جمعه ؛ 30 شهريور 1403
02 خرداد 1397 - 09:01

طلایه داران حراست از حریم قدس

موج انتفاضه فلسطینیان در هفته‌های اخیر علاوه بر اینکه در سالروز تأسیس رژیم جعلی صهیونیسم (یوم النکبه) باردیگر نقشه کشی غرب برای موطن اصلی ملت فلسطین را به چالش کشید، پیام دیگری نیز داشت و آنهم این بود که با ابتکار عمل فلسطینی‌ها عملاً پروژه معامله قرن که عامل به به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت قدس بود را خنثی کرد
نویسنده : محمدرضا شبانی
کد خبر : 772

پایگاه رهنما؛

یوم النکبه تداعی گر بزرگترین تراژدی انسانی در خاورمیانه است. در روز دوشنبه همزمان با سالروز یوم النکبه فلسطین اشغالی تراژدی دیگری را تجربه کرد. امسال هفتادمین سالگرد تأسیس رژیم صهیونیستی با افتتاح سفارت آمریکا در بیت المقدس مقارن بود. مردم فلسطین از یک ماه پیش اعتراضات موسوم به «تظاهرات بازگشت» را آغاز کردند که در ۲۴ اردیبهشت همزمان با یوم النکبه به نقطه اوج خود رسید و درگیری‌های شدیدی بین معترضان فلسطینی در قسمت شرقی نوار غزه صورت گرفت. با وقوع تحولات اخیر، فلسطین بار دیگر به کانون توجهات جهان اسلام بدل گشت.
انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس به معنی به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت این رژیم اشغالگر توسط آمریکا در قالب طرح «معامله قرن» است. هدف غایی این طرح قبضه کردن سرزمین فلسطین توسط صهیونیست‌ها و حذف نام فلسطین از جغرافیا است. فارغ از واکنش‌های بین المللی که به این اقدام صورت گرفت، انتقال سفارت آمریکا به قدس در سکوت کشور‌های عربی-اسلامی نظیر عربستان که خود را خادم حرمین شریفین می‌خوانند صورت گرفت و حتی این کشور‌ها زحمت صدور یک بیانیه در محکوم کردن اقدام آمریکا را به خود ندادند. انتقال سفارت از تل آویو به قدس موضوع جدیدی نیست و از دو دهه گذشته در کنگره آمریکا به تصویب رسید، ولی رؤسای جمهور تا قبل از ترامپ با استفاده کردن از اختیار تعویق انتقال سفارت، از اجرایی کردن آن خودداری می‌کردند. اما دونالد ترامپ تصمیم گرفت برخلاف روسای جمهور قبل از آمریکا، به وعده انتخاباتی خود عمل کند.
جوانان فلسطینی مصم‌تر از گذشته، ایستادگی را با ذهن و ضمیر خود در آمیخته اند و آهنگ مقاومت را سرداده اند و نسخه پیچی‌های آمریکا و رژیم اشغالگر صهیونیستی برای فراموشی آرمان شهر فلسطین و سرزمینی مادری اشان را با عزم و اراده خود به محاق می‌برند. تحولات امروز برای فلسطین حکم «چنبره‌های سخت زمانه» را دارد که اگر با همدلی و مقاومت همراه باشد بی شک سر مقصود آن پیروزی است. به عبارتی وقایع اخیر نقش حیاتی در آینده فلسطین و سرزمین‌های اشغالی دارد و سرنوشت آن را رقم خواهد زد. رژیم اشغالگر صهیونیستی برای پیشبرد طرح‌های توسعه طلبانه خود راهی جز روی آوردن به اقدام‌های غیر انسانی و به بیان دقیق‌تر جنایتکارانه ندارد و از هیچ کاری دریغ نمی‌کند. هدف رژیم صهیونیستی از سرکوب اعتراضات مردم فلسطین هموار کردن مسیر برای انتقال سایر سفارت‌ها به قدس و نهایتاً رسمیت بخشی به تصمیم جعلی در کنگره آمریکا است.
اما آنچه از گزارشات میدانی بر می‌آید عملکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در کشتار مردم بی‌دفاع فلسطین نه‌تن‌ها نمی‌تواند خشم مردم این سرزمین را از بین ببرد بلکه موجب برافروخته‌تر شدن آن خواهد شد. آتشی که روز دوشنبه اسرائیلی‌ها به‌جان مردم مظلوم فلسطین انداختند با گذر ماه‌ها و سال‌ها فرو نخواهد نشست. روز دوشنبه انتقال نکبت‌بار سفارت آمریکا به قدس، بر النکبه روز النکبه افزود و سفارت این کشور بر خون مردم فلسطین بنا شد.
جوانان فلسطینی امروز طلایه داران حراست از حریم قدس شده اند؛ طی روز‌های اخیر و به‌صورت مداوم و پیاپی در برابر حمله‌های نظامیان رژیم صهیونیستی ایستاده‌اند و به مقاومت از حریم امن قدس ادامه می‌دهند. آمار شهدای فلسطینی از زمان انتقال سفارت آمریکا به قدس حکایت از حضور فعال جوانان در صف اول مبارزه و مقاومت علیه رژیم صهیونیستی دارد. نکته قابل تامل در رابطه با مقاومت مردم فلسطین این است که باوجود زندگی فلسطینیان و ساکنان شهرک‌های صهیونیست‌نشین در سرزمین‌های اشغالی و به‌رغم تمام تلاش‌ها برای جداکردن نسل جدید فلسطینیان از نسل گذشته، جوانان فلسطینی در خط مقدم مبارزه علیه اسرائیل و حفظ حریم امن قدس شریف حضوری جدی دارند.
سخن آخر اینکه، موج انتفاضه فلسطینیان در هفته‌های اخیر علاوه بر اینکه در سالروز تأسیس رژیم جعلی صهیونیسم (یوم النکبه) باردیگر نقشه کشی غرب برای موطن اصلی ملت فلسطین را به چالش کشید، پیام دیگری نیز داشت و آنهم این بود که با ابتکار عمل فلسطینی‌ها عملاً پروژه معامله قرن که عامل به به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت قدس بود را خنثی کرد. از طرفی نسل جدید جوانان در فلسطین به خوبی پازل مقاومت را تکمیل کرده اند ودر اعتراض به آنچه هتک‌حرمت به بیت المقدس می‌دانستند دست به اعتراض زدند و سینه خود را سپر گلوله‌های آتشین رژیم صهیونیستی کردند تا نشان دهند آرمان فلسطین و حفظ حرمت‌ها و ارزش‌های این مردم مظلوم هیچ‌گاه با مرور زمان از یاد و خاطره آن‌ها زدوده نخواهد شد و جوانان امروز فلسطین وام‌دار و ادامه‌دهنده راه نسل‌های گذشته خواهند بود.

ارسال نظرات