پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
28 خرداد 1397 - 10:29

کارکرد FATF در جنگ اقتصادی

«رضا سراج» در کانال خود در پیام رسان سروش در خصوص کارکرد FATF درجنگ اقتصادی نوشت: هدفمند نمودن تحریم‌ها و هوشمند ساختن تحریم‌ها علیه ایران، اقدامی بود که آمریکایی‌ها درپسا برجام آن را به انتظار نشسته بودند.
کد خبر : 938

پایگاه رهنما :

«رضا سراج» در کانال خود در پيام رسان سروش در خصوص کارکرد FATF درجنگ اقتصادي نوشت: هدفمند نمودن تحريم‌ها و هوشمند ساختن تحريم‌ها عليه ايران، اقدامي بود که آمريکايي‌ها درپسا برجام آن را به انتظار نشسته بودند. براي اين منظور لازم بود تا کاخ سفيد اِشراف اطلاعاتي خود نسبت به اثربخشي تحريم‌ها را ارتقاء داده و از اقتصاد ايران برآورد دقيقي داشته باشند.

از اين رو همکاري با کار گروه اقدام مالي موسوم به FATF  : اولا) دقت و هوشمندي آمريکا در اعمال تحريم‌ها عليه ايران را افزايش مي‌دهد. ثانيا) تحريم‌ها عليه افراد و نهادهاي ايراني، شامل 178 فرد و نهاد، را به صورت خودکار دروني سازي مي‌کند. به عبارت ديگر 178 فرد و نهاد ايراني که توسط آمريکايي‌ها تحريم شده‌اند، بايد توسط بانک‌هاي ايراني در داخل کشور نيز تحريم شوند. ثالثا) پرونده سازي عليه ايران براي بازگشت پذيري تحريم‌ها را آسان، سريع و حقوقي مي‌نمايد. رابعا FATF (با خود تحريمي و دروني سازي تحريم‌هاي آمريکا و اروپا در نهايت ايران را ملزم به پذيرش برجام منطقه‌اي و برجام موشکي مي‌نمايد.

چندي پيش «سيگال مندلکر» معاون وزارت خزانه داري آمريکا به طولاني شدن روند تصويب FATF و لوايح وابسته به آن اعتراض نمود. معاهده FATF و کنوانسيون‌هاي وابسته به آن، چه اهميت و کارکردي براي آمريکا دارد که مقامات اين کشور، براي تصويب آن در ايران بي‌تابي مي‌کنند؟! پاسخ روشن است؛ FATF کارکرد ويژه‌اي در جنگ اقتصادي آمريکا عليه ايران دارد. اجرايي شدن FATF و کنوانسيون‌هاي وابسته به آن، تمامي گلوگاه‌هاي پنهان و پيداي اقتصاد ايران را براي آمريکا قابل رويت مي‌کند و دست ايران در مقابله و با دور زدن تحريم‌ها را مي‌بندد. از طرف ديگر FATF  تحريم‌هاي جديد ايالات متحده را هوشمند مي‌سازد و اثربخش شدن آنها را نيز براي وزارت خزانه‌داري آمريکا قابل سنجش مي‌نمايد. بنابراين تصويب FATF و کنواسيون‌هاي وابسته به آن، ريل گذاري براي تسليم سازي کشور در جنگ اقتصادي است تا ايران، در شرايط اضطرار، وادار به توافق مجدد با اروپا و آمريکا شده و مجبور به پذيرش برجام معيوب گردد.

ارسال نظرات