جمعه ؛ 30 شهريور 1403
21 مهر 1400 - 15:10

قطر: میانجی گری در روابط ایران و دیگر کشورها به نفع ماست

وزیرخارجه قطر میانجی گری در روابط ایران و دیگر کشورها را به نفع دوحه اعلام کرد
کد خبر : 9996

پایگاه رهنما:

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر امروز (چهارشنبه، ۱۳ اکتبر) در خصوص شرایط جاری در افغانستان، میانجیگری دوحه در این کشور، روابط مهم دوحه با واشنگتن، مذاکرات میان ایران و عربستان، ضرورت اقدام کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای برقراری ارتباط با ایران به دور از هرگونه دخالتی، مهم بودن بازگشت به برجام و ...توضیح داد.

وزیر خارجه قطر در خصوص تحولات افغانستان گفت که خروج از افغانستان اشتباه است و ما برای یافتن راه حل با واشنگتن و طالبان در ارتباط هستیم. حل مسائل موجود بدون تعامل با دولت موقت افغانستان میسر نیست.

به نوشته پایگاه خبری «الجزیره» وی افزود: «ما نقش یک میانجی بی طرف را ایفا کردیم و به دنبال هستیم که افغانستان را به یک کشور دارای ثبات و جامع تبدیل کنیم. ما با همه طیف‌های افغان در ارتباط بوده و رابطه خوب با آن‌ها را حفظ می‌کنیم.باید رویکردی مبنی بر همکاری‌های بین‌المللی باید در خصوص افغانستان اتخاذ شود.»

این مقام قطری گفت: «روابط ما با واشنگتن قوی، راهبردی و مهم برای امنیت منطقه است.»

وزیر خارجه قطر در ادامه تصریح کرد: «سوء تفاهم با کشورهای همسایه دلایلی داشت که امیدواریم دوباره ظاهر نشوند. ما شاهد حرکت مثبتی بین عربستان سعودی و ایران هستیم و این را تشویق می‌کنیم.»

وی با اشاره به این‌که میانجیگری میان ایران و کشورهای دیگر به نفع قطر است، افزود: «ما با ایران به عنوان یک کشور همسایه و بازیگری اساسی در منطقه تعامل می‌کنیم.»

پیشتر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جمعه ۱۶ مهر ماه با تأکید بر قصد ایران برای بازگشت به مذاکرات وین، گفته بود: در حال نزدیک شدن به جمع بندی نهایی در دولت جدید هستیم.

گفتنی است، تاکنون ۶ دُور از مذاکرات وین با هدف تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده؛ اما با وجود اذعان به پیشرفت‌هایی در این خصوص از سوی طرف‌های غربی، تاکنون نتیجه مشخصی به‌دست نیامده است.

منبع: الوقت

ارسال نظرات