جمعه ؛ 30 شهريور 1403
28 مرداد 1399 - 15:38

ما و انتخابات آمریکا

تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا که در تاریخ ۱۳ آبان ماه ۱۳۹۹، حدود سه ماه دیگر باقی است، اما در طول ماه‌های اخیر مواضع متعددی از سوی مسئولان آمریکایی مطرح‌شده که نشانگر اهمیت جایگاه و مواضع ایران در سرنوشت انتخابات آمریکاست.
نویسنده :
عباس حاجی نجاری
کد خبر : 7136

پایگاه رهنما :

تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا که در تاریخ ۱۳ آبان ماه ۱۳۹۹، حدود سه ماه دیگر باقی است، اما در طول ماه‌های اخیر مواضع متعددی از سوی مسئولان آمریکایی مطرح‌شده که نشانگر اهمیت جایگاه و مواضع ایران در سرنوشت انتخابات آمریکاست. جمهوری خواهان حاکم در کاخ سفید از یک‌سو مدعی می‌شوند که ایران همراه با چین و روسیه قصد دخالت در انتخابات آمریکا و تأثیرگذاری بر نتیجه آن را دارد که آخرین نمونه آن سخنان هفته گذشته رابریت اوبرین مشاور امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با شبکه سی بی اس آمریکاست و از سوی دیگر ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که کلکسیونی از شکست‌های داخلی و بین‌المللی را در کارنامه خود دارد، آرزو دارد با برگزاری یک مذاکره حتی چنددقیقه‌ای و استفاده تبلیغاتی از آن، پیروزی خود در انتخابات آبان ماه آمریکا را تضمین کند. ترامپ که ماه گذشته گفته بود «ایران می‌خواهد جو بایدن برنده شود. بگذارید من صریح به شما بگویم من می‌توانم بهترین توافق و سریع‌ترین را با ایران انجام بدهم. آن‌ها می‌خواهند من ببازم»، هفته گذشته می‌گوید «اگر ما پیروز شویم، به عقیده من، در کمتر از یک ماه با ایران به توافق می‌رسیم.»
دموکرات‌ها نیز ضمن انتقاد از مواضع و عملکرد ترامپ در مقابله با نظام جمهوری اسلامی و اذعان به شکست راهبرد فشار حداکثری ترامپ علیه مردم ایران، در سند انتخاباتی که هفته گذشته منتشر کردند، از برنامه خود برای لغو تحریم‌های اعمال‌شده از سوی ترامپ علیه ایران خبر دادند، اگرچه مدعی شدند ایران باید برای توقف برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای خود با آمریکا مذاکره کند.
این سناریو پردازی‌های آمریکایی‌ها در داخل نیز برخی از فعالان سیاسی را مرعوب و برخی دیگر را نیز به وجد آورده است. مرعوبین با تأکید بر اینکه ترامپ پیروز انتخابات آینده است و ممکن است بعد از انتخابات فشار‌ها بر ایران را تشدید کند، توصیه می‌کنند که ایران از هم‌اکنون تسلیم‌شده و با او به مذاکره بنشیند. گروه دیگر نیز در داخل فریب وعده دموکرات‌ها را خورده و توصیه می‌کنند که ایران باید برنامه خود را معطوف به همکاری با دموکرات‌ها برای پیروزی در انتخابات کرده و از هم‌اکنون با آن‌ها تفاهم کند.
اما فارغ از خواست و آرزوی احزاب آمریکا و فعالان داخلی در ایران، آنچه در روند تحولات میان آمریکا و ایران مهم است درک این واقعیت است که ایستادگی و مقاومت مردم ایران در طول ۴۱ سال گذشته در برابر زیاده‌خواهی‌های کاخ سفید موقعیت ایران را در جهان و منطقه ارتقا داده و سبب شده است که آمریکایی‌ها در عین اینکه حکام کشور‌های مجاور ما را به گاوشیرده تشبیه می‌کنند، به‌ناچار در برابر عزت و عظمت مردم ایران سر تسلیم فرود آورده و ملتمسانه درخواست می‌کنند که یکی از مقامات ایران حتی برای لحظه‌ای هم که شده با آن‌ها پشت میز مذاکره بنشیند و آن‌ها از تصویر آن به‌عنوان یک موفقیت جمهوری خواهان بتوانند در انتخابات آبان ماه استفاده کنند و این در حالی است که همین مقامات آمریکا وقتی قبل از انقلاب نوکر سرسپرده‌شان محمدرضا پهلوی را به آمریکا دعوت کرده بودند، دو روز او را پشت درب اتاق یکی از مسئولین آمریکایی برای یک ملاقات ساده معطل کرده بودند؛ و این همان درس تاریخی انقلاب ماست که تنها مقاومت است که نتیجه می‌دهد.
در این زمینه روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در مطلبی به قلم «مایکل سینگ» مدیر ارشد امور خاورمیانه در «شورای امنیت ملی آمریکا» می‌نویسد: «فشار حداکثری آمریکا علیه ایران منافع آمریکا را برآورده نکرده است». «فشار حداکثری نه منجر به مذاکره مستقیم ایران و آمریکا شد. نه جلوی تهاجمات و ماجراجویی‌های ایران در منطقه را گرفت. نه ثبات سیاسی ایران را برهم زد». در عوض همه اینها؛ فشار حداکثری یک بهانه قوی به دست رهبر ایران، سپرده است تا برای ترامپ هم همان سرنوشتی را رقم بزند که سال‌ها پیش ایران برای «جیمی کارتر» نوشت. کارتر موفق نشد گروگان‌های آمریکایی دربند در ایران را آزاد کند و در انتخابات باخت و بیشتر از یک دوره نتوانست رئیس‌جمهور باشد. اما آنچه در روند تحولات آینده آمریکا برای ایران اهمیت دارد، گرفتن انتقام خون شهید سلیمانی و دیگر هم‌رزمان شهیدش است، فارغ از نتیجه این انتخابات، همه مقامات آمریکایی دخیل در شهادت سردار سلیمانی باید تقاص اقدام ناجوانمردانه خود را در شهادت این عزیزان و دیگر شهدای مقاومت بپردازند.

ارسال نظرات