پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
21 دی 1400 - 08:40

کوبیدن عین‌الاسد بلوف سیاسی ترامپ را خنثی کرد .

پس از جنگ جهانی دوم با وجود صد‌ها پایگاه جاسوسی و نظامی در نقاط مختلف دنیا و تجاوز به سایر کشورها، هیچ منطقه سیاسی و نظامی امریکا در دنیا مورد آسیب قرار نگرفته بود و این هیمنه با حمله موشکی ایران به عین‌الاسد شکسته شد.
کد خبر : 10698

پایگاه رهنما:

پس از جنگ جهانی دوم با وجود صد‌ها پایگاه جاسوسی و نظامی در نقاط مختلف دنیا و تجاوز به سایر کشورها، هیچ منطقه سیاسی و نظامی امریکا در دنیا مورد آسیب قرار نگرفته بود و این هیمنه با حمله موشکی ایران به عین‌الاسد شکسته شد.

«قدرت‌نمایی بدون تلفات انسانی» توصیفی است که نوت گینگریچ، رئیس سابق مجلس نمایندگان امریکا در مصاحبه با فاکس نیوز درباره حمله ایران به عین‌الاسد می‌گوید. او این رویکرد ایران را «دقیق و برنامه‌ریزی شده» دانست.
بر اساس گزارش واشنگتن‌پست، یک مقام نظامی که در پایگاه عین‌الاسد حضور داشت گفته که «در نتیجه این حملات موشکی، دست‌کم دو نظامی امریکایی از پنجره یک برجک به بیرون پرتاب شدند و ده‌ها نفر دیگر نیز از حال رفتند.»، اما برای ایران تلفات انسانی اهمیت نداشت و برخی مقامات و منابع آگاه که در ساعات اولیه پس از حمله ایران به عین‌الاسد، از تلفات انسانی ارتش امریکا آمار دادند، نه تنها اطلاعات دقیق نداشتند، بلکه با منحرف کردن هدف حمله، باعث دیده نشدن نتیجه اصلی شدند.
سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه که فردای حمله به عین‌الاسد نشست خبری با خبرنگاران به منظور تشریح ابعاد این عملیات موشکی برگزار کرد، گفت: «هرچند می‌توانستیم آسایشگاه و محل استقرار نیرو‌ها را هدف قرار دهیم، اما به دنبال کشتن افراد نبودیم بلکه درصدد ضربه زدن به ماشین جنگی و مرکز فرماندهی و کنترل آن‌ها بودیم.»
او با بیان اینکه بعد از عملیات موشکی سپاه علیه پایگاه متجاوزان امریکایی حداقل ۹ سورتی پرواز مجروح به اردن و سرزمین‌های اشغالی منتقل شد و تعدادی بالگرد شنوک مجروحان را به بیمارستان امریکا در بغداد منتقل کردند، اظهار کرد: «بعد از جنگ جهانی دوم سابقه نداشته است که تیری علیه امریکا شلیک شود و کشوری مسئولیت آن را بپذیرد و این اقدام موشکی برگ جدیدی را در تاریخ تحولات منطقه رقم زد.»
نکته اصلی همین است که حمله به عین‌الاسد قرار بود شکوه و شوکت امریکا را به چالش بکشد که کشید. تلفات انسانی اهمیتی نداشت، گرچه امریکا با مخفی کاری کوشید مصداق‌های عامه‌فهم از شکست هیمنه‌اش را پنهان کند. یک ماه پیش تارنمای روزنامه یو‌اس‌ای تودی نوشت که گزارشی به دست آورده که نشان می‌دهد عملیات موشکی ایران و پیامد‌های آن تا ماه گذشته تا حد زیادی از دید عموم مخفی نگه‌داشته شده و حتی به فرماندهان اجازه داده نمی‌شد برای سربازان مجروح خود نشان قلب بنفش که برای احترام به سربازان زخمی در جنگ‌ها اعطا می‌شود، درخواست کنند.
یک خبر جالب توجه هم کنایه یک سناتور به ترامپ بود. کریس مورفی، سناتور دموکرات سنای امریکا ابتدا از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت این کشور به علت کوچک شمردن صدمات نظامیان امریکایی به‌شدت انتقاد کرد و بعد با کنایه به ترامپ گفت: «کسی برای سردرد به آلمان اعزام نمی‌شود. نیرو‌ها وقتی با هواپیما به آلمان اعزام می‌شوند که به‌شدت صدمه دیده باشند.» سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس ارشد مسائل منطقه در همین زمینه نکات جالب توجهی را مطرح کرده است. او توضیح می‌دهد که گرفتن تلفات انسانی از امریکا برای ایران بی‌اهمیت بوده است.
کم‌توجهی رسانه‌ای به حمله موشکی ایران به عین‌الاسد
صدرالحسینی در گفتگو با جهان‌نیوز با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری روز حمله به عین‌الاسد را یوم‌الله نامیدند، اظهار داشت: فرمانده ارشد مبارزه با تروریسم در منطقه غرب آسیا و جهان با دستور مستقیم رئیس‌جمهور امریکا ترور شد و در مقابل این شرارت و جنایتی که ارتش متجاوز و تروریست امریکا مرتکب شد، یک سیلی محکمی به آن‌ها زده شد.
او با بیان اینکه قرآن تأکید کرده یوم‌الله روزی است که باید از آن یاد شود، گفت: ابعاد و زوایای مختلف آن روز به عنوان یوم‌الله باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و از آن برای عبرت‌گیری کمال استفاده شود، اما در فضای رسانه‌ای کشور در رابطه با بررسی ابعاد این موضوع در طول دو سال گذشته به میزان کافی توجه صورت نگرفته است، البته کم‌توجهی در فضای رسانه‌ای به این اتفاق بزرگ، اهمیت و پیامد‌های مهم آن را تحت تأثیر قرار نداده و تأثیر بسزای این مسئله هنوز هم در اتمسفر سیاسی، نظامی و امنیتی امریکا کاملاً مشهود است.
امریکا توان و اراده ایران را متوجه شد
این کارشناس ارشد منطقه با تأکید بر اینکه حمله موشکی به عین‌الاسد توانست هیمنه امریکا را در جهان در هم شکند، خاطرنشان کرد: پس از جنگ جهانی دوم با وجود صد‌ها پایگاه جاسوسی و نظامی در نقاط مختلف دنیا و تجاوز به سایر کشورها، هیچ منطقه سیاسی و نظامی امریکا در دنیا مورد آسیب قرار نگرفته بود و این هیمنه به وسیله یک اقدام شجاعانه و دقیق شکسته شد.
صدرالحسینی با اشاره به اینکه پس از حمله به عین‌الاسد امریکایی‌ها متوجه شدند که ایران هم توان مقابله و هم اراده مقابله با آن‌ها را دارد، بیان کرد: این دو موضوع می‌تواند اقتدار جمهوری اسلامی را در نظام بین‌الملل افزایش دهد. امریکایی‌ها اخیراً و پس از دوسال به این مسئله اقرار کرده‌اند که موشک‌های جمهوری اسلامی می‌توانند نقاط مورد هدفشان را به خوبی و دقیق مورد آسیب قرار دهند.

خنثی‌سازی بلوف ترامپ
وی با تأکید بر اینکه حمله نظامی به عین‌الاسد سیلی‌ای بود که سرخی و درد آن برای مقامات ارشد سیاسی و نظامی امریکا هنوز باقی است، گفت: تازه این مقدمه انتقام‌گیری بود. اراده جمهوری اسلامی در هدف قرار دادن پایگاه عین‌الاسد و قدرت و دقت موشک‌های شلیک‌شده ایرانی، بلوف سیاسی ترامپ را خنثی کرد و او هیچ اقدامی را در این رابطه نتوانست انجام دهد. کارشناس ارشد منطقه درباره تهدید ترامپ برای حمله به ۵۲ نقطه در داخل خاک ایران گفت: ترامپ به طور مشخص فهرست ۵۲ نقطه فرهنگی جمهوری اسلامی را نام برده بود که در جواب حمله ایران مورد آسیب جدی قرار خواهد گرفت. این موضع نشان می‌دهد او با فرهنگ ایرانی و اسلامی نیز مخالف است و بیانگر درندگی این فرد است که در پاسخ حمله به پایگاه نظامی، مدعی حمله به مراکز فرهنگی یک کشور می‌شود.

بالا بردن اعتماد به نفس مردم عراق
صدرالحسینی درباره ابعاد کمتر توجه شده حمله به عین‌الاسد خاطرنشان کرد: شکسته شدن هیمنه امریکا باعث افزایش اعتماد به نفس مردم عراق برای اخراج آن‌ها شد. پس از این اتفاق چندین اقدام مشابه در مقیاس کوچک‌تر برای برخی از پایگاه‌های امریکایی و حمله به پیرامون سفارت امریکا در عراق به دلیل مدیریت جنایاتی که این سفارتخانه انجام داده، صورت گرفت. اگر حمله به عین‌الاسد نبود، قطعاً جسارت و اعتماد به نفس مردم عراق به این میزان نبود که بتوانند با صدای بلند اخراج نظامیان امریکا را فریاد کنند.

ایران به دنبال تلفات انسانی نبود
وی در پایان با اشاره به اینکه ایران در حمله به عین‌الاسد به دنبال تلفات انسانی نبود، خاطرنشان کرد: اگر تلفات انسانی مدنظر بود که کل ارتش امریکا، هم‌اندازه سردار سلیمانی نمی‌شود. هدف مقابله‌به‌مثل ایران، تلفات انسانی نبود، حتی برای نیرو‌های متجاوز امریکایی، چراکه ایرانی‌ها مثل آنان از خونریزی لذت نمی‌برند، اما مهم این است که او را تنبیه کردیم.

ارسال نظرات