جمعه ؛ 30 شهريور 1403
02 ارديبهشت 1400 - 15:58

سپاه؛ ایستاده در خط انقلاب

کمتر از سه ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) طی دستوری به شورای انقلاب، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را پایه گذاری کردند.
نویسنده :
مهدی ذاکرنژاد
کد خبر : 8863

پایگاه رهنما:

کمتر از سه ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) طی دستوری به شورای انقلاب، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را پایه گذاری کردند. نهادی که در چهار دهه از عمر خود، فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر گذاشته و افتخارات بسیاری را آفریده است.

درخصوص عملکرد و ویژگی های سپاه بسیار می توان سخن گفت اما به نظر می رسد یکی از اصلی ترین این ویژگی ها انقلابی ماندن این نهاد انقلابی است. طی چهار دهه اخیر افراد بسیاری بوده اند که به دلایل و انگیزه های مختلف اندک اندک از انقلابی‏گری فاصله گرفته اند اما سپاه پاسداران دچار این آسیب مهلک نشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص این ویژگی کلیدی سپاه پاسداران می فرمایند: «یکی از بخش های مهمّ کارنامه‌ سپاه، انقلابی زیستن و انقلابی ماندن سپاه است؛ یعنی حوادث، جریانات نتوانست این تشکیلات مستحکم و قوی‌بنیه را از مسیر اصلی و درست، به بهانه‌ی اینکه دنیا تغییر کرده، زندگی تغییر کرده، منحرف کند؛ بهانه‌هایی که میشنوید و میبینید که می‌آورند، برای وادادگی بهانه می‌آورند، برای پشیمانی بهانه می‌آورند؛ بهانه هم این است که دنیا تغییر کرده، همه چیز عوض شده. خب، یک چیزهایی عوض نمی شود؛ از اولِ تاریخ تا امروز حُسن عدالت و عدالت‌طلبی انسان تغییر نکرده، زشتىِ ظلم تغییر نکرده، حُسن استقلال ملّی و عزّت ملّی تغییر نکرده، اینها و بسیاری از اصول دیگر که تغییرپذیر نیست. اینکه دنیا تغییر کرده، بهانه نمی شود برای اینکه ما رفتار خودمان، هدف خودمان، آرمان خودمان را عوض کنیم؛ وقتی آرمان عوض شد، راه عوض می شود؛ وقتی هدف نهایی عوض شد، دیگر معنی ندارد که شما در راه قبلی حرکت کنید، می روید به سمت هدف جدید که راه جدیدی است، راه دیگری است. یکی از مهمترین نقاط قوت سپاه ایستادگی و استقرار و ثبات‌قدم در این راه نورانی است.» (شهریور 1392)

همین ایستادگی در خط انقلاب و آرمان های آن، باعث شده تا سپاه پاسداران یکی از اصلی ترین نهادهای مورد دشمنی و خصومت ضدانقلاب و دشمن باشد. مبارزه با فتنه ها و شرارت هایی که بعضاً با ریشه سیاسی ـ که هنوز از فازهای سیاسی و اطلاعاتی خروج نکرده بودند ـ نه تنها مورد مخالفت حضرت امام (ره) نبوده، بلکه جزو وظایف و ماهیت ذاتی سپاه پاسداران در دفاع از تمامیت انقلاب اسلامی به شمار آمده و تحسین، تقدیر و خرسندی رهبر کبیر انقلاب را در پی داشته است تا جایی که ایشان می فرمایند: «من از سپاه راضی هستم و به هیچ وجه نظرم از شما بر نمی گردد. اگر سپاه نبود، کشور هم نبود. من سپاه پاسداران را بسیار عزیز و گرامی می دارم. چشم من به شماست. شما هیچ سابقه ای جز سابقه اسلامی ندارید.»، «من به طور جد و اکید می گویم که انقلاب و جمهوری اسلامی و نهاد مقدس سپاه پاسداران اسلامی به حق از بزرگترین سنگرهای دفاع از ارزش های الهی نظام ما بوده و خواهد بود.»

امام (ره) مکرر مقابله با توطئه های رسانه ای و اطلاعاتی گروه های سیاسی معارض را حاصل فداکاری سپاه می داند و خطاب به اعضاى اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، باز گذاشتن دست کسانى که قصد توطئه نسبت به اسلام و ملت را دارند، خیانت می خواند: «جمهورى اسلامى از اول که پیروز شد آزادى را به طور مطلق به همه طوایف داد، نه تنها هیچ روزنامه اى تعطیل نشد، بلکه هر گروهى و حزبى به کارهاى خود مشغول بودند و بعضى از گروه ها که ناشناخته بودند، از طرف دولت به کار گمارده شدند. لیکن به تدریج فهمیده شد که اینها یا توطئه گرند یا جاسوسى می‌کنند. از طرف دیگر نمی شد که انقلاب را رها کنیم، نه اسلام اجازه می داد و نه عقل که یک دسته از عنوان دولت یا غیردولت براى سرنگونى جمهورى اسلامى سوء استفاده نموده و یا جاسوسى کنند و ما ساکت باشیم. با این مقدار فداکارى که شما و دوستان انجام داده اید، باز گذاشتن دست کسانى که قصد توطئه نسبت به اسلام و ملت را دارنـد خـیانت است... بحمدالله شما با کمال دقت مراقبت نمودید تا آنها را خوب شناختید و اقدام لازم را نمودید. اینان مثل منافقین و همه گنه کاران باید محاکمه شوند و به جزاى اعمالشان برسند.» (1/6/1362)

و یا آنجا که خطاب به توده ای ها بر نقش قوای نظامی و انتظامی در عقیم ماندن آمال روشنفکران وابسته به بیگانه مهر تأیید می زنند: «شما چند نفر چه می گویید، شما چند نفر روشنفکر به اصطلاح خودتان که می خواهید کمونیسم را در ایران تقویت بکنید یـا چند نفر دیگرى که می خواهید به خیال خودتان آمریکا باز گردد، من به شما عرض می کنم تا شما زنده اید آمریکا بر نمی گردد، شوروى هم بر نمی گردد. در نسل هاى آینده، اگر ملت ها در نسل هاى آینده به همین روش حرکت کنند و روحانیون در همه جا حاضر باشند و مردم در صحنه باشند و قواى نظامى و انتظامى، قواى نظامى و انتظامى اسلام باشد، این در طول تاریخ هم انشاءالله نخواهد شد.» (4/3/1362)

بنابراین، کلام امام خمینی (ره) درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نشان از نگاه عمیق و چند بعدی بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی به این نهاد دارد. بر این اساس تفاوت ماهوی بین سپاه و دیگر نیروهای مسلح، رسالت و مأموریت سنگین تر سپاه از دیگران است و آن اینکه افزون بر مسئولیت نظامی مشترک سپاه با ارتش، به عنوان بازوان توانمند ولایت و رهبری، سپاه بایستی آماده پاسداری از حاکمیت جمهوری اسلامی در «تمامی عرصه های مورد نیاز» و نه صرفاً نظامی باشد.

بر این اساس، هر گروهی در هر دولتی یا در هر کدام از طیف های سیاسی بخواهد اقدامی برضد انقلاب اسلامی انجام دهد، سپاه باید به مقابله با آن بپردازد و زمانی که یک جریان برانداز در میان گروه های داخل نظام شکل می گیرد، برخورد با آن دیگر در چارچوب دخالت منع شده توسط امام (ره) نمی گنجد و سپاه موظف است با آن گروه برانداز همچون نیروی خارجی متجاوز برخورد کند. چه آنکه این گروه به ظاهر داخلی، از راه مبارزات سیاسی و آن نیروی خارجی از راه تجاوز نظامی، هر دو هدف یکسان براندازی نظام جمهوری اسلامی را دنبال میکنند. در چنین شرایطی سپاه نمی تواند به بهانه دخالت نکردن در سیاست نظاره گر بیطرف حمله به مواضع و دستاوردهای سیاسی نظام باشد بلکه مطابق قانون اساسی وظیفه دارد از دستاوردهای نظام دفاع کند.

در یک کلام، امام خمینی(ره) بارها در بیانات خویش به صراحت از نقش ویژه سپاه در رها نکردن انقلاب و اسلام و دفع توطئه های سیاسی و مراقبت و شناسایی این گروه ها تجلیل کرده اند. تجدیدنظرطلبان، آگاهانه بیانات امام خمینی(ره) را تحریف می کنند و در حافظه تاریخی خود سیره عملی ایشان را نادیده می انگارند و تنها با استفاده ابزاری به آن بخش از کلام ایشان که با منافع آنها تقابلی ندارد، بسنده می کنند. ماجرایی که این روزها و در آستانه انتخابات 1400 به کرات به چشم می خورد و نشان می دهد برخی با اهداف سیاسی و انتخاباتی در پی انتقام از سپاه و تضعیف این نهاد انقلابی هستند.

 

ارسال نظرات