جمعه ؛ 30 شهريور 1403
03 بهمن 1400 - 10:22

آتشی که آمریکا می خواهد همیشه افروخته بماند

تنش روسیه و غرب بر سر بحران اوکراین تمامی ندارد و با وجود طرح‌های سازنده مسکو، آمریکایی‌ها از مواضع خود عقب‌نشینی نمی‌کنند.
نویسنده :
محمد امیری
کد خبر : 10850

پایگاه رهنما:

تنش روسیه و غرب بر سر بحران اوکراین تمامی ندارد و با وجود طرح‌های سازنده مسکو، آمریکایی‌ها از مواضع خود عقب‌نشینی نمی‌کنند. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیئت روس در مذاکرات با هیئت آمریکایی در ژنو دوشنبه شب گفت که مذاکرات با واشنگتن سخت بود، اما حرفه‌ای و عمیق برگزار شد. ریابکوف هشدار داد: «به طرف آمریکایی توصیه می‌کنیم که خطر درگیری را دست‌کم نگیرد. نمی‌خواهیم به مسیر بسته برسیم و آمریکا نباید با آتش بازی کند». در حالی که به نظر می‌رسید با شروع مذاکرات روسیه و غرب بر سر مسائل امنیتی در شرق اروپا، تنش‌ها بین دو طرف کاهش یابد، از اظهارات مقامات آمریکایی اینگونه بر می‌آید که این مذاکرات نتوانسته اختلافات را حل کند و مقامات آمریکایی و اروپایی مجدداً جنگ لفظی علیه روسیه را شروع کرده‌اند. وزارت دفاع آمریکا شامگاه جمعه مدعی شد که اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد روسیه به دنبال بهانه‌ای برای حمله احتمالی به اوکراین است. در همین رابطه یکی از مقامات دولت آمریکا که نامش فاش نشده است به این نکته اشاره کرد که در صورت حمله روسیه، ایالات متحده از اوکراین حمایت خواهد کرد و به عنوان بخشی از این کمک‌ها نیرو‌های نظامی آمریکا ممکن است در خاک اعضای ناتو مخصوصاً لهستان، رومانی و اسلواکی به نیرو‌های اوکراینی آموزش بدهند.
• کمک ۲۰۰ میلیون دلاری به اوکراین
واشنگتن بدون توجه به هشدار‌های روسیه، سعی دارد متحد اوکراینی خود را تقویت کند. شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد که رئیس‌جمهور آمریکایی سر و صدا ۲۰۰ میلیون دلار کمک امنیتی مضاعف را در اواخر دسامبر برای اوکراین تأیید کرده است. سی‌ان‌ان به نقل از چهار منبع آگاه گزارش داد، بخش عمده‌ای از این بسته امنیتی ۲۰۰ میلیون دلاری شامل تجهیزات نظامی مانند سلاح‌های سبک، مهمات، بی‌سیم‌های امنیتی و تجهیزات پزشکی است.
• واکنش روسیه به اتهامات آمریکا و اروپا
سفارت روسیه در آمریکا ادعا‌ها درباره زمان حمله روسیه به اوکراین را اطلاعات نادرست توصیف کرد و آن‌ها را در راستای پروپاگاندای رسانه‌ای دانست. سفارت روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: طرح این موضوع، مؤید فشار مداوم رسانه‌ای علیه روسیه است و سناریو‌های ضد روسی آن‌ها بار‌ها در رسانه‌ها پمپاژ، تکرار و در نهایت به اخبار مهم تبدیل می‌شوند. مسکو از مقام‌های آمریکا می‌خواهد تا بر مبنای پیش‌نویس پیشنهادی روسیه در زمینه تضمین‌های امنیتی اقدام کنند. چراکه مسکو از راه‌حل دیپلماتیک برای همه مشکلات بین‌المللی حمایت می‌کند.»
طی هفته‌های اخیر و همزمان با اتهام‌زنی اوکراین و برخی کشور‌های عضو ناتو به روسیه درباره تدارک برای حمله به اوکراین، رزمایش‌های نظامی در منطقه شدت یافته است. غربی‌ها درصددند با عضویت اوکراین در ناتو، حصار امنیتی علیه مسکو را تنگ‌تر کنند، اما مقامات روسی نسبت به این اقدام تحریک آمیز واکنش نشان داده‌اند. روسیه توسعه ناتو به شرق را تهدیدی برای امنیت خود می‌داند و هشدار داده که در صورت عملی شدن تهدید ناتو، برای مقابله با این تهدیدات، به اقدام نظامی نیز متوسل می‌شود.
• تهدید آمریکا به ارجاع پرونده روسیه به شورای امنیت

آمریکایی‌ها تهدید کرده‌اند که در صورت نیاز پرونده را به شورای امنیت سازمان ملل، ارجاع خواهند داد. از نظر آمریکایی ها، همه گزینه‌ها برای پاسخ شورای امنیت روی میز است و تهدید کرده اند که در حال مذاکره با سایر اعضای شورای امنیت و شرکای خود هستند. آمریکا درحالی می‌خواهد پرونده اوکراین را به شورای امنیت ببرد که روسیه از اعضای دائم آن به شمار می‌رود و از حق وتو برخوردار است. همچنین روسیه از پشتیبانی قاطع چین نیز برخوردار است و یقینا این دو کشور اجازه صدور قطعنامه را نخواهند داد و عملاً غربی‌ها بازنده این مناقشه خواهند بود.

ارسال نظرات