پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
25 فروردين 1399 - 15:51
خبر

اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت به «توافق تاریخی» دست یافت

کشورهای سازوکار اوپک پلاس سرانجام توانستند بر سر کاهش تولید نفت به توافق دست یابند.
کد خبر : 5985

پایگاه رهنما:

کشورهای تولیدکننده نفت پس از کشمکش‌های فراوان، بر سر کاهش تولید نفت و بازگرداندن ثبات به بازار آسیب‌دیده از بحران کرونا به «توافقی تاریخی» دست یافتند.

وزیران انرژی ۲۳ کشور «اوپک پلاس»، شامل ۱۴ کشور عضو اوپک و ۹ کشور بیرون از اوپک، شامگاه یکشنبه ۲۴ فروردین پس از چند ساعت مذاکره از طریق وبینار (تله‌کنفرانس) توافق کردند که مجموعا حدود ۱۰ میلیون بشکه از تولید خود را کاهش دهند.

شماری از اعضای این نشست بلافاصله در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی خبر از دستیابی به توافق دادند و آن را «توافقی تاریخی» خواندند.

از جمله خالد الفاضل، وزیر نفت کویت، در توئیتی نوشت: به دنبال کوشش‌های بسیار و مذاکرات پیوسته، «توافق تاریخی برای کاهش تولید اعضای اوپک پلاس به میزان روزانه حدود ۱۰ میلیون بشکه از ابتدای ماه مه را اعلام می‌کنیم».

شیوع کرونا در جهان تقاضا برای نفت را به‌شدت کاهش داده و در سه ماه اخیر بهای نفت از بشکه‌ای ۷۰ دلار به کمتر از ۲۰ دلار سقوط کرد.

علت تن دادن کشورهای عضو به این توافق نیز سقوط بهای نفت خام در بازارهای جهانی است.

مذاکرات ابتدا بین عربستان سعودی و روسیه آغاز شد و سرانجام دو کشور پس از کشمکش‌های فراوان پذیرفتند در صورت تایید کشورهای گروه ۲۰، از مجموع تولید روزانه کاسته شود.

پس از توافق اولیه روسیه و عربستان، گزارش شد که مکزیک مخالف سهمیه تعیین‌شده است و به تنها مانع بر سر دستیابی به اجماع جهانی تبدیل شده است.

مکزیک طبق پیش‌نویس اولیه قرار بود روزانه چهارصدهزار بشکه از تولید خود بکاهد اما این کشور حداکثر یکصدهزار بشکه را می‌پذیرفت. سرانجام رئیس‌جمهوری مکزیک روز جمعه اعلام کرد همتای آمریکایی‌اش، دونالد ترامپ، با او تماس گرفته و پذیرفته است ایالات متحده بخشی از تعهد مکزیک را متقبل شود.

با حصول توافق برای کاهش روزانه ۱۰میلیون بشکه نفت، اکنون انتظار می‌رود بهای نفت در بازارهای جهانی بهبود یابد.

کشورهای عضو اوپک پلاس اعلام کرده‌اند که سیاست کاهش تولید نفت زمانی می‌تواند تاثیرگذار باشد که سایر کشورهای تولیدکننده، از جمله آمریکا و کانادا نیز از میزان تولید نفت خود بکاهند. پیش‌بینی می‌شود که آمریکا و کانادا نیز روزانه پنج میلیون بشکه از تولید نفت خود کم کنند.

کشورهای اوپک پلاس در عین حال اعلام کرده‌اند که کاهش تولید نفت کشورهای زیرمجموعه این گروه در شش‌ماهه دوم سال جاری نیز به میزان هشت میلیون بشکه در روز ادامه خواهد یافت.

باید یادآور شد که با احتساب کاهش ده میلیون بشکه‌ای کشورهای اوپک پلاس و پنج میلیون بشکه کاهش احتمالی آمریکا و کانادا، احتمال بازگشت بهای نفت به دوره پیش از شیوع کرونا بعید به نظر می‌رسد. در حال حاضر تقاضا برای نفت خام در بازارهای جهانی با کاهشی بیش از ۳۰ میلیون بشکه در روز روبرو است.

تاثیر اولیه تصمیم کشورهای اوپک پلاس بر بهای نفت خام رضایت بخش نبوده است. بهای نفت برنت در واکنش به این تصمیم از افزایشی چهار درصدی برخوردار بود و به بیش از ۳۲ دلار برای هر بشکه رسید. بهای نفت وست تگزاس اینترمدیت نیز حدود پنج درصد افزایش یافته و به حدود ۲۴ دلار رسید.

این در حالی است که بهای میانگین نفت اوپک ثابت ماند. بهای نفت اوپک روز دوشنبه ۲۵ فروردین (۱۳ آوریل) کمی بیش از ۲۱ دلار برای هر بشکه اعلام شده است

منبع: الوقت

ارسال نظرات