ماه مبارک رمضان 1400 هم در شرایط کرونایی فرا رسیده است. در یک سال گذشته با شیوع ویروس منحوس کرونا مراسمات مذهبی نیز همانند بسیاری از امور دیگر تحت تاثیر این موضوع قرار گرفت و بسیاری از مراسمات و مناسک مذهبی نتوانست با شکوه سالهای گذشته و به صورت حضوری برگزار گردد. در این مدت مراسمات مذهبی و دینی نیز نوع دیگری به خود گرفت و بسیاری از هیاتها مراسم سخنرانی و مولودی و مداحی را به صورت آنلاین و مجازی برگزار کردند. هر چند که مراسمات مجازی برخی امتیازات مراسمات حضوری همچون تجمعات و ارتباطات انسانی را نداشت، اما گونهای بدیع بود که علاوه بر آنکه از گسترش ویروس کرونا جلوگیری میکرد، فرصتی برای تولید و انتشار هر چه بیشتر محتوای دینی در فضای مجازی فراهم میکرد. هر چند که این مراسمات تاکنون از کیفیت نسبتا مطلوبی برخوردار بوده است و مخاطبانی را نیز جذب کرده است، اما به نظر میرسد هنوز ظرفیت زیادی از فضای مجازی برای ترویج موضوعات دینی بلا استفاده مانده است. متاسفانه در حال حاضر محتوای غیر اخلاقی و مستهجن چندین برابر محتوای دینی در فضای مجازی وجود دارد و در دسترس جوانان قرار گرفته است.
بر خلاف بسیاری از ادیان دیگر در دین اسلام معجزه اصلی پیامبر رحمت، قرآن بود که حاوی اندیشههای متعالی است و این معجزهای برای تمام اعصار پس از نزول آن بود. سبک زندگی ائمه اطهار و توصیههای آن بزرگواران نیز در کنار قرآن نجات دهنده زندگی افراد است و رسالت اصلی پیامبر و ائمه اطهار، انتقال این پیام حق به مردم بوده است. در دنیای امروز انواع رسانهها و به خصوص فضای مجازی بستر و ابزاری است که میتوان پیامهای دینی را از طریق آن به دست مخاطب رساند. در فضای مجازی مخاطب در ردههای سنی و با عقاید گوناگون و در نقاط جغرافیایی مختلف با زبانهای گوناگون در دسترس قرار دارد. امروزه شبکههای اجتماعی نیز قالبهای مختلف صوت، متن، تصویر و... را برای انتقال محتوا فراهم کردهاند. بنابراین برای ترویج موضوعات دینی مسئله اصلی، تولید محتوای مناسب است. موضوعی که مقام معظم رهبری نیز اخیرا در چند مورد به آن توصیه داشتند. شروع ماه مبارک رمضان در شرایط کرونا، نباید مبلغان دینی را به انفعال ببرد. این زمان، فرصتی طلایی برای جبران حضور کاستیهای گذشته برای تولید محتوای دینی و مذهبی در فضای مجازی است. اگر در مساجد و هیاتهای مذهبی فقط قشر خاصی مخاطب محتوای دینی قرار میگرفتند، در فضای مجازی میتوان با تولید محتوای مناسب و جذاب، از همه اقشار جامعه، مخاطب فراهم کرد.
زمان کنونی بهترین فرصت است که مبلغان دینی و بسیاری از فعالان رسانهای با اقدامات خودشان، جریان دینی و انقلابی را تقویت کنند و شبهههایی را که در سالهای اخیر ذهن جوانان را درگیر کرده بود، پاسخ دهند. برگزاری مناظرات و گفتوگوهای آنلاین، شکلی برای طرح مباحث روز و آگاهی بخشی به اقشار مختلف و رفع نیازها و پرسشهای جوانان میباشد. اپیدمی کرونا به حول و قوه الهی دیر یا زود به پایان میرسد، اما این دوره میتواند زمانی برای زنده کردن و به روز رسانی محتوای دینی در رسانهها و به خصوص فضای مجازی باشد. بعد از پایان کرونا نیز بهرهگیری از فضای مجازی برای تبلیغ موثر دینی باید به قوت ادامه یابد و به فراموشی سپرده نشود.
ارسال نظرات