پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
28 تير 1399 - 17:34

گزارش تحلیلی رهنما از بیانات رهبر معظم انقلاب در ارتباط تصویری با نمایندگان

مجلس امید و انتظار مردم
نویسنده :
امیر رفیعی
کد خبر : 6826

پایگاه رهنما :

نقشه راه مجلس؛ این شاید بهترین عبارتی باشد که بتوان برای ارتباط تصویری رهبر انقلاب با نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که یکشنبه هفته پیش برگزار شد به کار برد. مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) دراین‌ارتباط ضمن تمجید از نقاط قوت مجلس، هشدارهای مهمی نیز به نمایندگان دادند. رهبر انقلاب، مجلس یازدهم را مجلس امید و انتظار مردم خوانده و مجلسِ تشکیل‌شده را یکی از قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس دوران انقلاب معرفی کردند. روح کلی بیانات رهبر معظم انقلاب در این دیدار حاکی از آن است که ایشان ضمن ابراز امیدواری و حمایت از مجلس یازدهم، معتقدند جامعه توقع و انتظار زیادی نیز از این مجلس دارد. توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و عمل به آنان بی‌شک مجلس را در برآورده کردن این انتظارات به‌حق جامعه، سربلند خواهد کرد.
در این گزارش به برخی از محورهای اصلی بیانات رهبر معظم انقلاب می‌پردازیم. گفتنی است برخی از این محورها مستقیماً و انحصاراً مربوط به مجلس و نمایندگان بوده و برخی از آنها منحصر به مجلس نیست.
همه مشکلات چاره دارد
رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای بیاناتشان به مشکلات این روزهای کشور در بعد اقتصادی پرداخته و ضمن اشاره به برخی از ابعاد و وجوه آن، مشکلات را قابل‌حل دانستند. رهبر انقلاب مهم‌ترین دلیل قابل‌حل بودن مشکلات کشور را قوی بودن بنیه کشور چه در بعد معنوی و چه مادی عنوان کردند. البته حل مشکلات به‌سادگی و یک‌شبه رخ نمی‌دهد و شروط و لوازمی نیز دارد؛ «اگر چنانچه این تفکّر و روحیه‌ی خوداتکائی و اعتمادبه‌نفْس ملّی -که امروز خوشبختانه عمومیت پیدا کرده و بخصوص در بین قشر جوان تحصیل‌کرده‌ی با عزم و اراده رشد پیدا کرده- و این اعتماد به نیروی داخلی در اقتصاد به همین شکل پیش برود و امیدهای واهی‌ای که گاهی انسان مشاهده می‌کند به بیرون از مرزها وجود دارد و اقتصاد کشور را شرطی می‌کند نسبت به تصمیم‌گیری بیگانگان، اگر چنانچه وجود نداشته باشد یا ضعیف بشود و اعتماد ملّی افزایش پیدا کند، به نظر بنده همه‌ی این مشکلاتی که امروز در اقتصاد وجود دارد قابل‌رفع و برطرف کردن است.»
پرهیز از جو زدگی
اولین توصیه اختصاصی رهبر معظم انقلاب به نمایندگان مجلس، پرهیز از جو زدگی و اسیر جو شدن بود. گسترش و نفوذ فضای مجازی در جامعه و لایه‌های سیاست و ظهور و بروز صدها رسانه مختلف داخلی و خارجی که هرکدام سازی می‌زنند، در جوسازی‌های عمدتاً کاذب بسیار مؤثر است که می‌تواند نمایندگان را از هدف خود بازدارد. لذا رهبر انقلاب تأکیددارند؛ «یک پارلمان منحط آن پارلمانی است که در آن، مسائل شخصی و مسائل جناحی بیشتر از مسائل ملّی و مسائل مردمی تأثیرگذار باشد. اولین مسئله این است، اولین توصیه این است. برای خدا، یعنی حقیقتاً با نیّت خالص، تصمیم بگیرید برای مردم کار کنید. اسیر جَو و مانند این چیزها هم نشوید. گاهی اوقات می‌شود جوّی به وجود می‌آید که انسان را می‌کشاند به یک‌طرفی؛ نه نگاه کنید ببینید تکلیف چیست، چه چیزی برای مردم مفید است؛ ولو برخلاف جوّ حاکم هم باشد، اشکالی ندارد، آن را دنبال بکنید. اسیر جَو نشوید و به تعبیر معروف، جَوزده نشوید.»
اولویت‌بندی مسائل، کلیدی است
یکی از توصیه‌های دیگر رهبر معظم انقلاب به نمایندگان مجلس، لزوم توجه به اولویت‌های کشور و دوری از مسائل فرعی و حاشیه‌ای است. مسائل اقتصادی مثل اشتغال، گرانی، قطع وابستگی به نفت، فضای مجازی و رشد جمعیت از جمله مسائل کلیدی مورداشاره رهبر معظم انقلاب است. رسیدگی به اولویت‌ها باید با برنامه و زمان‌بندی باشد. به‌این‌ترتیب که مشخص باشد یک سال دیگر می‌خواهیم چه‌کارهایی انجام دهیم و کجا باشیم.
رهبر معظم انقلاب درباره این مسئله می‌فرمایند؛ «اولویت را به مسائل کلیدی بدهید. به مسائل فرعی و درجه‌ی دو گاهی انسان لازم است برسد، لکن جوری برخورد نشود با مسائل درجه‌ی دو که مانع از حرکت جدی و متمرکز به سمت مسائل کلیدی بشود... توجّه کنید دچار حاشیه‌ها نشوید، دچار مسائل فرعی و بی‌اولویّت نشوید.»
تعامل با سایر قوای کشور
نکته بعدی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در خصوص نحوه تعامل مجلس با سایر قوا بخصوص دولت بود. ایشان در این زمینه یک نقشه راه روشن تعیین کردند؛ «یک توصیه‌ی دیگر مسئله‌ی تعامل و هم‌افزایی با بقیّه‌ی قوا است. نقشه‌ی کلی تعامل به نظر حقیر این است: از طرف دو قوه‌ی مجریه و قضائیّه تعاملشان به این است که بایستی موبه‌مو مصوّبات شما را عمل کنند؛ یعنی تعلّل در اجرای مصوّبات مجلس جایز نیست و تعطیل مصوّبات مجلس و بی‌اعتنائی به آنها، جایز نیست؛ آن دو قوّه موظّف‌اند که مصوّبات شما را عمل کنند. از طرف شما هم تعامل به این است که مصوّبه را با توجّه به ظرفیت‌های کشور تصویب کنید، ایجاد کنید.»
نظارت بر دولت حق قانونی و طبیعی مجلس است اما درعین‌حال به‌هیچ‌عنوان نباید این نظارت با توهین و دشنام نباید باشد چراکه هم حرام شرعی است و هم باعث دلسردی مردم و خوشحالی دشمن می‌شود.
رهبر انقلاب در این مورد فرمودند: «من البتّه نقش نظارتی مجلس را خیلی مهم میدانم؛ یعنی واقعاً نقش نظارتی مجلس یک نقش اساسی و حیاتی است و هیچ نبایستی به این نقش نظارتی بی‌توجهی بشود، لکن معتقدم که این نقش را بامتانت ایفا بکنید؛ خردمندانه و بامتانت و بدون حاشیه ایفا بشود.»
لزوم توجه به دو مرکز کلیدی مجلس
رهبر معظم انقلاب اسلامی از مرکز پژوهش‌ها و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان به‌عنوان دو مرکز کلیدی و حساس مجلس نام بردند. اهمیت مرکز پژوهش‌ها در آن است که بازوی تصمیم‌ساز مجلس است. این مرکز چنانچه با دقت و ظرافت وظیفه خود را انجام دهد و خروجی آن نیز موردتوجه جدی و عملی نمایندگان قرار گیرد، می‌تواند باعث بهبود عملکرد مجلس شود. درواقع مرکز پژوهش‌ها می‌تواند وزن کارشناسی و تخصصی مجلس را ارتقا دهد. رهبر انقلاب درباره مرکز مهم دیگر مجلس می‌فرمایند: «مرکز دوّم مرکز نظارت بر رفتار نمایندگان است که چند سالی است راه افتاده؛ این هم خیلی مهم است. شماها البتّه همه خیلی خوبید، خدا ان‌شاءالله که همه‌ی شما را اجر بدهد؛ امّا خوب بودن یک مسئله است، خوب ماندن یک مسئله‌ی دیگر است؛ باید سعی کنیم خوب بمانیم. همه‌ی ما در معرض اشکال هستیم، ممکن است خدای‌نکرده لغزشی برایمان پیش بیاید. همه‌ی ما -بنده هم همین‌جور هستم، شما هم همین‌جور هستید- در معرضیم، بایستی مراقبت کنیم؛ هم خودمان از خودمان مراقبت کنیم، هم «وَ تَواصَوا بِالحَقِّ ‌وَ تَواصَوا بِالصَّبر». این مرکز نظارت بر رفتار نمایندگان همان «تَواصَوا بِالحَقِّ ‌وَتَواصَوابِالصَّبر» است، همان امربه‌معروف و نهی از منکر است، همان مراقبت و تکافل اجتماعی است که در اسلام وجود دارد.»
کرونا تمام نشده است
بخش پایانی بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی به موضوع کرونا اختصاص داشت. ایشان ضمن ابراز تأسف و اندوه عمیق از قربانیان این ویروس کشنده، نکاتی را در این خصوص بیان کردند که اهم آنها عبارت است از؛
- خوشبختانه مجموعه‌های درمانی فداکاری کرده‌اند. دیگر زبان انسان قاصر است از اینکه بخواهد مبلغ فداکاری اینها را بیان کند.
- وقتی می‌بینم در تلویزیون نشان می‌دهد که بعضی‌ها عبور می‌کنند و همین چیز ساده، همین ماسک را نمی‌زنند، من از آن پرستار واقعاً خجالت می‌کشم که آنها آن‌جور دارند فداکاری می‌کنند -آن پزشک، آن پرستار- آن‌وقت این آدم، جوان یا غیر جوان، حاضر نیست یک ماسک بزند.
- در این قضایای کرونا خب به طبقات ضعیف، بلکه طبقات متوسّط واقعاً ضربه خورد ازلحاظ زندگی و معیشت و مانند اینها. آن کاری که در آستانه‌ی ماه رمضان شروع شد، آن خدمت مؤمنانه‌ای که همه در آن شرکت کردند، خیلی کار باارزشی بود، توانست غم‌های خانواده‌هایی را کم کند. من امروز هم معتقدم که این نهضت تعاون و احسان را مجدداً مردم عزیز ما شروع کنند.
- ما از اوّل هم‌ عرض کردیم که در این قضیّه، توسّل عمومی خیلی چیز مهمی است؛ و مخصوص این دعای هفتم صحیفه‌ی سجّادیّه که خب عدّه‌ی زیادی خواندند و عمل کردند نیست؛ دعاهای مختلف. دعا کنید، از خدا بخواهید، تضرّع کنید و طلب کنید از خدای متعال. بخصوص جوان‌ها، بخصوص دل‌های پاک و صاف که مثل آب زلال، بعضی از دل‌ها روشن‌اند؛ دعای اینها می‌تواند کاملاً مستجاب بکند؛ «دعای نیم‌شبی رفع صد بلا بکند» ان‌شاءالله.

ارسال نظرات