پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
21 مهر 1400 - 09:49
خبر

وعده یک میلیارد دلاری اتحادیه اروپا برای کمک به افغانستان

اتحادیه اروپا وعده کمک یک میلیارد دلاری به افغانستان داد.
کد خبر : 9988

پایگاه رهنما:

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که در نشست گروه بیست درباره افغانستان که در حال برگزاری است بسته کمکی به ارزش یک میلیارد دلار به افغانستان را ارائه خواهد کرد.

او گفته است که برای جلوگیری از یک بحران شدید انسانی و سقوط اقتصادی افغانستان "همه باید تمام تلاش خود را به خرج بدهیم".

رهبران گروه ۲۰ امروز برای بررسی وضعیت افغانستان و بحران مالی فزاینده این کشور دیدار کرده‌اند.

بسته کمکی اتحادیه اروپا از جمله شامل این موارد است:

۳۰۰ میلیون یورو کمک‌های بشردوستانه که از قبل تعهد شده بود، با حمایت افزوده واکسیناسیون، ایجاد سرپناه و محافظت از حقوق بشر

۲۵۰ میلیون یورو برای نیازهای فوری مثل بهداشت.

کمک پولی برای حمایت از همسایه‌های افغانستان و بهبود امنیت در منطقه

اتحادیه اروپا تصریح کرده که هر نوع تعامل این اتحادیه با مسئولان و حاکمان افغان و مسئله حقوق بشر روشن است ولی افغان‌ها نباید هزینه اقدامات اعمال طالبان را بپردازند.

این اتحادیه تاکید کرده که این بسته کمکی برای مردم افغانستان است و همچنین برای همسایه‌های افغانستان که به این کشور کمک فراهم می‌کنند.

از سوی دیگر، روز گذشته نماینده برنامه جهانی غذا در افغانستان تاکید کرد که بحران انسانی در افغانستان با سرعت بی سابقه رو به وخامت است و از جامعه جهانی می‌خواهیم بیشتر کمک کند.

ماری آلن مک گرورتی در کنفرانس خبری مجازی با خبرنگاران در سازمان ملل در نیویورک افزود، این نخستین بار است که می‌بینم چنین بحرانی با این سرعت و در این حجم رو به وخامت می‌رود. اواسط ماه اوت پیش از آن که طالبان قدرت را به دست بگیرد، بحران انسانی باورنکردنی بود و حدودا اوضاع ۱۸ میلیون نفر وخیم بود. بحران در حال شدید و وخیم شدن است و برنامه جهانی غذا در حال بررسی مجدد داده هاست. پیش بینی می‌کنیم آمار‌ها به خصوص در مورد دسترسی به غذا و سوء تغذیه بالا رود.

نماینده برنامه جهانی غذا در افغانستان به بحران نقدینگی نیز اشاره و تصریح کرد این بحران علت قابل توجیه برای سخاوتمندی بیشتر جامعه جهانی است به ویژه آن که فصل سرمای سخت افغانستان در راه است.

ماری آلن مک گرورتی هرگونه کارشکنی طالبان را در توزیع کمک‌های بشردوستانه تکذیب کرد و افزود: هیچ مانعی وجود ندارد و کمک رسانی بیطرفانه صورت می‌گیرد. طالبان از توزیع کمک‌های بشردوستانه به این نحو آگاه است

منبع: الوقت

ارسال نظرات