جمعه ؛ 30 شهريور 1403
08 آبان 1400 - 13:35
آژانس انرژی اتمی

نهاد بی طرف بین المللی یا نِماد زورگویی آمریکا

ظاهرا قرار است برای بار دوم در طول یک ماه گذشته، این هفته « رافائل گروسی » مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران سفر کند و در خصوص مسائل هسته ای گفتگو کند
کد خبر : 10105

پایگاه رهنما:

ظاهرا قرار است برای بار دوم در طول یک ماه گذشته، این هفته  « رافائل گروسی » مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران سفر کند و در خصوص مسائل هسته ای گفتگو کند. تکاپوی این روز‌های رافائل گروسی درباره پرونده هسته‌ای ایران از آغاز فشار‌های جدیدی بر جمهوری اسلامی ایران حکایت دارد و این بار راهبری این فشار‌ها بر دوش شخص گروسی است؛ فردی که موضع‌گیری‌های او درباره کشورمان طی روز‌های اخیر بیشتر از آنکه بعد فنی و ناظر بر آنچه در متن برجام پیش‌بینی شده است، باشد، دارای ابعاد اتهام‌زنی‌های سیاسی است؛ به طوری که گویی او یکی از مقامات بلندپایه دولت ایالات متحده آمریکا یا کشوری مانند انگلیس و فرانسه است که به جای داوری و موضع‌گیری‌های فنی بی‌طرفانه تلاش می‌کند افکار عمومی جهان را به این نتیجه برساند که رفتار هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران برخلاف اصول ناظر بر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای است. تکرار اتهامات سیاسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک هدف اساسی را دنبال می‌کند و آن اینکه ایران علاوه بر نقض اصول و مبانی بین‌المللی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای، ناقض برجام نیز می‌باشد و این در حالی است که آژانس به درستی می داند که نقض کننده برجام آمریکا بوده است.

  • همراهی خصم آلود آژانس با آمریکا

ایران بعد از نقض مکرر برجام توسط آمریکا تحت حمایت اروپا و تشدید خسارات ناشی از برجام، تنها بخشی از تعهدات برجامی را کاهش داد و این موضوعی است که رافائل گروسی در هفته‌های اخیر بدون کمترین اشاره‌ای به دلایل کاهش برخی تعهدات هسته‌ای توسط ایران، به صورت مستمر و مکرر از طرف ایرانی می‌خواهد اجازه دسترسی گسترده به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در مراکزی که مورد توافق برای دریافت اطلاعات دوربین های نصب شده نبوده است را بدهد. نکته تأسف‌برانگیز‌تر آنکه گروسی هیچ اشاره‌ای به ۱۷ گزارش منتشر شده توسط سازمان بین‌المللی انرژی اتمی طی پنج سالی که بعد از امضای برجام صورت گرفته است، نمی‌کند.گزارش‌هایی که به صورت مبسوط صحت فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران را اثبات می‌کند. سانسور کردن واقعیت‌های فعالیت‌های هسته‌ای ایران و تلاش برای اتهام‌زنی علیه ایران در حالی عمده‌ترین هدف گروسی طی هفته‌های اخیر بوده است که سفر اخیر وی به آمریکا نیز نشان می‌دهد این سازمان تلاش می‌کند برای اعمال فشار‌های جدید علیه ایران نقشی محوری‌تر نسبت به گذشته پیدا کند. دیدار‌های صرفاً سیاسی عالی‌ترین مرجع بین‌المللی انرژی اتمی در آمریکا و هم صدایی با برخی نمایندگان این کشور  و صهیونیست ها نشان می‌دهد که نباید در متن برجام اختیار تام و گسترده‌ای به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی داده می‌شد تا بر اساس سلایق و علایق کشورها و صهیونیست ها  نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران اظهارنظر کند.

گروسی در سفرش به آمریکا در یکی از موضع‌گیری‌های غیر مسئولانه اش چنین می گوید: «آژانس از ایران درخواست می‌کند به آنچه با آنها توافق کرده است، احترام بگذارند. ما توافق کردیم که بتوانیم تمامی تجهیزات خود را در آنجا سرویس کنیم. ما برای دسترسی کامل (به تأسیسات هسته‌ای ایران) فشار می‌آوریم. به زودی برای دیدار احتمالی با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه به ایران بازمی‌گردم.» ایران چند ماه با داشتن مواد کافی برای سلاح اتمی فاصله دارد. باید دوربین‌های فعال در مجتمع تسای کرج مجدد نصب شوند.» مجتمع تسای کرج که بار‌ها مورد درخواست گروسی قرار گرفته است، خردادماه امسال مورد حمله خرابکارانه هدف قرار گرفت و یکی از چهار دوربین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از بین رفت. از خرداد ماه امسال تاکنون هیچ کدام از مقامات غربی و گروسی عملیات خرابکانه فوق را محکوم نکرده اند و به جای آن بار‌ها از ضرورت از سرگیری فعالیت جاسوسان آژانس انرژی اتمی در آنجا سخن به میان می‌آورند. هرچند اظهارات گروسی را سوگیرانه و هدفمند بر علیه فعالیت های هسته ای ایران می دانیم ولی این سوال مطرح است که در دولت روحانی تا سطحی با آژانس توافق شده بود که او در اظهاراتش در آمریکا سخن از توافق برای سرویس تمام تجهیزات آژانس در مراکز هسته ای ایران می کند.

مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در پاسخ این سؤال که آیا احتمال صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران هست؟ پاسخ داده است: «من فکر می‌کنم این‌ها همه به این بستگی خواهد داشت که از حالا تا هفته سوم نوامبر (هفته آخر آبان ماه) چه خواهد گذشت، بنابراین بسیار چیز‌ها اتفاق خواهد افتاد.»همه اینها نشان از آن دارد که مدیر کل آژانس حافظ منافع کشورها برای استفاده صلح آمیز هسته ای نیست بلکه او را باید مامور مخصوص آمریکا و اروپا برای فشار به ایران اسلامی دانست تا نه تنها از حق هسته ای خود صرفنظر کند بلکه مقدمات کار را برای تحریم ایران در بخش های دیگراز جمله موشکی فراهم نماید.  

  • رویکردهای صرفاً سیاسی ضد ایرانی آقای مدیرکل

جهت‌گیری‌ها و رویکرد‌های صرفاً سیاسی رافائل گروسی بر پایه ذهنیت ضدایرانی استوار شده  است و این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دو بُعد نظارت و داوری در توافقنامه، مجموعه وظایف و اختیاراتی را پذیرفته است و در واقع تجمیع مقام «ناظر» و «داور» درباره این نهاد بین‌المللی صورت گرفته است. این‌ها در حالی است که به جای مرجعیت دادن به شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دیوان بین‌المللی دادگستری نیز می‌توانست مرجع حل و فصل اختلافات دو طرف بعد از «هیئت سه نفره با رأی الزام‌آور» قرار بگیرد یا حداقل این دیوان می توانست در دعوا‌هایی که میان دولت‌های دخیل در برنامه جامع اقدام مشترک انجام می شد - همانگونه که امروز شاهد آن هستیم- می توانست  به عنوان داور قرار بگیرد؛ چراکه بر اساس ماده ۳۴ اساسنامه دیوان، فقط دولت‌ها می‌توانند طرف دعوی در این نهاد قضایی باشند و دیوان برای رسیدگی به اختلافات ناشی از برجام میان ایران و سازمان ملل متحد یا شورای امنیت، صلاحیت نخواهد داشت.طبیعی است که وقتی خروج آمریکا از برجام در دیوان دادگستری لاهه مطرح می شد، ایران دست برتر را در این قضیه داشت و آمریکا می بایست امروز پاسخگو باشد نه آنکه با بالا بردن شمشیر دامکلوس شورای امنیت و ترساندن ایران به اینکه اگر با آژانس همکاری نکنید پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع خواهد شد، هرروز شاهد فشار آژانس و کشورهای اروپایی بر علیه کشورمان باشیم.

نفوذ توأم با تسلط بحث‌ انگیز آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اتخاذ تصمیمات جانبدارانه مراجع پیش‌بینی‌شده در توافقنامه هسته‌ای و فقدان قدرت اثرگذاری ایران در آن‌ها از جمله موارد مهمی است که دست آمریکا،اروپا و بعضا سایرکشور‌های عضو 1+5 را برای نقض و عدم‌اجرای تعهدات باز گذاشته و امروز عامل اصلی اتهام‌زنی سیاسی گروسی نسبت به ایران شده است.

فعالیت‌های ضدایرانی این روز‌های رافائل گروسی دست‌کم اثبات‌کننده یک نکته است و آن اینکه مرجعیت دادن فنی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با سبقه سیاسی علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران یک خودزنی بین‌المللی به شمار می‌رود و در صورت احیای مذاکرات هسته‌ای در وین باید فکری اساسی به حال رفتار‌های سیاسی و اتهام‌افکنی دامنه‌دار این نهاد مثلا بیطرف ناظر بین المللی  اما تابع نسخه نوشته شده  آمریکا کرد. از هم اکنون که گروسی دارد خود را آماده می کند برای فشار بیشتر به ایران سفر کند، باید تیم هسته ای وزارت خارجه کشورمان و شورای عالی امنیت ملی با یک سناریوی مشخص و منتج به نتیجه با این مسئول نهاد بین المللی وارد مذاکره شود و نگذاریم گروسی نسخه دیکته شده واشنگتن که ارمغان سفر او به آمریکا بوده را علیه ایران پیاده کند.

 

ارسال نظرات