23 آذر 1400 - 13:04

پایگاه رهنما:

 

روزنامه کیهان**

اسرائیل می‌داند که نه ایران و نه آمریکا تهدید‌هایش را جدی نمی‌گیرند

روزنامه جروزالم پست نوشت: هراس اسرائیل از این است که آمریکا می‌خواهد به‌واسطه توافق با ایران، از خاورمیانه خارج شود.
این روزنامه صهیونیستی با اشاره به مذاکرات وین خاطرنشان کرد: هراس واقعی اسرائیل از توافق آمریکا با ایران به این دلیل است که در آنصورت، آمریکا از خاورمیانه کنار می‌کشد. دلیلش هم این است که از زمان باراک اوباما تا کنون، آمریکا به‌روشنی در مسیر کنار کشیدن از خاورمیانه بوده است.
اسرائیل مدتی است درک کرده که نمی‌توان از مذاکرات انتظار زیادی داشت، اما مخالفت با توافق احتمالی نه‌تن‌ها به‌دلیل معنای آن برای ایران، بلکه به‌دلیل معنایی که توافق جدید برای آمریکا نیز دارد باید مورد بررسی قرار گیرد.
از یک سو، بایدن قول داده که ایران هرگز اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نخواهد داشت. از سوی دیگر، امتناع او از برداشتن گام‌های تهاجمی تر، برای بالا بردن تهدیدات علیه ایران، این نگرانی را در اسرائیل ایجاد می‌کند که بایدن می‌خواهد همان کاری را که با افغانستان انجام داد، با ایران انجام دهد. یعنی «معامله کنید، خارج شوید و عواقب آن را فراموش کنید».
از همان ابتدا، واضح بود که بایدن برای بازگشت به توافق تلاش کند. او این را در جریان مبارزات انتخاباتی به صراحت بیان کرد. هدف اسرائیل این بود که او را وادار به تلاش برای یک توافق سخت‌تر کند، توافقی که تضمین کند ایران از بمب دورتر از قبل باقی می‌ماند. یکی از مشکلاتی که در نگاه اسرائیل و ایالات متحده به برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد این است که هرکدام اغلب دیدگاه متفاوتی نسبت به آن دارند. اسرائیل نمی‌خواهد ایران حتی به یک کشور در آستانه هسته‌ای تبدیل شود؛ کشوری که اورانیوم غنی‌شده کافی جمع‌آوری کرده، بر تمام فرآیند‌های ساخت بمب تسلط داشته باشد و اکنون فقط منتظر تصمیم برای انجام این کار است. در مقابل، ایالات متحده به مسائل متفاوت نگاه می‌کند. همان‌طور که بایدن گفته، هدف اصلی آمریکا عدم دستیابی ایران به بمب اتم است. بنابراین، هنگامی که هدف فقط جلوگیری از بمب است، متوقف کردن آن در آستانه ساخت بمب آن‌قدر هم مهم نیست.
نفتالی بنت این را می‌داند، درست همان‌طور که می‌داند تمام تهدیدات اسرائیل، توسط ایالات متحده، ایران یا هیچ‌یک از طرف‌های دیگر مذاکرات جدی گرفته نمی‌شود. دلیل آن این است که در حال حاضر، اسرائیل گزینه نظامی قابل قبولی در دسترس ندارد.
با این حال، حتی زمانی که یک گزینه نظامی روی میز وجود دارد، طرفداران استفاده از آن باید در نظر داشته باشند که حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران مانند حمله به رآکتور سوریه در سال ۲۰۰۷ یا راکتور عراق در سال ۱۹۸۱ نیست. چراکه تاسیسات اصلی این کشور‌ها روی زمین بود و حمله به آن‌ها تقریباً به معنای پایان برنامه هسته‌ای آن‌ها بود. علاوه بر این، دانش علمی آن وابسته به خارج بود. در سوریه، راکتور هسته‌ای توسط کره شمالی و در عراق توسط فرانسوی‌ها ساخته می‌شد.
در ایران دانش فنی داخلی است. ایرانی‌ها در حال ساختن تأسیسات و سانتریفیوژ‌ها هستند. ایرانی‌ها در حال بهره‌برداری و غنی‌سازی اورانیوم هستند. این یک تفاوت بزرگ است، زیرا حتی اگر اسرائیل به برخی از تأسیسات حمله کند و آسیب جدی وارد کند، دانش همچنان وجود دارد. نمی‌توان به همین شکل به آن حمله کرد.
آنچه این وضعیت را برای اسرائیل در برابر ایران بغرنج‌تر می‌کند کاهش دخالت‌های آمریکا در جهان و به‌ویژه خاورمیانه است. آمریکایی بی‌علاقه به خاورمیانه یعنی آمریکایی که دیگر احساس نمی‌کند پیشرفته‌ترین سیستم‌های تسلیحاتی را به اسرائیل عرضه کند، آمریکایی که نیازی به وتوی قطعنامه‌های ضد اسرائیل در شورای امنیت سازمان ملل متحد احساس نمی‌کند و آمریکایی که دیگر به عادی‌سازی روابط با کشور‌های عربی اهمیت نمی‌هد.
از قضا، دقیقاًً همین سیاست در خاورمیانه در دوران باراک اوباما بود که به متحد کردن اسرائیل و کشور‌های خلیج فارس کمک کرد. زمانی که امارات متحده عربی، عربستان سعودی و بحرین دیدند که ایالات متحده یک معامله بد با ایران انجام داده است، می‌دانستند که به یک شریک استراتژیک جدید نیاز دارند و در آن زمان کسی بهتر از اسرائیل وجود نداشت. ادامه این سیاست جدایی، چیزی است که در نهایت باعث نگرانی اتباع اسرائیل شده است.

دو نمونه دیگر از نتایج سوءمدیریت در دولت سابق

نشریات حامی دولت سابق با وجود اصرار بر پنهانکاری، هرازگاهی اذعان می‌کنند که دولت روحانی در عرصه‌های مختلف اقتصادی سوءمدیریت فاحشی داشته است.
در این زمینه روزنامه اعتماد از افزایش فقر در دولت سابق خبر داده و با مرور وضعیت درآمد و هزینه‌های خانوار‌ها در سال ۹۹ نوشت: با استناد به گزارش‌های سالانه درآمد هزینه خانوار‌ها که هر ساله توسط مرکز آمار منتشر می‌شود، متوسط درآمد کل یک خانواده شهری که در دهک دهم هزینه‌ای قرار دارد در سال ۹۵ حدود ۶/۶۷ برابر خانواده شهری دهک اول بود. این رقم در سال ۹۹ به ۶/۴۷ کاهش یافت.
به نظر می‌رسد براساس داده‌های وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در سال ۹۸ حدود ۲۶ میلیون ایرانی زیر خط فقر بودند که پیش‌بینی شده بود این تعداد در سال ۹۹ به ۳۰ میلیون نفر رسیده باشد. یعنی طی یک سال ۴ میلیون نفر زیر خط فقر مطلق رفته‌اند؛ ماهی ۳۳۳ هزار و ۳۰۰ نفر.
هر فردی که در شهر زندگی می‌کند طی ۵ ساله ۹۵ تا ۹۹ به‌طور متوسط ۱۱۹ درصد به هزینه‌هایش اضافه شده. این رقم برای خانوار‌های روستایی ۱۱۶/۵ درصد بود. به بیان دیگر هر خانواده شهری (به طور متوسط) شاهد افزایش ۲۴ درصدی هزینه‌هایش در هر سال نسبت به سال قبل بوده است. بدین معنا که برای خرید هر سبد مشخصی از کالا و خدمات در یک سال باید حدود ۲۴ درصد هزینه بیشتری پرداخت کند.
روزنامه دنیای اقتصاد هم درباره افزایش سهم هزینه‌های مسکن در سبد مصرفی خانوار‌ها می‌نویسد: سهم مسکن در سبد هزینه‌های مصرفی خانوار‌های ایرانی به رقم بی‌سابقه‌ای رسید. مطابق یک آمار رسمی جدید، خانوار‌ها در شهر‌های کشور طی سال ۹۹ به‌صورت میانگین، ۴۳ درصد از هزینه ماهانه خود را صرف اجاره مسکن کردند. اجاره‌نشین‌ها در نیمه دهه ۸۰، حدود ۲۸ درصد از هزینه‌های زندگی را برای اجاره‌بها پرداخت می‌کردند که با توجه به سقف متعارف سهم مسکن در سبد هزینه‌ها - ۳۰درصد - آن زمان یکی از دوره‌های کم‌فشار بازار اجاره بود. در حال حاضر، اما هزینه اجاره به ابرهزینه بودجه خانوار تبدیل شده که یک علت اصلی آن، جهش ۴۲ درصدی اجاره‌بها در سال گذشته است که خود معلول تورم بالا طی سه سال اخیر و جهش قیمت مسکن بوده است. در تهران، اجاره‌بها بیش از ۶۰ درصد هزینه خانوار‌ها را می‌بلعد.

دولت چگونه توانست صف‌های مرغ و تخم‌مرغ را جمع کند؟

ساماندهی بازار با استفاده از افزایش تولید، و توزیع هوشمند موجب شد صف‌های مرغ و تخم‌مرغ جمع شود.
روزنامه ایران در گزارشی در همین‌باره، با اشاره به کاهشی شدن قیمت مرغ و تخم‌مرغ در بازار نوشت: این درحالی است که قیمت این دو کالای پرتقاضا از نیمه دوم سال ۹۹ تا تابستان امسال بیشتر از قیمت‌های تنظیم بازار فروخته می‌شـد. تأمیـن نـهـاده، افزایش تولیـد و حذف واسطه‌ها با روش هوشمندسازی توزیع، عواملی است که باعث شـده مـرغ و تخم‌مرغ پایین‌تر از نرخ مصوب دولتی به فروش برسد. در واقع با اینکه قیمت مصـوب مـرغ و تخم‌مرغ از آبان‌ماه افزایش یافت، اما قیمت‌های بازار ایـن کالا‌ها در این مدت روند کاهشی را نشان می‌دهـد. مـرغ و تخـم‌مـرغ دو کالای پرتقاضـا هستند کـه بـه‌طـور معمول میانگین قیمت آنهـا بـا درآمـد خانوار‌های ضعیف و متوسط متناسب بوده است به همین دلیل منبع تأمین پروتئین این اقشار با افزایش قیمت گوشت، مرغ و تخم‌مرغ بود، اما در سال ۹۹ و به‌ویژه از نیمه دوم این سال، قیمت این دو کالا که همواره نوسان کمتری داشت به یک باره افزایشی شـد و چندیـن بـار قیمت آن تغییر کرد. در اواخر سال ۹۹ و فروردین ۱۴۰۰ افزایش قیمت مـرغ در بازار، باعث تشکیل صف‌های طولانـی بـرای خریـد مـرغ بـه قیمت مصوب تنظیم بازاری شـد. از فروردین ۱۴۰۰ تا تابستان قیمت مرغ و تخم‌مـرغ تنظیم بازاری افزایش پیـدا کـرد، اما بازهم ایـن کالا‌ها بیشتر از قیمت مصوب به دست مردم می‌رسید. اسفند سال ۹۹ قیمت مصوب هر کیلو مرغ ۲۰ هزار تومان بود، اما از ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ با تصویب ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب مـرغ به کیلویی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. ولی مردم مـرغ را در ابتدای سال و در تابستان به قیمتی بالاتر از قیمت‌های مصوب می‌خریدند، به‌طور متوسط قیمت هر کیلو مرغ
در ۶ ماه ابتدایی امسال با میانگین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان در هر کیلو به دست مصرف‌کننده می‌رسید. قیمت تخم مـرغ هم همین روند را طی می‌کرد و افزایش قیمت تخم‌مرغ به‌ویژه قیمت تخم‌مرغ بسته‌بندی حتی به ۵۵ هزار تومان هم رسید.
تغییرات مداوم قیمت کالا‌ها به‌ویژه کالا‌های اساسی، باعث شـد تا تأمین کالا‌های اساسی و کنتـرل قیمت ایـن کالاها، مهم‌تریـن برنامه در دستور کار دولت باشـد. تخصیص به‌موقع ارز بـرای واردات، ترخیـص و انتقال کالا به سراسر کشور با سرعت بیشتر و افزایش نظارت بر توزیع وتغییر شیوه‌های توزیع کالا، باعـث شـده در حـال حاضـر کالا‌هایی ماننـد مـرغ و تخم مرغ با قیمتی پایین‌تر از قیمت مصوب به دست مصرف‌کننده برسـد. علاوه بر منظم شـدن توزیع نهاده و افزایش نظـارت بـر توزیع آن، دولت در اقدامی دیگر توزیع کالا‌های اساسی در بستر خرید آنلاین را در دستور کار قرار داد تا با این شیوه کالا‌ها با قیمت مصـوب به دست مردم برسـد. چون بـا توزیع هوشمند و اینترنتی، قیمت کالا‌ها به‌صورت لحظـه‌ای رصـد می‌شود و واسطه‌ها و دلالان در توزیع کالا حـذف می‌شوند. عـلاوه بـر تغییر شیوه‌های توزیع، عامـل دیگر در ایجاد ثبات در بازار مـرغ و تخم‌مرغ، افزایش تولید است.

عملکرد ضد تورمی کاهش کسری در لایحه بودجه ۱۴۰۱

بودجه سال آینده بر مبنای کسری بودجه کمتر و واقع‌بینانه تنظیم شده است.
روزنامه خراسان ضمن انتشار این ارزیابی، نوشت: لایحه بودجه ۱۴۰۱ را می‌توان دارای چند ویژگی مهم دانست. نخست: با توجه به رشد ۷.۳ درصدی سقف بودجه در شرایط تورم ۴۰ درصدی انقباضی است؛ دوم: دارای منابع بودجه‌ای نسبتا واقع بینانه‌ای است که احتمال کسری آن را در مقایسه با بودجه امسال به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد؛ سوم: تصمیمات سخت دولت در زمینه حذف ارز ۴۲۰۰ را کلید زده است. رئیس‌جمهور در سخنان خود در مجلس پس از ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۱، استقراض از بانک مرکزی را خط قرمز دولت دانست و در تشریح ویژگی‌های بودجه ۱۴۰۱، توزیع عادلانه ظرفیت‌ها و امکانات در کشور، افزایش اختیارات مسئولان استانی و پاسخگو کردن آنها، عادلانه‌تر کردن پرداخت حقوق‌ها، کاهش کسری تراز عملیاتی، کاهش خالص استقراض دولت از ۲۴۵ هزار میلیارد به ۴۷ هزار میلیارد تومان، کاهش خالص استقراض دولت از بازار سرمایه به منفی ۴۰ هزار میلیارد تومان، افزایش نسبت مالیات به تولید ناخالص از ۴/۵ درصد به ۹/۶ درصد و کاهش رشد هزینه‌های دولت از ۱۱۴ درصد در قانون بودجه امسال به ۵ درصد در لایحه بودجه سال آینده، را از مهم‌ترین محور‌های لایحه بودجه دانست.
روزنامه جوان هم در گزارشی، این لایحه را «بودجه مستقل از تحریم و مذاکر» توصیف کرد. روزنامه ایران نیز، در توضیح عنوان «بودجه عدالت» از قول کارشناسان نوشت: لایحه بودجه، با کمترین اتکا به درآمد‌های نفتی و ضد تورمی بسته شده است.
به نظر می‌رسـد بودجه تراز است و ناترازی‌های بودجه‌های قبل در آن مشاهده نمی‌شود و ما که دائـم منتقد بـه بودجه‌های گذشته به خاطر کسری و رشد نقدینگی و تورم بودیم، دیگر نمی‌توانیم این انتقاد را به لایحه بودجه تقدیمی مطرح کنیم چرا که لایحه بودجه تقدیمی کاملا کارشناسی و همراه با اصلاح ساختاری تدوین شده است.
اینکه شاهد افزایش ۳۰ درصدی درآمد‌های مالیاتی (به عنوان درآمد پایدار و منطقی برای دولت‌ها و اقتصاد کشور‌ها) در لایحه ۱۴۰۱ نسبت به قانون ۱۴۰۰ هستیم خود نشان و مهر تأیید دیگری بر این ادعاست که اصلاحات ساختاری در دستور کار قرار گرفته است.
روزنامه جام جم نیز ذیل تیتر «بودجه ۱۴۰۱ در مرز واقعیت» می‌نویسد: این لایحه، انقباضی بسته شده است. درست است که هدف سیاست انبساطی کاهش بیکاری و رشد اقتصادی است، اما کسری بودجه‌ای که اکنون شاهد هستیم، نتیجه تدوینگران بودجه سال گذشته است و بر این باور بودند که درآمد‌ها محقق خواهد شد، اما با استفاده از چاپ پول آن را پوشش می‌دادند؛ جبرانی که نتیجه آن افزایش نرخ تورم و کاهش ارزش پول ملی بود. حالا ظاهرا دولت قصد دارد ابتدا با تورم مقابله کند و بعد سراغ اهداف بعدی برود. زمانی که گردش پول کنترل شود ابتدا تورم کاسته خواهد شد و پس از آن سیاست‌های کاهش قیمت به کار گرفته می‌شود. کارشناسان معتقدند درآمد‌ها و هزینه‌های دولت نسبت به گذشته واقعی شده است.
در همین حال، روزنامه فرهیختگان، تیتر «بودجه ریسک و امید» را برای گزارش خود انتخاب کرده و نوشت: تجمیع سرجمع اعداد بودجه دستگاه‌های اجرایی که در دولت روحانی حذف شده بود، حرکت قابل تقدیری درجهت شفافیت بودجه است. کاهش انتشار اوراق از ۱۳۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به ۸۸ هزار میلیارد تومان ازجمله هدایای دولت به بورسی‌ها و البته اقدامی در جهت کاهش تعهدات و بدهی دولت است. افزایش پلکانی حقوق‌هابه نفع کم‌درآمد‌ها از جمله اقدامات مهم دولت در حوزه عدالت اجتماعی است.
افزایش پرداخت‌ها به کمیته امداد و بهزیستی از دیگر اقدامات حمایتی دولت از کمتربرخوردارهاست. هدف‌گذاری برای افزایش ۱۰ برابری تولید برق هسته‌ای از دیگر اقدامات مناسب دولت است. افزایش سهم استان‌ها از بودجه عمومی، در نظر گرفتن منابع برای مسکن محرومان و در نظر گرفتن منابع برای اشتغال از دیگر اعداد بودجه است. صادرات نفت روزی یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه با قیمت نفت ۵۳ یورو معادل ۶۰ دلار و رقم ۳۸۲ هزار میلیارد تومان درآمد از این محل از دیگر اعداد بودجه است.

**************

روزنامه وطن امروز**

در گفت‌وگوی تلفنی رئیسی با رئیس جمهور ترکمنستان مطرح شد
تدابیر ۲ رئیس‌جمهور برای تقویت روابط ترانزیتی

روسای‌جمهور ایران و ترکمنستان ضمن تاکید بر تقویت همکاری‌های مرزی و تسهیل در مبادلات کالا، بر ارتقای همکاری‌های اقتصادی و تجاری برای افزایش سطح روابط بین ۲ کشور تاکید کردند. حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی روز دوشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با «قربان‌قلی بردی محمداف» رئیس‌جمهور ترکمنستان، با تشکر از میزبانی این کشور از اجلاس همکاری اقتصادی اکو، گفت: در زمینه همکاری‌های گازی و اجرایی شدن سوآپ گازی ترکمنستان- آذربایجان از ایران گام‌های خوبی برداشته شده و همکاری‌های خوبی نیز انجام شده است. رئیس‌جمهور در ادامه بر همکاری‌های مشترک در زمینه حمل‌و‌نقل و ترانزیت کالا بین ۲ کشور تأکید کرد و گفت: با تلاش سران ۲ کشور اقدامات خوبی در زمینه تقویت روابط مرزی ایجاد شده است و با پیگیری ۲ کشور می‌تواند برخی موانعی که وجود دارد برداشته شود. «قربان‌قلی بردی محمداف» رئیس‌جمهور ترکمنستان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با تأکید بر اهمیت همکاری‌ها بین کشور‌های همسایه، اظهار داشت: روابط بین ترکمنستان و ایران، با تمدن هزار ساله باید در قالب همکاری در سازمان‌های بین‌المللی نیز ادامه یابد. رئیس‌جمهور ترکمنستان جایگاه همکاری‌های تجاری و اقتصادی را در روابط ۲ کشور مهم برشمرد و اظهار داشت: ایران در زمینه توسعه پزشکی جایگاه ویژه‌ای دارد. بردی محمداف در ادامه قرارداد سوآپ گازی بین آذربایجان و ترکمنستان از خاک ایران را مهم دانست و خواستار ایجاد کمیسیون مشترک همکاری در این زمینه بین ۳ کشور شد.

***
شمخانی:
سیلی ایران در عین‌الاسد زمینه خروج آمریکا از منطقه را فراهم کرده است

دریابان علی شمخانی عصر دوشنبه در نشست سفرا و رؤسای نمایندگی‌های ایران در کشور‌های همسایه، طی سخنانی با اشاره به وضعیت جهانی و تاثیرات آن بر موقعیت استراتژیک منطقه غرب آسیا، بر ضرورت اتخاذ راهبرد‌هایی که موجب همگرایی و هم‌افزایی کشور‌های منطقه بویژه جمهوری اسلامی ایران با همسایگانش می‌شود، تاکید کرد. به گزارش ایسنا، شمخانی با تشریح سیاست‌های جمهوری اسلامی در این شرایط و با توجه به استقرار دولت جدید گفت: رفع هرگونه تنش و حتی سوء‌تفاهم، توسعه و تقویت همکاری‌های همه‌جانبه بویژه در عرصه‌های اقتصادی، دفاعی- امنیتی و شراکت راهبردی از اولویت‌های مهم و اصلی سیاست خارجی کشورمان در قبال همسایگان است. دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به کاهش قدرت هژمونیک آمریکا و توسعه روزافزون قدرت‌های نوظهور گفت: این شرایط موجب تغییرات بنیادین و ایجاد تنش‌ها و رقابت‌های جدید و هماوردی بزرگ بین‌المللی با آمریکا شده است. او افزود: خروج آمریکا از منطقه به دلیل شکست سیاست‌هایش در عراق، افغانستان و غرب آسیا و اولویت یافتن مقابله با چین به عنوان تهدیدی ژئواکونومیک و روسیه به عنوان تهدیدی ژئوپلیتیک از سوی آمریکا مبتنی بر همین شرایط اتخاذ شده است. شمخانی گفت: ورود عوامل و مؤلفه‌های جدید و جهش مؤلفه‌های سابق، ساخت ژئوپلیتیک منطقه را نیز در معرض دگرگونی‌های مهم و اساسی قرار داده و ترتیبات امنیتی را نسبت به دوره گذشته در غرب آسیا متحول ساخته است. دبیر شورای عالی امنیت ملی، تزاید تقابل بین ایران و رژیم صهیونیستی، انتقال رژیم صهیونیستی از پوشش فرماندهی اروپایی آمریکا (یوروکام) به فرماندهی منطقه‌ای ایالات‌متحده سنتکام و روند عادی‌سازی روابط بعضی کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی را از نشانه‌های خطرناک این دگرگونی ذکر کرد. او همچنین شکست مجموعه ائتلاف عربی در جنگ یمن، عزم جدی حزب‌الله لبنان برای حفظ معادله بازدارندگی و ظهور غزه به عنوان یک قدرت مهم در مقابل رژیم صهیونیستی را از دیگر نمونه‌های این تحولات برشمرد. شمخانی با بیان اینکه از مهم‌ترین تحولات این دوره شکست راهبرد فشار حداکثری آمریکا و متحدانش علیه جمهوری اسلامی ایران بود، گفت: امروز همه بازیگران اصلی در منطقه و جهان اذعان دارند با پایداری کم‌نظیر ملت ایران نه‌تن‌ها فشار حداکثری آمریکا شکست خورده است، بلکه ایران و جبهه مقاومت توانسته‌اند بر یکی از مهم‌ترین عوامل ناامنی در منطقه یعنی داعش فائق آمده و کانون تروریسم سازمان‌یافته از سوی آمریکا را متلاشی کنند. او خاطرنشان کرد: آمریکا حتی با ترور سردار شهید سلیمانی هم نتوانست راهبرد خود در متلاشی کردن مقاومت منطقه‌ای را محقق کند. نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: مجموعه این شرایط و سیلی محکمی که ایران در عین‌الاسد به آمریکا زد، ضمن اثبات حقانیت سیاست‌های منطقه‌ای ایران بر همگان، زمینه کاهش حضور و خروج آمریکا از منطقه را فراهم کرده است.

***

واکنش نماینده روسیه در وین به «برداشت نادرست» از اظهاراتش

نماینده روسیه در مذاکرات وین از برداشت نادرست از اظهاراتش در مصاحبه با خبرنگاران در روز یکشنبه انتقاد کرد. به گزارش فارس، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین در حساب توئیتری خود از «برداشت نادرست» خبرنگاران از اظهاراتش انتقاد کرد. برخی رسانه‌های معاند روز یکشنبه از قول اولیانوف مدعی شده بودند ایران در مذاکرات هفته قبل برداشت‌های نادرستی از مذاکرات داشته است. اولیانوف بدون اسم بردن از رسانه خاصی در توئیتی جدید نوشت: «برخی دیپلمات‌ها برای در امان بودن، از مصاحبه خودداری می‌کنند و حق هم دارند. امروز (یکشنبه) عصر من عجله داشتم، اما به درخواست خبرنگاران اظهاراتی را مطرح کردم که بد برداشت شده است. آگاه باشید که من موقعیت ایران را مثبت ارزیابی کردم نه منفی». پیش از این در صبح روز یکشنبه، اولیانوف درباره فضای مذاکرات گفته بود، گفتگو‌های وین در حال انجام است. برای امروز تعدادی نشست در قالب‌های مختلف برنامه‌ریزی شده است. بسیاری از موضوعات باقی‌مانده همچنان در دستور کار قرار دارند، اما اکنون پس از وقفه هفته گذشته، بخوبی به آن‌ها مطابق با هنجار‌ها و قواعد دیپلماسی چندجانبه پرداخته می‌شود.

**************

روزنامه خراسان**

امکان ثبت نام همه شهر‌ها در سامانه نهضت ملی مسکن

فارس - معاون وزارت راه گفت: امکان ثبت نام همه شهر‌ها در سامانه ثبت نام نهضت ملی مسکن مهیا شد. محمودزاده در گفتگو با شبکه خبر درباره همراهی استانداران برای تامین زمین نهضت ملی مسکن اظهار کرد: مقرر شد، ثبت نام متقاضیان مسکن در همه شهر‌های کشور انجام شود و سامانه ثبت نام نهضت ملی مسکن برای کل کشور باز می‌شود.

سود ۴۰ هزار میلیاردی دلالان خودرو در سال ۹۹

مهر - سخنگوی انجمن قطعه‌سازان گفت: طی سال گذشته ۴۰ هزار میلیارد تومان نصیب بخش دلالی کشور شده که این موضوع بیانگر سیاست‌های غلط شورای رقابت است که باعث زیان خودروساز و قطعه‌ساز و سود دلال می‌شود. فرهاد بهنیا در نشست خبری اظهار کرد: در سال ۹۰ ایران رتبه ۱۸ را در بین تولیدکنندگان خودرو از نظر تعداد تولید با یک میلیون و ۶۹۰ هزار دستگاه داشت که این رتبه در میان کشور‌های در حال توسعه پنجم بود. وی افزود: با این روند تا سال ۱۴۰۰ ما باید به تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو در سال می‌رسیدیم، اما با سرکوب قیمتی، این رقم در سال ۹۸ حتی به کمتر از ۸۰۰ هزار دستگاه رسید و زیان انباشته خودروسازان نیز ۸۰ هزار میلیارد تومان شد که این میزان هم به قطعه‌ساز منتقل شد.

برای دریافت وام مسکن با اوراق فعلادست نگه دارید

مهر - در پی افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن و گران شدن هزینه دسترسی به وام مسکن، قرار است بانک تخصصی بخش مسکن طرحی برای کاهش هزینه این تسهیلات برنامه ریزی کند. در روز‌های اخیر قیمت اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در معاملات بازار سرمایه افزایش بی نظیری داشته و هر برگه گواهی ۵۰۰ هزار تومانی تسهیلات مسکن به بیش از ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. این موضوع سبب شده تا هزینه خرید این برگه‌ها برای دریافت سقف وام مسکن زوجین تهرانی که هم اکنون ۴۸۰ میلیون تومان است، به حدود ۱۰۰ میلیون تومان برسد که عملاً به معنای از دست رفتن بیش از یک پنجم مبلغ وام خواهد بود. یک مقام مسئول ارشد در بانک عامل بخش مسکن از وجود برنامه‌ای در این بانک برای کاهش هزینه دریافت وام خرید مسکن خبر داد. به گفته این مقام مسئول بانک عامل بخش مسکن، قرار است در هفته جاری این برنامه در هیئت مدیره بانک تصویب، نهایی و جزئیات آن اعلام شود.

دامدار کارت این هفته رونمایی می‌شود

ایسنا - وزیر جهاد کشاورزی گفت: دامدار کارت برای رفع مشکل دامداران روستایی از چهارشنبه این هفته رونمایی می‌شود و با سود ۱۱ درصد و با سقف ۵۰، ۱۰، ۲۰ میلیون تومانی برای تامین نهاده مورد نیاز دامداران در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

**************

روزنامه ایران**

محبت به اهل‌بیت (ع) از مشترکات شیعه و سنی است

خبر اول اینکه، دوست‌محمد آخوند میرحسن‌زاده امام جمعه کلاله ضمن محکوم کردن سخنان تفرقه‌انگیز اخیر امام جمعه اهل سنت آزادشهر با تأکید بر اینکه، کسی که به اهل بیت (ع) شک دارد اهل سنت و مسلمان نیست، اظهار کرد: برخی با ندا‌های تفرقه‌انگیز خود باعث خشنودی دشمن می‌شوند و از اول انتصاب به‌دنبال این بودند که عقیده مردم ترکمن را عوض کنند، اما موفق نشدند، ولی با طرح‌های دیگر به‌دنبال مقاصد خود هستند.
به‌گزارش فارس، وی وجود مبارک اهل بیت پیامبر (ص) را سرمایه بزرگی برای مسلمانان دانست و افزود: محبت اهل سنت نسبت به اهل بیت علیهم‌السلام یک اصل ثابت شده است. امام جمعه کلاله تصریح کرد: محبت به اهل‌بیت مثل اصل اعتقاد به خدا، پیامبر، قبله واحد، قرآن کریم، از مشترکات شیعه و سنی است.

نمایش ضعیف غرفه ایران در نمایشگاه اکسپوی دوبی

دست‌آخر اینکه، اکسپو یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد‌های نمایشگاهی جهان است که برای نمایش بهترین دستاورد‌های کشور‌های مختلف هر ۵ سال یک بار با حضور تعداد زیادی از کشور‌های جهان برگزار می‌شود. اکسپو دوبی به‌مدت ۶ماه از نهم مهرماه ۱۴۰۰ تا یازدهم فروردین ۱۴۰۱میزبان کشور‌های جهان است و موضوع اصلی آن «ارتباط ذهن‌ها، خلق آینده» انتخاب شده است؛ از این‌رو می‌توان اکسپو را فرصتی بی‌نظیر برای ایران دانست که با نمایش دستاورد‌ها و قابلیت‌های منحصربفرد خود در پیشرفته‌ترین علوم دنیا و نیز در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، تصویر اشتباهی که رسانه‌های خارجی تلاش می‌کنند از ایران در اذهان مردم جهان بسازند را از بین ببرد و ایران را به‌عنوان کشوری پیشرفته و پیشرو در فرهنگ و علم و فناوری معرفی کند.
اما شواهد حاکی است به‌علت بی‌تدبیری‌ها و بی‌برنامگی متولیان غرفه ایران، این فرصت مهم به یک خروجی بسیار ضعیف ختم شده است. مسأله‌ای که با اعتراض ایرانیانی که از این نمایشگاه بازدید کرده بودند، همراه شده و نسبت به پاویون ایران انتقادات بسیاری را مطرح کردند. به گزارش فارس، یکی از هنرمندان نیز پس از بازدید از غرفه ایران در اکسپوی دوبی نوشت: «اکسپوی دوبی، شگفت زده می‌شوی از دیدن این همه ایده، تفکر، طراحی... و متأسف از اینکه پاویون ایران حرفی برای گفتن نداشت و نبودنش بهتر از بودنش بود...»

**************

روزنامه شرق**

توافق اصولی برای پایان جنگ کره

مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، رابطه با کره شمالی را یکی از پایه‌های اصلی کار دولت خود قلمداد می‌کند. به گزارش بی‌بی‌سی، او می‌گوید دو کره، آمریکا و چین برای پایان رسمی جنگ کره به توافق اصولی رسیده‌اند، اما مذاکرات هنوز به دلیل خواسته‌های کره شمالی آغاز نشده است. جنگ کره که بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ جریان داشت با متارکه تخاصم پایان یافت، اما هیچ قرارداد صلحی میان طرف‌های جنگ امضا نشد. کره شمالی با حمایت چین و کره جنوبی با حمایت آمریکا از آن زمان عملا در شرایط جنگی و رابطه‌ای پرتنش گرفتار شده‌اند. مون جائه این که درحال‌حاضر در استرالیا است، این خبر را در کنفرانس خبری مشترکی با نخست‌وزیر استرالیا در کانبرا اعلام کرد.

‌کره شمالی چه می‌خواهد؟

کیم یو جونگ، خواهر پرنفوذ رهبر کره شمالی، در ماه سپتامبر موافقت کشورش با گفتگو بر سر پایان رسمی جنگ را تلویحا اعلام کرد، اما گفت آمریکا ابتدا باید «دست از سیاست خصمانه خود بردارد». کره شمالی مرتب به حضور نیرو‌های آمریکایی در کره جنوبی و مانور نظامی هرساله دو کشور و تحریم‌ها به رهبری آمریکا علیه برنامه هسته‌ای کره شمالی اعتراض می‌کند. آمریکا نیز بار‌ها گفته کره شمالی باید ابتدا و قبل از هرگونه لغو تحریمی، برنامه هسته‌ای تسلیحاتی خود را متوقف کند. روز دوشنبه مون گفت کره شمالی کماکان بر خواسته‌های خود به‌عنوان پیش‌شرطی برای آغاز مذاکرات اصرار دارد. جنگ کره با پیشروی ۷۵ هزار نفر از نیرو‌های کمونیست شمال در ژوئن ۱۹۵۰ به سمت منطقه جنوب آغاز شد. چند ماه بعد نیرو‌های آمریکا با حمایت از جنوب شبه‌جزیره وارد جنگ شدند و نیرو‌های شمال را که از حمایت چین و اتحاد جماهیر شوروی برخوردار بودند به عقب راندند. در جولای ۱۹۵۳ جنگ فرسایشی و خونبار منجر به امضای توافق ترک مخاصمه میان آمریکا و کره شمالی شد. پنج میلیون نفر نظامی و غیرنظامی جان خود را در این جنگ از دست دادند.

نخستین دیدار بنت با ولیعهد ابوظبی

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل با محمد بن‌زاید آل‌نهیان، ولیعهد ابوظبی، دیدار و گفتگو کرد. این اولین دیدار رودررو عالی‌رتبه‌ترین مقامات اسرائیل و امارات است. بنت پیش از سفر به امارات در سخنانی گفت: «من در حال رفتن به امارات متحده عربی هستم، در اولین دیدار رسمی به‌عنوان نخست‌وزیر اسرائیل. با شیخ محمد بن‌زاید ولیعهد امارات ملاقات می‌کنم و درباره گسترش روابط در شماری از زمینه‌ها بحث خواهیم کرد؛ به‌ویژه تقویت روابط اقتصادی و تجاری. تنها در یک سال از زمان عادی‌سازی روابط شاهد پتانسیل فوق‌العاده‌ای در شراکت دو طرف بودیم. این تازه شروع است». بنت و آل‌نهیان پیش از گفتگو با یکدیگر دست داده و عکس یادگاری گرفتند. آن‌ها همچنین درخصوص بخش‌های حیاتی که از اهتمام ویژه دو طرف برخوردار است، به‌ویژه در زمینه‌های کشاورزی، امنیت غذایی، انرژی‌های تجدیدپذیر، تکنولوژی پیشرفته و بهداشت به بحث و تبادل‌نظر پرداختند که خواسته‌های آن‌ها را درخصوص همکاری گسترده‌تر در چارچوب «پیمان ابراهیم» که بین دو طرف در سال گذشته میلادی امضا شد، محقق می‌کند.

منبع: بصیرت

ارسال نظرات