پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
23 فروردين 1399 - 18:33

کارنامه ایران و غرب در جنگ با کرونا

امروزه کرونا به معیاری برای سنجش قدرت، کارآمدی و عقلانیت کشور‌ها و ملت‌ها تبدیل‌شده است
نویسنده :
امیر رفیعی
کد خبر : 5951

پایگاه رهنما:

امروزه کرونا به معیاری برای سنجش قدرت، کارآمدی و عقلانیت کشور‌ها و ملت‌ها تبدیل‌شده است. اگرچه این ویروس کشنده و مرموز تمام کشور‌های دنیا را درگیر کرده است، اما وضعیت ایران حداقل از دو منظر با سایر کشور‌ها تفاوت اساسی دارد. نخست آنکه ایران تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی تاریخ قرار دارد. تحریم‌هایی که می‌توان گفت: به سقف خود رسیده و سعی دارد کوچک‌ترین منافذ تنفس اقتصادی کشور را هم ببندد. بدون شک این وضعیت با وضعیت سایر کشور‌ها که به‌راحتی می‌توانند اقلام موردنیاز خود را خریداری و وارد کنند متفاوت است. نکته مهم دیگر در این زمینه آنکه کرونا همان‌قدر که برای جان انسان‌ها خطرناک است، اقتصاد کشور‌ها را نیز تهدید می‌کند و عوارض بسیاری بر جای گذاشته است. از این منظر هم با توجه به تحریم‌های تحمیلی آمریکا و غرب، وضعیت ایران نسبت به سایر کشور‌ها خاص و ویژه است.

بمباران روانی علیه ایران
تفاوت دوم به حوزه افکار عمومی و رسانه بازمی‌گردد. کدام کشوری در دنیا مانند ایران این‌چنین تحت بمباران رسانه‌ای و عملیات روانی است؟ از ابتدای کشف کرونا در چین، این عملیات روانی آغازشده و هر روز بر دامنه آن افزوده شده است. این حجم از شایعه‌سازی، برچسب‌زنی، ناامید سازی و دروغ‌پراکنی بی‌مانند است. برای فهم ابعاد آن کافی است به این نکته توجه کنیم که شخص رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا نیز به‌طور مستقیم در این عملیات مشارکت داشته و هرچند روز یک‌بار در این عرصه خودی نشان می‌دهند! بدون شک مبارزه با این حجم از عملیات روانی انرژی و وقت بسیاری از مسئولان کشور را به خود اختصاص می‌دهد و قابل‌مقایسه با کشوری نیست که در آرامش و بدون دغدغه‌های سیاسی و امنیتی، مشغول مبارزه پزشکی و بهداشتی با کروناست.

جمهوری اسلامی ایران با چنین وضعیتی درگیر ویروس کروناست و می‌توان گفت: خاص‌ترین شرایط را در میان کشور‌های جهان از این منظر دارد. درعین‌حال نگاهی به عملکرد ایران در مبارزه با کرونا نشان می‌دهد، علی‌رغم مشکلات و موانع یادشده، کارنامه ایران در این میدان در مقایسه با اغلب کشور‌ها نه‌تن‌ها چیزی کم ندارد بلکه موفقیت‌آمیزتر نیز هست.

اپیدمی ناکارآمدی در کشور‌های مدعی
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به‌تازگی گفته است اگر فقط ۲۰۰ هزار نفر قربانی کرونا شوند، باید از من ممنون باشید! در بیمارستان‌های نیویورک برخی پرستاران بجای لباس محافظ، کیسه‌زباله می‌پوشند! اجساد روی‌هم تلنبار شده و مسئولان شهر نیویورک در تدارک گور‌های دسته‌جمعی هستند. در انگلیس دستورالعملی صادرشده است که مبتلایان به سندروم داون، فلج مغزی و اوتیسم در صورت ابتلا به کرونا درمان نمی‌شوند تا بمیرند! در ایتالیا افراد مسن خدمات درمانی دریافت نمی‌کنند. در آمریکا صف‌های خرید اسلحه –از ترس ایجاد شورش و ناامنی- به راه افتاده است و همین‌طور صف‌های طویل دریافت غذای رایگان. هجوم به فروشگاه‌ها و خالی کردن قفسه‌ها که دیگر خبری عادی و همه‌گیر در غرب است و از آن به‌عنوان «اپیدمی خرید» یاد می‌شود. این‌ها تنها چند نمونه از وضعیت کشور‌های مدعی، در مقابله با ویروس کروناست.

اگر به‌جای ایران در یکی از آن کشورها، ظرف دو هفته به ۱۰۰ هزار زندانی مرخصی داده می‌شد و ۱۰ هزار نفر عفو می‌شدند! چه اتفاقی می‌افتاد؟ اگر ده‌ها هزار نیروی جهادی و بسیجی شب و روز به ضدعفونی کردن شهرها، تولید تجهیزات محافظتی، کفن‌ودفن فوت‌شدگان و کمک به سالمندان و خدمت به بیماران کرونایی مشغول می‌شدند، چه؟ اگر مردمانشان در حماسه‌ای تاریخی، یک سنت چندهزار ساله همانند روز طبیعت را ترک می‌کردند و خیابان‌ها و بوستان‌های خالی از جمعیت را به نمایش می‌گذاشتند، چه؟
سازمان بهداشت جهانی تاکنون چندین مرتبه از تلاش‌های ایران در مقابله با کرونا ابراز قدردانی و حتی شگفتی کرده و جوسازی‌ها علیه ایران را رد کرده است. طبق گزارش اخیر مجله تایم از مواضع سازمان جهانی بهداشت، دولت ایران مسائل درستی را اولویت‌گذاری کرد و تمایل آن‌ها به انطباق خوب و مناسب ارزیابی شد.
 
عوامل موفقیت ایران در مدیریت بیماری کرونا
عوامل مختلف و متعددی در این درخشش دخیل هستند. سرمایه‌گذاری نسبتاً مناسب جمهوری اسلامی در زیرساخت‌ها و منابع بهداشتی و درمانی کشور، یکی از این عوامل است. فراموش نکرده‌ایم که در سال‌های ابتدایی انقلاب، کشور حتی پزشک عمومی کافی نیز نداشت و پزشکان هندی در شهر‌های مختلف مشغول طبابت بودند. امروز کادر پزشکی ایران هم از نظر کمی و کیفی به سطح مطلوب و قابل قبولی رسیده و پیچیده‌ترین فعالیت‌های پزشکی در بالاترین سطوح جهانی در ایران انجام می‌شود. به‌نحوی‌که توریسم پزشکی یکی از منابع درآمدی کشور است.
روحیه کادر درمانی کشور نیز عاملی دیگر است که نباید به‌سادگی از کنار آن عبور کرد. تجربه ۸ سال دفاع مقدس در ایجاد این روحیه شجاع و ایثارگر نقش‌آفرین بوده است. علی‌رغم برخی تصورات، هنوز هم روحیه غالب همان روحیه خدمت و ایثار است.
پای‌کار بودن همه ارکان و نهاد‌های کشور یکی دیگر از عوامل اصلی موفقیت است. از ابتدای شیوع کرونا، نهاد‌های مختلف –از نهاد‌های نظامی و انتظامی گرفته تا بخش‌های غیردولتی- با تمام توان برای یاری‌رساندن به دولت و وزارت بهداشت در مبارزه با کرونا به میدان آمدند و صحنه‌های زیبایی را خلق کردند. مردم نیز در این میدان نقش بسیار مهم و بی‌بدیلی را ایفا کردند. این نقش‌آفرینی در دو عرصه قابل‌توجه است؛ نخست همراهی اکثریت مردم با تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا و دوم مشارکت در امر این مبارزه به اشکال گوناگون. درحالی‌که مردم در کشور‌های مختلف بر سر برخی اقلام با یکدیگر گلاویز می‌شوند در ایران، تعداد زیادی از مردم بدون هیچ چشمداشتی، در حال تهیه و توزیع این اقلام هستند.

بلوغ عقلانیت در مواجهه با کرونا
نکته بسیار مهم بعدی به موضوع عقلانیت بازمی‌گردد. دشمنان جمهوری اسلامی چهار دهه است که تلاش می‌کنند این‌گونه وانمود کنند که تصمیمات جمهوری اسلامی مبنای عقلی نداشته و اساساً عقلانیت در جمهوری اسلامی ایران فدای فاکتور‌های دیگری مانند ایدئولوژی و دشمن‌ستیزی و ... می‌شود. ماجرای کرونا نشان داد این ادعا نیز مانند دیگر ادعا‌های دشمن عاری از واقعیت است. بستن حرم‌های مطهر، تعطیلی نماز‌های جمعه و جماعات و بسیاری از برنامه‌های دینی و مذهبی دیگر مسائلی است که نباید به‌راحتی از کنار آن‌ها گذشت. چنین اقداماتی بی‌سابقه بوده و تعطیل کردن موقت این امور با تشخیص متخصصان بهداشتی و درمانی و برای حفظ سلامتی مردم، نشانگر بلوغ عقلانیت در جمهوری اسلامی ایران است که از منظر‌های مختلف جای تأمل و تحلیل دارد.
در پایان باید تأکید کرد که اقدامات و موفقیت‌های موجود به معنای پیروزی بر کرونا و نبود هیچ‌گونه عیب و نقصی در روند امور نیست. ما در میانه راه هستیم و برای عبور از این بحران که دامن‌گیر کل دنیا شده است، نیاز به تداوم این روند داریم. با اتحاد، ایثار و تلاش، مشارکت همگانی و البته توکل بر خداوند متعال، کرونا را شکست خواهیم داد.

ارسال نظرات