دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
15 دی 1400 - 10:31

تحولات یمن در گذر زمان

مهمترین نکته این است که آمریکاییها برای بحران یمن راه حل هوشمندانه ای ندارند و بیشتر طرحهای آنها مانور سیاسی است تا راه حل بحران آن.
کد خبر : 10644

پایگاه رهنما:

جنگ یمن را از آغاز تاکنون میتوان به چهار مرحله تقسیم کرد:
۱- توهم پیروزی سریع توسط نیرو‌های ائتلاف بهره بری عربستان.
۲- آغاز جنگ با راهبرد دفاعی طولانیمدت از سوی انصارالله با توجه بهسناریو‌های احتمالی دشمن (سناریو‌هایی مانند جنگ فرسایشی یا تقسیم یمن بهدو یاچند اقلیم و نیز سناریوی تبدیل یمن بهسوریه و جنگ داخلی فراگیر و...)
۳- آغاز عملیات‌های هجومی ائتلاف سعودی بهخصوص طراحی عملیات بزرگ در ساحل غربی برای تصرف استان الحدیده با نام «نیزه طلایی» و اجرای عملیات بزرگ «یا صنعاء قادمون» از جبهه شرق صنعاء و منطقه استراتژیک «نِهِم» که بیش از یک سال طول کشید و انصارالله با دفاعی جانانه جلوی پیشروی آن‌ها را گرفت و هر دو عملیات را بهشکست کشاند.
۴- عملیات‌های هجومی و بازدارنده انصارالله که از ابتدای سال ۲۰۱۹ آغاز و همچنان ادامه دارد و با تصرف پایگاه «العند» در شرق عدن شروع شد و این بازدارندگی امروز به زدن «ریاض» و «شهر‌های دور دست عربستان» رسیده و هیچ نقطه‌ای از عمق خاک سعودی و امارات نیست که از قدرت آتش موشک‌ها و پهپاد‌های انصارالله در امان باشد.
تحولات میدانی یمن
۱- در حوزه میدانی بهنظر میرسد اینکه سعودی‌ها برای آتشبس انگیزه و تمایل نشان میدهند، نشان از موضع ضعف آن‌ها دارد و در عمده جبههها، تبادل آتش و تحرکات محدود بین دو طرف برقرار است که مهمترین و راهبردیترین جبهه، «مأرب» محسوب میشود که از اهمیت نظامی، اقتصادی و سیاسی بسیار بالایی برخوردار است و پیروزی در آن، سرنوشت جنگ را بهطور کامل تغییر خواهد داد.
۲- در حال حاضر تمرکز متجاوزان بر تقویت موضع دفاعی در این جبهه است که این منظور را از طریق بسیج و تمرکز نیرو‌های مزدور در پادگان‌های شهر و محیط آن و انتقال تجهیزات نظامی بهمأرب از مدخل «الودیعه» و «الغیضه» بهانجام رسانیدهاند.
۳- بنابراین میتوان گفت: در حوزه میدانی دو طرف خود را برای یک دور دیگر از عملیات‌ها آماده میکنند. در این تقابل، صنعاء برای تهاجم و تحالف (نیرو‌های ائتلاف) بهرهبری عربستان بههمراه همه مزدوران داخلی و خارجی و تکفیری‌ها و نیرو‌های القاعده و داعش برای دفاع مهیا میشوند. با توجه بهتغییر در کفه توازن قوا بهنفع صنعاء شاید پایان دادن بهجنگ بهنفع انصارالله باشد، ولی برای عربستان و همپیمانانش یک ضرورت است و لذا در صورت عدم موفقیت مذاکرات سیاسی مجدداً درگیری‌ها آغاز خواهد شد.
۴- در حوزه سیاسی، همچنان فشار‌های آمریکا برای تحمیل صلحی که با شرکای غربی اش هر از گاه، می‌بُرد و می‌دوزد، ادامه دارد. البته صلحی که شبیه بهتسلیم شدن خواهد بود و نه یک صلح عادلانه و شرافتمندانه برای یمن!
صدای سعودی‌ها برای صلح این روز‌ها افزایش یافته و آن‌ها در ریاض در کنار مقامات آمریکایی و انگلیسی می‌نشینند و آتش بس فوری را خواستار می‌شوند و بلافاصله با رد آن توسط انصارالله، حملات نظامی وحشیانه خود بر بیمارستان ها، ورزشگاه‌ها و مناطق مسکونی شروع می‌کند. نکته مهم این است که آمریکایی‌ها برای بحران یمن راهحل هوشمندان‌های ندارند و بیشتر طرح‌های آن‌ها مانور سیاسی است تا راهحل بحران.
• آمریکا برای آینده یمن چه میاندیشد؟
تلاش‌های آمریکا برای مشروعیت بخشیدن بهحضور نیرو‌های خارجی در جغرافیای راهبردی اراضی، جزایر و آب‌های یمن است. آمریکایی‌ها بهدنبال این هستند که مذاکره بر سر خروج این نیرو‌های خارجی از اراضی یمن را بهتأخیر بیاندازند و در عمل انصارالله و کمیته‌های مردمی را در حدود مناطق شمالی محصور کنند و این مسئل‌های است که موجب خشم انصارالله و بهتبع آن در تنگنا قرارگرفتن عمانی‌ها بهعنوان میانجی مذاکرات، میشود. زیرا این موضوع کاملاً با مبانی و اصول حرکت انصارالله در دفاع از استقلال و سیادت یمن مغایرت دارد.

ارسال نظرات