جمعه ؛ 30 شهريور 1403
14 فروردين 1399 - 12:50
گزارش

واکنش‌های منفی گسترده در عراق علیه تحرکات نظامی جدید آمریکا

همزمان با برخی تحرکات غیرمجاز و نظامی آمریکا در عراق، گروه‌ها و احزاب سیاسی عراقی نسبت به تحرکات جدید آمریکا در کشورشان واکنش نشان داده و به آمریکا درباره این تحرکات هشدار داده‌اند.
کد خبر : 5808

پایگاه رهنما:

بنا بر گزارش‌ها، ارتش آمریکا به بهانه محافظت از نیروهای خود ، در برخی پایگاه‌های عراق سامانه ضدموشکی پاتریوت مستقر کرده است.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه (۳۰ مارس)‌ به نقل از منابع ناشناس گزارش داد یکی از این سامانه‌ها هفته گذشته به پایگاه عین الاسد واقع در غرب عراق فرستاده شده و هم اکنون در حال آماده شدن است.

به گفته این خبرگزاری یک سامانه پاتریوت هم به پایگاهی در اربیل مرکز کردستان عراق فرستاده شده و دو سامانه دیگر قرار است از کویت به عراق برده شود.

«کنت فرانک مکنزی»، فرمانده نیروهای تروریستی سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا) حدود دو هفته پیش رسما تایید کرد که آمریکا سامانه‌های ضد موشک‌های بالستیک در عراق مستقر می‌کند.

او روز سه‌‌شنبه (۱۰ سپتامبر) در جلسه علنی کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در واشنگتن گفت: "ما همچنین در روند آوردن سامانه‌های دفاع هوایی، سامانه‌های ضد موشک‌های بالستیک به داخل عراق هستیم تا از خودمان در برابر حملات بالقوه ایران محافظت کنیم." مکنزی همچنین گفت هدف نهایی ایران بیرون کردن آمریکا از منطقه به خصوص از عراق است که در آن ابزارهای اعمال قدرت زیادی مانند کتائب حزب‌الله را دارد.

این تحرکات نظامی آمریکا واکنش های گسترده ای را در سطح مقامات سیاسی و گروه های مختلف وابسته به حشدالشعبی در پی داشته است.

 

هشدار عادل عبدالمهدی نسبت به تحرکات منتهی به جنگ

نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق در واکنش به تحرکات مشکوک تروریست های آمریکایی در این کشور، اعلام کرد: ما با نگرانی پروازهای غیرمجاز در نزدیکی مناطق نظامی را دنبال می کنیم.

بر اساس این گزارش، عبدالمهدی در این خصوص گفت: ما با نگرانی پروازهای غیرمجاز در نزدیکی مناطق نظامی را دنبال می‌کنیم.

نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق تأکید کرد: انجام اقدامات نظامی بدون مجوز تهدیدی برای امنیت شهروندان و نقض حاکمیت عراق و منافع عالی کشور است.

عبدالمهدی اظهار داشت: تلاش‌ها باید بر روی مقابله با داعش، گسترش امنیت، حمایت از دولت و کشور و مقابله با کرونا متمرکز شود.

گفتنی است، این اظهارات عبدالمهدی پس از آن مطرح شد که اخیراً چند هواپیمای حامل نظامیان و مستشاران آمریکایی در منطقه هیت واقع در غرب الأنبار فرود آمدند.

 

نماینده مجلس اعلای عراق: نظامیان آمریکایی در «عین‌الاسد» و «اربیل» امنیت ندارند

"ماجد غماس" نماینده مجلس اعلای عراق در ایران نیز، درباره جابه‌جایی نظامیان آمریکایی در عراق گفت: تحلیل‌هایی مختلف در این زمینه ارائه شده از جمله اینکه جابه‌جایی نظامیان آمریکایی با هدف اجرای یک طرح توطئه‌آمیز انجام شده است تا دولتی در عراق قدرت را به‌دست گیرد که سیاست‌های کاخ سفید را اجرایی کند. همچنین این آرایش نظامی جدید آمریکا برای این انجام می‌شود تا مورد خشم و غضب مردم عراق قرار نگیرند.

این سیاستمدار عراقی با یادآوری اینکه نظامیان آمریکایی در پایگاه عین‌الاسد و اربیل مستقر می‌شوند، اظهار داشت: استقرار آمریکایی‌ها در این پایگاه‌ها نمی‌تواند مصونیتی برای آنان ایجاد کند. وجود تعداد زیاد پایگاه و نظامیان آمریکایی در عراق سبب می‌شود آنان در برابر گروه‌های مقاومت عراقی آسیب‌پذیرتر شوند، به همین دلیل، نظامیانشان را در دو پایگاه متمرکز کردند تا خسارت‌ها را به حداقل برسانند.

غماس در ارتباط با گزارش روزنامه نیویورک تایمز در خصوص تصمیم آمریکا برای اقدام نظامی علیه گروه‌های مقاومت در عراق گفت: این یکی از ترفندهای کاخ سفید برای وارد کردن فشار به گروه‌های سیاسی عراق است تا در پارلمان به عدنان زرفی رأی اعتماد دهند. در اینجا باید گفت چنانچه آمریکا فرصتی پیدا کند حتماً گروه‌های مقاومت عراقی را هدف حملات خود قرار خواهد داد و این یک اصل مسلم در سیاست‌های کاخ سفید است البته نیروهای مقاومت برای رویارویی با چنین حملات در آمادگی کامل به‌سرمی‌برند.

 

گردان‌های حزب‌الله: تحرکات اخیر آمریکا در عراق اتفاقی نیست

 «محمد محیی» سخنگوی گردان های حزب الله عراق روز دوشنبه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که تحرکات آمریکا (عقب نشینی نیروهای امریکایی و تحویل پایگاه های آن به ارتش عراق) تصادفی و برای انجام عملیات استقرار مجدد نیروهایش و جابجایی آنها نیست، بلکه آمریکا اهداف دیگری را دنبال می‌کند و سعی دارد به آن دست یابد.

وی تصریح کرد: اما آمریکا به خوبی می داند که گروه های مقاومت عراق مانع محکمی در برابر طرح ها و سناریوهای آن هستند.

سخنگوی گردان های حزب الله عراق افزود: ما هر باری که نیروهای آمریکایی را هدف قرار می دهیم، به صراحت مسئولیت آن را می پذیریم. گروه های مقاومت عراق برای پاسخ به هرگونه حمله آمریکا یا اصرار بر ابقای نیروهای آمریکایی در خاک عراق آمادگی کامل دارند.

وی گفت: واشنگتن به خوبی می داند که گردان‌های حزب الله اولین مانع اجرای سناریوهای آمریکایی در خاک عراق است و به همین دلیل سعی در تضعیف آن را دارد.

محمد محیی تاکید کرد که دولت آمریکا تلاش می‌کند از بحران بزرگ کرونا فرار کند و دونالد ترامپ دریافت که در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری شکست خواهد خورد.

 

گردانهای سیدالشهداء عراقگروههای عراقی در اوج آمادگی برای واکنش به هر حمله احتمالی آمریکا هستند

کاظم الفرطوسی سخنگوی کتائب سیدالشهداء وابسته به حشد شعبی عراق روز سه شنبه از اتخاذ تدابیر پیشگیرانه شدید در برخی مراکز نظامی به منظور مقابله با حملات هوایی آمریکا خبر داد.

وی افزود: حمله آمریکا به مراکز و مقرهای نظامی همه را موظف به دفاع از عراق و حاکمیت آن می کند و این فقط وظیفه مقاومت به تنهایی نیست.

الفرطوسی در ادامه تاکید کرد: گروههای عراقی در اوج آمادگی برای واکنش به هر حمله احتمالی آمریکا هستند و تدابیر شدید امنیتی اتخاذ شده است و این بر اساس سناریوهای احتمالی حمله آمریکاست.

سخنگوی گردانهای سیدالشهداء عراق افزود: اگر حمله هوایی باشد تدابیر پیشگیرانه برای مخفی کردن برخی مواضع مهم نظامی اتخاذ شده است و اگر به شکل هلی برن و پیاده کردن نیرو باشد که آنرا بعید می دانیم به نیرویی نیاز است که در عرصه میدانی آنرا دفع کند و ما آماده واکنش با همه شیوه ها هستیم. واکنش به آمریکا غافلگیر کننده خواهد بود.

 

موانع آمریکا برای اقدام نظامی جدید در عراق

در عین حال برخی کارشناسان عراقی، اصل حمله به نیروها و مواضع الحشد الشعبی و مقاومت را دور از ذهن ندانسته اما تبعات آن را برای آمریکا زیان بار دانسته اند.

«عباس شمس الدین» از کارشناسان نزدیک به الحشد الشعبی یکی از موانع بزرگ در برابر این طرح را وجود بیش از ۲۷ هزار نیروی مقاومت به علاوه ۱۲۰ هزار نیروی آموزش دیده و مجرب الحشد الشعبی و میلیون ها نفر از ملت عراق که پشتیبان این نیروها هستند، دانسته است.

شمس الدین وجود فتوای مرجعیت عالی دینی عراق به عنوان حامی و موسس الحشد الشعبی را بزرگترین پشتیبان معنوی برای این نیروها دانسته است.

وی منع کنگره آمریکا به علاوه درگیری داخلی آمریکا با ویروس کرونا را از دیگر علل و عوامل ناتوانی کاخ سفید در انجام این طرح دانسته است.

 

 نمایندگان الفتح در باره حمله احتمالی آمریکا به عراق هشدار دادند

«حامد الموسوی» نماینده «ائتلاف الفتح» در مجلس عراق امروز (یکشنبه) خواستار برگزاری نشست پارلمان برای بررسی حمله احتمالی آمریکا شد.

به گزارش وبگاه «بغداد الیوم»، الموسوی نماینده ائتلاف الفتح در مجلس عراق خواهان برگزاری نشست فوق العاده به منظور تبادل نظر در مورد نقشه آمریکا مبنی بر انجام حمله جدید در عراق شد.

وی تاکید کرد که ما از نمایندگان مردم عراق در مجلس و از همه سیاستمداران می‌خواهیم تا نشست فوری به منظور بحث در خصوص طرح آمریکا برای هدف قراردادن و نقض حاکمیت دوباره کشور برگزار کنند.

الموسوی با تاکید بر دفاع از حاکمیت ملی کشورش گفت که مقام های عراقی باید فوری علیه تهدیدهای آمریکا واکنش نشان دهند.

عضو ائتلاف الفتح ادامه داد که نخست وزیر مستعفی، «عادل عبدالمهدی»  باید در این مورد به صورت مستقیم و فوری اقدام احتمالی آمریکایی را در حمله به عراق محکوم کند و با همه ابزارهای سیاسی و قوانین حقوق بین الملل که بر احترام به کشورها و حاکمیت آنها استناد می کند، به اقدام های دشمنانه واشنگتن پاسخ دهد.

الموسوی یادآور شد که گروه‌های مقاومت به تصمیم فرمانده کل نیروهای مسلح عراق پایبند هستند و متحد و منسجم به آن عمل خواهند کرد.

در همین حال «کریم علیوی» دیگر نماینده ائتلاف الفتح و عضو کمیته امنیت ملی مجلس عراق نیز امروز (یکشنبه) تأیید کرد که سفارت آمریکا در بغداد کارکنان خود را به عنوان اقدامی پیشگیرانه برای اجرای حملات به پایگاه های نظامی عراق، از جمله مقرهای الحشد الشعبی تخلیه کرده است.

علیوی در گفت و گو با خبرگزاری «المعلومه» افزود که تخلیه کارکنان سفارت آمریکا در بغداد به ما نشان می دهد که واشنگتن برنامه ای برای انجام عملیات علیه گروه های مقاومت اسلامی یا رهبران آنها دارد.

وی افزود که به همین دلیل نیز نیروهای آمریکایی از برخی پایگاه ها در عراق خارج و به پایگاه های اصلی منتقل شدند تا نیرو و توانایی آنان را حفظ کنند؛ آنها از حضور در پایگاه های کوچک می ترسند برای اینکه در مقابل آتش حمله انتقامی جناح های مقاومت در این پایگاهها آسیب پذیر هستند.

عضو ائتلاف الفتح با اشاره به اینکه هیچ گونه خروج و عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق اتفاق نیفتاده و آنچه روی داده، استقرار دوباره و قرارگیری در پایگاه های اصلی از جمله «عین الاسد» و «حریر» است، تأکید کرد که نیروهای آمریکایی می خواهند این پایگاه ها را حفظ و نیروهای خود را تقویت کنند.

 

منبع: الوقت

ارسال نظرات