پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
20 مهر 1400 - 11:42

فرمان جهاد تبیین با اصل شیوه اخلاقی

«جهاد تبیین» کلید واژه­ای بود که پس ازبیانات رهبری در بسیاری از رسانه­ ها با تیتر «صدور فرمان جهاد توسط رهبر انقلاب» به آن پرداخته شد.
نویسنده :
زینب شاهینی
کد خبر : 9980

پایگاه رهنما:

هفته گذشته رهبر معظم انقلاب در مراسمی که به مناسبت عزاداری اربعین حسینی برگزار گردید به موضوع بسیار مهمی اشاره کردند که بازتاب گسترده­ای در فضای مجازی داشت. «جهاد تبیین» کلید واژه­ای بود که پس از این مراسم در بسیاری از رسانه­ ها با تیتر «صدور فرمان جهاد توسط رهبر انقلاب» به آن پرداخته شد. ایشان در این بیانات در قالب یک کلید واژه، مهم­ترین مطالبه خود را از کنشگران فضای مجازی مطرح کردند و با یادآوری جهاد تبیینی که حضرت زینب  (سلام الله علیها) پس از حادثه عاشورا به راه­ انداختند، جهاد تبیین را مکمل جهاد امام حسین علیه السلام برشمردند.

قبل از هر گونه بحث پیرامون روش­ های تبیین این پرسش مطرح می­گردد که چرا شرایط کنونی جامعه و این برهه از زمان با فضای بعد از حادثه تاریخی عاشورا مورد مقایسه قرار گرفته است. وجهه مشترک این برهه ­های زمانی چیست که باعث شده مقوله تبیین و روشنگری به عنوان جهاد به مردم معرفی گردد. به نظر می­رسد مهم­ترین مولفه مشترک میان شرایط فعلی جامعه با شرایط پس از حادثه عاشورا، خطر کتمان حقایق و یا تحریف آن باشد. در آن دوره تاریخی دستگاه تبلیغاتی بنی­امیه از چنان قدرتی برخوردار بود که می­توانست حتی پس از حادثه عظیم عاشورا نیز با راه­ اندازی عملیات روانی؛ افکار عمومی را به دست بگیرد و هدف امام حسین علیه اسلام و یارانشان را تحریف نماید. لذا حضرت زینب سلام ­الله علیه و امام سجاد علیه السلام در آن زمان با تبیین و روشنگری خود اجازه ندادند که افکار عمومی منحرف گردد و عاشورا به شکلی تحریف شده در تاریخ ثبت گردد.

در شرایط فعلی نیز هجوم دستگاه تبلیغاتی دشمن که از ده ­ها تاکتیک عملیات روانی بهره می­برد، شرایطی را فراهم کرده است که حقایق به آسانی در دسترس افکار عمومی قرار نگیرد. جذابیت فضای مجازی نسبت به رسانه­ های رسمی ذائقه مخاطب را در انتخاب رسانه مورد نظر تغییر داده است و رسانه­ های رسمی در مقایسه با قبل به حاشیه رفته ­اند. در چنین شرایطی فضای رها شده شبکه ­های اجتماعی، عرصه بی ­نظیری برای تحرک تبلیغاتی دشمن فراهم کرده است که باعث شده هر روز شاهد ده­ها سوژه­ سازی دشمن در این بستر برای بدست گرفتن افکار عمومی باشیم. سوژه ­هایی که با اخبار جعلی، دستکاری حقایق و روایات ضد و نقیض اما حرفه­ ای به جریان غالب فضای مجازی تبدیل شده است. اگر چه فضای مجازی عرصه­ ای است که ما نیز می­توانیم با ورود کنشگرانه به آن، نقش تبلیغاتی موثری داشته باشیم اما تاخیر زمانی ما در فراهم کردن زیرساخت­های فنی مستقل و همچنین تربیت جریان کنشگر برای ورود به آن، باعث شده است که در حال حاضر ما در جایگاهی منفعل قرار بگیریم. هر روز حقایق بسیاری در این فضا کتمان و تحریف می­گردد و این نقش منفعل باعث شده است که نتوانیم نوای حق را به گوش جامعه برسانیم. در این شرایط است که راهی جز کنش جهادگرانه باقی نمی­ ماند و تنها یک حرکت جهادی می­تواند ما را از انفعالی که در حال حاضر دچارش شدیم خارج نماید.

اما نکته­ای که در باب جهاد تبیین در رسانه ­ها کمتر به آن پرداخته شد، پیروی از «شیوه اخلاقی» در این اقدام بود که رهبر معظم انقلاب آن را به عنوان اصل قطعی برای جهاد تبیین مطرح نمودند. تاکید بر شیوه اخلاقی بدان معنا است که همواره باید به خاطر داشته باشیم که در این جهاد هدف وسیله را توجیه نمی­کند. یعنی برای پاسداری از حقیقت و مقابله با جریان تحریف نباید هیجانی برخود نمود و با همان شیوه دشمن که بهره­ گیری از دروغ، فریب، تهمت و ادبیات هتاکانه است به دفاع از خود بپردازیم. نیت درست و راه درست شرط مقبولیت این جهاد تبیین در فضای مجازی است و تفاوتی که در نیت حق ما در روشنگری با نیت باطل دشمن در تحریف وجود دارد باید با توجه به اصول­ اخلاقی، در رویکردها و راهکارهایمان نیز پدیدار گردد. هر چند جوانان نقش اصلی را خواهند داشت اما باید به خاطر داشته باشیم زمانیکه فرمان جهاد از سوی رهبر جامعه صادر می­گردد هر فردی بنابر جایگاهی که دارد باید احساس تکلیف نماید و با حضور در میدان نقش خود را به بهترین نحو اجرا نماید.  

 

ارسال نظرات