جمعه ؛ 30 شهريور 1403
15 آذر 1400 - 16:46
گذری بر مهمترین تقریظ‌های رهبر انقلاب بر کتاب‌های دفاع مقدس

کتاب‌هایی که نباید فراموش شوند

انتشار تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «تنها گریه کن» در هفته گذشته، فرصتی را فراهم آورد تا یکبار دیگر، به اهمیت «ادبیات پایداری» و به ویژه کتاب‌های تاریخ شفاهی و رمان و داستان دفاع مقدس توجه شود
نویسنده :
حامد حسین عسکری
کد خبر : 10369

پایگاه رهنما:

انتشار تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «تنها گریه کن» در هفته گذشته، فرصتی را فراهم آورد تا یکبار دیگر، به اهمیت «ادبیات پایداری» و به ویژه کتاب‌های تاریخ شفاهی و رمان و داستان دفاع مقدس توجه شود. مخصوصا پیام نهفته در این کتاب‌ها به جامعه امروز، اهمیتی اساسی دارد.

در واقع، مسئله اصلی در کتاب‌های تقریظ شده این است که پیام‌های دفاع مقدس، اگر از زبان نقش‌آفرینان اصلی این حماسه ماندگار و کم‌نظیر تاریخی که در کف میدان بوده‌اند، روایت شود و اصراری برای کم و زیاد کردن روایات هم نباشد، تاثیر خودش را در نشر ارزش‌های آن روزگاران به خوبی خواهد گذاشت.

رهبر معظم انقلاب که به اذعان همه کتاب‌دوستان و اهالی فرهنگ، خودشان از زبده‌ترین کارشناسان حوزه ادبیات و کتاب هستند، در جدیدترین تقریظشان، درباره کتاب «تنها گریه کن» که خاطرات مادر شهید محمد معماریان است، چنین نوشته‌اند: «بسم الله الرّحمن الرّحیم

ـ با شوق و عطش، این کتاب شگفتی‌ساز را خواندم و چشم و دل را شستشو دادم. همه چیز در این کتاب، عالی است؛ روایت، عالی؛ راوی، عالی؛ نگارش، عالی؛ سلیقه‌ی تدوین و گردآوری، عالی، و شهید و نگاه مرحمت سالار شهیدان به او و مادرش در نهایت علوّ و رفعت .. هیچ سرمایه‌ی معنوی برای کشور و ملّت و انقلاب برتر از این‌ها نیست. سرمایه‌ی باارزش دیگر، قدرت نگارش لطیف و گویایی است که این ماجرای عاشقانه‌ی مادرانه به آن نیاز داشت.

از نویسنده جدّاً باید تشکّر شود.

۱۰ اسفند ۱۳۹۹»

به این بهانه، مروری بر مهمرین تقریظ‌های رهبر انقلاب بر این آثار از میان حدود 60 اثری که مزین به یادداشت‌های نکته‌دار و پندآموز ایشان شده‌اند، خالی از لطف نیست و باب ارتباط با این گنجینه‌های ناب ادبیات پایداری را برای عموم مردم به ویژه خانواده‌ها باز می‌کند.

  • آن بیست و سه نفر

رهبر حکیم انقلاب در یادداشت خود بر کتاب « آن 23 نفر» که خاطرات 23 آزاده نوجوان دوران دفاع مقدس است، چنین نوشته‌اند: «در روزهای پایانی ۹۳ و آغازین ۹۴ با شیرینی این نوشته‌ی شیوا و جذاب و هنرمندانه، شیرین‌کام شدم و لحظه‌ها را با این مردان کم سال و پرهمت گذراندم. به این نویسنده‌ی خوش ذوق و به آن بیست و سه نفر و به دست قدرت و حکمتی که همه‌ی این زیبائی‌ها، پرداخته‌ی سرپنجه‌ی معجزه‌گر اوست درود می‌فرستم و جبهه‌ی سپاس بر خاک می‌سایم.

یک بار دیگر کرمان را از دریچه‌ی این کتاب، آنچنان که از دیرباز دیده و شناخته‌ام، دیدم و منشور هفت رنگ زیبا و درخشان آن را تحسین کردم».

  • گلستان یازدهم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) درباره کتاب ماندگار «گلستان یازدهم» که خاطرات همسر سردار شعید علی چیت‌سازیان است، چنین نوشته‌اند: «بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم. این روایتی شورانگیز است از زندگی سراسر جهاد و اخلاصِ مردی که در عنفوان جوانی به مقام مردان الهی بزرگ نائل آمد، و هم در زمین و هم در ملأ اعلیٰ به عزّت رسید. هنیئاً له.

راوی - شریک زندگی کوتاه او - نیز صدق و صفا و اخلاص را در روایت معصومانه‌ی خود به‌روشنی نشان داده است.

در این میان، قلم هنرمند و نگارش آکنده از ذوق و لطف نویسنده است که به این همه، جان داده است. آفرین بر هر دو بانو؛ راوی و نویسنده‌ی کتاب».

  • دختر شینا

کتاب «دختر شینا» هم به روایت خاطرات همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی می‌پردازد. رهبر انقلاب درباره این کتاب نوشته‌اند: «بسمه‌تعالی، رحمت خدا بر این بانوی صبور و با‌ایمان و بر آن جوان مجاهد و مخلص و فداکاری که این رنجهای توانفرسای همسر محبوبش نتوانست او را از ادامه‌ی جهاد دشوارش باز دارد.

جا دارد از فرزندان این دو انسان والا نیز قدردانی شود. شهریور۹۱»

  • آب هرگز نمی‌میرد

کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» به قلم حمید حسام به بازگویی حماسه لشکر انصارالحسین (ع) استان همدان می‌پردازد.

رهبر انقلاب درباره آن نوشته‌اند: «بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم

سلام بر یاران حسین (علیه‌السّلام) و سلام بر لشکر انصارالحسین همدان؛ و سلام بر شهیدان، دلاوران، فدائیان، شیران روز و عابدان شب؛ و سلام بر شهید زنده میرزا محمد سُلگی و بر همسر باایمان و صبور او؛ و سلام بر حمید حسام که دردانه‌هایی چون سُلگی و خوش‌لفظ را به ما شناساند. ساعت های خوش و باصفائی را با این کتاب گذراندم و بارها با دریغ و حسرت گفتم:

درنگی کرده بودم کاش در بزم جنون من هم / لبی تر کرده زان صهبای جام پرفسون من هم.

هزاران کام در راه است و دل مشتاق و من حیران / که ره چون می‌توانم یافتن سوی درون من هم ...

در میان کتابه ای خاطرات جنگ، این، یکی از بهترین‌ها است. نگارش درست و قوی، ذوق سرشار، سلیقه و حوصله، همّت بلند، همه با هم دست به کار تولید این اثر شده‌اند. کتاب خانم ضرّابی در شرح حال شهید عالی‌مقام علی چیت‌سازیان نیز دارای همین برجستگی‌ها است. این دو نفر از ستارگان اقبال همدانند».

  • دا

«دا» یکی از شاهکارهای ادبیات و تاریخ شفاهی دفاع مقدس است که به روایت حال و هوای خرمشهر در روزهای مقاومت و اشغال می‌پردازد.

رهبر انقلاب درباره این اثر نوشته‌اند: «کتاب دا که حقا و انصافا کتاب بسیار خوب و قابل طرح در سطح جهانی است، مربوط به بخش کوچکی از وقایع جنگ تحمیلی است و این نشان می‌دهد که هشت سال دفاع مقدس دارای ظرفیت تولید هزاران کتاب به منظور انتقال فرهنگ و ارزش‌های اسلامی و انقلابی به جامعه و جهان است ... این کتاب در گستره کشور هنوز شناخته نشده است؛ در حالی که چند صد هزار تا حالا چاپ کردید. اگر دا شناخته شود، میلیون‌ها نسخه از این کتاب فروش خواهد رفت و میلیون‌ها نفر از محتوای این کتاب بهره خواهند برد... شما هزار کتاب «دا » می‌توانید تولید کنید. دا یک رگه‌ی ارزشمند است که در معدن پیدا کردید، این راه را ادامه دهید.»

  • پایی که جا ماند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) در تقریظ خود بر این کتاب که خاطرات آزاده سرافراز ناصر حسینی‌پور است، چنین نوشته‌اند: «تاکنون هیچ کتابی نخوانده و هیچ سخنی نشنیده‌ام که صحنه‌های اسارت مردان ما در چنگال نامردمانِ بعثی عراق را، آن چنان که در این کتاب است به تصویر کشیده باشد. این یک روایتِ استثنائی از حوادث تکان‌دهنده‌ای است که از سویی صبر و پایداری و عظمت روحی جوانمردانِ ما را، و از سویی دیگر پسَتی و خباثت و قساوت نظامیان و گماشتگان صدام را، جزء به جزء و کلمه به کلمه در برابر چشم و دل خواننده می‌گذارد و او را مبهوت می‌کند. احساس خواننده، از یک سو: شگفتی و تحسین و احساس عزت است، و از سوی دیگر: غم و خشم و نفرت.»

 

ارسال نظرات