روایت نکنید، تحریف میشوید. شاید این جمله بهترین خلاصه از بیانات اخیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خصوص نحوه انعکاس رویدادها و اخبار باشد. رهبر معظم انقلاب، هفته گذشته و در دیدار با پرستاران طی سخنانی به نحوه انعکاس رویدادها و اخبار اشاره داشتند و فرمودند: «شما روایت کنید حقایق جامعهی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. اگر شما روایت نکنید دشمن روایت می کند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید دشمن روایت می کند؛ شما اگر حادثهی دفاع مقدس را روایت نکنید دشمن روایت می کند، هرجور دلش می خواهد. توجیه می کند، دروغ می گوید، ۱۸۰ درجه با این خلاف واقع، جای ظالم و مظلوم را عوض می کند. شما اگر حادثهی تسخیر لانهی جاسوسی را روایت نکنید که متأسفانه نکردید، دشمن روایت می کند و کرده. دشمن روایت کرده، روایت های دروغ. این کاری است که ما باید انجام بدهیم، این وظیفهی جوان های ما است». این نکات بیانگر یک رویکرد آسیب شناسانه و تخصصی به نکته ای مغفول و بااهمیت اشاره در حوزه رسانه است که به پاشنه آشیل جریانهای رسانهای ما تبدیل شده است و رهبر معظم انقلاب با ظرافت و سادگی به تبیین آن پرداختند. بررسی ها نشان میدهد در طی سالهای اخیر عمده فضاسازی های منفی دشمن از همین زاویه صورت گرفته است. به این ترتیب که همه رویدادهای مرتبط با کشور و انقلاب ما اعم از رویدادهای تاریخی یا رویدادهای روزانه به دلیل ضعف در روایتگری دچار تحریف میشوند. اما ریشه این ضعف چیست؟ تشتت در روایتگری، سرعت عمل پایین و تاخیر در روایتگری، روایت های غیرحرفه ای و ناقص از رویدادها و... موجب ضعف ما در روایتگری میگردد. باید بپذیریم در دنیای امروز که رسانه و ارتباطات همه جنبه های زندگی را متاثر از خود کرده است، در صورتیکه روایت نکنیم، قطعا روایت خواهیم شد و روایتی که دیگران از ما دارند نه بر مبنای حقایق بلکه بر مبنای راهبردها و منافع رسانه ای آنها تعریف میگردد. در سالهای اخیر نحوه انعکاس خبر و روایت از سوژه های مختلف و رویدادهای گوناگون نشان داده است که عمده اوقات روایت اول، روایت غالب خواهد شد. بنابراین به غیر از نکات مربوط به کیفیت روایتگری همچون جامعیت، صداقت و ابتکار عمل، نباید از عامل زمان غافل شد. با شایعه پراکنی هایی که در سالهای اخیر در فضای رسانه ای صورت گرفته است، دیگر ثابت شده است که شایعه پراکنی بسیار آسانتر و اثرگذارتر از تکذیب شایعات است. سرعت انتشار و جذابیت شایعات بسیار بیشتر از تکذیبها است و دروغ بودن بسیاری از شایعات هیچگاه برای افکار عمومی اثبات نمیشود. دشمن برای روایتگری علاوه بر سرعت عمل از انواع تاکتیکهای رسانه ای و جنگ روانی نیز بهره برداری میکند. تحریف، تکرار، بازنمایی، تعمیم افراطی، کلیگویی، دروغ بزرگ، شاه ماهی سرخ، اخبار جعلی، دو قطب یسازی، مقصرنمایی، پاره حقیقتگویی، پیش فرض سازی، برجسته سازی و... از مهمترین تاکتیکهای رسانه ای است که در چند سال اخیر دشمنان برای فضاسازی رسانه ای علیه ایران و روایتگری در راستای منافع خودشان از آن بهره میبرند. به عنوان نمونه یکی از آخرین تحریفهای رسانههای دشمن را میتوان در نحوه انعکاس همین بیانات اخیر رهبری با پرستاران مشاهده نمود. در حالیکه رهبر معظم انقلاب با قدردانی از زحمات پرستاران، خواستار تولید آثار هنری از این فداکاریهای انها شدند؛ رسانه سعودی اینترنشنال با برجستهسازی و تقطیع این بیانات طوری تیتر زدند که گویی رهبری به دنبال بهرهبرداری از سختیهای زندگی پرستاران برای تولیدات هنری هستند. یعنی با یک روایتگری ظریف و شیطنت آمیز از انعکاس بیانات رهبری باعث سوگیری در فهم مخاطب شدند. خب حالا در چنین شرایطی باید برای هر کلان روایت، خرده روایتهایی در راستای آن تعریف نماییم و به جای تاکتیکهای رسانه ای که هدفشان چیزی جز تحریفِ حقیقت رویدادها نیست، تلاش کنیم با روایات حرفه ای و جامع و بهره گیری از منابع و اسناد معتبر، اعتماد مخاطب را جذب نماییم. مخاطبان نیز باید ضمن افزایش سواد رسانهای، در دنیای روایتها هوشمندانه رفتار کنند. رفتار هوشمندانه یعنی خبر بدون سند و منبع معتبر را نپذیریم. تا مطمئن نشدیم برای کسی ارسال نکنیم و حتما نسبت به چرایی انتشار حجم عظیمی از محتواهایی که یک قصد را پیگیری می کنند، تامل نماییم.
ارسال نظرات