و برای رسيدن به ثواب الهی، شب قدر را به عبادت بگذراند، گناهان گذشته‏ اش آمرزيده می‌شود.

ارسال نظرات