سه‌شنبه ؛ 27 شهريور 1403
06 آذر 1400 - 11:53

چگونه غفلت از توانمندی­ها موجب غارت کشور خواهد شد؟

در برهه کنونی استعمار با تغییر راهبرد اقدامی به سطح تقابل نرم با حاکمیت مردمی رسیده است.
نویسنده :
مسعود ندافان
کد خبر : 10307

پایگاه رهنما:

مختصات­ یابی پیچیدگی کارکردی استعمار نیازمند واکاوی رویکردی متناسب با ساخت فرهنگی- اجتماعی جامعه هدف است. در برهه کنونی استعمار با تغییر راهبرد اقدامی به سطح تقابل نرم با حاکمیت مردمی رسیده است. طراحی عملیات استیلا و سلطه استعمار روند ادراکی و شناختی یافته است. در همین راستا از منظر نفوذ راهبردی دشمن در سامانۀ «نگرشی» جامعه به این موضوع با محوریت سخنان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درقبال برهم­کنش غفلت و غارت، بستر معنایی جدیدی برای خوانش استعمار خواهیم پرداخت. این بررسی در سطح تبیینی با مفهوم­یابی جنگ ادراکی و سپس در فرآیند مصداقی با گزاره­های اعلامی رهبرمعظم انقلاب اسلامی و در نهایت با تحلیل رویدادی خواهد بود.

  1. جنگ شناختی و ادراکی با هدف قرار دادن قوه شناخت عموم جامعه هدف و تاثیرگذاری بر نگرش ها، باورها، عقاید، اهداف و ارزش های آنان از طریق مدیریت ادراک به منظور ایجاد تغییر در مخاطبان تا مرز همسو شدن آنان با اهداف و منافع عمل کننده اطلاق می شود. در جنگ شناختی از طریق عملیات ترکیبی، مدیریت ادراک، اعتقادات، باورها، بینش ها، نگرش ها و رفتار حاکمان، نخبگان و عامه جامعه هدف قرار می گیرد و به جای اینکه مخاطب را با تهییج یکباره وادار به واکنش کند، نگرش آنها را نسبت به مسائل اساسی مانند امور اعتقادی، خانواده، مناسبات اجتماعی و سیاسی، الگوی رفتاری، شیوه زندگی و ایده حاکمیت به صورت کاملا نامحسوس تحت تاثیر قرار می­دهد. بنابراین مهمترین بستر تهاجمی جنگ ­شناختی اثرگذار بر سامانه نگرشی جامعه هدف خواهد بود؛ زیرا علت­ العلل کنش­ها لایه ذهینت و نگرش است.
  2. مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در بیانات جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور به بخشی از نقشه ­راه استعمار برای استیلا بر جامعه هدف منطبق با زاویه دید جنگ شناختی اشاره کردند که « وقتی که غفلت از تواناییِ خود بر ملّتی حاکم شد، غارت آن ملّت آسان می شود. ببینید، غفلت و غارت مکمّلِ هم‌ هستند؛ غفلت مقدّمه‌ی غارت است، غارت افزایش‌دهنده‌ی غفلت است؛ غفلت و غارت با همدیگر همراهند.» ایشان در ادامه تصریح فرمودند که «این در مورد کشورهایی که مستقیم تحت استعمار بودند صدق می کند، در مورد جایی مثل کشور ما که استعمارِ مستقیم هم نشده صدق می کند؛ لذاست که می خواهند غافل باشیم. در قرآن، بحث غفلت چیز جالبی است؛ کاملاً صریح مسئله‌ی غفلت مطرح شده. در این مسئله‌ی صلاة خوف [آمده که] «وَدَّ الَّذینَ کَفَروا لَو تَغفُلونَ عَن اَسلِحَتِکُم وَ اَمتِعَتِکُم فَیَمیلونَ عَلَیکُم مَیلَةً واحِدَة»؛ دشمن می خواهد شما غافل بشوید از سلاحتان و از دارایی‌هایتان. بحث پهپاد و موشک و مانند اینها را که می‌بینید این روزها چطور در دنیا به عنوان یک مسئله‌ی اساسی و مهم مطرح می شود؛ [دشمن] می خواهد شما از اینها غفلت کنید، از این توانایی چشم بپوشید تا بتواند راحت به شما حمله کند.»
  3. سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی از منظر جنگ ادراکی دشمنان جمهوری اسلامی ایران از دریچه قدرت نرم و سخت قابلیت بررسی و تبیین است. «قدرت نرم» که بر وجهه «جذابیت» تاکید دارد، در واقع، تلاشی است که بازیگر از طریق به کارگیری آن درصدد «همانندسازی» جامعه رقیب و پیشبرد اهداف است. در مقطع کنونی دشمنان جمهوری اسلامی برای دستیابی به اهداف اعلامی و اعمالی خود طراحی عملیات روانی از دریچه جنگ شناختی را مدنظر قرار داده اند. اولین گام برای این طراحی ایجاد نا امیدی در افکارعمومی است. یکی از نگرانی­های اخیر ایجاد حس عدم تعلق به کشور از طریق مهاجرت با تصویرسازی نامطلوب از آینده کشور است. در این خط عملیات روانی امکان­سنجی رخداد آینده مطلوب ناممکن خواهد بود. بنابراین شهروندان ایرانی نسبت به منافع ملی غافل خواهند شد. در این راستا مهاجرت به مثابه غفلت مقدمه غارت خواهد شد زیرا مهمترین پیشران تحولی کشور در ساحت حکمرانی را مختل خواهد کرد. براساس آمار‌های سالنامه مهاجرتی ایران درسال ۱۴۰۰، رشد مهاجرت نخبگان از ایران از حدود ۲۰ هزار نفر در سال ۲۰۰۰ به رقم نگران‌کننده ۶۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۸ رسیده است. همچنین آمار سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد رتبه مهاجر‌فرستی از کشور ۵۴ از بین ۲۳۲ کشور در جهان بوده است. پرداخت این موضوع از دریچه قدرت سخت نیازمند تعریف ابتدای آن است. مورگنتا در کتاب سیاست میان ملت ها، قدرت سخت را معادل قدرت نظامی و سخت افزارانه بیان می کند و وجود آن را، تضمینی جهت توازن قوا متصور می شود و همچنین تحلیل­گر برجسته آقای حافظ ­نیا نیز معتقد است منظور از قدرت سخت همان قدرت نظامی و اقتصادی است که دارنده آن برای وادار کردن طرف مقابل و یا رقیب با استفاده از استراتژی تهدید و هراس آن را به کار می گیرد و چنین قدرتی مترادف و متضمن رویکرد زور و ایجاد ترس و اطاعت پذیری اجباری از صاحب قدرت است؛ لذا شاخص های اصلی آن را ظرفیت ها و توانایی های نظامی، دفاعی و اقتصادی تشکیل می دهند. با این تفاسیر توانایی نظامی، تسلیحاتی و مالی باعث گسترش حوزه قدرت سخت می شود. با عنایت به تقابل ماهوی انقلاب اسلامی با نظام استکباری هرگونه ارتقای قدرت سخت برای بازدارندگی از تهدیدهای حیاتی نظام سلطه خواهد بود. در مقطع کنونی تمرکز جدی دشمنان بر قدرت فزاینده موشکی کشور است که از یک سو مانع قدرت یابی بیشتر کشور شود و از سوی دیگر هرگونه برتری نظامی در غرب آسیا را از جمهوری اسلامی ایران سلب نماید.
  4. برآیند تحلیلی نمایانگر آن است تحقق مبارزه همه جانبه در قبال استیلاطلبی جریان استکبار و استعمار نیازمند آگاهی عمومی از طراحی عملیات دشمنان است. این طراحی عملیات معطوف بر اقدامات جدی در حوزه علوم شناختی و همچنین تهدید نسبت به قدرت نرم، قدرت سخت و قدرت هوشمند کشورهای چالشگر آنان خواهد بود و تنها مسیر تقابل با جریان غارت کشورهای مستقل ضربه جدی به طراحی عملیات آنان برای افکارعمومی است.

 

ارسال نظرات