پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
03 تير 1397 - 16:45

کشتار بی رحمانه در یمن و سکوت مرگبار مجامع حقوق بشری

ائتلاف سعودی بیش از سه سال است در تجاوز به یمن علاوه بر نابودی زیر ساخت‌های این کشور یک تراژدی انسانی در این نقطه از جغرافیای جهان اسلام ایجاد کرده است.
نویسنده :
محمد حسن رحمانی
کد خبر : 990
پایگاه رهنما :
ائتلاف سعودی بیش از سه سال است در تجاوز به یمن علاوه بر نابودی زیر ساخت‌های این کشور یک تراژدی انسانی در این نقطه از جغرافیای جهان اسلام ایجاد کرده است. اکنون نیز بدنبال آن است که با محاصره مهمترین بندر این کشور و شریان حیاتی ملت مظلوم یمن، سناریوی طراحی شده توسط آمریکا که ایجاد ناامیدی و ترس در مردم یمن است را با اشغال بندر الحدیده، پیاده سازی کند. در شرایط کنونی تنها راه ارتباطی مردم یمن با جهان خارج برای تامین موادغذایی و دارویی بندر الحدیده در غرب یمن است. اما در روز‌های گذشته شدت حملات ائتلاف سعودی به این بندر بیشتر شده است. در واقع ائتلاف سعودی به دنبال آن است تا با اشغال این بندر زمینه را برای تسلیم شدن انصارالله فراهم کند.
چرایی حمله به بندر الحدیده؟
بندر الحدیده به عروس دریای سرخ معروف است و در ۲۲۶ کیلومتری شهر صنعا پایتخت یمن قرار دارد. این شهر، دومین بندر تجاری بزرگ یمن بعد از بندر عدن است و به دلیل داشتن امکانات صادرات و واردات و نزدیکی به معابر بین المللی حمل و نقل کالا از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. بندر الحدیده هم اکنون با اشغال بندر عدن توسط ائتلاف عربی به بندر اساسی برای واردات کالا توسط دولت یمن تبدیل شده است، البته اگر ائتلاف عربی اجازه پهلوگیری کشتی‌های تجاری را در این بندر بدهد که این مساله کمتر اتفاق می‌افتد. این بندر، بدلیل موقعیت استراتژیکی به دلیل نزدیکی به خطوط حمل و نقل بین المللی از اهمیت زیادی برخوردار است.
 
این بندر شریان اصلی حیات بیش از ۸ میلیون یمنی در استان‌های الحدیده، تعز، صعده و صنعا است. الحدیده هشت اسکله دارد که طول مجموع آن‌ها ۱۴۶۱ متر است. علاوه بر این دو اسکله دیگر به طول ۲۵۰ متر که برای تخلیه تانکر‌های نفت اختصاص داده شده است در این بندر وجود دارد. ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی ها، استان الحدیده را به دلیل مجاورت با دریای سرخ، معبری برای ورود سلاح و تجهیزات نظامی از خارج از یمن به این کشور می‌داند، به همین دلیل جنگنده‌ها و ناوچه‌های کشور‌های عربی حملات زیادی را برعلیه استان الحدیده انجام داده اند. در دریای سرخ و در مقابل سواحل استان الحدیده بیش از ۴۰ جزیره وجود دارد. در برخی از این جزایر همچون جزیره مکران پایگاه نظامی هم وجود دارد.
 
کنترل بیشتر جزایر استان الحدیده که برای اشراف داشتن بر دریای سرخ اهمیت دارد، همچون جزیره کمران در اختیار نیرو‌های ارتش و انصارالله است، اما کنترل تعدادی دیگر از جزایر همچون جزیره حنیش کبری در اختیار نیرو‌های ائتلاف عربی است. اینکه سعودی‌ها تصمیم به انجام عملیات گسترده در الحدیده گرفته اند مسأله جدید و البته تعجببرانگیزی نیست. علت این مسأله آن است که الحدیده به عنوان گلوگاهی برای مردم یمن محسوب می‌شود که آن‌ها از طریق آن می‌توانند به صورت نسبی محاصره فراگیر عربستان سعودی علیه خود را بشکنند. این بدان معناست که بسیاری از کمک‌های انسان دوستانه و بشردوستانه از سراسر جهان که تحت نظارت سازمان ملل و نهاد‌های بین المللی قرار دارد، از طریق الحدیده به دست مردم یمن می‌رسد و لذا سعودی‌ها به علت عدم تسلط بر الحدیده نمی‌توانند مانع از دستیابی مردم یمن به این کمک‌ها شوند.
برهمین اساس، پر واضح است که الحدیده به عنوان «محل تنفس» مردم محاصره شده یمن محسوب می‌شود و همین مسأله موجب شده تا خشم سعودی‌ها و متحدان آن‌ها برانگیخته شود. نکته قابل تأمل دیگر در خصوص اهمیت استراتژیک الحدیده که سعودی‌ها بدان چشم طمع دوخته اند، این است که الحدیده به مرکزیت یمن یعنی صنعاء بسیار نزدیک است. تفاوت الحدیده و عدن برای سعودی‌ها این است که فاصله عدن از دیگر شهر‌ها و استان‌های یمن بسیار زیاد است. در حد فاصل میان عدن و دیگر شهر‌ها و استان‌های یمن ارتفاعات و کوه‌ها و مسیر‌های صعب العبوری وجود دارد که موجب می‌شود عربستان سعودی عملا نتواند از عدن به عنوان پایگاهی برای دسترسی به دیگر مناطق یمن پل بزند.
 
برهمین اساس، نزدیکی فاصله الحدیده به صنعاء و دیگر شهر‌های یمن وجه تمایز الحدیده با عدن محسوب می‌شود. سعودی‌ها قصد دارند در الحدیده پایگاه‌های نظامی ایجاد کنند؛ پایگاه‌هایی که بتواند از طریق آن‌ها به سهولت به دیگر مناطق یمن دسترسی یافت. واقعیت آن است که تحقق این هدف از مسیر زمینی برای عربستان بسیار دشوار است؛ لذا از طریق الحدیده که یک گذرگاه آبی محسوب می‌شود، عربستان سعودی هم می‌تواند مهمّات جنگی خود را به یمن منتقل کند و هم می‌تواند به مناطق مختلف دسترسی داشته باشد تا بدین ترتیب، فشار‌ها بر مردم یمن افزایش یابد. این نکته را نیز باید در نظر داشت که عربستان سعودی در نبرد‌های زمینی شکست‌های زیادی را در مواجهه با ارتش و کمیته‌های مردمی یمن متحمل شده و به همین دلیل اکنون به راه‌های دریایی و گذرگاه‌های آبی که در الحدیده قرار دارد، چشم دوخته است.
راهبرد کلان آمریکا در یمن
یک برداشت اشتباهی در برخی ناظران سیاسی و تحلیل گران تحولات منطقه‌ای وجود دارد که در خصوص جنگ یمن ذکر این نکته ضروری است که این جنگ از همان ابتدا یک جنگ نیابتی بوده است. این بدان معناست که عربستان سعودی به وکالت و نیابت از آمریکا و انگلیس و حتی فرانسه، جنگ علیه یمن را کلید زد. اینکه می‌بینیم سعودی‌ها خود صاحب تصمیم و قادر به پایان دادن به این جنگ نیستند، به همین مسأله باز می‌گردد. اما در خصوص الحدیده نقش آمریکا در مقایسه باگذشته پررنگ‌تر شده است. حتی شاهد بودیم که آمریکایی‌ها طی یک ماه گذشته بخشی از واحد‌های نظامی خود را در یمن مستقر کرده اند و این معنای ورود مستقیم به جنگ است. یا قایق‌های فرانسوی‌ها در سواحل بندر الحدیده دیده شدند و با تکذیب این خبر، نیرو‌های یمنی قایق و سربازان فرانسوی را به اسارت گرفتند تا ثابت کنند در این ائتلاف شوم عربی، کشور‌های غربی و در راس آن‌ها آمریکا، فرانسه و انگلیس نیز حضور دارند و سعودی‌ها در واقع یک جنگ نیابتی را در یمن انجام می‌دهند. علت ورود آمریکا هم آن است که نیرو‌های سعودی و اماراتی قادر به تسلط بر بندر استراتژیک الحدیده نیستند.
 
مزدورانِ وابسته به عربستان سعودی همچون سودانیها، مغربی‌ها و بخشی از نیرو‌های مصری هیچکدام نتوانستند به بندر الحدیده نزدیک شوند و برعکس، متحمل خسارت‌های فراوانی نیز شدند. در هر صورت، استراتژی کلان آمریکایی‌ها این است که دریای سرخ به عنوان یک دریای اسلامی که در اطراف آن کشور‌های اسلامی واقع شده است، از سیطره نفوذ مسلمانان خارج شود تا آن‌ها بتوانند در پیاده سازی راهبرد شوم خود برای آینده منطقه در کنار صهیونیست‌ها با همکاری سعودی‌ها معادلات جدیدی را رقم بزنند. همه این اتفاقات در حالی رقم می‌خورد که شاهد سکوت مجامع بین المللی و مدعی حقوق بشری در قبال جنایت انسانی که این روز‌ها با حمله به الحدیده شکل تازه تری به خود گرفته است، هستیم.

ارسال نظرات