پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
22 فروردين 1399 - 22:02
خبر

توافق اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت؛ احتمال پیوستن آمریکا و کانادا به توافق اوپک

رئیس جمهور آمریکا از تماس تلفنی با رهبران عربستان و روسیه خبر داد.
کد خبر : 5936

پایگاه رهنما:

اوپک و کشورهای هم پیمان غیرعضو، موسوم به اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت خام به میزان ده میلیون بشکه در روز به توافق رسیده اند.

این تصمیم در پی کاهش شدید بهای نفت خام در بازارهای جهانی به کمترین میزان در هجده سال گذشته به خاطر کاهش تقاضا در پی همه گیری ویروس کرونا و بروز جنگ قیمت ها بین دو تولیدکننده عمده یعنی عربستان سعودی و روسیه اتخاذ شده است.

جلسه روز پنجشنبه وزیران نفت سازمان اوپک و کشورهای غیرعضو به رهبری روسیه به صورت مجازی و از طریق کنفرانس ویدویی صورت گرفت.

این رقم از اول ماه ژوئیه (یازدهم تیر) به هشت میلیون بشکه کاهش یافته و تا پایان سال جاری ۲۰۲۰ این روال ادامه خواهد داشت.  

طبق این توافق، همچنین از اول ژانویه ۲۰۲۱ تا پایان آوریل ۲۰۲۲ این رقم تغییر خواهد کرد و به ۶ میلیون بشکه می‌رسد.

برخی منابع رسانه‌ای اعلام کردند که عربستان و روسیه متعهد شدند تا هر دو کشور مجموعاً پنج میلیون بشکه از تولید خود بکاهند و ۲۱ عضو دیگر اوپک پلاس نیز مجموعاً پنج میلیون بشکه دیگر از تولید خود را کاهش دهند.

از سوی دیگر رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده است که گفتگوی تلفنی وی با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درباره تولید نفت بسیار خوب بوده است.

ترامپ در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه طی امروز یا فردا منتظر بیانیه از این طرف هاست، گفت: مایلم بگویم که ما نزدیک توافق هستیم.

وی همچنین افزود که کشورش در اوج بحران کرونا و شیوع این ویروس به سر می برد.

ترامپ در عین حال نسبت به خارج شدن بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس از بخش مراقبت های ویژه ابراز خرسندی کرد.

همچنین خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از عبدالعزیز بن سلمان، پسر پادشاه عربستان و وزیر انرژی این کشور اعلام کرد که وی پیش‌بینی می‌کند که آمریکا، کانادا و برزیل نیز به توافق اوپک پلاس برای ثبات در بازار نفت بپیوندند.

بن سلمان که تلفنی با رویترز سخن می‌گفت، افزود: توافق اوپک پلاس بستگی به پیوستن مکزیک به این توافق دارد.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که مکزیک ببیند که منافع این توافق [توافق پنجشنبه اوپک پلاس] تنها برای این کشور نیست بلکه این توافق به نفع تمام دنیاست

منبع: الوقت

ارسال نظرات