پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
29 فروردين 1401 - 11:10

درس هایی که « بن سلمان» باید از تاریخ یمن بگیرد

طراح و عامل اصلی جنگ یمن در مارس ۲۰۱۵ محمد بن سلمان بود که آن زمان وزیر دفاع آل‌سعود بود و می‌خواست با فتح سریع صنعا، نابودی دولت نجات ملی و خلع سلاح نیرو‌های انصارالله و متحدانش پیروزی چشمگیری به دست آورد
نویسنده :
نعمت‌ رحیم‌زاده
کد خبر : 11596

پایگاه رهنما:

طراح و عامل اصلی جنگ یمن در مارس ۲۰۱۵ محمد بن سلمان بود که آن زمان وزیر دفاع آل‌سعود بود و می‌خواست با فتح سریع صنعا، نابودی دولت نجات ملی و خلع سلاح نیرو‌های انصارالله و متحدانش پیروزی چشمگیری به دست آورد. او آن موقع تصور می‌کرد این پیروزی برای رسیدن به تاج و تخت پادشاهی پدرش لازم است تا رقبایش را مجبور به سکوت و اطاعت از خود کند و علاوه بر این، زرادخانه‌ای عظیم از انواع تسلیحات آمریکایی و دیگر کشور‌های غربی، آنقدر برای او وسوسه‌انگیز بود که مشوق شروع این جنگ باشد. با این حال، بن سلمان به یک نکته اساسی توجه نکرده بود که مربوط به سال‌ها قبل می‌شود، به عبارت دیگر، او درسی از تاریخ مردم یمن و ایستادگی آن‌ها در برابر متجاوزان به سرزمین‌شان نگرفته بود. اولین درس مربوط می‌شود به جنگی که هشت سال از ۱۹۶۲ تا ۱۹۷۰ اتفاق افتاد و جمال عبدالناصر، رئیس‌جمهور وقت مصر، واحد‌های ارتش خود را برای حمایت از نیرو‌های چپ‌گرا در این جنگ به یمن فرستاد. نتیجه تجاوز او ۱۰ هزار کشته مصری، میلیارد‌ها دلار خسارت و هزینه سنگین دیپلماتیک بود و به این جهت ناصر در نهایت اعتراف کرد که یمن برای مصر به مثابه ویتنام برای آمریکا، الجزایر برای فرانسه و لبنان برای اسرائیل بود. درس دوم مربوط می‌شود به جنگی که مشهور شده به جنگ صعده و به مدت ۱۰ سال از ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ طول کشید. دولت علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور وقت یمن، آن زمان با اتهامات واهی این جنگ را علیه شیعیان زیدی در مناطق شمالی یمن به راه انداخت و آل‌سعود نیز با مداخله مستقیم نظامی از او حمایت کرد، اما در نهایت، بدون دستاوردی قابل توجه و از طریق مذاکره پایان یافت.

بن سلمان اگر این دو درس را از تاریخ یمن فراگرفته بود، می‌توانست بفهمد که مردم یمن برای مقاومت در برابر متجاوزان پایداری قابل توجه و خاص خود را دارند، حتی اگر لازم باشد سال‌ها و حتی یک دهه با تمام سختی‌ها با متجاوزان بجنگند. باید گفت که بن سلمان از سر خامی و بدون درس گرفتن از تاریخ دست به کاری زد که قبل از او جمال عبدالناصر و عبدالله صالح انجام داده بودند و به همان سرنوشت نیز دچار شد. او تصور می‌کرد با محاصره کامل زمینی، دریایی و هوایی یمنی‌ها می‌تواند سخت‌ترین شرایط را به آن‌ها تحمیل کند و با گرسنه نگه داشتن میلیون‌ها یمنی، آن‌ها را مجبور به تسلیم در برابر خودش کند. آمار‌ها نشان می‌دهد محاصره یمن و تحمیل گرسنگی به مردم آن از سوی ائتلاف سعودی باعث شده قریب به ۱۰۰ هزار کودک زیر پنج سال از ابتدای جنگ یمن تاکنون بر اثر گرسنگی یا بیماری جان خود را از دست بدهند. کودک‌کشی سعودی‌ها در جنگ یمن تا آنجا پیش رفت که نزدیک بود در ۲۰۲۰ نام عربستان سعودی در فهرست سیاه کشور‌های کودک‌کش سازمان ملل قرار بگیرد، اما فشار حامیان غربی اش، به خصوص آمریکا و انگلیس مانع از این اتفاق شد. امروز سعودی ها با رسیدن موشک ها و پهپاد های یمنی بر شریان اقتصادی شان در آرامکو ومراکز استراتژیک شان دیگر فهمیده اند که نمی توانند از باتلاق یمن با پیروزی بیرون بیایند و تن دادن به شروط یمنی ها برای آتش بس با وجود چند صد باره نقض آن آهنگ پایان جنگ 8 ساله و پیروزی را برای یمن و شکست خفت بار سعودی ها که بلکه شکست غرب که تا بن دندان این رژیم را در این 8 سال تسلیح کرده بودند را فهمیده اند.

ارسال نظرات