- بسیج تمدنساز، نفس آخر استکبار
- دومین شب مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه(س) با حضور رهبر انقلاب
- انصارالله: جنگافروزی عربستان علیه یمن عواقب سنگینی دارد
- منظور: برنامه هفتم با کار کارشناسی کمسابقه تدوین شد/ بخش بزرگ برنامه قابل اجراست
- ۶۵۶ میلیون دلار صادرات با «مجوزهای رد شده» /بازهم پای کارتهای اجارهای در میان است؟
- نصراللهی، استاد ارتباطات: مستند عبری تسنیم آغاز عصر جدیدی از حرکت رسانهای ایران است
- ایران لولای ژئوپلیتیک جهان
- یادداشت / کد حیفا
- حل مسائل ایران را از کنیسههای آمریکا طلب نکنید
- چرا رسیدگی به پرونده شهید آرمان علیوردی طولانی شده است؟ / نقش هر یک از متهمان در وقوع قتل باید مشخص شود
- جنگ بیشتر؛ سفره کوچکتر | تاثیرات اقتصادی تنش افغانستان و پاکستان
- فراز و فرود بانک آینده؛ از ایرانمال تا بدهی ۵۰۰ هزار میلیاردی
- راز محبوبیت آیتالله اشرفی اصفهانی/ چرا مردم کرمانشاه هیچگاه شهید محراب را فراموش نکردند؟
- بدهیهای ارزی عراق؛ میراث سنگین و چالشهای پیشروی دولت السودانی
- ایران: به همین خیال باش!
چهارشنبه ؛ 05 آذر 1404 روزنامه کیهان**
ستاره قاسم در کهکشان راه خمینی/ محمد صرفی
چقدر خوب است که کودکان وقتی به دنیا میآیند کسی نمیداند سرنوشت چه تقدیری برای آنان رقم زده و تاریخ برای شانه نحیف برخی از این کودکانگریان، چه مأموریتی گرانسنگ تدارک دیده است. آری! اینگونه بود که دست فرعون بهرغم تمام دست و پا زدنهایش، به فرزند عمران و یوکابد نرسید و موسی دودمان طاغوت عصر خود را در نیل بر باد داد. و آن زمانی بود که از چشم دنیااندیشان و ظاهربینان کار مؤمنان به پایان رسیده بود؛ در پیش، امواج خروشان نیل بود و از پس، لشکر جرّار فرعون. اما تقدیر الهی چیز دیگری بود. پس فرمان آمد که ای موسی! عصای خود را بر دریا بزن ... و شد آنچه ناشدنی مینمود.
*********
روزنامه وطن امروز**
بایدها و نبایدهای یک پیوست رسانهای
پیوست رسانهای، تجلی مردمسالاری دینی/ محمد اسماعیلی
وقتی صحبت از مردمسالاری دینی به میان میآید، یعنی مردم رکن اصلی و تعیینکننده یک حکومت دینی هستند و تهیه پیوست رسانهای یکی از تجلیات احترام به مردم در زمان اجرای طرحها و اقدامات ملی است.
این در حالی است که همه کارشناسان بر این نکته اتفاق نظر دارند که وقتی پای مردم در اجرای طرحهای ملی در میان است، طبیعتا باید مردم از طریق رسانهها به صورت کامل در جریان کم و کیف اجرای طرح قرار گیرند و این همان چیزی است که امروز آن را پیوست رسانهای مینامند.
به عبارت سادهتر اگر مردم در جریان اجرای طرحی که با معیشت و زندگی آنها سر و کار دارد، قرار نگیرند، طبیعتا نمیتوان انتظار داشت در مراحل مختلف اجرای طرح، همکاری و همدلی لازم را داشته باشند.
به همین خاطر است که اهمیت طراحی یک پیوست رسانهای برای یک طرح ملی چهبسا از خود طرح نیز مهمتر باشد.
تهیه پیوست رسانهای در دنیای امروز با مشکلات زیادی همراه است که مهمترین آن تنوع و تکثر زایدالوصف رسانههاست که باعث نرسیدن تولیدات رسانهای به مخاطبان است. از آنجا که در این فرصت کوتاه امکان ذکر جزئیات و الزامات یک پیوست رسانهای وجود ندارد، تنها به گزارههایی درباره بایدها و نبایدهای پیوست رسانهای اشاره میکنیم و از متولیان و مسؤولان محترم درخواست میکنیم برای کاملتر شدن دانش خود در این زمینه به آثار مختلفی که به قلم اساتید این حوزه به رشته تحریر درآمده است، مراجعه کنند.
برای تهیه یک پیوست رسانهای باید از همه اشکال و قالبهای رسانهای موجود از جمله تهیه موشنگرافی، مصاحبههای تخصصی، گفتگوهای ویژه خبری، گزارشات تحقیقی، کاریکاتور، طنز، مصاحبههای مردمی و حتی در صورت نیاز، فیلم و سریال نیز استفاده کرد.
در شرایط فعلی که مردم زندگی خود را در کنار گوشیهای تلفن همراه سپری میکنند و هر لحظه فضای مجازی عرصه را بر رسانههای سنتی تنگتر میکند، همه تولیدات رسانهای باید نسخه مناسب برای توزیع در فضای مجازی را داشته باشند. برای تهیه یک پیوست رسانهای تاثیرگذار باید از خبرهترین و حرفهایترین عوامل رسانهای استفاده کرد و کارهای غیرحرفهای و ضعیف نمیتواند به عنوان پیوست رسانهای تلقی شود.
پیوست رسانهای هر طرح بستگی کامل به وسعت و اهمیت طرح دارد به طوری که به هر نسبت که طرح فراگیرتر و مهمتر باشد، به همان نسبت نیز باید پیوست رسانهای از قوام و قدرت بیشتری برخوردار باشد.
برای مثال یکی از دلایل موفقیت طرحی، چون هدفمند کردن یارانهها که در دولت دهم اجرا شد، مرهون همراهی و تلاش بیوقفه رسانه ملی بود.
پیوست رسانهای باید دارای زمانبندی دقیق و مناسبی باشد و چه بسا لازم باشد مدتها قبل از شروع طرح و از ابتداییترین مراحل طرح تا پایان اجرای طرح، تولیدات مناسب رسانهای در جامعه هدف توزیع شود.
در تهیه پیوست رسانهای باید از همه ظرفیتهای موجود کشور استفاده کرد که در این میان مشارکت شخصیتهای محبوب شامل هنرمندان، ورزشکاران، شخصیتهای علمی و فرهنگی و حتی مسؤولان ارشد نظام در آن از اهمیت ویژهای برخوردار است.
در تهیه پیوست رسانهای همیشه باید جایی برای مخالفان طرح نیز وجود داشته باشد تا از این طریق ایرادات و اشکالات طرح بیان و برطرف شود و مردم نیز خود را در محاصره یک طیف فکری خاص احساس نکنند.
در تهیه پیوست رسانهای همیشه باید گوشه چشمی به میهمانان ناخوانده یعنی شبکههای معاند داشت و به صورت مداوم شبهات و شیطنتهای مطرح شده از سوی این شبکهها توسط کارشناسان پاسخ داده شود.
در پایان بر این نکته تأکید میکنم که در شرایطی هستیم که در همه عرصههای کشور، تحولات و تغییرات چشمگیری در جریان است و دستگاههای اجرایی کشور باید بتوانند در کنار همه طرحها و فعالیتهای خود، بنا به فراخور اقداماتی که انجام میدهند، پیوستهای رسانهای مناسب تهیه و تولید کنند. فراموش نکنیم سرلوحه همه فعالیتهای رسانهای دشمن، مایوس و ناامید کردن مردم است و تهیه پیوستهای رسانهای گامی مؤثر در امیدآفرینی در کشور محسوب میشود.
********
روزنامه خراسان**
**************
روزنامه ایران**
آیتالله رئیسی، رئیسجمهور محترم، تعامل حسنه و همکاری گسترده با همسایگان را بهعنوان نقطه مرکزی دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم تعیین کردهاند. چنین رویکردی در روند انتخاباتی مطرح و با استقبال عمومی مواجه شده است. ایشان بلافاصله پس از استقرار در نهاد ریاست جمهوری، ضمن صدور فرامینی، وزارت امور خارجه را بهعنوان متولی اصلی این امر و سایر فعالان حوزه اقتصاد خارجی را به برنامهریزی و اجرای این روند کنشگرایی منطقه محور ملزم ساختند.
دکتر امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز در مجلس شورای اسلامی، صراحتاً از سهم 40 درصدی دیپلماسی اقتصادی در برنامههای وزارت امور خارجه یاد کردند. ایشان بارها تصریح و تأکید داشتند که زندگی مردم را به برجام گره نخواهند زد و جمهوری اسلامی ایران از ظرفیتهای بیپایان خدادادی خود برای رونق همه جانبه کشور و منطقه بهرهبرداری خواهد کرد.
بدین شکل تغییر فاز دیپلماسی اقتصادی کشور به سمت کنشگرایی هوشمند، متوازن، هدفمند و طبیعتاً تلاش مستمر برای تحقق اهداف و منافع ملی مشروع کشورمان با تمرکز بر تعامل حداکثری با همسایگان، عملاً آغاز شده است.
همکاریهای اقتصادی با همسایگان در پیشانی وظایف معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه قرار گرفت و عملگرایی برای تحقق شعار انقلابی سال 1400 رهبر معظم انقلاب اسلامی یعنی تولید، پشتیبانیها و مانع زداییها، وارد فاز عملیاتی شد.
مراتب آمادگی جمهوری اسلامی ایران بهعنوان یک کشور پیشرفته در ابعاد مختلف اقتصادی، برای رونق دیپلماسی و همکاریهای اقتصادی با همسایگان در قالب سفرهای متقابل مقامات ارشد و خصوصاً همایش اخیر رؤسای نمایندگیهای کشورمان به دول منطقهای منعکس شد. عنوان شد که وزارت امور خارجه و جمهوری اسلامی ایران از تمامی اشکال همکاریهای تجاری با کشورهای منطقه استقبال کرده و تنوع بخشی در امر صادرات و واردات با مساعدت دستگاههای مختلف کشورمان آغاز شده است.
علاقهمندی کشورمان به تبادل دانش و فناوری، تولید مشترک، همکاریهای حوزه درمان، فنی و مهندسی، خدمات، کشاورزی و غیره و همچنین تلاش برای رفع موانع و مشکلات تجارت خارجی برای همسایگان تشریح و تبیین شد.
کمبود آب و خشکسالی، مردم منطقه را با سختی مواجه کرده و لذا کشورمان برای همکاریهای حوزه آب، آبرسانی و سوآپ آب آمادگی دارد.
موقعیت سوق الجیشی ایران برای خدمت به رونق منطقه از طریق توسعه و تقویت ترانزیت و کریدورهای مختلف و خطوط انرژی به همسایگان منعکس شده و آمادگی لازم فراهم است. در همین راستا تنوع مبادی ورودی و خروجی کالا، مسافر و انرژی و تنوع بخشی به صادرات و واردات هدفمند در دستور کار وزارت خارجه قرار دارد.
جذب سرمایه برای پروژههای جذاب کشورمان، سرمایهگذاری در طرحهای مختلف کشور، سرمایهگذاری مشترک با کشورهای همسایه با هدف رونق تولید و افزایش حجم تولیدات مشترک، جایگاه برجستهای در اهداف و برنامههای اجرایی جمهوری اسلامی ایران دارد.
برای تحقق حداکثری اهداف دیپلماسی اقتصادی کشورمان، امضای توافقنامهها و پیمانهای میان مدت و بلند مدت با همسایگان با جدیت پیگیری میشود و بزودی اخبار خوشایندی در این باب اطلاعرسانی خواهد شد. ما مصمم به امضای قراردادهای تجارت ترجیحی، آزاد و تکمیل آنها با سایر دول، از طریق ورود اساسی نمایندگیهای کشورمان و همچنین نهادهای متولی امر در کشور هستیم.
رفع موانع صادرات کالا و خدمات، جذب سرمایه و حل و فصل مشکلات استاندارد کالاهای صادراتی، توسعه کشت فراسرزمینی و امنیت غذایی و دارویی کشورمان از طریق همکاریهای اقتصادی با همسایگان و کشورهای پیرامونی با جدیت در ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی و با حضور فعال دستگاهها و نهادهای اقتصادی کشورمان بررسی، تصمیمگیری و اجرایی میشود.
معاونت دیپلماسی اقتصادی، مصمم است تا در تعامل روز افزون با حوزههای اقتصادی کشورمان در بخشهای دولتی و خصوصی، تسهیلگر روند تجارت خارجی کشورمان باشد. در همین راستا، تمامی فعالان حوزه اقتصاد خارجی را به مساعدت برای رفع موانع و مشکلات کار با همسایگان دعوت میکنیم.
تحقق رونق اقتصادی در کشور و منطقه، یک برنامه عملیاتی عملگرایانه و هوشمند محسوب میشود و لذا بر آمادگی کشورمان جهت تعامل حداکثری اقتصادی با کشورهای همسایه در بخشهای مختلف نفت، گاز و پتروشیمی، برق، آب و آبرسانی، کشاورزی، خدمات فنی - مهندسی، حمل و نقل، توسعه همکاریهای مناطق ویژه و آزاد با همسایگان، مالی – بانکی، دارو و تجهیزات پزشکی، گردشگری و رونق همکاریها تأکید میکنیم.
خوشبختانه سیاست تعامل حداکثری با همسایگان در ابعاد تجاری و اقتصادی، در مدت محدود اخیر، نتایج ملموسی به همراه داشته است که در گزارشهای ریاست محترم جمهوری و وزیر محترم خارجه، شرح مختصری از آن اطلاعرسانی شد.
تردیدی وجود ندارد که سیاستهای اعتماد ساز دولت در داخل کشور و منطقه، در کنار دیپلماسی اقتصادی فعال، ابتکارات، ایدهها و طرحهای در دست اقدام، منافع زایدالوصفی برای مردم کشورمان و منطقه خواهد داشت.
فرصت مغتنمی برای توفیق در مسیر تعامل سازنده با همسایگان فراهم شده و امید است کماکان شاهد استقبال حداکثری همسایگان از این روند باشیم. امید میرود که که تداوم دوستیها و همکاریهای ملل و دول منطقه، باعث شکوفایی و رونق روزافزون منطقه شود.
**************
روزنامه شرق**
تذکری دوباره درباب تفرقهافکنی/ حمید نظری
اما این توصیهها لزوما به یک رویه عملی، عملیاتی، اجرائی و سیاستگذاری روشن و جامع مبتنی بر قانون اساسی و حقوق آحاد ایرانیان منجر نشده است. در نتیجه گاه و بیگاه شاهد برخی اقدامات مغایر وحدت هستیم. آخرین مورد از این نوع کمتوجهیها انتشار مطلبی در روزنامه جوان است که با بودجه عمومی اداره میشود و در آن با بیمبالاتی و بدون درنظرگرفتن حساسیتهای ناشی از این دست شبیهسازیهای مذهبی، از قول یکی از شخصیتهای سیاسی درباره دیدار رئیسجمهوری سابق با رهبری از شبیهسازی تاریخی استفاده شده و برخی شخصیتها و صحابی مورد احترام اهل سنت بهعنوان مستندات تاریخی، مورد توجه قرار گرفته بودند. سالهای گذشته نیز در شبکه صداوسیمای استان کردستان چنین خطایی بروز کرد که بهسرعت به واکنش گسترده شخصیتهای دینی و مذهبی منجر و رئیس محلی صداوسیمای استان مجبور به پوزش و عذرخواهی شد. جریانها و نیروهای سیاسی کشور در رقابتهای سیاسی نباید انسجام و همبستگی ملی را از طریق استفاده از مباحث مذهبی و تفرقهافکنانه مورد هجوم قرار دهند. بر همین اساس پیشنهاد میشود:
1- برای همه مسئولان دولتی و حاکمیتی و رسانهها بهویژه رسانههایی که با هزینههای عمومی فعالیت میکنند، کلاسهای آموزشی با هدف تقویت همبستگی و انسجام ملی برگزار شود. این رسانهها و نیز نیروهای سیاسی در قالب این کلاسها و آموزشها با حساسیتهای ملی، طایفهای، مذهبی و فرقهای و خطوط قرمز در مباحث هویتی آشنا شوند. در کشوری که سابقه چندهزار سال حکمرانی در گسترهای متنوع از آیینها، فرقهها، مذاهب و ادیان را بهعنوان میراثی تمدنی ثبت کرده، شایسته نیست امنیت و انسجام ملی، توسط عدهای تاریخ ناخوانده و ناآشنا به ملزومات کنشگری در شرایط ویژه ایران گاه و بیگاه با مسئله و بحران روبهرو شود. هزینههای بیتوجهی، گاه میتواند مخاطرهآمیز باشد.
2- در مواردی که شائبه توهین و تحریک احساسات مذهبی فرق اسلامی و ادیان الهی به چشم میخورد، مسئولان کشور بیملاحظه و بیتوجه به جایگاه و مذهب توهینکننده، برخورد فوری، یکسان و جدی داشته باشند تا چنان نشود که در میان گروهی از هموطنان القا شود که برخورد تنها با یک طرف ماجرا صورت میگیرد و گروهی دیگر مصون از بازخواست هستند!
ارسال نظرات