پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
27 آذر 1400 - 09:21
خبر

کمیته اعتراضات انتخابات عراق به آمریکا هشدار داد

کمیته معترضان به نتایج انتخابات عراق به آمریکا هشدار داد.
کد خبر : 10473

پایگاه رهنما:

کمیته معترضان به نتیجه انتخابات عراق، عصر جمعه، بیانیه‌ای در ارتباط با مداخله در امور دستگاه قضایی این کشور صادر کرد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری شبکه «العهد»، کمیته مذکور در بخشی از بیانیه‌ای خود اعلام کرد که کار مداخله اشغالگران به تهدید دادگاه فدرال و وادار کردن آن به جانبدرای و حمایت از تقلب رسیده است.

این کمیته در ادامه اضافه کرد که به‌رغم فشارهای اشغالگران، دادگاه فدرال و شورای قضایی عراق همچنان در برابر مداخله آن‌ها مقاومت می‌کنند.

در ادامه این بیانیه ضمن ستودن بی‌طرفی دستگاه قضایی عراق، آمده است که کمیته معترضان از میزان فشارهای وارد شده به دادگاه فدرال آگاه است و دستان مقامات دادگاه می‌فشارد و به آن‌ها می‌گوید که عراق و مردم آن امانت هستند و دادگاه فدرال نباید حق آن‌ها را تضییع کند چراکه با این کار، دیگر مردم پناهگاهی نخواهند داشت.

کمیته معترضان به نتیجه انتخابات عراق در بخش دیگری از بیانه خود به آمریکا و همران این کشور درباره عواقب مداخله در تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات عراق دستگاه قضایی عراق هشدار داد و افزود: «به آن‌ها می‌گوییم که دستان خود را بکشید در غیر این صورت آن را قطع خواهیم کرد.»

از سوی دیگر،  شیوخ و سران عشایر عراق با انتشار بیانیه‌ای، تأکید کردند که تقلب در انتخابات، جنایت بزرگی است که آمریکای اشغالگر ناظر بر آن بود.

شیوخ و سران عشایر عراق درباره انتخابات این کشور تأکید کردند که تقلب در آن صورت گرفته است و آمریکا نیز ناظر بر آن بوده است.

شبکه خبری النجباء ضمن نقل این بیانیه گزارش داد، دولت مصطفی الکاظمی و پلاسخارت نماینده سازمان ملل در عراق نیز در این مسئله نقش داشتند و کمیساریای انتخابات نیز در زمان انتخابات، نقش خود را به خوبی ایفا نکرد.

عشایر عراق ضمن انتقاد از «اعلام نتایج به صورت پراکنده و مشکوک»، تأکید کردند که «اظهارات متناقض کمیساریا، باعث هرج‌ومرج در نظام سیاسی شد.»

در این بیانیه تصریح شد، ضامن ثبات نظام سیاسی عراق، دستگاه قضاست و از «قضات دادگاه فدرال می‌خواهیم که اعتراضات و ادله قطعی درباره تقلب را بررسی کنند.»

عشایر عراق همچنین ابراز امیدواری کردند که قضات، حق را به صاحبان آن بازگرداند و با ملت عراق، همصدا شوند.

انتخابات پارلمانی عراق در ۱۸ مهر ماه برگزار شد. پس از اعلام نتایج، بسیاری از گروه‌های سیاسی گفتند که تقلب گسترده صورت گرفته است و در پی آن، اعتراضات بسیاری صورت گرفت.

شمارش آرا در انتخابات عراق به صورت الکترونیک انجام شد؛ اما کمیساریای عالی مستقل، در روز انتخابات نیز اعلام کرد به منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آراء برخی مراکز را به قید قرعه به صورت دستی شمارش خواهد کرد و با شمارش الکترونیکی آراء مقایسه خواهد کرد. پس از شمارش دستی آراء در این شعب اخذ رأی، کمیساریا از انطباق کامل شمارش آرای دستی و الکترونیکی خبر داد؛ مسئله‌ای که با اعتراض مجدد ائتلاف‌های‌ سیاسی و طرفداران آن‌ها همراه شد.

برخی سیاستمداران عراقی نیز با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تأیید کردند

منبع: الوقت

ارسال نظرات