جمعه ؛ 30 شهريور 1403
17 آبان 1400 - 22:49
تشدید اختلافات واشنگتن-تل آویو؛

چرا آمریکا بدنبال بازگشایی کنسولگری در فلسطین است؟

نتایج نظرسنجی ها نیز حاکی از آن است که محبوبیت گروه‌های مقاومت بویژه پس از نبرد اخیر قدس دوچندان شده است.
کد خبر : 10175

پایگاه رهنما :

رژیم صهیونیستی و آمریکا اگرچه در ظاهر روابط خوبی دارند، اما دو طرف مدتی است اختلافات خود را به سطحی علنی کشانده و علیه هم موضع گیری می‌کنند. از جمله در حالی که  «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا از چند ماه پیش خبر داده بود که واشنگتن کنسولگری خود در قدس شرقی را برای رسیدگی به امور فلسطینیان بازگشایی خواهد کرد.، حال مقامات و رهبران تل آویو با این تصمیم واشنگتن به مخالفت برخاسته‌اند. «نفتالی بنت»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با لیبرمن وزیر دارایی و لاپید وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی گفت که موضع او این است که جایی برای کنسولگری آمریکا در خدمت فلسطینی‌ها در قدس وجود ندارد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی با بیان اینکه  موضع خود را شفاف و بدون نمایش بیان می‌کند قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی خواند و مدعی شد که قصد دارد شهرک اویتار را طبق توافق با نمایندگان شهرک‌نشین‌ها ایجاد کند. حتی همین شهرک سازی هم زمینه اختلاف کابینه تل آویو با کاخ سفید است و رهبران واشنگتن خواستار توقف شهرک سازی در اراضی پس از 1967 شده‌اند. ماه گذشته یک روزنامه عبری‌زبان نیز به نقل از بنت نوشت، که در جریان ملاقات با بایدن در کاخ سفید (در ماه آگوست) در سه موضوع ایران، بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس اشغالی و توقف شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری، به بایدن «نه» گفته است. آن چه در حال حاضر آشکار شده این است که کابینه بنت با شریک قدیمی یعنی آمریکا در سه موضوع یاد شده دچار اختلاف نظر است تا آن جا که بنت به صراحت به بایدن «نه» می گوید.

تقلای آمریکا برای بازیگری درمیدان فلسطین

آمریکا طی چند سال گذشته بویژه متاثر از سیاست‌های دولت ترامپ، جایگاه خود در میانه تحولات فلسطین را از دست داده است، به گونه‌ای که در این مدت دیگر بازیگران بین المللی از جمله روسیه توانسته‌اند جای خالی آمریکا را در فلسطین پرکنند. طی چهار سال گذشته به طور متوسط طی هر سال مسکو میزبان چند نشست و کنفرانس درباره فلسطین بوده است و در عمده این تحولات صندلی آمریکا خالی بوده است. از همین رو واشنگتن با اعلام طرح گشایش کنسلوگری آمریکا در قدس شرقی در تلاش برای بازگرداندن نقش سابق واشنگتن در مسائل فلسطین است، هرچند در نهایت واشنگتن منتظر چراغ سبز تل آویو خواهد ماند و در حال حاضر نیز تل آویو دراین مورد با آمریکایی ها به اختلاف نظر برخورد کرده است.

از سوی دیگر کابینه نیم بند و شکننده نفتالی بنت نیز که به صورت ائتلافی و پس از چند انتخابات پی در پی و ناکام شکل گرفته است، با اعلام مخالفت خود با بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس شرقی در تلاش است تا جایگاه داخلی خود را مستحکم کند. کابینه بنت در حال حاضر شامل گروه‌های تندرو و راست گرای صهیونیستی است و در مقابل مخالفان سرسختی در میان دیگر گروه‌های راست گرای صهیونیستی دارد و هرگونه موافقت کابینه فعلی تل آویو با گشایش کنسولگری آمریکا در قدس شرقی به معنای فروپاشی این کابینه ضعیف و شکننده خواهد بود. از همین رو نیز غیرمحتمل است که نفتالی بنت با بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس شرقی موافقت کند.

بازگرداندن ابتکار عمل به گروه‌های سازش

در حال حاضر ابتکار عمل تحولات جاری در فلسطین در اختیار گروه‌ها و گرایش‌های متمایل به مقاومت و جهاد مانند حماس و جهاد اسلامی است. نتایج نظرسنجی ها نیز حاکی از آن است که محبوبیت گروه‌های مقاومت بویژه پس از نبرد اخیر قدس دوچندان شده و خود گروه‌های سازش به رهبری محمودعباس از این موضوع اگاه هستند به گونه‌ای که کارشناسان پیش بینی کرده‌اند در صورت برگزاری یک انتخابات آزاد در مناطق فلسطینی، گروه‌های مقاومت و جهادی فلسطین به راحتی خواهند توانست قدرت را در کرانه باختری در اختیار بگیرند و از همین رو نیز تا کنون تشکیلات خودگردان فلسطین با وجود وعده‌ها اما از برگزاری انتخابات طفره می‌رود. در عین حال تردیدی نیست که یکی از دلایل تضعیف جایگاه گروه‌های سازش فلسطینی و همسو با غرب، سیاست‌های آمریکا در دوران ترامپ و همچنین شکست‌‌ اخیر تل آویو در نبرد سیف القدس در برابر گروه‌های مقاومت است و به نظر می‌رسد که واشنگتن با طرح بازگشایی کنسولگری خود در قدس شرقی در تلاش است تا بتواند با حمایت از تشکیلات خودگردان فلسطین، باردیگر ابتکار عمل تحولات را به دست گروه‌های سازش و همسو با غرب در فلسطین بازگرداند، هرچند کارنامه شکست‌های پی در پی سازش در عمل باعث شده تا این گروه‌ها فرصتی برای بازگشت به جایگاه گذشته خود نداشته باشند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات