پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
13 آذر 1400 - 13:33
ابوظبی در سیبل عمیات‌های بازدارندگی انصارالله

زنگ خطر برای امارات به صدا درآمد!

بدون تردید تهدیدات انصارالله علیه ابوظبی از قدرت تأثیرگذارتری بالاتری نسبت به ریاض برخوردار خواهد بود
کد خبر : 10357

پایگاه رهنما :

در پی پیروزی‌های شگفت‌انگیز اخیر انصارالله در ساحل غربی و همچنین تنگ‌تر کردن حلقه محاصره مأرب، اعتماد به نفس این نیرو‌ها برای پیشبرد صحنه جنگ علیه متجاوزان سعودی- اماراتی و نیرو‌های وابسته به آن‌ها بسیار افزایش یافته است به صورتی که پس از انجام هشتمین دور از عملیات‌های «موازنه بازدارندگی» در عمق خاک عربستان، صنعا اکنون تهدیدات خود را متوجه امارات کرده است.

این موضع در چارچوب اعلام جزئیات عملیات «هشتمین موازنه بازدارندگی» توسط یحیی سریع سخنگوی ارتش یمن صورت گرفت که در پاسخ به بمباران گسترده هوایی متجاوزان علیه شهر‌ها و همچنبن حملات شبه نظامیان مورد حمایت امارات به غرب شهر ساحلی موکا، برای مختل کردن عملیات جاری انصارالله در حومه شهر مارب و جبران شکست‌های وارد آمده اخیر اتخاذ شد. به گفته سریع با تداوم حملات امکان بازگرداندن امارات به بانک اهداف ارتش و «کمیته‌های مردمی» وجود دارد.

تهدید امارات از سوی انصارالله در دوران جنگ پدیده جدیدی نیست و در ماه‌های اخیر نیز موارد مشابهی از این تهدیدات صورت گرفته بود.

اگرچه رهبری انصارالله نشان داده است که نمی‌خواهد دایره درگیری‌ها را در منطقه گسترش دهد؛ اما چند ماه پیش پهپاد‌هایی را به آسمان ابوظبی و دبی فرستاد.

هشام شرف، وزیر خارجه دولت صنعا چند روز قبل از آن با تاکید بر مخالفت یمن با اقدامات غیرقانونی که امارات در خاک این کشور و جزایرش انجام می‌دهد، خطاب به امارات اظهار کرد: اگر خاک و جزایر ما را ترک نکنید، به زودی شعله‌های آتش به شما خواهند رسید.

هشام شرف اقدامات امارات در دو جزیره سقطری و میون را موضوعی دانسته بود که صنعا در مورد آن‌ها سکوت نخواهد کرد. در همین راستا محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله نیز گفته بود: امارات در امان نیست، زیرا برخی مناطق یمن را اشغال کرده و احتمال دارد هر لحظه هدف قرار بگیرد.

از این مواضع اهداف و خواستهه‌های انصارالله از تهدید امارات تا حدود زیادی مشخص می‌شود که بر مبنای قطع ید امارات از چشم‌دوختن به تسلط بر سرزمین‌ها و ثروت‌های طبیعی یمن و همچنین عقب راندن ابوظبی از مشارکت در جنگ می‌باشد.

با این حال اکنون این پرسش مطرح می‌شود که تهدید علیه امارات چه تأثیراتی می‌تواند بر اهداف و استراتژی ابوظبی در عرصه نبرد داشته باشد؟

امارات در تنگنای استراتژیک

امارات از آغاز پیوستن به ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در تجاوز به یمن، اهداف اصلی خود را مترکز بر مناطق جنوبی و ساحلی یمن برای به دست گرفتن کنترل بنادر و جزایر استراتژیک و غنی از منابع این کشور کرده بود. امارات برای عملیاتی کردن این اهداف به حمایت از شبه نظامیان در تشکیلات موسوم به شورای انتقالی جنوب برای اخراج کابینه مستعفی و فراری منصور هادی از عدن و به دست گرفتن کنترل جزایر مهمی همچون سقطری (به عنوان یکی از پایگاه‌های سنتی حضور حزب اخوانی اصلاح در یمن) پرداخت.

در اواسط سال ۲۰۱۹ امارات از تغییر استراتژی خود در جنگ و پایان حضور نظامی مستقیم در جنگ خبر داد که البته ضربه مهلکی به متحد نزدیک خود یعنی سعودی‌ها بود. سه دلیل در پس این حرکت تعریف شده بود، از جمله عدم تمایل امارات متحده عربی به ادامه تحمل هزینه‌های نظامی و مالی جنگ، تلاش ابوظبی برای بهبود تصویر حقوق بشری در غرب و ادامه جنگ از طریق نبرو‌های نیابت‌ها برای رفع تهدیدات موشکی و پهبادی انصارالله و عدم دچار شدن به سرنوشت عربستان.

با این حال کوچ نظامی از جنگ یمن و حرکت تحولات به سمت پیروزی‌های سریع انصارلله در پی شکاف در صف نظامی دشمنان عملاً موجب شده است تا امارات نیز اکنون موقعیت منافع خود را در خطر ببیند. در حالی که آزادسازی شهر مأرب را باید خاتمه یافته دانست امارات نگران است پس از انصارالله طرحی را برای پیشروی به سمت المهره آماده کند. المهره نزدیکترین نقطه از یمن به خاک امارات است و این کشور را کاملاً در تیررس نیرو‌های یمنی قرار می‌دهد. همچنین این استان با داشتن ساحل دریایی نزدیک به دریای عمان می‌تواند قدرت انصارالله برای تأثیرگذاری بر ارتباطات میان امارات و جنوبی‌ها را به شدت افزایش دهد.

این وضعیت موجب شده تا اماراتی‌ها به صورت محرمانه و علنی مذاکره را آغاز کنند، اما مذاکره مستقیم با انصارالله برای امارات دشوار است، زیرا عربستان را خشمگین خواهد کرد؛ بنابراین آن‌ها ابتدا از مصری‌ها خواستند نزد انصارالله میانجیگری کنند. همچنین موضوع را با سوری‌ها در میان گذاشتند و سوری‌ها تأکید کردند که برای حل و فصل بحران یمن تنها باید به صنعا بروند. ایران گزینه دیگری است که حتمالاً در هفته‌های آینده امارات برای واسطه گری آن را در پیش خواهند گرفت.

ضعف عمق راهبردی امارات؛ ابوظبی شکننده‌تر از ریاض

بدون تردید تهدیدات انصارالله علیه ابوظبی از قدرت تأثیرگذارتری بالاتری نسبت به ریاض برخوردار خواهد بود. به لحاظ عمق راهبردی عربستان سرزمین پهناورتری نسبت به امارات بوده و در نتیجه مراکز حساس نظامی و اقتصادی به صورت پراکنده تری از امارات قرار دارند. از طرف دیگر اقتصاد امارات یک اقتصاد کاملاً تجاری مبتنی بر وجود سرمایه گذاران خارجی بر مبنای بخش املاک و مستغلات و تکیه بر صادرات بندری است. با این شرایط شلیک اولین موشک‌های انصارالله به سوی مراکزی، چون شهر دبی بسیار سریع می‌تواند عواقب فاجعه بار اقتصادی را برای اماراتی‌ها در پی داشته و ورشکستگی اقتصادی بزرگی را نصیب این شیخ نشین کند. امارات اکنون در حال برگزاری نمایشگاه‌های دبی اکسپو ۲۰۲۰ است که با سرمایه‌گذاری کلان امارات به منظور حل بحران اقتصادی و باز کردن دریجه‌های جذبسرمایه‌گذاری کلان خارجی برنامه ریزی شده است با این حال حتی یک دور از عملیات‌های بازدارندگی صنعا در عمق خاک امارات قادر خواهد تا تمام رشته‌های ابوظبی برای این نمایشگاه جهانی را تبدیل به پنبه کند.

در این شرایط به نظر می‌رسد با تمرکز انصارالله به تشدید فشار بر امارات برای عقب نشینی از سواحل و جزایر یمنی، ابوظبی در آینده چاره‌ای جز کاهش مشارکت نظامی در این مناطق و واگذاری شرایط به نیرو‌های نیابتی خود نداشته باشد که طبیعتاً آنچه تاکنون از وضعیت جنگ مشخص می‌باشد این است که انصاارلله با گرایش ملی گرایانه و استقلال طلبانه و کسب حمایت مردمی برای آزادسازی مناطق کشور از حضوراشغالگران دست بالاتر را در جنگ دارد.
منبع: الوقت

ارسال نظرات