پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
11 بهمن 1400 - 15:38
برای تبدیل هیئت‌ها به کانون جهاد تبیین

تببین انقلاب اسلامی در برابر تطهیر دوران ستم شاهی

توجه ویژه رهبرمعظم انقلاب به «جهاد تبیین» نشان از آن دارد که خطر و اثرات جنگ تبلیغاتی دشمن کم‌تر از تهدیدات نظامی آن‌ها نیست.
کد خبر : 10944

پایگاه رهنما:

در خجسته سالروز ولادت باسعادت حضرت فاطمه‌زهرا (س)، رهبر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مداحان اهل‌بیت (ع)، با اشاره به برخی ابعاد والای شخصیت حضرت صدیقه کبری (س) ازجمله حرکت‌های اجتماعی و خدمت بی‌منت به مردم، هیات‌ها را کانون جهاد عظیم تبیین دانستند و تاکید کردند: «هیات‌ها باید محل روشنگری و پاسخ متقن و صحیح به سؤالات روز جامعه به‌ویژه نسل جوان باشد.» رهبر انقلاب در توصیفی قابل توجه هیئت‌های مذهبی را کانون جهاد تبیین انقلاب اسلامی دانسته و فرمودند: «هیئت، کانون جهاد است؛ جهاد فی‌سبیل‌الله، جهاد در راه احیای مکتب اهل‌بیت، مکتب امام حسین (علیه السّلام)، مکتب شهادت. خب ائمّه (علیهم السّلام) چه جور جهادی می‌کردند؟ ائمّه جهاد نظامی که نمی‌کردند؛ جز معدودی -فقط حضرت امیرالمؤمنین، امام حسن مجتبی و حضرت امام حسین با شمشیر جنگیدند- بقیّه ائمّه که با شمشیر نجنگیدند؛ جهادشان چه بود؟ «جهاد تبیین»؛ همین که بنده مکرّر تکرار می‌کنم تبیین یا جهاد تبیین، تبیین کنید، روشنگری کنید. هیئت، محلّ جهاد تبیین است. به نظر من از این «اَحیوا اَمرَنا» این نکته بسیار مهم استفاده می‌شود».

رهبر معظم انقلاب در فرازی مهم از سخنرانی خود با تشریح جنگ تبلیغاتی دشمن علیه انقلاب اسلامی فرمودند: «این را من از روی اطّلاع عرض می‌کنم که امروز انبوهی از رسانه‌ها -نمی‌شود شمرد، بخصوص با این وضع فضای مجازی- با هزاران متخصّص: متخصّص هنر، متخصّص رسانه، متخصّص علوم ارتباطات، با پشتیبانی مالی انبوه، با پشتیبانی امنیّتی انبوه در کارند؛ برای چه؟ برای اینکه در نظام جمهوری اسلامی افکار را برگردانند، مذاق‌ها را برگردانند، ایمان‌ها را و باورها را تضعیف کنند، تخریب کنند؛ این [جور] است. حالا دیگران برای کشورهای دیگر چه کار می‌کنند، آن‌ها بحث های دیگری است؛ این مطلبی که من عرض می‌کنم، هدفی است متوجّه به کشور ما، مردم ما، جمهوری اسلامی ما، باورهای ما، اعتقادات ما. هزاران دستگاه دارند در این زمینه کار می‌کنند با پول های گزاف و پشتیبانی‌های گوناگون. خب، این یک حرکت شیطانی است و جبهه شیطان است.»

  • جنگ تبلیغاتی و آلترناتیوهای آن

توجه ویژه رهبرمعظم انقلاب به «جهاد تبیین» نشان از آن دارد که خطر و اثرات جنگ تبلیغاتی دشمن کم‌تر از تهدیدات نظامی آن‌ها نیست. تقریباً روزی نیست که دشمن با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای توپخانه ضد فرهنگی خود را علیه ارزش‌های ناب انقلابی و اسلامی مجهز نکند. اندیشکده واشنگتن سال 2016 در تحلیلی مهم می‌نویسد: «جمهوری اسلامی ایران به شخصیتی سیاسی و نظامی در منطقه دست یافته که خرد کردن آن سخت و دشوار است، برای آنکه آن‌ها را کنترل کنیم؛ باید از درون ایران را استحاله کرد». اندک زمانی بعد از انتشار این گزارش دولت ترامپ اعلام کرد که اینترنت ماهواره‌ای را گسترش داده و یکی از اهداف فرکانس‌های آن خاورمیانه و به ویژه ایران است. آن روز کسی به این موضوع توجه نکرد که دولتی که تا آخرین پیچ از صنعت کشورمان را تحریم کرده است، چرا فضای مجازی و اینترنت را تحریم نمی‌کند؟ پاسخ به این سؤال در آن نقطه‌ای بود که در آستانه فتنه سال 88 دولت اوباما 6 شبکه اجتماعی را به خط کرد تا با تولید روایت دروغین و تحریف شده برای 8 ماه عملیات اغتشاشات خیابانی برنامه ریزی شود. درآن زمان کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا در سخنرانی خود در خانه آزادی گفت: «می‌بینید که لازم نیست حتماً به کشوری حمله نظامی کرد، کافی است خوشه‌ای آتش بگیرد تا مزرعه‌ای را در برگرفته شود» اشاره وزیر آمریکایی به ماجرایی راه انداختن «دروغ تقلب» توسط جنگ تبلیغاتی بود.

  • رنگ و لعاب زدن به یک رژیم مرده!

توجه ویژه رهبرمعظم انقلاب به جهاد تبیین و استفاده مکرر ایشان از این کلید واژه در آخرین سخنرانی در جمع مردم در آستانه چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، قابل تأمل است. در سال‌های اخیر یکی از ترفندهای مهم دشمن، سفید سازی حکومت پهلوی بوده است. آمریکایی‌ها و نیز رژیم صهیونیستی با صرف هزینه‌های هنگفت و تأسیس شبکه‌های ماهواره‌ای و حساب هایی در شبکه‌های اجتماعی دست به وارونه نمایی زده و به گونه‌ای تبلیغ می‌کنند که دوره رژیم پهلوی؛ ایران در موقعیتی ممتاز قرار داشته و برای آن جعل سند می‌کنند. در حالی که دشمن به صورت شبانه روزی، نسل چهارم و پنجم از انقلاب را هدف قرار داده است، تنها راه مقابله با حربه دشمن تبیین و تشریح واقیعت است. به تعبیر رهبر حکیم انقلاب هیئت‌های مذهبی با نوسازی و استفاده از ادبیات انقلابی و معرفت شناسی و جذب اقشار به ویژه جوانان می‌توانند در برابر این فتنه بزرگ نقشی مهم ایفا کنند. تشریح چهره واقعی حکومت وابسته شاه و نیز پیشرفت‌های کاغذی و غیر واقعی آن رژیم در برابر انقلاب عمیق در ایران و ایستادگی ملت در برابر مستبدان جهان، نقطه‌ای است که بخش مهمی از تببین آن بر عهده هیئت‌های مذهبی و نهادهای مردمی است.

در حالی دشمن از رژیم پهلوی برای نسل آینده انقلاب اسلامی چهره‌ای تطهیر شده، ساخته است که در واقعیت ارتش مدرن پهلوی اول که ابزار ملت سازی با زور سر نیزه و سرکوب شده بود و هزاران نفراز عشایر بختیاری، قشقایی، بویراحمد را قتل عام کرده بود در سوم شهریور ۱۳۲۰ در قزوین مقابل ارتش روسیه که از رشت به سمت تهران می‌آمد ۴۸ ساعت نتوانست مقاومت کند و انگلیس هم همزمان از جنوب راحت و بدون هر گونه مقاومت وارد کشور شد! شناخت ترفندهای جریان تطهیر پهلوی برای تحریف واقعیت‌های دوران پیش از انقلاب، چندان سخت و پیچیده نیست؛ تکنیک این جریان، تکرار چندباره و پمپاژ اطلاعاتِ «دروغ» در میان مشکلات روزمره و سوء استفاده از ناآگاهی‌های گروه‌های مختلف جامعه درباره وقایع تاریخی آن دوران است. تصویرسازی دروغین از واقعیت های دوران سیاه پهلوی در ذهن نسل جوان که خفقان و شرایط سخت آن دوران را از نزدیک لمس نکرده یکی از اصلی‌ترین کارهای بزک کنندگان پهلوی است. رهبر انقلاب اسلامی در شرح این وضعیت می‌فرمایند: «با کنار هم قراردادن قطعات پازل این جنگ تبلیغاتی، می‌توان گفت که اگر به‌خوبی به اهداف و آرمان های انقلاب عمل نکنیم و به موازات آن، حقایق انقلاب را به‌موقع تبیین نکنیم، ضربه خواهیم خورد. حقیقت این است که فعالیت جبهه مؤمن انقلابی در مقابل جریان تحریف انقلاب نیازمند تقویت است؛ اگرچه دشمن تاکنون در رسیدن به اهدافش ناکام مانده است، آن‌ها «سعی می‌کنند چهره خاندان خبیث و منحوس پهلوی را بَزک کنند، آرایش کنند امروز سعی می‌شود [توسّط] همان جبهه مقابل نظام اسلامی. پشتیبان‌ها همان کسانی هستند که با اصل انقلاب مخالف بودند، با مردمی که انقلاب کردند مخالف بودند، با وفاداری این مردم به انقلاب بشدّت مخالفند. تا کنون موفّق نشدند؛ امید بسته بودند بلکه بتوانند نسل دوّم و سوّم انقلاب را روی‌گردان کنند، نتوانستند. نسل سوم انقلاب را نتوانستند از انقلاب روی گردان کنند.»

  • تبیین در برابر نیرنگ تطهیر

رهبر انقلاب در 14 خرداد ماه امسال در سخنرانی خود سه نکته مهم را تذکر دادند؛ ایشان در آن سخنان بر استحاله دشمن با تکیه بر تجدد گرایی تاکید کرده و راه مقابله با آن را تحول در مدیریت کشور قلمداد کردند. توجه نیروهای مؤمن به این نکات می‌تواند کشور را در برابر دسیسه دشمن بیمه کند. در صورت پرهیز از این موضوع دشمن با تبلیغات رنگی و ساختن هویت جعلی برای رژیم پهلوی این هدف را پیش می‌برد که یک جوان با خودش بگوید، آن رژیم آنقدرها هم بد نبود و چرا انقلاب کردید؟ پاسخ به این دست سؤالات نیازمند دشمن شناسی و تببین در برابر نیرنگ تطهیر است.

 واقعیت آن است که راز توفیق امام خمینی(ره)  که باید از آن الگوگرفته تا اسیر مدرنیته غربی و روشنفکری نشویم، توجه به تعبد در عین نواندیشی و روز آمدی است. راه انقلاب اسلامی ایران ایستادن و استفاده از همه ظرفیت‌های بازدارندگی و یافتن دوست‌های راهبردی در جهان برای حل مسائل خود با هدف تداوم مقاومت است. مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در دیدار با کارگزاران نظام فرمودند در این جنگ اراده‌ها، ما یک چیز اضافه و برتر داریم و آن ایمان و توکل است.

ارسال نظرات