دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
19 اسفند 1400 - 10:55

بیانیه مشترک عربستان و مصر درباره ایران

عربستان و مصر بیانیه ای در ارتباط با ایران صادر کردند....
کد خبر : 11322
پس از سفر «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر به عربستان سعودی، ریاض و قاهره بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.

بنا بر گزارش  وبگاه روزنامه الیوم السابع، در این بیانیه مشترک به تحولات و مسائل داخلی کشور‌های مختلفی از جمله ایران پرداخته شده است. طبق این بیانیه، دو طرف در ارتباط با ایران خواستار «رسیدگی جدی و مؤثر به پرونده هسته‌ای و موشکی ایران با تمامی اجزا و پیامد‌های آن» شده‌اند.

در ادامه همین بند همچنین بر «اصول حسن‌همجواری و احترام به قطعنامه‌های سازمان ملل و قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی و در امان نگاه داشتن منطقه از تمام فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده» تأکید شده است.

در بخش دیگری از این بیانیه همچنین ریاض و قاهره تلاش برای لطمه به امنیت دریانوردی در خلیج فارس، تنگه باب‌المندب و دریای سرخ را محکوم و در عین حال، بر ضمانت آزادی دریانوردی در این کریدور‌های دریایی و لزوم مقابله با هر گونه تهدید تأکید کردند.

عربستان سعودی و مصر در این بیانیه مشترک بر اهمیت ایجاد یک راهکار سیاسی برای بحران یمن، سوریه و لیبی نیز تأکید کردند. دو طرف به امور داخلی کشور عراق هم پرداختند و ابراز امیدواری کردند که در این کشور دولتی تشکیل شود که «به اقدام در جهت امنیت و ثبات عراق ادامه دهد و ضمن توسعه این اقدامات، تروریسم را ریشه‌کن کند و مداخله‌های خارجی در امور داخلی این کشور را متوقف نماید.»

همچنین قرار است سیسی طی روز‌های آینده به عمان سفر و با هیثم بن طارق، پادشاه این کشور دیدار کند. وی از عمان نیز درخواست کمک اقتصادی به قاهره را خواهد داشت.

از سوی دیگر یک منبع عالیرتبه در وزارت خارجه مصر اعلام کرد، از جمله پرونده‌هایی که سیسی آن را بررسی خواهد کرد پیام آمریکا به مسئولان عربستان درباره لزوم افزایش تولید روزانه نفت برای کنترل بازار جهانی نفت است
منبع: الوقت

ارسال نظرات